Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Kleppendekselpakkingen v6 vervangen, compleet

Hallo liefhebbers.

Ik ga de kleppendekselpakkingen van mijn 2.5 V6 X25XE vervangen. Motorcode 08401391. Ik wil het even goed doen zodat een ik, of voor wat dat betreft een volgende eigenaar, geen latere reparaties moet gaan doen terwijl ik dat beter meteen had kunnen doen. Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen dat ik, als ik ook het onderste deel van het inlaatspruitstuk eraf haal (V-stuk laat ik maar zeggen) ik extra ringen nodig heb en 2 pakkingen met 3 openingen. Zo kom ik op het volgende lijstje:
- 2 klependekselpakkingen
- 16 o-ringen
- 2 pakkingen met de 3 openingen voor het inlaatspruitstuk
- En als ik alles dan toch los heb, 1 nieuwe thermostaat of een compleet thermostaathuis.

Ben ik nog iets vergeten?

Teven ga ik de oliecarterpakking vervangen.
- Is hier nog een voorgeschreven aandraai -procedure als van het midden uit beginnen en dan rond om en om steeds verder naar buiten toe aanhalen? Of bijvoorbeeld kruislings?
- Is hier een voorgeschreven aanhaalmoment?
- Overweeg ook om hier ipv de standaard pakking de grijze vloeibare pakking te gebruiken van Loctite, is dit handig?

Btw, degene die dit carter heeft bedacht was nogal gek op boutjes en moertjes zeg!

Alvast bedankt voor de input!

Hartelijke groet,

Joost
 
Hallo mede forum genoten,

Op dit onderwerp had ik wat meer reacties verwacht, maar je kan niet alles hebben in het leven. Ondertussen zelf nog wat huiswerk gedaan. Ook heb ik nu de Haynes manual in mijn bezit en aan de hand van de foto's daarin, en een 2.5 V6 op de sloop, de juiste onderdelen besteld. Nu alleen nog de 6 o-ringen besellen en ik heb de onderdelen compleet...... denk ik 7(8)7

Maar nog veel belangrijker, over een paar dagen ga ik het huurcontract voor een garage onderteken zodat ik lekker droog en op mijn gemak kan sleutelen.

Vriendelijke groeten,

Joost
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik zou aanvullend nog de vloeibare pakking gebruiken om de 16x o-ringen en de hoekjes + halve maantjes van je klepdeksels extra af te dichten. Als het gaat lekken dan is het op die punten meestal. Verder niet te strak aandraaien, dan trek je ze krom en kun je spoedig weer opnieuw beginnen.

Als je het zover open hebt, haal dan het zwarte deel van de inlaat ook even los en controleer of (het deksel van) je warmtewisselaar nog droog is.
 
Ik heb het niet gezien.................sorry. Wat betreft de thermostaat, dat is een compleet huis waar je verrot moeilijk bij kan komen zonder nieuwe scheldwoorden uit te vinden, zorg wel dat je daar ook een nieuwe O-ring bij hebt. Van vooraf gezien loopt er rechts van het blok een ijzeren pijp naar de thermostaat die doormiddel van de O-ring afgedicht wordt in het thermostaathuis. Ik kon er makkelijk bij omdat ik het blok toen aan het reviseren was. Kleppendeksels, hoop dat ze nog recht zijn anders helpen nieuwe pakkingen ook niet. Dacht ook bij de revisie dat ze recht waren en gewoon nieuwe pakkingen tussen gezet, olie zeek eruit. Na wat speurwerk alu deksels gevonden en die geplaatst, lekkage voorbij. Maar voor de rest, alle rubbertjes en ringen die onder het plenum tegen komt vervangen.
 
als je de klepdeksels eraf hebt leg ze maar op een stuk vlakglas, en kijk dan of er een oneffenheid inzit, is het nhil, dan een groot stuk schuurpapier op de glasplaat en de klepdeksel erover heen halen, dan schuur je de oneffenheid er wel uit, niet te hard duwen
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als je dat wilt doen moet je in de deksels schuren, niet de randen inkorten wat je zou doen op bovenstaande manier. Dan maak je het probleem alleen maar erger.

Kunststof deksels krom = weggooien.
 
Hallo mannen, geweldige adviezen. Heel blij dat jullie de tijd hebben genomen mee te denken! Ik neem jullie adviezen ter harte en ga ze stuk voor stuk toepassen.
Helder advies over de kleppendeksels, de warmtewisselaar, het toepassen van een heel klein beetje vloeibare pakking icm de standaard pakkingen, thermostaathuis icm o-ring vervangen. Ik was al best een stukje op weg maar dit maakt wel even het verschil tussen een halfbakken reparatie en het behalen van een succesje 7(8)7_O- Zo balen als je er uren in hebt zitten en dat je nog met lege handen staat. Dat zijn ook zo van die momenten dat je nieuwe scheldwoorden bedenkt. _O-
Dank!!! Ik ga eea echt op m'n gemak doen. Hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Vriendelijke groeten, Joost
 
Bovenstaande klopt grotendeels wel. Echter zou ik persoonlijk altijd de kleppendeksels zelf mee vervangen. In mijn 8 jaar bij een Opel dealer waren in het overgrote deel van de gevallen de deksels krom. Soms zelfs maar minimaal, maar toch met lekkage tot gevolg. Gewoon in 1x goed doen, deksel mee vervangen en je kunt er weer geruime tijd tegenaan.

