Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[A+B] De aankoop; waar op te letten ?

Beste OOP'ers,

hierbij een onderwerp die velen van ons bij aankoop bezig houden.
Dit zijn vaak 'common sense' -dingen, maar toch wil ik ze graag even op een rijtje zetten.
Uiteraard is een groot deel ook te gebruiken bij aankoop van een ander merk/model auto.
Dit draadje is echter toegespitst (hoe kan het ook anders) op het aankopen van een Omega.
Ga even lekker zitten en pak er een zak chips bij... je bent het aankomende half uur wel even aan het lezen _O-

Ik heb niet alle wijsheid in pacht en hoop dan ook dat jullie helpen bij het aanvullen en completeren van deze lijst :)
Vooralsnog is deze aandachtspuntenlijst een [acro=Work In Progress]WIP[/acro]. Later zal ik deze in categorieën opdelen en wat overzichtelijker presenteren.
Nu is het dus een bonte verzameling van punten die mij te binnen schieten.

> > > [acro=Work In Progress]W.I.P.[/acro] < < <​

Om te beginnen, starten we niet bij de auto maar bij de verkoper.
Het kan misschien als denigrerend of kwetsend overkomen, maar zo is het niet bedoeld. Gebruik gewoon je gezonde verstand want er zijn, helaas, nog steeds figuren die je de grootste rommel aan durven te bieden met het verhaal "Van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan". :N
Doe dus onderzoek naar de verkoper. Zoek op internet naar zijn/haar naam en stop daar wat tijd in.
Vraag ook rond of iemand al ervaring heeft met de verkoper/-ster. Stuur een mailtje of bel even om een indruk te krijgen.
Staat de mail vol met taalfouten, komt de verkoper ongeïnteresseerd over, dan zou ik al twijfels krijgen.
Ook als je daadwerkelijk gaat kijken: hoe komt de verkoper op jou over ? Is het een aardig figuur waarvan je een vertrouwd gevoel krijgt of is de verkoopcursus van de LOI duidelijk te merken en komt de verkoper 'agressief' op je over ?
Hoe is de algemene staat van de showroom/garage (indien aanschaf bij een dealer of handelaar) ? Is het een zooitje ? Dan vraag ik mij al af hoe de staat van zijn auto's is.
Kleding is een persoonlijk puntje... ik ken verkopers die in de grootste lompen lopen maar goudeerlijk zijn, terwijl degene in 3-delig je een oor aannaaien... Ga daar dus verstandig mee om.
Vraag ook altijd of het mogelijk is om de auto op een brug te kunnen bekijken. Bij een particulier zal dat wat lastig gaan, maar dan kun je eventueel uitwijken naar een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] alwaar je direct de technische staat van de Omega kunt laten controleren. Dit kun je natuurlijk ook laten doen als je de Omi bij een dealer/handelaar wilt kopen (uiteraard zijn hier kosten aan verbonden).

