Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

De Vectra B X30XE en Kadett 1.6S GT van Theo

Kleurtjes op de nokkenasstiften...

30tjtab.jpg


14obwv8.jpg
 
16a7bde.jpg


24bofnk.jpg


2ciiq94.jpg


nb6b00.jpg



Lager kappen zijn allemaal genummerd en "links rechts" gemarkeerd...

Kan niet fout zou je zeggen.....
 
De nokken eruit....

2i6ypo4.jpg


fnct2v.jpg


De nokkenasstiften een kleurtje ter markering

Nog de 1e thermostaat ....


dm4t9y.jpg



De koppen eraf...

1042dyo.jpg


2nvct2d.jpg


x3vj4g.jpg


24m73v5.jpg


Een 1e blik op zuigers en cilinderwanden. De originele hoonpatronen nog keurig zichtbaar. Volgens mij nog oké dus..

15mohkw.jpg
 
Valt me vooral op hoe weinig vervuiling dit blok intern heeft. Niks black sludge achtige praktijken...

Bizar, is toch best een oud blokkie dat waarschijnlijk in z'n laatste jaren vast niet ieder half jaar een nieuw plasje nieuwe olie heeft gekregen.

Een rustig leven gehad kennelijk*O*
 
Wellicht*O* Ik heb overigens geen referentiemateriaal met deze motor.... Is de 1e die ik open heb getrokken...
 
Ja, is wel fijn ja.


Nu bezig de juiste distributieset te bestellen. Op het Spanblok staat de code "EB" en het motornummer is nog vóór de 83 nummers.

Volgens mij oud type dan?

En welke beter te nemen?

SKF, Gates, Continental?
 
Wauw, dit lijkt mij nou heel leuk werk. Na het eten even je eigen grot in (een man Moet een grot hebben) en heerlijk zo'n motor in elkaar meubelen. lijkt me echt geweldig
 
Dank je wel!


Wat me vooral opvalt is dat deze motoren hun matige reputatie waarschijnlijk hebben te danken aan het feit dat, ZOLANG ZE IN DE AUTO HANGEN!, er zo lastig aan is te sleutelen.


Uit eigen ervaring kan ik nu vertellen dat, ZODRA EENMAAL NAAST DE AUTO, het heerlijke motoren zijn om aan te werken.

Alles zit best heel logisch eigenlijk. Ik vind het in ieder geval een leuke klus...
 
Zoals al eerder gezegd vordert eea langzaam máárrrrrr we gaan langzaam zeker wel vooruit...

Gisteren een pakketje met pakkingen, bouten, enz enz binnengekregen...
 
Two Heads Down!

Inmiddels weer een fase verder beland. De koppen zijn eraf n schoongemaakt en de kleppen ingeslepen.

Met mijn beperkte ervaring zeg ik dat zowel koppen als kleppen er best goed uitzien nog. Nav wat lichte "pitting" (vooral tussen de grotere waterkanalen) én overleg met Berry heb ik besloten de koppen heel licht te laten vlakken....
 
Bovenaan