Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Gebonk door veren???

Hallo daar,

Heb al een hele tijd last van gebonk in het vooronder. Het is begonnen een tijdje nadat Yves voor mij het Eibach/ Bilstein setje eronder had gelegd. (Dit verhaal heeft trouwens niks met Yves te maken want ik stond er zelf ook met mijn neus bovenop.) Hierbij zijn ook meteen twee nieuwe stabilisatorstangen geplaatst. Ik heb er een tijd niet echt naar omgekeken, maar nu rijdt de wederhelft vaker in de auto en zij ergert zich eraan. Tja dan weet ik mijn plaats wel....
Heb er net naar gekeken, opgekrikt en gevoeld, gedraaid en dergelijke. Stabistangrubbers zijn prima en verder zitten alle stuurdelen vast zoals het hoort. Nu komt het: Ik kon de veer draaien om de schokdemper (terwijl het wiel van de grond af was natuurlijk) en ik vond hem behoorlijk beweeglijk. Ook maakte hij het geluid dat ik vaker heb gehoord als ik voor op de auto duwde om te horen waar het geluid eigenlijk vandaan kwam. Omdat ik er verder weinig mee kon heb ik de auto weer op de grond gezet echter meteen weer op de voorkant naar beneden geduwd en wat schetst mijn verbazing... Het geluid wat hij hierbij normaal maakte is weg!!! En met een spreekwoordelijke gebroken klomp ben ik mij eens achter de oren gaan krabben of het nou aan die veer ligt en of dit wel mag kunnen....
Zou het kunnen dat de veren ondersteboven zitten??? Of iets heel anders, ik weet het niet! Ik heb al nieuwe veerpootlagers liggen, maar of die het zijn??? Maakten in ieder geval geen geluid.

Ja, lang verhaal maar ik ben niet goed in samenvatten.

Iemand???
 

Vega

Medewerker
Administrator
Nu komt het: Ik kon de veer draaien om de schokdemper (terwijl het wiel van de grond af was natuurlijk) en ik vond hem behoorlijk beweeglijk.
Een voorveer kan niet gedraaid worden als deze bevestigd zit.
Als je de veer gedraaid heb dan heb je hem waarschijnlijk uit zijn zitting gedraaid waardoor hij nu minder speling heeft.
Veren moeten met de tekst leesbaar gemonteerd worden.
 
Goed dat je dat zegt van die tekst, er is op die hele veer niks te lezen.... Op de achterveren wel en goed om, dus niet op de kop of zoiets. Ben net een stuk gaan rijden en rechts waar ik gedraaid heb dus, bonkt niet meer, links wel. Nog niet aan geweest aan die kant. Maar wat ik niet snap is hoe ik hem uberhaupt heb kunnen draaien...
 

Vega

Medewerker
Administrator
Maar wat ik niet snap is hoe ik hem uberhaupt heb kunnen draaien...
Zijn verlagingsveren die je gemonteerd hebt?
Dan kunnen die korter zijn dan de originele veren en daardoor te veel ruimte hebben tussen de schokdemper, terug bouwen naar de originele veren, en let op daar kan weer verschil zitten tussen links en rechts.
 
Het zijn Eibach veren met Bilstein B4 dempers. Is zo te lezen de meest voorkomende combinatie als aftermarket setup op een omega. Vooral op het OOF.
En de auto is in juni nog goedgekeurd met deze set, dus loshangen doen ze denk ik niet en vooral niet onder spanning.
 

Vega

Medewerker
Administrator
dus loshangen doen ze denk ik niet en vooral niet onder spanning.
Als er geen spanning op staat (wielen vrij) dan zitten ze volgens jouw wel los omdat je ze kunt draaien, ik krijg dat met mijn standaard setup niet voor elkaar.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan zou je ook geen veerspanners nodig hebben gehad bij het monteren van de verlagingsveren?
 
Ik kon de veer niet op en neer bewegen maar wel met een klein beetje kracht een stukje draaien. Ook zie ik geen tekst op de veer.
 
Tijdje terug had ik ook een geleid bij de voorwiel ophanging. Ook flink lopen zoeken, bleek dat er speling zat op een kogel van de vertikale stabilisator stang. Stuurde nog steeds strak, dus daar niets aan gemerkt. Als je in een bocht zat (overhellen) was het stil, op rechte wegen was het hoorbaar (geen spannng op de stabilisator). Was nog niet zo heel makkelijk te vinden.

