Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Auto vertoont heel vreemd gedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ommie b2

Heer van Stand
Dan hier het beloofde verslag van onze Omega b 2.2i-16V station. Omdat wij al jaren verliefd zijn op de Omega en al vaker ernaar gekeken hadden viel ons oog op een Omega uit 2001, een paar maandjes jonger dan onze vectra uit 2001. Kilometerstand 195.000, mooie foto's, prijs 1799,-. Hij stond in Etten Leur, vanaf vlakbij Goes dus best aan te rijden om eens te gaan bekijken. Dat was op 2 september. Netjes afspraak gemaakt en de auto bekeken. Hij zag er erg netjes uit met hier en daar wel wat gebruikssporen maar dat mag ook wel op die leeftijd. Bij het starten was er een raar geluid bij het stationair lopen, maar dat was volgens de verkoper de uitlaat die niet goed vast zat en een beetje lekte. Nou zijn Jeroen en ik dus echt a-technisch en kan je mij een hoop wijsmaken. Een blik onder de motorkap liet een schone motor zien. Goed, na de onderhandeling over de inruil van de Vectra, overgegaan tot aankoop. We zouden nog 1000 euro bij moeten leggen. Op 5 september zouden we hem kunnen ophalen. Gelukkig was ik zo bijdehand om woensdag even te bellen hoe laat ook weer de afspraak was.

Toen bleek dus dat bij hun garage geconstateerd was dat het spruitstuk krom was en uitgevlakt moest worden. Daarvoor moest dat opgestuurd worden naar een ander bedrijf. Hij zou wel bellen als hij meer wist. Het werd maandag, niets gehoord. Dinsdag heb ik zelf maar eens gebeld of er nu iets bekend was. Ja, we zouden woensdag om 3 uur kunnen komen om de auto te halen. Dus, verzekering geregeld en zo en op weg naar Etten Leur. Komen we daar zegt die meneer ja, ik heb jullie gebeld maar de auto is niet klaar, er moeten andere pakkingen op die besteld moeten worden. Dus, onverrichter zaken weer naar huis. Hij had inderdaad gebeld, 10 minuten voor de afspraak, terwijl bekend was dat wij toch wel en krap uur nodig zouden hebben.

Donderdag 12-9 dan eindelijk om half 6 telefoon dat de auto uit de garage was, alleen nog gepoetst moest worden en wat beschadigingen op de velgen bijgewerkt. Afspraak gemaakt voor 14-9. Auto stond keurig klaar en zag er schitterend uit. We kregen mee dat het motorstoringslampje brandde, maar dat dat waarschijnlijk nog van de reparatie was. Jeroen werkt zelf al 37 jaar voor d'n opel, eerst als administratie en nu als chauffeur op de onderdelenbus. Resetten was dus geen probleem. Wij supertrots en zenuwachtig en onzeker ingestapt en naar huis gezweefd.
Jeroen genoot, maar moest wel even wennen, auto is toch weer groter en zwaarder;)....

Hij er supertrots mee naar het werk, zegt een collega van hem ineens, je verliest olie..... hij is monteur dus kijkt even waar het vandaan komt. Dit blijkt uit de stuurbekrachtiging te komen. Hij gooit hem weer vol en de volgende dag is er nog steeds lekkage en het reservoir gans leeg. Er bleek een schroef niet vast te zitten, opgelost. Een dag later komt Jeroen lopend thuis. Auto bleek wel in de straat te staan, maar had totaal geen stuurbekrachtiging meer. Collega gebeld, die kwam, multiriem eraf gelopen. (bij jou gelezen ijsblok, vandaar mijn 'wijsheid' :P . Volgende dag een nieuwe riem erom gelegd. Ondertussen brandt, ook na diverse keren resetten, het motorstoringslampje. Dat is de volgende dag opnieuw gereset. In dat weekend heerlijk gezweefd, geen problemen. Totdat de auto ineens wel heel erg veel dorst kreeg en dat enge lampje weer oplichtte. Weer op de brug, uitgelezen, lambdasonde defect. Nou ja, vervang dan maar. Auto weer prima in orde, geen lampje en geen overmatige dorst.

