Ik zie hier iets niet tussen staan, wat mij inziens toch wel redelijk belangrijk was toen ik op zoek was naar mijn omega. De kokerbalken nabij de achterwielophanging....
Mocht je de kans hebben om hem op een put/brug te zetten, super, anders ga er even onderin liggen met een zaklamp o.i.d. Controleer goed de kokerbalken t.h.v. de achtewielophanging en in de buurt van de knik. Komt meer dan ééns voor dat daar serieuze roestvorming zit. Als je voor een V6 gaat ,controleer ook goede kleppendekselpakkingen + distributie. Een handig truucje is even de bougiekabels lostrekken en er met een schroevendraaier ingaan. Zit er olie aan? Is je kleppendekselpakking aan het aftakelen. Distributieriem is ook een redelijke klus, dus controleer ook of die recent vervangen is. Zo niet is het wellicht een punt om iets aan de prijs te doen.
Controleer ook de ECC/airco goed. Nare luchtjes? Koelt hij snel genoeg? Echt (ijskoud) of matig?
Is de auto van de onderzijde droog? Een "zwetend" differentieel komt vrij vaak voor, maar mocht hij droog zijn heb je een mooi pluspunt. Reparatie is ook ietjes werk, mocht het nodig zijn.
Voor de rest heeft de Omega een paar technische mankementjes, waarvan ze lang niet allemaal zo maar eventjes te controleren zijn. Krukas en nokkenas sensor zijn een beetje zorgenkindjes, koplampen zijn van plastic en worden vrij snel dof wat resulteert in een enorme lagere hoeveelheid licht(wel met flink poetsen een groot deel weg te krijgen), en nog een paar kleine dingetjes. Het display vertoont ook nog wel eens wat kuren(dode pixels/compleet wegvallen), maar hier hebben wel meerdere opels last van.
En voor de rest de algemene zaken waar je op moet letten bij de aankoop van een auto. Remmen(scheef trekken?), banden(recht afgesleten,voldoende profiel,oud?), koppeling, handrem, lekkage's, en ALLE knopjes e.d. controleren!!! Gewoon alle knoppen bedienen en kijken of het werkt. Niks laten wijsmaken van ; "oh meneer, dat werkt wel", gewoon zelf proberen. Wees ook zeer alert als er verklikkerlichtjes van de ABS/airbags of motorstoring branden, want dat betekend veelal (erg) slecht nieuws, en als je pech hebt dure reparaties.
1 advies; voelt het niet lekker; koop hem dan ook NIET. Laat je niks wijsmaken door de (relatief) lage prijzen waarvoor B1 modellen te koop staan. Wegenbelasting/verzekering zijn vrij hoge vaste lasten, en ook qua onderhoud zit je toch wel in de hogere prijsklasses. Zeker als je origineel witl, zijn veel onderdelen stevig aan de prijs. Maar ook de prijzen van de bekendere aftermarket producenten zijn niet vergelijkbaar met een Astra G o.i.d.