Nu dan de auto zelf. Punten van aandacht:
  • Is er een onderhoudsboekje aanwezig en zijn alle beurten gedocumenteerd ? Is de distributieriem, bijvoorbeeld, op de juiste intervallen vervangen ? Rekeningen voorhanden ? Indien niet, waarom niet ?
  • Zit er een NAP bij de auto ? Kortom: zijn de gereden km's te verantwoorden ?
    Indien er een motor of versnellingsbak gewisseld is, waar is dat gebeurd en is dit gedocumenteerd ? Rekeningen ? Garantie ?
  • Hoe is de eerste indruk van de auto ? Lak onbeschadigd, geen zichtbare roest, banden netjes, schoongemaakt, oppervlakkige beschadigingen, kleine deukjes, kleurverschillen in de lak, ... ?
    Hiermee laat de verkoper zijn betrokkenheid al zien. Wil hij zijn waar verkopen, dan zal hij er eerst wat aandacht aan moeten geven en wat tijd e/o geld investeren om de auto goed te presenteren.
  • Voel met je vingers in de achterste wielkasten, onder de velsrand. Dit is vaak een puntje van aandacht. Hier hoopt een bak vuil op waardoor roest aan de wielkastrand bijna niet te voorkomen is. Was deze dus ook grondig bij het schoonmaken van jouw Omega.
  • Controleer bij het openen van de achterportieren of de randen van de wielkast onbeschadigd en netjes zijn. Ook het afdichtingsrubber aan de onderzijde is vaak een punt waar roest kan voorkomen (trek dus ook het rubber even goed naar je toe en controleer achter het rubber.
  • Bekijk de onderkant van de portieren als je ze geopend hebt. Hier kan ook de roestduivel toegeslagen hebben. Voel en kijk ook weer goed nabij/onder/achter de rubbers van de deuren. Hoe is de staat hiervan ?
  • Dieper op de materie: sluiten alle portieren goed en zakken ze niet een aantal mm bij het openen ? Maken ze een 'knakkend' geluid ? (dit kan een klein euvel zijn, maar ook op rotte deurgeleiders of scharnieren). Hoe is de afstand van de deurranden t.o.v. de carrosserie ? Die moet overal gelijk zijn. Dit geldt natuurlijk ook voor de motorkap en kofferdeksel. Let bij de laatste twee ook op de gasveren. Doen deze hun werk nog goed of is een valhelm aan te raden ?
  • Gaan alle ramen (e/o dak) goed open en dicht. Let op het geluid dat de motor van het raampje (dak) maakt bij het bedienen (uiteraard indien er elektrische ramen in zitten).
    Let dan ook direct op de raamlikkers: bij een Omega op leeftijd en achterstallig onderhoud kan roest onder de raamlikkers ontstaan. Laten verhelpen of afdingen op de prijs. Spuiten van een portier kost ~€ 600,-
  • Bedien de stoelen (al dan niet elektrisch) en voel of ze soepel 'lopen'. Laat ze tot de uiterste standen lopen.
    Probeer direct de stoelverwarming uit (alle stoelen, indien aanwezig). De bestuurdersstoel is vaak defect. Bekent probleem. Nieuwe mat (zonder montage kost ~€ 95,- ).
  • Accessoires: de Omega kan zeer rijkelijk uitgerust zijn. Zeker de Executives. Probeer dan ook ALLE functie's uit: de airco/ECC, het alarm, de rollo (ook een bekend probleemgeval), de geluidsinstallatie (al dan niet van Bose), de navigatie (lezer vaak vies of defect), het (kleuren-)scherm (pixel failures), de kofferdeksel bediening, eventueel de standkachel, de telematica unit ('bankpas' SIM-kaart nodig), de cd-wisselaar (indien navi defect, zal deze niet lang erna volgen), uiteraard de verwarming en de achterruit verwarming.
  • Doet alle verlichting het ? Controleer ze allemaal. Niets zo irritant om als eerste een batterij lampjes te moeten vervangen als je met je nieuwe aanwinst thuis komt.
    Bekijk ook de kleur van de Xenons (indien aanwezig). Is deze verschillend, dan is er waarschijnlijk 1 van de 2 vervangen. Dit mag volgens de wet niet! Tevens heb je kans dat de andere (niet vervangen lamp) binnenkort ook de geest gaat geven. Prijs van een xenon-lamp is ~€ 30,- (niet via de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro]).
  • Trek de handrem aan. Hoe ver kun je doortrekken ? Een tandje of 5 is toch wel max. Meer tandjes mogelijk kan duiden op versleten remblokken of slappe/versleten kabel.
    Bij een automaat kunnen de remblokken nog wel eens vast zitten (omdat ze amper/niet gebruikt worden). Probeer dus ook of de auto daadwerkelijk blijft staan als je met aangetrokken handrem (voorzichtig!) wilt wegrijden.
  • Hoe is de staat van de banden ? Voel met je hand (voorzichtig!) over de banden en dan vooral over de binnenrand van het loopvlak. Afhankelijk van het type/merk band kunnen ze (ernstig) 'ge-cupped' zijn. Dit is bij bepaalde snelheden erg irritant. De auto maakt meer lawaai dan normaal en de auto kan ook gaan hobbelen bij bepaalde snelheden. Wat is overigens het merk en type band wat eronder ligt ? Komt dit overeen met de aanbevolen set ? Let hierop indien er een after market set is geïnstalleerd.