Afgelopen zaterdag hadden we een lange rit voor de boeg en dus de ultieme test. De heenreis naar Noordwijk verliep voorspoedig, niks aan de hand. Van Noordwijk naar Zoetermeer, de auto gaat wat inhouden en heeft af en toe een beetje de hik. Van Zoetermeer naar huis, hetzelfde verhaal. Inmiddels zijn er veel motorgeluid bijgekomen, de auto heeft niet veel kracht en hikt en bokt en doet. Wat mij toen opviel was dat er soms iets voelde overschieten onder mijn voeten, ik was bijrijder ik durf nog niet met dat slagschip;) op de snelweg. Behalve het geluid was er voor mij niet zoveel te merken toen. Wel zag ik Jeroen steeds zenuwachtiger worden. Toen we de snelweg afkwamen leek het wel een hobbelpaard en zaten we dus een beetje voor schut. Net of je net de rijbewijs hebt en nog wat moeite hebt met wegrijden;) Beetje vervelend als je een rotonde moet nemen. Ook is er een raar geluid te horen bij het nemen van een linkerbocht, een soort gieren. We zijn thuis gekomen. Jeroen ietwat behoorlijk uit zijn hum, want dat er iets niet goed was, is duidelijk. Hij zegt dadelijk start hij niet meer. Ik eigenwijs effe proberen. Hij start wel, maar niet van harte. Truuk om hem over zijn gehops heen te krijgen was even motor laten draaien. Dan neemt dat bizarre geluid, klinkt als een diesel, af en rijdt de auto een poosje redelijk. Na effe getoerd te hebben willen we thuis de oprit op, motor slaat uit. Hij start wel, maar heeft totaal geen power. Sta je weer midden dwars op straat. Na 1,5 minuut is het gelukt de auto op de oprit te zetten.

Inmiddels al een paar keer contact gehad met de meneer uit Etten leur. Want wij waren nou not so amused. Schroeven niet vast pomp stuurbekrachtiging los waardoor multiriem afliep en een defectie lambdasonde. Nou, de olie en de riem wilden ze wel vergoeden, maar de sonde niet, want die was alleen vuil en van een motorstoringslampje moest je je niets aantrekken, kon je gewoon mee doorrijden. Dat de auto nu zo raar doet is onze eigen schuld, want onze monteur had de lambdasonde vast verkeerd gemonteerd. Dit is effe kort een weergave van het contact met meneer Etten. Maar dat ik me behoorlijk in mijn zak gescheten voelde is duidelijk.

Gisteren dus maar contact opgenomen met d'n opel en afgesproken de auto daar neer te zetten zodat zij nu eens goed kunnen kijken wat er nu precies aan scheelt. En daar staat hij nu. Onze monteurvriend heeft effe gauw gekeken, hij loopt op 4 pitten. Morgen gaat hij hem weer uitlezen. Maar, het goede nieuws is geen motorstoringslampie.

Het is al een heel verhaal, maar we zijn er best wel verdrietig van. We dromen al jaren van zo'n auto en dan dit. En omdat je zelf zo weinig verstand hebt van de techniek ben je zo bang iets te slopen. Maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden.

toedels Yvonne
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het lijkt erop dat er iets met dat spruitstuk niet goed zit. Dat kan verklaren waarom het geluid na koud starten na een tijdje minder wordt; dan verwarmd het spruitstuk en door de uitzetting kan hij waarschijnlijk net wat beter in vorm komen.

Het gillen kan een wiellager zijn, zeker omdat je zegt dat het te horen is wanneer je een bocht instuurt en het verder wat bonkend aanvoelt.

Al met al lijkt het een dealer die niet overweg weet te gaan met een auto als deze, of er gewoon geen tijd/geld in heeft willen steken. Het verhaal over een lampje negeren is waardeloze onzin. Ik denk dat de juiste actie in het verhaal was hem bij de bevriende monteur achter te laten. Beter kijkt er nu iemand naar die wel verstand heeft van de techniek in de auto, anders blijf je bezig.

Erg jammer dat het moment waar je naar uitkeek op deze manier heel wat minder positief verloopt. Ik hoop dat het snel en zonder al te veel extra kosten kan worden opgelost.
 
