Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

krukassensor vervangen 2.6 v6

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
deze week ben ik aan de beurt met de krukassensor.

motor start slecht en geeft P1625 aan als pending, geen storingslampje op de dash.

loopt ie eenmaal dan is er niets aan de hand behalve inhouden maar slaat (nog) niet af.

ik heb nog een nieuwe sensor (Bosch) op de plank liggen (zat bij de aanschaf van de omega)

om deze sensor te vervangen zijn daar tips voor? wat moet er allemaal afgeschroefd worden?

ik maak in ieder geval gebruik van een brug omdat deze sensor onder bij de oliefilter zit.

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als je onder de auto kunt is het vrij makkelijk. De kabel loopt naar boven, originele kan erg vast zitten en soms krijg je hem er niet tussenuit. Uitkijken dat de nieuwe geen contact maakt met de uitlaat. Verder hoef je niets los te halen. Wel zorgen dat hij afgekoeld is.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
krukassensor vervangen en P1625 blijft weg d:)b

echter heb ik nu een rits aan andere codes |:(

P0173 (9) Brandstof zuivering storing (bank 2)
P0170 (9) Brandstof zuivering storing (bank 1)
P0300 8 willekeurig / meervoudig overslaan van cilinders waar genomen
P0301 8 Overslaan cilinder 1 gedetecteerd
P0303 8 Overslaan cilinder 3 gedetecteerd
P0305 8 Overslaan cilinder 5 gedetecteerd
P0300 (1) willekeurig / meervoudig overslaan van cilinders waar genomen
P0301 (1) Overslaan cilinder 1 gedetecteerd
P0303 (1) Overslaan cilinder 3 gedetecteerd
P0305 (1) Overslaan cilinder 5 gedetecteerd

op benzine krijg ik deze foutcodes en de motor loopt beroerd

op gas loopt de motor goed en zonder foutcodes

ik moet het in ieder geval zoeken in de benzine toevoer?

ik ben benieuwd wat jullie uitleg is voor P0170 (9) en P0173 (9) Brandstof zuivering storing? benzine filter?

iemand tips?

PS

de haakjes weggehaald bij 8 anders krijg ik smilies ipv acht _O-

Grt. Hans
 

Joep

Verbannen
Het overslaan van toevallig alleen de bestuurderskant cilinders 1, 3, 5 lijkt mij een haperende bobinebrug.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Joep,

bedankt voor je reactie

het probleem doet zich niet voor met LPG alleen op benzine

op LPG loopt de motor stabiel en inderdaad komt het grootste deel van bank 1 af, alleen vermoed ik dat de P0170 en P0173 de rest van de foutcodes trigger 't

Grt. Hans
 
Dan zou ie op gas ook beroerd moeten lopen, Joep.

@ Hans,
Hoe heb je de krukassensor vervangen?
Heb je hierbij bij toeval de bekabeling van één (of twee) van je lambda sensoren geraakt (en mogelijk beschadigd)?
Check ook je LMM-sensor en je luchtleidingen (vacuüm).
 
R

Ralph

Gast
170 en 173: lambda 2 na kat meet een hogere waarde dan lambda 1 voor de kat. Dit duurt langer dan 5 sec. Daardoor verteld deze dat ze minder in moet spuiten en gaat ze waarschijnlijk rot lopen.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
170 en 173: lambda 2 na kat meet een hogere waarde dan lambda 1 voor de kat. Dit duurt langer dan 5 sec. Daardoor verteld deze dat ze minder in moet spuiten en gaat ze waarschijnlijk rot lopen.

inderdaad Ralph

als ik een koude start doe dan staat de omega gewoon te verzuipen en stinkt naar benzine dit is direct naar het starten van de motor

waar zou ik dit in moeten zoeken?

de lamda waardes zijn oke?

Bank 1 sensor 1 (groen) geeft een vrij vlakke waarde tegenover bank 2 sensor 1 (geel)

sensor 2 van bank 1 en 2 is constant zoals het zou moeten?

kan ik er vanuit gaan dat de lamba van bank 1 senor 1 stuk is (groen)?


wkpw1u.jpg
 
R

Ralph

Gast
het gaat mis bij bank 1 sensor 1, deze zou moeten pendelen. ik denk dat deze stuk is.
meet ook eens de nokkenas sensor of deze pulst.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Ralph,

nokkenas sensor vervangen (Bosch) omdat ik deze ook nog had liggen op de plank d:)b

het gaat mis bij bank 1 sensor 1, deze zou moeten pendelen. ik denk dat deze stuk is.
meet ook eens de nokkenas sensor of deze pulst.

nu krijg ik onderstaande grafiek waarbij bank 1 toch nog afwijkt van bank 2.

bank 2 is zoals het hoort?

kan ik er vanuit gaan dat senor 1 van bank 1 defect is of moeten ik nog verder controleren?

Grt. Hans

6ophn4.jpg
 
R

Ralph

Gast
Zo te zien wel. Of de voorkat heeft zijn beste tijd gehad. Maar gezien de graffiek niet. Stekkers niet omgedraaid per ongeluk?
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Het overslaan van toevallig alleen de bestuurderskant cilinders 1, 3, 5 lijkt mij een haperende bobinebrug.

Hoi Joep,

bank 1 van de v6 (cilinder 1-3-5) is aan de passagierskant zag ik net op een foto.

ik zat aan de verkeerde kant de storing te zoeken _O-

ga nu verder met onderzoeken op lekkages en losse stekkers kapotte verbindingen zoals Ralph en Ruud voorstelde.

wens mij succes :Y

mu7q0j.jpg


Grt. Hans
 
Bovenaan