Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Aanschaf Opel Omega model 1994 - 1998

tips voor aanschaffen kan je met een beetje zoeken overal vinden.

let vooral op de staat van de auto, onderhoudshistorie, roest, olie/koelvloeistof verbruik e.d.
qua verzekering kan ik je allsecur aanrader, deze was voor mijn MV6 de goedkoopste.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Voor de verzekering gewoon vergelijken via <a class="postlink" href="http://www.independer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">www.independer.nl</a> en <a class="postlink" href="http://www.netpolis.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">www.netpolis.nl</a>. Er is niet 1 maatschappij de beste voor een specifieke auto, zo werkt dat niet. Let vooraf ook goed op of je hem wel kan afsluiten. De goedkoopste is leuk, maar die kun je er niet altijd doorkrijgen vanwege leeftijd en meer van die onzin.

Wat betreft veelvoorkomende dingen, let op olie lekkages, roest op de bekende plaatsen (wielkasten achter, onder de raamrubbers (bij station ook bij de achterruit), en onderaan de deuren.

Verder het forum goed doorlezen, dan kom je genoeg info tegen.
 
Hallo Dennis,

zoals voor een ieder die hier lief&leed komt delen, vragen we hen vriendelijk zich even kort voor te stellen in het daarvoor bestemde topic.

Je wilt een B1 model (gezien het bouwjaar), maar geeft niet aan of je een benzine of diesel wilt. Omdat je een goeie trekker wilt, neem ik aan dat je een diesel wilt of eventueel een V6. Station of een sedan ? Wil je importeren of een dealer in de buurt (welke buurt is dat ?)

Van diesels heb ik weinig kaas gegeten, daar moet een ander even aanvullen.
Bij een V6 moet je op de punten letten die Jacco hierboven al aan geeft.
Uiteraard ook op de 'normale zaken' zoals banden (profiel, scheef afgesleten?), staat van velgen (verteld ook wat over het gebruik/gebruiker), uitlijning ('loopt' de auto mooi recht?), kleur van alle carrosserie delen (kleurverschil ? Schade ? ), Op tijd onderhoud gehad ? (boekjes bij dealer afgestempeld?), Werking van alle electrische onderdelen (zoals ramen e/o dak), etc... het 'normale werk' waar je ook op let bij het kopen van een willekeurig merk.

Verder letten op een lekkende koppakking.
Warmtewisselaar (-pakking- kun je niet weten/checken; moet in onderhoudsboekje staan indien vervangen).
Waterpomp.
Sensoren (nokkenas en krukas - kun je niet weten/checken; moet in onderhoudsboekje staan indien vervangen).
(Droge) differentieel.
Werkende airco (wordt ie ook daadwerkelijk koud ?).
Koplampen dof ? (verlies lichtopbrengst).
Werking stoelverwarming (voornamelijk die van bestuurder).
Werking display (pixel error)

Een aantal zaken zullen wellicht niet van toepassing zijn (zoals bvb stoelverwarming) omdat ze niet in de Omega van keuze zitten... ik wil het echter wel genoemd hebben :P

Er zal vast nog wel meer zijn... en hoop dat mijn OOP-collegae even bijspringen :Y

:w Ruud
 
Ik zie hier iets niet tussen staan, wat mij inziens toch wel redelijk belangrijk was toen ik op zoek was naar mijn omega. De kokerbalken nabij de achterwielophanging....

Mocht je de kans hebben om hem op een put/brug te zetten, super, anders ga er even onderin liggen met een zaklamp o.i.d. Controleer goed de kokerbalken t.h.v. de achtewielophanging en in de buurt van de knik. Komt meer dan ééns voor dat daar serieuze roestvorming zit. Als je voor een V6 gaat ,controleer ook goede kleppendekselpakkingen + distributie. Een handig truucje is even de bougiekabels lostrekken en er met een schroevendraaier ingaan. Zit er olie aan? Is je kleppendekselpakking aan het aftakelen. Distributieriem is ook een redelijke klus, dus controleer ook of die recent vervangen is. Zo niet is het wellicht een punt om iets aan de prijs te doen.

Controleer ook de ECC/airco goed. Nare luchtjes? Koelt hij snel genoeg? Echt (ijskoud) of matig?

Is de auto van de onderzijde droog? Een "zwetend" differentieel komt vrij vaak voor, maar mocht hij droog zijn heb je een mooi pluspunt. Reparatie is ook ietjes werk, mocht het nodig zijn.



Voor de rest heeft de Omega een paar technische mankementjes, waarvan ze lang niet allemaal zo maar eventjes te controleren zijn. Krukas en nokkenas sensor zijn een beetje zorgenkindjes, koplampen zijn van plastic en worden vrij snel dof wat resulteert in een enorme lagere hoeveelheid licht(wel met flink poetsen een groot deel weg te krijgen), en nog een paar kleine dingetjes. Het display vertoont ook nog wel eens wat kuren(dode pixels/compleet wegvallen), maar hier hebben wel meerdere opels last van.


En voor de rest de algemene zaken waar je op moet letten bij de aankoop van een auto. Remmen(scheef trekken?), banden(recht afgesleten,voldoende profiel,oud?), koppeling, handrem, lekkage's, en ALLE knopjes e.d. controleren!!! Gewoon alle knoppen bedienen en kijken of het werkt. Niks laten wijsmaken van ; "oh meneer, dat werkt wel", gewoon zelf proberen. Wees ook zeer alert als er verklikkerlichtjes van de ABS/airbags of motorstoring branden, want dat betekend veelal (erg) slecht nieuws, en als je pech hebt dure reparaties.



1 advies; voelt het niet lekker; koop hem dan ook NIET. Laat je niks wijsmaken door de (relatief) lage prijzen waarvoor B1 modellen te koop staan. Wegenbelasting/verzekering zijn vrij hoge vaste lasten, en ook qua onderhoud zit je toch wel in de hogere prijsklasses. Zeker als je origineel witl, zijn veel onderdelen stevig aan de prijs. Maar ook de prijzen van de bekendere aftermarket producenten zijn niet vergelijkbaar met een Astra G o.i.d.
 
Bovenaan