Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nog iets bijzonders met/op/aan je Omega gedaan ?

B-Buster

Medewerker
Administrator
Middendempers zijn gelijk mits zelfde carrosserievorm. Sedan / station zijn wel afwijkend vanaf de middendempers.

Einddemper kun je wel passend krijgen door de eindstukken in te korten. De meeste oudere dempers hebben er geen sierstukje meer op zitten, die zou je dan waarschijnlijk toch over willen zetten als je die nu er wel op hebt zitten.
 
Hallo iedereen! Ik ben al weer een tijdje aan het genieten van mijn mv6. In mei heb ik hem uit de stalling gehaald. Na 6 maanden stil staan startte de auto in 1 keer en meteen bij de Opel dealer ingeleverd met de opdracht: grote beurt en inspectie aub want hij moet rijklaar zijn. Ik ga deze zomer toch niet op vakantie vanwege de corona crisis dus dan is de omega een mooie put om het geld in te gooien

De kleppendekselpakkingen zijn vervangen, de distributieriem + waterpomp, benzinefilter, diverse vacuümslangetjes, nieuwe remschijven met remblokken rondom en achter nieuwe remklauwen want die zaten vast. Stilstand is achteruitgang.

Ook zijn er voor 2 nieuwe schokdempers gemonteerd omdat de schokdemper linksvoor lek was.

Vanwege gebonk in het vooronder zijn de stabilisatorstangetjes en de draagarmen vervangen. Alles voor originele onderdelen. Ik wilde absoluut geen imitatie. Nu kan ik zelfs over kinderkoppen rijden zonder gebonk

Ook moesten de bougiekabels vervangen worden vanwege kabelbreuken.

Meteen de remvloeistof en koelvloeistof inclusief koelvloeistoftank laten vervangen/verversen als ze toch in die hoek bezig zijn. Soms kwam er een valse melding check koelvloeistof niveau.

Met 4 nieuwe banden was de omega helemaal rijklaar en ik kon de mv6 eindelijk ophalen! Nog nooit zoveel betaald in 1 keer qua onderhoud voor een auto maar ik vind het de auto gewoon zeker waard, ik heb zelf ook 2 linkerhanden en ik ben er echt iedere dag blij mee dat ik het gedaan heb ookal zijn er mensen in mijn omgeving die er niets van snappen. Totdat ze een keer meerijden en het dan toch wel begrijpen waarom ik het zo'n fijne wagen vind om mee rond te cruisen. Ik leg ze dan uit dat het ook een soort virus is

Het kan wat betreft onderhoud maar beter in 1 keer goed gebeuren. Ik wilde er tenslotte meteen iedere dag mee rijden en ik gebruik de mv6 op dit moment dan ook als dagelijkse auto en het is heerlijk om er iedere dag 40 km mee naar mijn werk en weer terug naar huis mee te rijden. Er zijn stiekem best veel mensen die er naar kijken terwijl het gewoon een normale Omega is. Ik wil de mv6 helemaal origineel laten dus ik hoef ook niet op te vallen. Ik rij de auto voor mijn eigen plezier.

De automaat schakelt nog prima maar toch wil ik deze binnenkort wel even preventief laten verversen qua olie en filter. Iemand een suggestie waar ik dit het beste kan laten doen?

Nog wel een dingetje wat betreft de airconditioning want de pomp slaat wel gewoon aan en bij stationair draaien word het interieur lekker koel maar zodra ik ga rijden word er slecht gekoeld dus ik vermoed dat er iets met een druksensor mis is. Hiervoor gaat de mv6 binnenkort weer terug naar de garage.

Helaas gebeurde het toch.. 2 weken geleden reed ik na het werk naar huis en midden op de snelweg viel de motor zomaar ineens uit! Het motorstoringslampje brandde. Ik stond precies op een gevaarlijk kruispunt en ik werd met spoed weggesleept. Daarna door de anwb naar de dichtstbijzijnde garage gesleept en het was meteen duidelijk dat de krukassensor overleden was. Gelukkig hadden ze wel tijd om de mv6 meteen de volgende dag te repareren! Ik heb meteen opdracht gegeven om dan ook maar gelijk de nokkenassensor te vervangen omdat die ook weleens kapot kunnen gaan. Gelukkig was deze garage dicht bij mijn werk dus de volgende dag na het werk naar deze garage gelopen om de auto weer op te halen.

Nu rijdt de mv6 heerlijk en zonder rare bijgeluiden of gebonk. Alles werkt zoals het hoort, op de airconditioning na dan. Maar dit word snel geregeld.

