Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nieuw lid, dus even voorstellen

Hallo beste leden,

Na een avond worstelen om lid te worden (gmail werd niet geaccepteerd en captcha problemen) toch kunnen aanmelden.
In de jaren 90 heb ik 3 Omega's gehad. Een 2.0 16, een 2.4 en 2.5 v6. Na 20 jaar Volvo (v70 en xc70) dichterbij het werk gaan wonen
en als oude liefde een Omega 3.0 gezocht. En gevonden. Uit 2000 en 180.000 gelopen. Zwart metallic en crème interieur.

Uiteraard met roest, wat een project wordt. Maar ook een zwaar sturende auto. Pomp is in orde. Maar ben bang dat het toch het stuurhuis is.
Wat volgens kenners een probleem is omdat de motor gelift moet worden. Is dat ook zo? of zijn er nog andere oplossingen?

Ik hoop hier mijn antwoorden te vinden en vooral een hoop gezelligheid en gelijkgestemden omdat het gewoon een tijdloze mooie auto is..

Groeten uit Eindhoven

Adriaan.
 
Welkom hier! Omega’s zijn een uitstervend ras, dus mooi dat er nog een paar gered worden. Mocht je ooit een moonlandgrijze sedan voorbij Eindhoven zien rijden op de A2, dan is er kans dat ik het ben.:Y

gr, Jeffrey
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Welkom Adriaan.

Welke kenners zeggen dat? Die zijn kenner-af bij dezen. Je moet wel flink wat weghalen om het stuurhuis eruit te kunnen halen, maar dat kan met blok in de motorsteunen.

Zijn de overige componenten wel in orde? Met een gammele hulp pitmanarm en evt. wat kogels waar speling op zit gaat de auto zwaar sturen, idem als er een uitlijner aan heeft gezeten die het niet zo goed kan.

Je kunt het stuurhuis ook iets afstellen, Is vaak geen oplossing, maar wellicht heeft iemand in het verleden wel aan die verstelling zitten rommelen in een poging speling elders in de stuurinrichting te verhelpen.
 
Welkom Adriaan.

Welke kenners zeggen dat? Die zijn kenner-af bij dezen. Je moet wel flink wat weghalen om het stuurhuis eruit te kunnen halen, maar dat kan met blok in de motorsteunen.

Zijn de overige componenten wel in orde? Met een gammele hulp pitmanarm en evt. wat kogels waar speling op zit gaat de auto zwaar sturen, idem als er een uitlijner aan heeft gezeten die het niet zo goed kan.

Je kunt het stuurhuis ook iets afstellen, Is vaak geen oplossing, maar wellicht heeft iemand in het verleden wel aan die verstelling zitten rommelen in een poging speling elders in de stuurinrichting te verhelpen.
Hallo B-Buster,

Dankjewel voor je welkom..

Daarom heb ik nog gewacht met mijn stuurhuis. Ik werk bij Daf researchcentrum en daar werken slimme jongens. Één monteur geloofde ook
niet dat het het stuurhuis is. En zeker niet met een km st van 180.000. Hooguit is het stuurhuis aangeschroefd om spelling weg te halen.
Met als resultaat zwaarder sturen. Het is van ZF. Wat ook levert aan Daf wat betreft versnellingsbakken.

Ik heb enige kennis maar ben geen monteur. Is een pitmanarm de stang die de wielen verbind met het stuurhuis?
Ik wil de auto ook laten uitlijnen. Omdat mijn vorige set banden ligt waren gecupped. Ook omdat de auto ligt trilt bij snelheden rond de
80km/h
Maar het rare is dat het weggaat als de auto warm is..

Maar ik zoek een kenner die mij kan zeggen wat er precies aan de hand is. Kun jij mij daar bij verder helpen. Een goed adres nabij
Eindhoven.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Welkom.

Maar ook een zwaar sturende auto. Pomp is in orde. Maar ben bang dat het toch het stuurhuis is.
Stuurhuizen gaan bijna niet kapot, hooguit door een aanrijding. Soms kan er wat speling optreden maar komt ook niet vaak voor.
Wat volgens kenners een probleem is omdat de motor gelift moet worden.
Aan die personen nooit meer wat vragen.
Hooguit is het stuurhuis aangeschroefd om spelling weg te halen.
Met als resultaat zwaarder sturen.
Dan hebben ze het eerder verziekt dan verbetert.
Ik wil de auto ook laten uitlijnen.
Weet je zeker dat de rest van het onderstel goed is, alles zonder speling en redelijk nieuw.
Zo niet dan is uitlijnen weggegooid geld
Maar ik zoek een kenner die mij kan zeggen wat er precies aan de hand is.
Dat kan, wij kunnen je precies vertellen wat je moet gaan vervangen aan de auto met 180.000Km, of je daar echt blij van wordt........denk het niet.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik heb enige kennis maar ben geen monteur. Is een pitmanarm de stang die de wielen verbind met het stuurhuis?
Je hebt een pitmanarm aan het stuurhuis zitten, en een hulp pitmanarm aan de passagierskant. Die 2 houden de stuurstang op zijn plaats. Die van het stuurhuis gaat niet vaak stuk, de hulparm des te vaker. Controleren op speling, vooral van boven naar beneden. Links/rechts speling is vaak door versleten kogels.

