Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2.0 xev loopt slecht stationair

Xedrah

Donateur 2024
Is van een andere auto, maar lijkt sterk op elkaar. Alleen naar de fotos kijken, niet de tekst eromheen.

<a class="postlink" href="http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopic.php?id=125040" onclick="window.open(this.href);return false;">http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopic.php?id=125040</a>
 
^Klopt. Gewoon een systeem wat Opel bij enorm veel motoren gebruikt. Sleutel 15 erop, spanrol ontspannen, en multiriem eraf halen. Heb zelf een sleutel 15 wat "verlast" zodat ik een grotere slag kan maken, en geen buizen o.i.d. erop hoef te zetten.
 
ok, kon het gewoon met de hand losser maken. Zit nou met het op tijd zetten van de distributieriem. Ik zie een inkeping en ook iets op het blok wat gelijk moet te staan schijnbaar. Maar kan dus niet beide inkepingen precies loodrecht laten staan. Hoe moeten de inkepingen staan?
 
he mark,

lukt het wat, misschien raar om te zeggen , maar is er niet iemand in je omgeving die je bij deze grote klus kan helpen?
Was zelf van mening om een koprevisie te doen, maar na nader info hier heb ik toch maar iemand die het vaker heeft gedaan gevraagd.
Maar goed ook, leek niet eens een lekke koppakking te hebben terwijl de symptonen er wel waren.
Zo zie je maar, had ik de kop eraf getrokken had het eigenlijk niet gehoeven en had ik waarschijnlijk meer kapot gemaakt dan ik zou willen.
Ik vind ht knap dat je door zet in ieder geval succes ermee, zal dit topic blijven volgen.
Misschien een paar foto's zo af en toe?

Groeten Hessel
 
Hier nog wat foto's:

Overzicht multiriem nog op de motor
P6062410.jpg

Overzicht kruisje is de (ont)span poulie, mbv sleutel 15 kun je hiermee de multiriem verwijderen
P6182443-1.jpg

Overzicht verwijderde multiriem en beschermkap
P6182442.jpg

Beschermkap
P6182444.jpg
 
Je bent nu bij iets cruciaals aangekomen. En nu moet je de keuze maken of je dit zèlf gaat doen, of iemand anders het gaat laten doen. Een distributieriem bij deze motor is toch wel wat anders als bij een Astra F 8 kleppertje... Ga je er zelf mee door, dan kan ik maar 1 ding zeggen: zorg dat je die distributie PERFECT op tijd hebt staan! 1 tandje verkeerd kan al (nare) gevolgen hebben. Gebruik zowieso die fabrieks-merktekens, en teken het je desnoods zelf nog extra af, om er zeker van te zijn. Ben normaal van die laatste manier geen fan, maar dat is in het "monteurs-opzicht" bekeken. Het loshalen is niet zo'n ramp, maar het terugmonteren van de riem is toch wel eventjes wat anders... Het is niet iets wat ik je zou aanraden alleen te doen, als je het nog nooit hebt gedaan. Bedenk ook dat het desastreuze gevolgen kan hebben voor je motor ;w


Ik vindt het wel knap van je dat je de moed hebt om er zelf aan te beginnen, maar bij sommige dingen kan je er toch beter iemand bij hebben, die wat het al eens vaker gedaan heeft. Diegene kan jou ook nog e.e.a. leren, zodat je het in de toekomst wellicht wèl helemaal zelf kunt doen, zonder problemen.


Om een beetje offtopic te gaan, het is een multi-riem en geen v-snaar. Een v-snaar heeft een enkele groef, een multi-riem meerdere. Vandaar ook de naam: multi. Ook hoeft de multiriem niet op een bepaalde vaste "tijd" erop, dus dat "merkteken" wat je met wit hebt aangebracht op de dynamo/riem/poulie, is nergens voor nodig.
 
ja, van dat witte was ik ook achter, die foto is van enkele weken geleden nog.
Dit is geen v6 maar een 4 cylinder.

Nu weet ik alleen nog niet hoe je nou zorgt dat de distributieriem precies op tijd komt te staan. Kan iemand me dat nog vertellen?

ps. zal de tekst van de multiriem aanpassen.

dank je voor je reactie
 
mark1978 zei:
ja, van dat witte was ik ook achter, die foto is van enkele weken geleden nog.
Dit is geen v6 maar een 4 cylinder.

Nu weet ik alleen nog niet hoe je nou zorgt dat de distributieriem precies op tijd komt te staan. Kan iemand me dat nog vertellen?

ps. zal de tekst van de multiriem aanpassen.

dank je voor je reactie


V6 was een typefout van mij. Het is méér dan duidelijk te zien dat dit geen v6 betreft :) (anders waren er toch redelijk wat onderdelen van je motor afgejat 8)7 )

Er zitten fabrieksmerktekens op je tandwielen. Zal eens kijken of ik er een foto van kan vinden om het te verduidelijken...
 