Gr Rob vK
 
Dat is dan ook flink zoeken inderdaad, die van mij zijn echter splinternieuw en al 2 keer gecontroleerd. Daar ligt het helaas niet aan. Was wel een makkelijke oplossing geweest....
 
Heb bij mijn OMEGA-B; Y2.6SE (13-12-2001) na 292.000 km nu ook last van gebonk aan de voorkant bij rijden over slecht wegdek met dan ook trilling in het stuur. Denk dus dat de schokdempers voor hun beste tijd gehad hebben, mijn beun gaf dit ook aan. Eerste vraag is: is het de auto nog wel waard, heb recentelijk zo'n Euro 1000 geinvesteerd in hem (banden, airco, andere kleine zaken)? Eigenlijk wil ik geen afstand van de auto doen: carrosserie is nog prima, verbruikt alleen wat olie: op en neer naar Oostenrijk 2000km ongeveer een halve liter. Wil ook wel wat ervaring opdoen met sleutelen aan auto's en heb de eerste twee klussen (automatische vergrendeling motortje vervangen en achteruitrijschakelaar vervangen)met hulp van dit forum waarvoor dank met succes geklaard. De schokdemper is een combinatie van een veer met een demper. Moet ik beiden vervangen of hoef ik als de veer nog heel is alleen de demper vervangen? Hoe kom ik aan veren/dempers/schokdempers en wat kost zoiets? Heb ik veerspanners nodig voor het verwisselen? Heb ik persee een brug/put nodig voor de vervanging? Wie helpt?
 
In principe hoef je de veer niet te vervangen. Als je de schokdempers vervangt dan moet je de hele poot losmaken dat is op zich een klusje van een half uur per kant. Onder draai je de 2 bouten en moeren los, stabilisatorstang los maken op de veerpoot, remslang en kabeltjes los maken van de veerpoot (zitten met klemmetjes geborgd) dan bovenop onder de kap ide grote moer losdraaien en dan til je de poot er zo uit. Dan de vereen bij elkaar spannen en de volgende moer los draaien en veer verwijderen (gevaarlijk klusje als je niet weet wat je doet) dan in omgekeerde volgorde de boel weer monteren op de nieuwe schokbreker en terug monteren, daarna zeker uitlijnen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als je nog de originele veerpoten erin hebt zitten, dan is het verstandig om ook je toprubbers en bijbehorende lagers te vervangen.

Wanneer de spoorstokken er al een tijdje inzitten, even vooraf kijken of je ze nog los krijgt. Vaak zitten ze vastgerot en kun je ze niet hergebruiken.

Brug is geen noodzaak, wel makkelijk.

Of hij het je waard is kun je alleen zelf beantwoorden, maar ik zie dat je dat antwoord eigenlijk al zelf geeft.
 
En dan is de vraag wat is je voorkeur.... je kan een complete verlagingsset inclusief veerpoten waarschijnlijk goedkoper krijgen dan enkel de veerpoten als je ze origineel koopt...
 
Ik zie het als een uitdaginging en wil aan de slag. Ik lees over spoorstokken en stabilisatorstang. Ik neem aan dat dit hetzelfde is, namelijk het stangetje dat onder de veerdeksel aan de schokdemper vastzit en beneden loopt: zie Project Executive: Nieuwe veerpoten van B-Buster de foto "De moegestreden demper" (sorry, ik weet niet hoe ik hier een foto kan toevoegen)? Het lijkt dat ik ook een veerspanner nodig heb: die heb ik niet. Misschien een tip om dat op een andere manier te doen?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Haha klopt, andere benaming maar zelfde ding.

Veerspanners zou ik je aanbevelen in plaats van de creatieve oplossingen die weleens langskomen. Simpel setje van 2 a 3 tientjes is goed genoeg.
 
Haha klopt, andere benaming maar zelfde ding.

Veerspanners zou ik je aanbevelen in plaats van de creatieve oplossingen die weleens langskomen. Simpel setje van 2 a 3 tientjes is goed genoeg.


Hoezo creatieve oplossingen?_O-
Spanriempjes hebben mij al zo vaak geholpen*O*
 
Bovenaan