De 2 uiteindes van halve maantjes ook altijd ietjes kit op smeren. Dat zijn de plekken die het slechtste afdichten, een beetje extra kit op die plaatsen is geen overbodige luxe en bespaart je een hoop potentieel gezeur. Thermostaat kun je niet los vervangen, moet je dat gehele huis doen. Zorg wel voor de o-ring. En ja, dat thermostaat huis kan af en toe vloeken opleveren ;)
 
Ok. Dat is ook een duidelijk advies.

Vraag. Gister even olie nakijken omdat hij olie verliest. Bovenin de vulpijp wat oranje aanslag. Oliepeil was wel vrij laag (net even boven minumum) en er zit een toevoeging in om de oliekanaaltjes en aanslag te reinigen. De dop natuurlijk schoon gemaakt. Bij thuiskomst was de oranje aanslag bovein de vulpijp voor een groot deel weg.

Zou dit te maken kunnen hebben met lekkage op de warmtewisselaar? Zijn deze blokken gevoelig voor lekkende koppakkingen? Heb nog geen duidelijk zichtbaar koelvloeistofverlies maar mogelijk is dit het begin van? Er zit longlife koelvloeistof in (roze).
Ik probeer via Media een Galerij te maken om een foto te delen maar loop hier nog te pielen. Kom in de media / albums maar zie niet hoe ik hier een album toevoeg... (amateur 8)7_O-)

Graag jullie input
 
Hallo B-Buster, inderdaad aardig wat korte stukjes gereden. Vinden ze dagt niet zo prettig?
Met de korte stukjes in combinatie met het reinigingsmiddel dat er al in zat, en het lage oliepeil, is het goed mogelijk dat zich daarom wat sludge opbouwde. Vandaag maar 'even' een olieflush gedaan. Wat eruit kwam wat pikzwarte olie. :r Hoog nodig toe aan vervanging maar geen andere zorgen gelukkig. _/-\o_
Lichtelijk gefrustreerd door een te vast dekseltje van het oliefilterhuis |:(De constructie niet kennende (met de inwendige draaiende borgmoer) had ik met een hoop gefriemel het hele oliefilterhuis in mijn handen (inderdaad niet zoals het hoort). Eenmaal eraf een lijmtang op het filterhuis gezet en deze gebruikt als borging om vervolgende het dekseltje (nog met veel moeite) los te krijgen. Maar... Ik weet nu hoe het in elkaar zit en hoe het wel moet en hoe het niet moet. Allememachies Bassie... 7(8)7
Desalnietteplus, oliefilterhuis vast gezet.. zoals het wel moet... nieuw oliefiltertje in het dekseltje met een nieuwe o-ring en alles erop zetten. Verse olie erin. Dat vond 'ie even fijn zeg!!! Ik durf nu in ieder geval het avontuur met de kleppendekselpakkingen aan te gaan... Als ik er zin in heb... denk ik...
Wat was 't trouwens waterkoud zeg op de grond buiten! De warme motorolie bevroor bijkant net niet. _O-
 
Maak ook het carterventilatiehuis schoon (gaatje!) Als die dicht zit (hetgeen vaak het geval is) krijg je drukopbouw waarbij de olie als eerste de weg langs de klepdekselpakkingen weet te vinden......
 
Maak ook het carterventilatiehuis schoon (gaatje!) Als die dicht zit (hetgeen vaak het geval is) krijg je drukopbouw waarbij de olie als eerste de weg langs de klepdekselpakkingen weet te vinden......
Waar zit dit "gaatje"ben aan het zoeken maar kan het niet vinden....
Wellicht een plaatje of iets?
Thnx zover..
 
Hier het carterventilatiehuis van mijn V6. Zit achter op het blok op een k*tplek...

Gaat om het gaatje in het koperen pijpje...

28m1x8o.jpg
 
Er zit ook een membraampje in dat meest hard geworden is en vaak zelfs (daardoor) verdwenen.....

Ik heb er van olievast rubber een nieuwe in gemonteerd ..

k9tnyw.jpg
 
Er zit ook een membraampje in dat meest hard geworden is en vaak zelfs (daardoor) verdwenen.....

Ik heb er van olievast rubber een nieuwe in gemonteerd ..

k9tnyw.jpg
Heb je misschien ook een oplossing voor de klepdeksels?
Ben aan het zoeken maar kan niks vinden op het net....bedoel waar je ze kopen kan.
Schijnt dat de dealer ze noet meer levert...
 
Veel nuttige tips! Dank daarvoor! Ik heb er ook 1. Mocht je de kleppendekselpakkingen vervangen, neem dan de thermostaat en de o-ringen op de inlaatbuis van de thermostaat mee. Ik was compleet klaar met de kleppendekselpakkingen en alle pakkingen in het inlaatspruitstuk. Loopt als een zonnetje!!! Start project thermostaat: Als volgt: Mijn annekdote van de week.
En dan heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan want... om de thermostaat te vervangen moet het inlaatspruitstuk deels worden gedemonteerd...laat ik nou net alle pakkingen hebben vervangen. Sta ik gister die pijp te demonteren die naar de thermostaat gaat (fijne constructie), ik maar denken, hoe zit dat nou... Komt daar toch 25 centimeter pijp uit... Hmmm. toch even de Haynes erbij (Engelse versie). Zoek.....Thermostat....klik, klik, klik verder,............. Remove upper half air intake....... @#$%@@@(censuur).... pauze..... _O-.... Handige Harry aan het werk, bij deze ga ik uit zelfspot mijn naam roepnaam wijzigen in Handige Harry.
 
Bovenaan