Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Airco probleem

Hallo beste medeleden,

Airco van mijn bolide 2.2 was leeg, deze laten vullen, leek goed te gaan. Maar hij blaast niet altijd koud is heel afwisselend soms zelfs het gevoel dat de airco helemaal niet mee doet terwijl pomp wel draaidt. Airco leidingen zijn beide warm/heet, terwijl op 1tje toch meestal vochtig en en koud? Iemand die me een zet in de goeie richting kan geven, waar ik dit zou moeten zoeken.
Dank alvast.

Mvg. Ali
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het beste begin is te laten controleren hoeveel koudemiddel er nog in zit. Als hij ergens lek is maar nog net genoeg vulling heeft om de pomp te laten draaien koelt hij alsnog niet, zeker niet met de huidige temperaturen.
 
Het beste begin is te laten controleren hoeveel koudemiddel er nog in zit. Als hij ergens lek is maar nog net genoeg vulling heeft om de pomp te laten draaien koelt hij alsnog niet, zeker niet met de huidige temperaturen.

Dat ga ik morgen sowieso doen, alleen vanaf moment van vullen 3 weken geleden is het al niet optimaal.
 
Maandag bij de garage geweest die m gevuld had, die heeft niks kunnen vinden helaas en volgens hem geen lekkage en lag het aan de druksensor. Vandaag bij een andere airco specialist geweest, zat nog maar 100 gram in, op de condensor achter de vin was duidelijk verse fluor te zien en volgens hem was de lekkage genoeg om hem in 3 weken leeg te laten lopen, dus nu een nieuwe condensor besteld. Blijft nog wel de risico over waarom hij niet genoeg koelde ook net na vullen. Eerst ff de condensor vervangen. Wordt vervolgd.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als hij lek is komt het systeem niet maximaal op druk en koelt het niet optimaal. ;)
 
  • Like
Reactions: Ali
Morgen de nieuwe condensor plaatsen en zaterdag vullen, hoop daarna weer in een koude Omega te zitten.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
d:)b

En niet teveel vergelijken met aircosystemen uit moderne(re) auto's. Die ontwikkeling is ook doorgegaan en in vergelijking daarmee is de koelcapaciteit van onze auto's gewoon minder.
Neemt niet weg dat ie fatsoenlijk hoort te koelen. :Y
 
  • Like
Reactions: Ali
Haha, vanavond de conderser alvast gedemonteerd en jawel achter de koelvinzowel aan de voor zijde als achter zijde (lijkt vers) fluor duidelijk zichbaar. Morgen komt de nieuwe binnen die monteren en zaterdag af laten vullen.
 
Condensor zit erop, systeem onder druk gezet, blijft goed op druk, gevacumeerd en gevuld, gemeten in middelste rooster 6/7 graden, in de auto niet echt voelbaar maar wel koel (B-Buster had t ook al gezegt) Onder de motor kap leiding ook koud en zit condens op. Zover ziet alles er goed uit. De tijd zal t leren. Groetjes.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ter referentie, met mijn nieuwe pomp en droogfilter kwam ik op 4,9 graden uit het linker rooster. Na ong. 5 minuten lopen. Onderweg heeft ie nog wat meer druk door hoger toerental.

Reset ook je ECC even voor de zekerheid, Auto en Off knop een sec of 20 samen ingedrukt houden.
 
  • Like
Reactions: Ali
Droogfilter is de verkeerde binnen gekomen dus heb de oude terug gemonteerd. Zal de reset ook ff uitvoeren. Dank je.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Inderdaad bij mijn omega meet ik ook 5 graden in het midden rooster en dat bij 30 graden buiten temperatuur

Grt. Hans
 
  • Like
Reactions: Ali
Bovenaan