Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

lichtstand dimlichten

Daarnet thuisgekomen van een feestje met in de wagen "lichtstand dimlichten" op mn schermpje :?
Dit wegecheked en wat later stond het er weer. Lichten werken thans naar behoren en heb niet de indruk dat de stand veranderd is.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Dit heeft volgens mij met de hoogteregeling te maken. Er zitten plastic onderdelen in de lichtunit die het nog weleens kunnen begeven. In de OOP shop was daar een mooie metalen oplossing voor, weet de naam van die dingen even niet meer.
Dit zou het kunnen zijn.

Gr. Paul
 
Bekend verhaal, ik moet er hier ook nog eens naar kijken.
Als je lenzen diep in de reflectors liggen dan kunnen die kunststof stangen het probleem zijn.

Bij mij zelf is dit niet het probleem dus dan zal het een sensor zijn.
Voorkant heb ik gecontroleerd en alles is heel en ik heb alles gesmeerd.

De achterste moet ik nog checken.

Ik krijg de melding maar af en toe maar er zit iets niet goed want ik heb 2 nieuwe xenon pitten geplaatst maar ik zie als het donker is amper wat tijdens het rijden.
Als het systeem een storing heeft zet hij automatisch de lampen in de laagste stand om verblinding te voorkomen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Marcel3.2 zei:
Als je lenzen diep in de reflectors liggen dan kunnen die kunststof stangen het probleem zijn.

Heeft er niets mee te maken, het is een elektrisch- en niet een mechanisch probleem.
Het kunnen een paar dingen zijn, de stelmotoren op de koplampen of de sensoren.
Kom je er zo niet uit dan is uitlezen de oplossing.

Ik krijg de melding maar af en toe maar er zit iets niet goed want ik heb 2 nieuwe xenon pitten geplaatst maar ik zie als het donker is amper wat tijdens het rijden.

Kan zijn dat toch de kunststof stel nokken zijn afgebroken, die zijn van de zijdelingse afstelling en niet van de hoogte instelling.

Als het systeem een storing heeft zet hij automatisch de lampen in de laagste stand om verblinding te voorkomen.

Klopt.
 
kijk bij je linker draagarm voor en rechts achter bij de draagarm. De stangetjes van de sensoren zijn een zwak punt en willen er nog wel eens af vallen. Je kunt dan het stangetje terug drukken op de sensor. Maar dit werkt maar voor korte duur.
 

Andrew

600.000
De hoogtesensoren zitten beide aan de linker zijde, met een hefboompje tussen de vaste carrosserie en de wieldraagarm. Inderdaad gaat het bewegende deel van de sensor wel eens los, veelal doordat de twee kogelgewrichten van de stelarm zijn vastgerot en daardoor de sensor losdrukken. Stangetje met kogelgewrichten kun je los kopen bij de VOD. Het losliggende deel van de sensor kun je vaak weer terugplaatsen, bij mijn Omega zit dat al heel lang goed door het als het ware met wat vaseline vast te kleven.

Andrew
 
Hallo,
ik weet dat dit al een oud draadje is, maar misschien voor degenen die nu tegen dit probleem aanlopen:

Bij mijn vorige Omega, B1 2.5V6 automaat, had ik dezelfde melding.
De toenmalige vod hier in Zevenaar konden mij hier mee niet helpen.
Na een speurtocht op het internet, kwam ik ook bij de hoogteregeling voor de (xeno-)lampen.
Tijdens het wisselen van winter- naar zomerwielen heb ik hier naar gekeken en bleek inderdaad de hoogtesensor linksvoor los te hangen.
Even een nieuw M6-je erin et voila, het probleem verholpen.

gr. Hans
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Heeft iemand een sensor al ooit electrisch bekeken hoe dat werkt?
Is dat gewoon een '10k' potmeter, of toch iets ingewikkelder?
Kan momenteel ook niet meteen aan men schema dus weet zelfs niet hoeveel pinnetjes het ding heeft :p
 

dolf24v

Donateur 2024
Ja heb er wel eens eentje onderzocht. Heeft magneetje en een soort stappenregeling. Een sleepbaan zoals een pot zit er niet in. Printje vol met I.C. 20120827-180852-7086358401602239185.jpg
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ok thx, geeft me al een algemener beeld ervan.
Had ondertussen ook door, met de multimeter, dat het geen gewone 'potmeter' was en dus wat intelligenter.

De kwaliteit van de electronica als je ze technisch bekijkt laat inderdaad dikwijls te wensen over.
Dat hebben we bij het openmaken van een MotorManagement ook gemerkt.
Ze kosten nochtans genoeg!

Bij die van mij is het plastic asje op de sensor zelf afgebroken.
(zou wel kunnen te maken hebben met extra geweld door de laagprofielen op de 20" banden natuurlijk...)
 
Bovenaan