    Sommigen monteren een set velgen die bijvoorbeeld de verkeerde ET waarde of bandenmaat hebben. Dit kán gevaarlijk zijn !
  • Vocht bij de voetruimte van de bijrijder kan duiden op een rotte bodemplaat maar zal waarschijnlijk te maken hebben met een verstopte afvoer. Daarvoor zul je het rubber van de parafaanplaat even los moeten halen en eronder moeten kijken (met een zaklamp) om te zien of de afvoer verstopt is. Dit is vaak het geval indien de auto veel onder bomen geparkeerd heeft gestaan.
  • Bekijk de motorruimte goed. Is het een vette boel ? Oppassen !
    Is de motor blinkend schoon(gespoten) ? Oppassen !
    Stof op de motor ? Waarschijnlijk heeft de auto een tijd stil gestaan of is het blok gewoon olie- en waterdicht. Let en kijk echter goed naar alle pakkingen en (indien je erbij kunt), trek even een bougiedop los om te zien of er olie in de schacht staat. Dit kan op een lekke pakking duiden.
  • Haal de oliedop even los en kijk aan de binnenkant van de dop en kleppendeksel. Zit daar een mooie laag bruine slagroom ? ...lekke koppakking. Bij een 6-cylinder een kostbare zaak (via de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] kun je alvast richting de € 1500,- rekenen, want vaak zal dan ook de waterpomp, eventueel warmtewisselaar en misschien de multi-riem vervangen moeten worden. Dure grap dus.
  • Trek ook even de pijlstok eruit. Is de stand van olie goed en hoe is de kleur ervan ? Hieraan kun je direct zien of de auto onlangs een beurt heeft gehad, indien de verkoper dit aanvoert.
  • Is het reservewiel aanwezig en hoe is de staat hiervan ?
    Droogte scheurtjes is een absolute no-go. Hier kun je niet mee rijden. Eventueel een vervangend exemplaar laten installeren voor de aankoop.
  • Is het gevarendriehoek aanwezig en de wielsleutel en krik ?
    Dit zijn zaken die vaak 'verdwijnen' uit een 2e hands auto. Opnieuw kopen is zonde... het moet er gewoon bij zitten.
  • TESTRIT: Is de motor al warm bij aankomst ? Jammer... want nu weet je niet hoe de motor loopt bij koude start. Vraag gerust naar de reden waarom de auto al warm is. Bij een particulier kan het natuurlijk zijn dat hij/zij net een boodschap is wezen doen of de kinderen heeft opgehaald. Dan is het niet te voorkomen. Bij een handelaar of dealer zou ik er wat kritischer naar kijken.
  • Hoe slaat de motor aan ? Loopt ie regelmatig of staat ie wat te schudden en hikken ? Ga niet onnodig gas geven. De motor moet, ook bij kou, gewoon goed en lekker rond lopen. Hoor je een snerpend stofzuigerachtig geluid ? Geen alarm, dat is waarschijnlijk de secundaire luchtpomp. Deze gaat op den duur dit geluid produceren.
  • Bij een handgeschakelde bak: hoe voelen de versnellingen ? Moet je kracht gebruiken om hem in een ander verzet te krijgen ? Oppassen ! Dit kan verschillende oorzaken hebben (dat kunnen anderen beter opsommen dan ik) maar is waarschijnlijk wel een kostbare aangelegenheid.
  • Bij een automaat moet ie, bij het kiezen van het gewenste verzet, de auto zonder schokken of stoten in de gekozen versnelling kunnen zetten.
    Zakt het toerental wezenlijk als je de versnelling gekozen hebt, dan kan dit duiden op een versleten/kapotte druklager of verkeerde afstelling van de bak zelf (welke overigens geen onderhoud behoeft. De B-serie heeft een onderhoudsvrije versnellingsbak (automaat!)).

Bovenstaande lijst is nog zeker niet compleet.
Vul gerust aan of verbeter mij... daar zijn we hier tenslotte voor bij elkaar ! :Y
Tevens is dit geen lijst van eisen. Het is slechts ter informatie, lering ende vermaeck ;)
Ga verstandig om met deze informatie. Het is er om jou te helpen.
Uiteraard kun je een auto kopen die wel wat mankeert en er zelf aandacht aan besteden. Dit kun je dan leuk gebruiken als onderhandelingspunt(en) en de prijs proberen te drukken. Bel ook gerust, in aanwezigheid van de verkopende partij, met een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] of een dealer om prijzen van een onderdeel of reparatie te achterhalen. Dit komt alleen maar goed over. Je bent serieus geïnteresseerd en wilt graag weten aan wat voor een bedrag je moet denken indien je de reparatie bij een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] laat uitvoeren. Dit maakt jouw positie naar de verkoper alleen maar sterker.

More to come... :Y

:w Ruud
 
Bovenaan