Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Voorwiellager vervangen

Hallo allemaal.

Omdat het linker voorwiellager van de Omi versleten was, ben ik op het Internet op zoek gegaan naar een duidelijke instructie cq How To hiervoor. Echter zonder resultaat. Bij de Omi is het anders omdat hier geen aandrijfas aanwezig is. Ik ben een beetje huiverig om zulke werkzaamheden zelf uit te voeren, maar gezien ik mijn vaste monteur niet te pakken kreeg heb ik een poging gewaagd.
Al met al een dik uur bezig geweest, valt mee voor een eerste keer. Ik was alleen al een kwartier bezig om die stomme stofkap los te krijgen! Verder liep alles gesmeerd moet ik zeggen.

Wat heeft men nodig?

Begin met de aanschaf van een nieuw en origineel SKF voorwiellager VKBA 1301. Ga geen 2 à 3 honderd Euro uitgeven bij de dealer of weet ik wat. Ik heb hem van eBay.de voor €56,60 met gratis verzending. Dit was veruit de goedkoopste echter verzending is alleen binnen Duitsland. Voor mensen die interesse hebben in deze behoorlijke besparing, ik heb een adresje net hier over de grens waar ik mijn eBay zooi laat leveren. Ik kan het daarna naar jou doorsturen als je wil.
Donderdagavond besteld, zaterdagochtend binnen.

  • Een goeie krik! Heb zelf een splinternieuwe 3-tons hiervoor aangeschaft.
  • Assteunen.
  • Sleutel en/of dop: 13, 17, 18 en 32 voor de grote meneer.
  • Imbus: 5mm voor de remschijf zelf.
  • Platte schroevendraaier voor de stofkap los te wrikken. (en geduld) Kleine hamer voor terugzetten.
  • WD40
  • Goede stevige stang of degelijke ratel.
  • Momentsleutel tot 350Nm.
  • Bij het terugzetten van de remblokken een beetje kopervet.
Ten eerste:

Auto opkrikken en wielmoeren losdraaien.
Wiel eraf halen.
Met de schroevendraaier de stofkap loswrikken.



Men krijgt dan vervolgens dit te zien:



Hierna het wiel terugplaatsen en met twee bouten tijdelijk vastzetten.
Auto laten zakken. Ik heb het wiel net de grond laten raken zodat de auto nog op de krik stond.
Ja mijn wielen zijn vies!



Nu de dop 32 op de grote moer zetten en met genoeg kracht de moer losdraaien. Ik ben met mijn 100kg gewoon op de stang gaan staan en hiermee ging de moer uiteindelijk los.

Krik de auto weer omhoog en haal het wiel eraf. Nu kan men ook de assteunen plaatsen.
Ik heb vervolgens met dop 13 de klauw losgedraaid en daarna met 18 de beugel. Deze laatste zat bij mij muurvast.



Met de 5mm imbus haal je de remschijf los en leg je deze opzij.

Dit was toen het uitzicht.....



Nu kun je verder de 32'er moer losmaken en wegleggen. Bij mijn nieuwe lager zat ook een nieuwe moer.
Dit blijft er dan over.



Zoek de verschillen........



Het nieuwe lager plaatsen en met de nieuwe moer zover mogelijk aandraaien. Deze wordt later met het wiel op de grond weer vastgezet.

Nu kan men de remschijf terugplaatsen en met de 5mm imbus weer vastzetten.
Vervolgens de remklauwbeugel bevestigen en de remblokjes met wat kopervet ook terugzetten.
Als laatste hierbij de klauw zelf terugplaatsen en goed vastdraaien.

Eindresultaat.....ja bijna dan. Moer moet nog heel goed vastgezet worden! Niet vergeten!!!



Wederom het wiel erop en met twee bouten vastzetten. Denk aan je assteunen!!!
Krik laten zakken totdat wiel net op de grond staat.
Nu de 32'er moer aandraaien tot en met 350Nm!!!!!

Men verwijdere wederom het wiel en plaatst de stofkap terug. Ik heb hiervoor een kleine hamer gebruikt om het ding vast te tikken.
Wiel terugplaatsen en met de bouten vastzetten.
Krik laten zakken en nadat je je gereedschap netjes hebt opgeruimd d:)b een rondje rijden om te zien of je verschil merkt. Ik wel in ieder geval!

Deze How To heb ik voor jullie gemak opgesteld, echter ik ben NIET verantwoordelijk voor eventuele verwondingen, amputaties of kernrampen!!!!
Denk zelf goed na en zorg dat als je klaar bent, je geen bouten of moeren over hebt! 8)7

DO THIS AT YOUR OWN RISK!!!

Have fun!
 

Joep

Verbannen
Mooie how-to. Zeker handig om erbij te pakken mocht het ooit nodig zijn. De lagers heb ik al wel liggen, de momentsleutel helaas niet.

Anyway, netjes gedaan!d:)b
 
Bovenaan