Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Accessoires (spons/emmer/droogdoek/enz)

B-Buster

Medewerker
Administrator
Spons
Een normale spons wordt door het grootste deel van de kenners gezien als een verkeerd middel om de auto te wassen. Behalve water neemt een spons ook vuil zoals zandkorrels op. Haal je dit vervolgens over de lak, dan ontstaan er krassen.

De oplossing is een microvezel spons of washandschoen. Deze nemen het vuil op en houden dit vast totdat je deze uitspoelt. Daardoor verminder je de waskrassen aanzienlijk. Het voordeel van een washandschoen is dat je deze met meer gevoel kunt hanteren, daardoor wordt het makkelijker hoekjes en randen schoon te maken. Ze zijn er in verschillende vormen en maten.

Microvezel spons:
microvezelspons.jpg


Microvezel washandschoen:
microvezelhandschoen.jpg


Emmers
Uhm, emmerS? Ja, inderdaad, je hebt meerdere emmers nodig. De eerste uiteraard voor de autoshampoo. Vervolgens zet je er een tweede emmer naast, waarin je steeds je washandschoen of spons in uitknijpt. Valt een hoop over te schrijven, probeer het echter eens en zie wat er gebeurd met het water in de 2e emmer. Dit zal bruin worden door alle troep die je uit je washandschoen danwel spons knijpt. Gebruikte je nou 1 emmer, dan zou dit zich vermengen met de autoshampoo en draag je bij iedere "verse" lading shampoo het vuil weer terug naar je lak.

Wil je helemaal goed bezig zijn, neem dan nog een derde emmer om je wielen mee schoon te maken. Hier hoort dan eigenlijk ook een aparte spons / washandschoen bij. ;)

Een tweede onderdeel dat helpt zo weinig mogelijk zand terug uit je emmer te halen is een gridguard. Dit is een raamwerk dat onderin de emmer ligt en waar je je spons / washandschoen overheen kan halen om zo de troep eruit te krijgen. Tevens zorgt de gridguard ervoor dat zand op de bodem van de emmer blijft.

Gridguard:
gridguard.jpg


Afdrogen
Na het wassen is het verstandig om de auto af te drogen om zo watervlekken tegen te gaan. Zeker als er veel kalk in het water zit is dit aan te bevelen. Wil je na het wassen nog verder gaan met een polish en/of was, dan dient de lak sowieso droog te zijn.

Afdrogen kan met een zeem of een speciale droogdoek. Gezien het formaat van de Omega vind is een flinke doek wel prettig, anders blijf je bezig met uitknijpen.

Droogdoek:
droogdoek.jpg
 
De reden waarom het beter is geen conventionele spons te gebruiken, word vrij helder verklaart d.m.v onderstaande foto's:











271ia2.jpg


wassenafb41ue9.jpg


tekening2xb9.jpg
 
Je eerste plaatje doet het niet (meer), Sjors...
Ik heb al even gekeken; de link is wel goed, maar het plaatje is gewoon weg/stuk :(
 
bedankt voor de tip,ik had daar niet eens over nagedacht!!
voortaan ga ik de Omega wassen met 2 emmers en een micro vezel spons/handschoen:-)
 
Mijn advies: Microvezel washandschoen. Was je nét wat lekkerder mee (ik in ieder geval) en je laat hem niet zo snel uit je handen vallen ;)

Ik heb zelf deze:
tekening2xb9.jpg


En vergeet nooit (zoals in de startpost geschreven staat) om dezelfde wasmit NOOIT voor de velgen/wielen te gebruiken.
Remstof (en straatvuil) is écht meuk... dat wil je niet op je lak wrijven :P
 
Bovenaan