Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2.5 V6 B2 koude start hapering

De omega van paps heeft sinds kort iets raars bij een koude start (langer dan 2 uur stilstaan).
Hij slaat direct aan, maar valt om de paar seconden even terug in toeren (fractie van een seconde) en alle verlichting (dashboard etc) gaat dan uit en aan.
Je ziet ook de toerentellernaald dan duidelijk naar beneden vallen.

Dit duurt een seconde of 30 en dan is het weg.

Kan het te maken hebben met een kapotte secundaire luchtpomp? Die maakte tot voor kort nog al veel herrie en nu hoor je die helemaal niet meer.

Auto rijd voor de rest prima alleen de koude start is wat vaag.
Ook geen MM lampje of zo.
 

Andrew

600.000
Dat zou best wel eens de secundaire luchtpomp kunnen zijn, ik herinner me iets dergelijks bij mijn vorige Omega B1, daarvan viel het dimlicht terug in lichtsterkte na starten en als de motor enige tijd draaide was alles normaal. De luchtpomp had het na veel herrie ook begeven toen. Elektrische aansluiting op de pomp los genomen en probleem was weg.

Andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als de secundaireluchtpomp vast staat zou dat zeker kunnen.
De pomp eet nog al wat ampjes weg als deze nog aangesloten is terwijl die niet meer kan draaien.
Trek de stekker uit de pomp en check het nog eens.
 
Thanks Andrew en Peter,

Zal van het weekend eens even kijken.
Die pomp zit aan de passagierskant weggebouwd he? In het motorruim/wielkast?
 

tonboy

Verbannen
nee, bestuurderskant. Als je aan de linkervoorkant onder de auto kruipt kan je de stekker lostrekken, let op, nog vóór het voorwiel, dus richting bumper
 
pomp gevonden, helaas niet gelukt.
Auto op moeten krikken om er überhaupt bij te komen.
Helaas kan ik mijn arm dan niet zo buien en plooien om overal omheen te komen.

Dus toch een keer op de brug.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Trek F49 50A met nummer 12 eruit, deze verzorgt de stroomvoorziening voor de pomp via relais met nummer 1.
1zzsw7b.jpg
 
Als de stekker van de pomp losgetrokken is, kan het relais dan blijven
zitten? Motor loopt goed pompstekker is een tijdje terug los gehaald ivm fluiten.
 
Om hier even op in te haken; mijn secundaire luchtpomp heeft het ook begeven vandaag. Waarschijnlijk kapot gevroren. Hij schreeuwde de laatste tijd al om aandacht.

Ik ben dus ook wel benieuwd of het relais kan blijven zitten als ik de stekker eruit trek. Beter is natuurlijk om gewoon een nieuwe luchtpomp aan te sluiten...
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ja.
Beter is om de zekering eruit te halen, dan wordt ook de vacuüm klep niet meer bediend.

Nee geen ander pomp meer monteren, die gaan ook kapot.
Je heb het niet nodig, beter is die troep verwijderen.
 
Vega zei:
Ja.
Beter is om de zekering eruit te halen, dan wordt ook de vacuüm klep niet meer bediend.

Nee geen ander pomp meer monteren, die gaan ook kapot.
Je heb het niet nodig, beter is die troep verwijderen.

Peter/Vega, zekering of relais ? in het verleden (had ik een B1 2.0) daar heb het (bruine) relais uitgehaald maar géén zekering.
 

Vega

Medewerker
Administrator
P.H. zei:
Peter/Vega, zekering of relais ? in het verleden (had ik een B1 2.0) daar heb het (bruine) relais uitgehaald maar géén zekering.

Zekering, hiermee zet je alles buitenwerking. de zekering is alleen voor de pompaansturing.
Als je het relais eruit haalt dan zou de ECU dat misschien kunnen zien als een storing omdat er op die aansluiten niets meer zit.
 
Vega zei:
P.H. zei:
Peter/Vega, zekering of relais ? in het verleden (had ik een B1 2.0) daar heb het (bruine) relais uitgehaald maar géén zekering.

Zekering, hiermee zet je alles buitenwerking. de zekering is alleen voor de pompaansturing.
Als je het relais eruit haalt dan zou de ECU dat misschien kunnen zien als een storing omdat er op die aansluiten niets meer zit.

Goeiemorgen,
Peter bedankt, ik haal de zekering er straks uit.
 
Bovenaan