Het is wel jammer dat het zo'n regenachtige zomer is, maar het voordeel is dat ik de airco niet perse hoef te gebruiken.

Vanaf september gaat de mv6 weer terug de stalling in zodat ik hem er volgend jaar in mei weer uit kan halen. De mv6 is volledig roestvrij en dat wil ik de komende jaren zo houden dus ik ben niet van plan om er in de wintermaanden mee te gaan rijden. Op dat moment rij ik met mijn moderne wegwerp auto weer iedere dag heen en weer, dat betekent ook dat ik met 1:30 weer een heel stuk zuiniger ga rijden in vergelijking met de mv6, alleen gaat de rijbeleving er net zo veel op achteruit want ik rij echt veel liever in mijn ouderwetse Opel Omega mv6 dan met de moderne Franse 308 1.6 hdi. Maar op deze manier is het leuk om er ieder jaar weer naar uit te kijken!!
 
109306632_2868759503229049_328320369385338933_o.jpg

1999. Mijn vader maakt trots een foto van de gezinsauto. Het is een Omega A met de 2,6 liter 6 cilinder. Op de achterbank een 7 jarige Lennart die helemaal gek is van de auto. Elke week helpen poetsen (vooral die prachtige .... velgen) en elke detail ervan weten. Op de achterbank droom ik van een eigen Omega en het rijden ermee door de bergen.....
109166534_2868759679895698_9143145112668552698_o.jpg

2020. Dit keer maak ik zelf de foto en dit keer is het mijn eigen Omega die ik op de foto zet. Dromen zijn er om waar te maken en dat is zeker gelukt (meer nog dan de meeste mensen in mijn omgeving weten wat de MV6 hou ik nog even geheim.). 21 jaar na de eerste foto ben ik nog altijd even gek van de Omega's en geniet ik van elk moment.

De Omega had ongeveer 10 maanden stil gestaan toen ik 3 weken terug mijn ouders hielp hun caravan naar voren te halen. Ik zou zelf de week erna weg want ik moest nog werken. Door het hele Corona gebeuren waren mijn oorspronkelijke plannen in het water gevallen. Ik wilde eigenlijk naar Engeland, Schotland en Ierland met de Corsa om daar rond te trekken, musea te bezoeken en een aantal lange wandeltochten te maken met tentje. Toen Europa weer een beetje open ging nagedacht wat ik wilde doen. Ik wilde wel kunnen ontspannen en veilig zijn. De keuze viel uiteindelijk op Liechtenstein. In dit mini vorstenstaatje heb ik ruim 1,5 jaar "gewoond". Toen ik 3 maanden was kwam ik er als eerste 5 weken en totdat ik ongeveer 12 was elke zomer 5 weken op de camping. Verder nog wat andere losse vakanties. De eigenaar dus gebeld en eigenlijk zaten ze vol maar voor mij hadden ze natuurlijk een plekje. Toen ik de dag nadat ik mijn ouders hielp de Corsa naliep bedacht ik dat ik ook eigenlijk weg gek was. Naar Liechtenstein en terug is niet extreem ver en ik ken er alles.... Normaal rij in in een jaar aan meetings en leuke ritjes 2500/3000km dan waarom nu niet dat ook doen qua afstand. Snel dus alles weer uit de Corsa gegooid en de Omega gehaald. De accu was dood dus een nieuwe maar verder niks. Banden gepompt, vloeistoffen gecontroleerd en alles erin gegooid. (wat normaal in de achterbak, voetengaten en achterbank van de Corsa ging paste nu met ruimte over in enkel de achterbak).

De Omega heeft het verder perfect gedaan. Na 10 maanden stilstand had ik toch wel wat dingen verwacht dus voordat ik ging nog wel even de auto goed aan de tand gevoeld en een bak gereedschap achterin gezet. Voor de komende tijd staan er nog een paar dingen op de planning die ik gemerkt heb tijdens de rit maar zijn allemaal geen dingen die haast hebben. In het onderstel zijn een paar rubberbussen wat slap, banden zijn oud en de auto houd nog in. Als de tank meer dan half leeg is begint hij in te houden als je bijvoorbeeld op de snelweg wil inhalen. Bergop geen enkel probleem. Zal dus ergens een sensor zijn ofzo. We dachten de pomp in de tank met een slangetje die dubbel lag (bekend probleem met deze uitwerking) maar dat was het niet. Onder de kap zijn er verder wat slangetjes aan het poreus worden en is de kleppendekselkering keihard dus moet ook even nieuw. Allemaal dingetjes voor "de perfect" maar niks wat nu perse moet want hij heeft het zoals ik zei geweldig gedaan.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Geweldig zo die 2 foto's. Goede actie! Van regelmatig km's maken blijven ze beter dan langdurig stil zetten. De volgende keer met de MV6 voor het hekje?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De automaat schakelt nog prima maar toch wil ik deze binnenkort wel even preventief laten verversen qua olie en filter. Iemand een suggestie waar ik dit het beste kan laten doen?