Dit lijkt wel hetzelfde als mijn bobine/DIS ontstekings module. Verkeerde verbranding dus de lambdasonde leest verkeerde waardes....
Maar dit is een 2.2 en ik heb geen idee hoe het daar met de bobine zit.
Suc6 ;)

Gr. Paul
 

Andrew

600.000
Nou, dat is inderdaad wat je noemt heel vreemd gedrag. Mijn vermoedens:
- gierend geluid bij een linker bocht: rechts is een wiellager aan vervanging toe, waarschijnlijk rechtsachter.
- een gescheurd uitlaatspruitstuk: een bekende kwaal bij de 2.2 motor. Dat het uitlaatspruitstuk krom is, zal een gevolg zijn van het feit dat ze die scheur hebben proberen te lassen, ook een bekend feit. Een nieuw uitlaatspruitstuk zullen ze te duur gevonden hebben. Dit verklaart ook het brandende motormanagement lampje, zie de door Ralph gevonden oorzaak (foutcode P0420) in zijn garage-topic).

Dat van die stuurpomp is wel heel slordig, geeft wel het niveau aan van de monteur die in Etten-Leur eraan gesleuteld heeft. En een motormanagement lampje is er niet voor niks, adviseren om daarmee door te rijden is werkelijk ongelofelijk.

Een grondige inspectie lijkt mij op zijn plek, klinkt allemaal heel vervelend, maar lijkt mij wel te repareren.

Een 2.2 heeft net als de 2.6 en 3.2 een bobinebrug boven de bougies, dus wat IJsblok met de 3.0 had, lijkt niet erg waarschijnlijk. Wel kan er olie bij de bougies staan door een lekkende kleppendekselpakking, ook heb ik een keer regenwater via de parafaan bij de achterste bougie gehad, beide veroorzaken een vonkoverslag waardoor de motor niet op alle cilinders loopt.

Andrew
 
R

Ralph

Gast
hij gaat lekker yvonne. trek ze maar aan de jas straks.
 
Hai Yvonne,

Heel vervelend om te horen. Ik had na twee weken in mijn "nieuwe" Omega gereden te hebben ook de nodige problemen. Is heel vervelend en je verliest een beetje het vertrouwen op deze manier. Ik hoop dat het snel weer goed komt en je een tijdje zonder problemen kan genieten, want het blijven schitterende automobielen.

Gr Rob vK
 
Hoi dat is idd balen...

Wat ik me afvraag, heb je de computer ook uitgelezen? Of alleen gereset? (vast wel)
Lampje gaat met een rede branden namelijk....door de computer uit te lezen weet je welke!

Weet niet of de 2.2 een egr heeft? Die gaf bij de Astra van mijn zus namelijk ook zulke problemen...
 

ommie b2

Heer van Stand
Bedankt allemaal voor het reageren. Ik zal de vragen even beantwoorden voor zover ik dat weet, maar ik heb eerst zelf een hele blonde vraag. Ik lees hier en daar wel wat over egr, maar wat dat dan is? Geen flauw idee. Dus of die erin zit ook geen flauw idee. Door de letters vermoed ik dat het iets met het elektriek te maken heeft?

De auto staat nu nog steeds in Goes, achter een hekkie zielig te wezen in de wind en de regen. Collega had er gisteren te weinig tijd voor. Hij doet dit namelijk allemaal in eigen/pauzetijd, dus mijn waardering is sowieso heel groot. Hij heeft dinsdag even snel gestart en geconstateerd dat hij wel op 4 cilinders loopt. Klonk als goed nieuws. Ook begreep ik dat hij van plan was de auto mee naar huis te nemen om er in zijn eigen werkplaatsje eens goed naar te kijken, maar hij had al een 'vreemde' auto bij zich die terug moest. Ik weet eigenlijk niet of hij hem dan vandaag heeft meegenomen. Dat zal ik dan morgen wel horen.

Andrew, ik had inderdaad gelezen in de topic van Ralph over dat threshold gebeuren. Ik heb dat ook uitgeprint en netjes inclusief bronvermelding aan de monteurvriend gegeven. Die is dus op de hoogte.

Niels, ja, hij is uitgelezen, iedere keer als het lampje gaat branden gebeurt dat. Er komt van alles voorbij, van een defecte krukassensor, nokkenassensor tot de lambdasonde. Een en ander wordt beoordeeld en vervolgens wordt er pas gereset. Maar het meest waanzinnige van dit heel gedoe is dat er tot wij hem weggezet hebben bij d'n opel geen mmlampje brandde. Ook geen checkding in dat schermpje.