Xedrah

Donateur 2024
Sorry hoor, no offense. Maar als jij niet weet hoe je een distri moet monteren, dan ga ik dat niet uitleggen via internet. Dat gaat niet werken. Ga maar gewoon naar een garage of laat een kenner deze zaken uitvoeren. Als het mis gaat, ben je de pisang en hebben wij het gedaan. :w
 
ehm, als het misgaat breng ik hem naar de sloop. Maar zo snel zal het niet misgaan, kunt de motor testen, of die goed ronddraait enzo. Gewoon de motor uitlaten en met een sleutel de as ronddraaien. Dan horen of niets tikt, iets van de kleppen. Maar moet wel weten hoe je de auto precies op tijd zet, das wel heel belangrijk om te weten.

vr.gr.

Mark
 

yoyo

The UK brothers
Als je door gaat hier mee neem dan iig een nieuwe distributiekap, want die van jou is gebroken en gelijmd.
Monteer je die weer en hij komt in aanraking met de Dis.riem dan ben je verder van huis want als de kap tussen je Riem komt terwijl deze draait
loopt de hele zooi eraf of gaat toch op eoa manier naar zijn grootje.
doe er je voordeel mee.
 
Hier een pdfje met DE informatie die je nodig hebt voor het vervangen van je distributieriem van je opel 16klepper:
<a class="postlink" href="http://www.gates.com/europe/file_save_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=TB%20001_E5_GM_16V2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.gates.com/europe/file_save_c ... M_16V2.pdf</a>

1 ding wat niet helemaal klopt bij deze timing( mijn omega dan) is dat de 2 camshaft poulies, dus die inkepingen, niet precies op 12 uur staan. Dit kan te maken hebben met de gebruikte distriebutieriem. Wel is het afwijkende afgetekend op de linker poulie. Dit heeft toch niet iets te maken met het lek gaan van de koppakking die er nu in ligt? Dus verkeerde timing, meer druk op de motor en lek gaan van de pakking?!
 
Slurpy zei:
Volgens mij resulteert verkeerde timing in zuigers tegen de kleppen, klepstelen krom, enz.......

Ok dan hou ik de nu ingestelde timing ook aan.

Volgende stap is het op de een of andere manier loshalen van de pouli van de krukas. Dan kan ik ook bij de spanrol komen van de distributieriem.
Moet nog wel een manier verzinnen om de poulies allemaal vast te zetten, zodat ze niet verdraaien later.
 
mark1978 zei:
Hier een pdfje met DE informatie die je nodig hebt voor het vervangen van je distributieriem van je opel 16klepper:
<a class="postlink" href="http://www.gates.com/europe/file_save_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=TB%20001_E5_GM_16V2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.gates.com/europe/file_save_c ... M_16V2.pdf</a>

Die zit bij iedere nieuwe distributie set erbij.
Ik gebruik TIS voor deze informatie.

mark1978 zei:
1 ding wat niet helemaal klopt bij deze timing( mijn omega dan) is dat de 2 camshaft poulies, dus die inkepingen, niet precies op 12 uur staan. Dit kan te maken hebben met de gebruikte distriebutieriem. Wel is het afwijkende afgetekend op de linker poulie. Dit heeft toch niet iets te maken met het lek gaan van de koppakking die er nu in ligt? Dus verkeerde timing, meer druk op de motor en lek gaan van de pakking?!

Mag ik je een tip geven gebruik het blokkeer gereedschap voor deze motoren.
<a class="postlink" href="http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_NL/Groep_B/GroepB_16.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_N ... epB_16.pdf</a>

Dit kost iets maar dan ben je een stuk safer, ik weet hier geen prijs van.
De tijd die je aangeeft (12uur) heeft niks met het afstellen van de distributie riem te maken.
Als je distributie verkeerd staat dan heb je eerder je kleppen krom dan je koppakking erdoor.

Bezint eer je begint. Denk er serieus goed over na, en de uitdrukking
mark1978 zei:
ehm, als het misgaat breng ik hem naar de sloop.

Jammer als je zo denkt over een auto.

mark1978 zei:
Maar zo snel zal het niet misgaan, kunt de motor testen, of die goed ronddraait enzo. Gewoon de motor uitlaten en met een sleutel de as ronddraaien. Dan horen of niets tikt, iets van de kleppen.
Mark

Als je te hard draait heb je alsnog schade aan je kleppen.

Vergeet trouwens niet je klepsteel rubber te vervangen.
Gr Jack
 
he Mark,

ben benieuwd hoever het vorderdt met de omega, of ligt deze op een laag pitje.
Hoop gauw weer wat te zien.

gr hessel
 
alle rekbouten uit de motor. De laatste vastgelast aan een andere bout met mig(gas in draad verwerkt) en die losgedraaid. Door het vele boren was de rekbout al vrij los. Een autobrancard is onderweg, zodat ik de in en uitlaat van demotor los kan halen.

ps. Moet je eigenlijk de kop vlakken als je de koppakking wilt vervangen(komt meer bij kijken dan alleen vlakken, ook kleppen stellen).
 
Bovenaan