Door een bedrijf dat verstand van automaten heeft en niet alleen geld heeft geïnvesteerd in een spoel machine en de aan/uit knop kan bedienen en zo makkelijk geld wilt verdienen inclusief alle disclaimers waar ze als het mis gaat allemaal niet voor verantwoordelijk zijn.

Vragen wat ze doen: wordt er gespoeld met ATF of gooien ze er een reiniger doorheen. Dat laatste kan vuil losweken wat weer in kleppen en solenoids e.d. gaat zitten waardoor je bak in de soep loopt. Kan uiteraard ook goed gaan, punt is dat je niet in de bak kunt kijken dus dat risico zou ik op deze leeftijd niet lopen. Idem met het onder hoge druk (Powerflush) laten spoelen. Dat kan ook problemen geven.

ATR in Montfoort kan het en gebruikt goede olie. Ganzeboom idem. De paar die op MP adverteren met hun Powerflush apparaat (of vergelijkbaar): niet doen.
Bij ATR kunnen ze ook de rembanden stellen als je erom vraagt, anderen heb ik daar niet over gesproken.

Vraag ook zeker even of ze er Dextron 3 of 6 in gaan pompen. Als het antwoord 6 is de Omega niet naar binnen rijden en doorzoeken.
 
Door een bedrijf dat verstand van automaten heeft en niet alleen geld heeft geïnvesteerd in een spoel machine en de aan/uit knop kan bedienen en zo makkelijk geld wilt verdienen inclusief alle disclaimers waar ze als het mis gaat allemaal niet voor verantwoordelijk zijn.

Vragen wat ze doen: wordt er gespoeld met ATF of gooien ze er een reiniger doorheen. Dat laatste kan vuil losweken wat weer in kleppen en solenoids e.d. gaat zitten waardoor je bak in de soep loopt. Kan uiteraard ook goed gaan, punt is dat je niet in de bak kunt kijken dus dat risico zou ik op deze leeftijd niet lopen. Idem met het onder hoge druk (Powerflush) laten spoelen. Dat kan ook problemen geven.

ATR in Montfoort kan het en gebruikt goede olie. Ganzeboom idem. De paar die op MP adverteren met hun Powerflush apparaat (of vergelijkbaar): niet doen.
Bij ATR kunnen ze ook de rembanden stellen als je erom vraagt, anderen heb ik daar niet over gesproken.

Vraag ook zeker even of ze er Dextron 3 of 6 in gaan pompen. Als het antwoord 6 is de Omega niet naar binnen rijden en doorzoeken.

Bedankt voor je reactie met de nuttige informatie.

Ik zal eens gaan rondbellen en rondvragen.

Uiteraard moet het in 1 keer goed gebeuren.

Ondertussen ben ik nog op zoek naar de aluminium sierlijst op de achterbumper. Het middelste deel is gedeukt. De Opel dealer kan hem helaas niet meer leveren :(
 
Volgens mij is dat in Duitsland bij de Opel dealers wel nog te verkrijgen. Afgelopen week vroeg iemand daar ook naar op de Omega B freunde pagina. Zou iets van €140 kosten voor een compleet setje. Valt te proberen..?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Die lijsten zijn al diverse jaren NLS, ook in DE. Maar dat wilt uiteraard niet zeggen dat sommige dealers ze niet nog op de plank hebben liggen. Je moet alleen een dealermedewerker vinden die voor je in de lokale voorraad wilt kijken en die motivatie hebben ze niet allemaal. In NL kunnen ze ook de DE voorraad (en de rest van de in Europa aangesloten landen) zien als ze willen.
 
Ik heb Opel dealers gesproken die zeggen dat alles met grote vaart is opgeruimd nadat PSA Opel heeft overgenomen. Ik sprak een medewerker van de Opel dealer in Roosendaal die er al wel 30 jaar werkt en hij zei dat alles zo in de container word gekieperd alsof oudere Opel modellen nooit bestaan hebben. Dat is wel triest als dat zo is.