Het lijkt mij dat alles zo'n beetje bij elkaar hoort en het zou mij niet verbazen als het toch weer dat spruitstuk is wat opspeelt. En daarom zijn ze in Etten niet blij, want dat is nou net het enige waar 3 maanden garantie op zit.

Wordt weer vervolgd als er nieuws is

toedels Yvonne
 

Andrew

600.000
EGR = Exhaust Gas Recirculation.

Bij deellast wordt door de EGR-klep een deel van de uitlaatgassen weer richting de inlaat geleid, waardoor de verbrandingstemperatuur in de cilinders daalt en er minder NOx in de uitlaatgassen zit. Een milieumaatregel dus.

De 2.2 heeft inderdaad een EGR-klep, welke achterop de motor zit net achter het uitlaatspruitstuk. Naast storingen geeft de EGR-klep ook nogal wat vervuiling van het inlaatsysteem, dus zijn er velen die deze klep buiten werking stellen door de RVS-pakking met doorlaatgaten te vervangen door een RVS blinde pakking, die dus geen uitlaatgassen meer kan doorlaten. Die dichte pakking is zelfs als onderdeel via Opel te bestellen, maar kun je ook zelf makkelijk maken (b.v. de goedkoopste lijmkam bij de doe-het-zelf-winkel kopen en die met een blikschaar op maat knippen). Overigens betwijfel ik of de door jou beschreven problemen door de EGR-klep worden veroorzaakt.



Andrew
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank je wel Andrew. Weer wat geleerd. Ik neem aan dat dit bij collega wel bekend is. Die werkt ook al bijna 40 jaar bij d'n opel als monteur en apk keurmeester;)
Enne, ik zal het knutselen maar aan vakmensen overlaten, want ik neem aan dat er toch het een en ander los moet worden gemaakt enzo. En ik mis daarvoor de benodigde handigheid;)

toedels Yvonne
 

yoyo

The UK brothers
Tsjaa ik ken dat gevoel, bij mij was de Omega net uit de garantie toen mijn koppakking het begaf.

Waar ik ook aan zit te denken is idd de nokkenas sensor, ik heb ook eens zo'n beroerd lopend blok
gehad die de ene keer wel goed liep en de andere keer niet.
Deze is toen uitgelezen door Vega (Peter) en daar kwam de nokkenassensor naar boven.
Nieuwe geplaatst en hopla... geen MM lampje meer een een prachtig draaiende motor.

Maar je weet maar nooit wat je nog meer tegenkom, succes iig.
 
ommie b2 zei:
Niels, ja, hij is uitgelezen, iedere keer als het lampje gaat branden gebeurt dat. Er komt van alles voorbij, van een defecte krukassensor, nokkenassensor tot de lambdasonde.

Bovenstaande sensoren komen allemaal wel eens voor bij de Omega.
Als deze terug komen zou ik het toch echt eens hier gaan zoeken.
Oke soms lokt het één het ander uit, maar dat deze codes terug blijven komen zegt ook wel iets.

Probeer het desnoods met een sensor van de sloop.


Groetjes

Lars
 
Als jullie bevriende monteur er niet uitkomt kan je altijd nog een poging wagen bij OCZ.
Daar zit zeker te weten ook wel wat kunde en ervaring d:)b
Zitten zoals je zelf waarschijnlijk wel weet ook in Goes he.

Blijft klote dat ze zo'n auto dan verkopen. Zeker als je als verkoper merkt dat je met mensen te maken hebt die er niet veel van weten.
Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat een kapot spruiktstuk icm een kapotte vaccuumslang voor erg verveleden problemen zorgt.

Stotteren, geen vermogen, uitvallen, onregelmatig lopen.
Als je naar de motor kijkt zie je rechtsachterin een uitsteeksel zitten op je kleppendeksel.
Daarop zit een rubberbocht slangetje, daar zat bij mij een scheur in.
icm met het erg vaak voorkomende probleem van een gescheurd spruitstuk was dat een grote bak ellende bij mij.