Ik wil de auto ook laten uitlijnen. Omdat mijn vorige set banden ligt waren gecupped. Ook omdat de auto ligt trilt bij snelheden rond de
80km/h
Trillingen kunnen door veel zaken veroorzaakt worden. Keer goed na laten kijken voor je geld weggooit aan een uitlijning die weinig gaat verbeteren.

Maar het rare is dat het weggaat als de auto warm is..
Zit er wel de goede olie in of staat de stuurbekrachtigingspomp eerst in een pot stroop te malen?

Maar ik zoek een kenner die mij kan zeggen wat er precies aan de hand is. Kun jij mij daar bij verder helpen. Een goed adres nabij
Eindhoven.
Als Kerkdriel dicht genoeg in de buurt is kunnen we je daarbij helpen. Stuur maar een PB'tje om wat af te spreken als je daar interesse in hebt, dan plannen we je in.
 
In Eindhoven heb ik trouwens we goede ervaringen met J&F op de Hurk voor het uitlijnen. Die zeiden al meteen: “dat is lastig, maar het kan”, in tegenstelling tot grotere ketens die maar gewoon beginnen te klooien.

Een aanbod van Vega om de Omega na te kijken is altijd een goed plan. :Y Kritisch kijken naar wat nodig is, is wel een must, zeker met roest.

Overigens zegt KM stand niet altijd alles, het valt en staat met onderhoud. Zo zijn bij mijn Omega (bj 2000, 280dkm) sommige delen beter dan bij de Omega van m’n vader (bj 2001, 38dkm).
 
Allereerst welkom. En ik zou al eens beginnende je banden te vervangen dan is je trilling misschien al opgelost. Dan idd eerst alle gewrichten en koppelingen even nalopen op spelingen en vervangen indien nodig. Wellicht wel want deze slijten wel eens graag. Voor leuk en goed advies over wat je waar best vervangt ben je idd bij vega en b-buster aan een goed adresd:)b
 
In Eindhoven heb ik trouwens we goede ervaringen met J&F op de Hurk voor het uitlijnen. Die zeiden al meteen: “dat is lastig, maar het kan”, in tegenstelling tot grotere ketens die maar gewoon beginnen te klooien.

Een aanbod van Vega om de Omega na te kijken is altijd een goed plan. :Y Kritisch kijken naar wat nodig is, is wel een must, zeker met roest.

Overigens zegt KM stand niet altijd alles, het valt en staat met onderhoud. Zo zijn bij mijn Omega (bj 2000, 280dkm) sommige delen beter dan bij de Omega van m’n vader (bj 2001, 38dkm).
klopt inderdaad. Mijn Omega heeft in z'n laatste 5 jaar 30.000km gereden. Dus net aan 5000 per jaar. Misschien is het één en ander vast gaan zitten of uitgedroogd.
 

dolf24v

Donateur 2024
Heb met ca 180.000 km op de klok kapot gedraaide stuurpomp gehad, uit Duitsland gebruikt stuurhuis en NL gebruikte pomp gemonteerd, is echt wel ff werk hoor. Geheel gespoeld en enkele malen ververst. Blijft helaas soms zwaarder sturen dan wenselijk.................
 
Heb met ca 180.000 km op de klok kapot gedraaide stuurpomp gehad, uit Duitsland gebruikt stuurhuis en NL gebruikte pomp gemonteerd, is echt wel ff werk hoor. Geheel gespoeld en enkele malen ververst. Blijft helaas soms zwaarder sturen dan wenselijk.................
Ja, het blijft een zorgelijk iets. Maar volgende week zaterdag hoop ik iets meer te weten.
 
Troost je, de mijne heeft 5 jaar volledig stilgestaan in een garage. Kwam erachter nadat ik 'm kocht met dank aan de RDW. Zo ook dat ik de 8e eigenaar ben._O-
 
Bovenaan