Ik heb meerdere dealers berichten gestuurd via email en niemand die mij kan helpen met die chromen lijsten. Voor de Opel Rekord en Opel Senator zijn er nog wel lijsten beschikbaar maar voor de Opel Omega b1 is er niets meer te vinden. Ik had idd wel verwacht dat ik zo'n lijstje nog wel zou kunnen vinden maar zelfs op de sloop is er geen achterbumper meer te vinden. Alleen voorbumpers!!

Via een Opel OEM onderdelen website kan ik nog wel de linkse en rechtse sierlijst bestellen voor de achterbumper maar er staat ook bij dat het middelste deel helaas niet meer leverbaar is. En ik heb nu juist dat middelste deel nodig...
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ja herkenbaar geluid, ze hebben geen zin meer in die oude troep, ze hebben geen verstand meer van die oude troep, en zeker geen zin meer om die oude troep allemaal uit te zoeken.
Dus wordt alles in de kliko gemikt dat is goedkoper, heb dat al een paar keer eerder meegemaakt. Kon ook wel eens een container vol oude troep overnemen maar ja, waar je laat je een container vol oude troep.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het was al niet heel geweldig maar sinds het PeugeOpel is geworden is het echt treurig geworden. Ik hoorde gisteren dat ze ook geen (club)korting meer mogen geven van hogerhand af, alleen als je het in de werkplaats laat monteren en je een MyOpel account hebt.

Pakking en keerring voor de automaat willen bestellen, niet meer leverbaar. BMW gebruikte tot '96 dezelfde bak in een aantal modellen, kun je het gewoon nog krijgen en goedkoper ook dan wat Opel er jaren geleden voor factureerde toen het er wel was. Vele inflatiecorrecties geleden. Gelukkig hebben Vega en ondergetekende al een account bij onze lokale BMW dealers. _O- Daar vinden ze het nog leuk ook als je met de vragen komt waar ze je bij Opel raar voor staan aan te kijken.

En inderdaad, er wordt en is een heleboel weggegooid waar wij heel blij van zouden kunnen worden. En anders wordt het opgekocht door een select aantal handelaartjes die er vervolgens 100% marge bovenop smeren onder het motto 'beter duur dan niet te koop' en zo lekker misbruik maken van de liefhebber die geen andere keuze meer heeft.

Daarom ligt het carrosseriewerk dat ik belangrijk vind 1 of 2x dubbel op voorraad, als er wat voordoet wil ik het gewoon weer terug kunnen monteren.
 
Helaas helaas... Was laatst op zoek naar een tankdoprubber. Dat bleek ook lastiger dan gedacht, volgens mij de laatste in NL gekocht. In Duitsland was deze al niet meer leverbaar. We moeten ‘t er maar mee doen. ;)

Laatst nog even opgezocht wanneer m’n Omega uit de fabriek kwam rollen. Bleek dat ie na productie nog ruim een jaar heeft staan niksen. 28 augustus wordt ie in ieder geval 20.*O*
 
*O*Ik had via ebay kleinanzeigen in Duitsland eindelijk een nette achterbumper gevonden bij een omega liefhebber in Duisburg in Duitsland.

Gisteren opgehaald, mooi ritje trouwens.
De Duitser kon geen Engels en ik spreek geen Duits dus het was lastig communiceren maar hij wist van geen ophouden en het was een hele spraakwaterval over zijn Opel Omega liefhebberij maar zijn woorden kletterden op de grond zonder dat ik überhaupt wist wat ze betekenden en ik moest ze laten wegvloeien terwijl ik in mijn beste Duits ja en ja probeerde te zeggen.

Na auf wiederzehen te hebben gezegd weer terug naar huis gereden.

Vanmiddag heb ik op mijn gemak de in nieuwstaat verkerende middelste sierlijst overgezet naar mijn eigen bumper. De linkse en rechtse sierlijsten netjes opgeborgen als reserve.

Het was een makkelijk klusje. Meteen de afneembare trekhaak verwijderd.

Ziet er weer picobello uit *O*
 
Een B2 met de 3,2 V6 gekocht. Auto ligt grotendeels in delen uit elkaar ter voorbereiding van een spuitbeurt maar de eigenaar kwam er niet meer toe. Voor een mooie prijs overgenomen. Gaat eerst de stalling in tot nadat de MV6 klaar is. Nu dus elke generatie in bezit.
 
Bovenaan