Nieuw spruitstuk en nieuw rubbertje en alle problemen zijn weg.
 

ommie b2

Heer van Stand
Daar ben ik weer met een update omtrent de stand van zaken. Iedereen weer bedankt voor het meedenken.
De auto staat nog in Goes en is uitgelezen. Daar kwam de EGR klep uit. Deze is inmiddels besteld. Ik weet alleen niet of het een dichte of een vergietachtige is. Ik heb dus een beetje zitten knippen en plakken daarnet en relevante opmerkingen hierover uitgeprint. Want misschien moet ik dus mijn woorden van gisteren terugnemen dat het wel bekend zou zijn dat een dichte klep misschien beter is. Ook maar gelijk de opmerkingen over de diverse sensoren en het slangetje erbij gedaan. Uiteraard heb ik wel aan bronvermelding gedaan. En laten we wel wezen, twee weten meer dan een.

Ik heb evenwel wat vragen.
1. Ik begreep dat een dichte EGR klep een hogere verbrandingstemperatuur geeft in de cilinders. Kan dat dan geen kwaad? Het lijkt me dat de cilinders dat niet heel erg prettig vinden?

2. In hoeverre is die klep te linken aan het kromme spruitstuk of aan de reparatie daarvan?

3. Als de klep kapot is kan dan wel die meting voor de APK goed zijn? Want hij is in Etten op 12 september goedgekeurd.

Ik hoop dat jullie mij deze vragen kunnen beantwoorden.

Toedels Yvonne
 

Andrew

600.000
Hallo Yvonne,

Antwoord op je vragen:

1. de EGR opent alleen bij deellast, dus als je constant 100 op de snelweg rijdt of zo. Maar als er vermogen geleverd moet worden (b.v. optrekken) dan staat die klep dicht en wordt het m.i. nog veel warmer in de cilinders. Kan echt geen kwaad.
2. Nou, niet echt, de EGR zit niet direct op het spruitstuk. Het begint meestal met een scheur in het spruitstuk, door lassen trekt de boel krom. Wat ook veel gebeurt, is dat de pakking tussen spruitstuk en de kop doorslaat. Deze zaken zijn veelal hoorbaar door gepruttel vlak na een koude start, wat na een minuut of zo onhoorbaar is, door de thermische uitzetting dicht het lek af.
3. bij de APK wordt niet bij deellast gemeten, dus dat komt er niet uit.

Volgens mij bedoelde degene die het over een slang op het kleppendeksel had, de carterontluchting. Die wil wel eens verstopt raken met weer andere symptomen, maar dat heeft niks met de nu beschreven verschijnselen te maken.

Om zeker te zijn dat de EGR het vervelende rijgedrag veroorzaakt, had ik eerst eens een blinde pakking geplaatst, dan resteert hooguit een brandend MM-lampje maar de motor zou dan normaal moeten lopen. Een nieuwe EGR-klep zal duurder zijn dan een blinde pakking.

Maar ik denk dat die monteur eens grondig de hele motor moet nalopen, ik neem aan dat er dan wel wat uitkomt wat niet in orde is.

Andrew
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank je wel Andrew voor je uitgebreide antwoord.

Okee, nu begrijp ik dus dat er een verschil is tussen klep en pakking. En dat die klep alleen werkt bij een constant toerental of snelheid.

Beetje vreemd in het hele verhaal is nog steeds dat het motormanagementlampje nu niet brand en sinds vorige week ook niet gebrand heeft.

Wat je zegt over de pakking bij dat spruitstuk kan hout snijden. Toen we dus voor Jan doedel gereden zijn was de auto niet klaar omdat de pakking niet paste of zoiets en er moest een andere besteld worden. Ik heb niemand daar horen zeggen dat het spruitstuk lek was, alleen krom. Op de voorlopige koopakte staat als notitie van de verkoper dat de uitlaat lekt. En hij kwam eerst niet door de APK vanwege die verkeerde pakkingen.

Misschien ben ik wel vervelend met mijn vragen, maar ik wil graag begrijpen wat er gebeurt en weten hoe iets werkt.

Toedels Yvonne
 

Andrew

600.000
ommie b2 zei:
nu begrijp ik dus dat er een verschil is tussen klep en pakking. En dat die klep alleen werkt bij een constant toerental of snelheid.

Ja. De EGR-klep is op een flens gemonteerd en voor de afdichting zit daar een RVS-pakking tussen. Een dichte pakking voorkomt dat de uitlaatgassen naar de inlaatzijde gaan, dus daardoor ontstane motorproblemen zouden dan weg moeten zijn. Als de EGR-klep niet goed werkt, kunnen er teveel uitlaatgassen retour gaan en dat geeft dan problemen. Daarnaast controleert het motormanagement de werking van de EGR-klep en dat veroorzaakt dan een brandend MM-lampje. Ik heb even in de foto's van mijn Omega gezocht, dan heb je een beetje een beeld waar we het over hebben:

2ex4h38.jpg


ommie b2 zei:
Beetje vreemd in het hele verhaal is nog steeds dat het motormanagementlampje nu niet brand en sinds vorige week ook niet gebrand heeft.

Ik zou zeggen: reden te meer om er vanuit te gaan dat de EGR-klep niet kapot is.

ommie b2 zei:
Ik heb niemand daar horen zeggen dat het spruitstuk lek was, alleen krom.

Ga er maar vanuit, dat je een krom uitlaatspruitstuk echt niet meer recht krijgt. Dus als tie echt krom blijkt te zijn, kijk dan eens op de Omega-marktplaats van het OOP voordat je een nieuwe aanschaft, daar staat een goed exemplaar te koop.

ommie b2 zei:
Misschien ben ik wel vervelend met mijn vragen, maar ik wil graag begrijpen wat er gebeurt en weten hoe iets werkt.

Zoals Jacco al schrijft: daar is dit forum ook voor. En als ik er geen lol in had om mede-Omegarijders te helpen, dan deed ik het echt niet, hoor.

Succes,

Andrew
 
De EGR kan wel stuk zijn, maar dat merken ze pas als ze op de snelweg gaan rijden.
In de stad merk je het niet zo snel volgens mij.
En het lampje gaat pas weer branden als de EGR klep aangesproken wordt.

Het vervelende is dat nu een dichte pakking plaatsen geen zin heeft, want de EGR wordt desondanks toch aangeroepen.
En geeft dan een verkeerde waarde waardoor het MM lampje gaat branden.
De dichte pakking werkt pas icm met een (nieuwe) werkende EGR klep.


@andrew : Ik bedoelde idd de carterontluchting, maar leek me een lastig wordt voor iemand die niet technisch is.
En naar de rubberslang kijken kan geen kwaad he. Bij mij loste het allerlei vage problemen op.
 

ommie b2

Heer van Stand
Bedankt Andrew en Arjan, voor jullie uitleg en begrip.
Voor mij is een rubber slangetje beter te vatten inderdaad als carterpandinges,(ben t woord al weer kwijt;)), maar je hebt wel gelijk Andrew, noem het daarnaast zoals het heet anders leer ik die woorden nooit;). Maar in ieder geval bedankt voor de duidelijke uitleg die ik kan snappen.
Ook die foto is fijn, nu weet ik dus hoe zo klep eruit ziet en waar die ongeveer zit.

En ja, ik had gehoopt dat de auto even helemaal bekeken zou worden en nagelopen. Dat lijkt niet gebeurd, weet ik dus niet, en er is alleen gehandeld op de melding van de klep. Ergens ook wel logisch want zoals gezegd eigen tijd. En omdat d'n opel d'n opel is, krijgt Jeroen dan de mededeling dat bij uitlezen de klep kapot is en vervangen moet worden. En omdat hij graag voor zaterdag de auto terug wil, roept hij doe maar. Dus wordt het kenteken van de auto ingetikt en springt naar voren welk onderdeelnummer het is en kan dan meteen besteld worden. Ik begreep dat het ook nog niet zeker is dat het er vandaag zou zijn. Dat de opel met z'n onderdelen erg duur is ondanks 40% personeelskorting en dat het wellicht anders kan, realiseert Jeroen zich (nog) niet. Ook is het zo dat het een beetje vreemd en ongemakkelijk voor hem is denk ik om de auto dan mee te nemen zonder reparatie enzo.

Zoals gezegd begrijpen wij van de techniek heel weinig, van hoe het werkt en wat wat in werking zet. Daarnaast is het helaas zo dat ik, degene die de techniek boeiend vind en niet bang is voor vieze handen, fysiek te beperkt ben. En dat is gewoon heel jammer. Ik ben iemand die heel veel op gevoel doet. Ik ben al zo vaak te goed van vertrouwen geweest.
(bij de weg, ik ben niet zielig). Ik weet gewoon dat het helemaal goed komt en hoop alleen dat het niet teveel geld gaat kosten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan