Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Auto vertoont heel vreemd gedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ommie b2

Heer van Stand
De reorganisatie maar tijdelijk stilgelegd in verband vergaande miscrommunicatie;). Scheelt een hoop gedoe. Ga ik morgen wel in mijn enige alleentje reorganiseren. (Wat moet je met al die boeken, gooi toch weg, je kan er maar een tegelijk lezen;)). Het mag dan duidelijk zijn dat ik graag lees. Aan mijn andere hobby, tekenen, kom ik even niet toe. Erg jammer, maar komt wel weer.

In plaats van dat alles zijn we maar even met ommie op stap geweest, altijd goed voor een veel beter humeur. Zeker als de rit als tussenstop de Mac heeft;) Ergens op een parkeerplaats op een industrieterrein in Middelburg een foto gemaakt van dat rubberrandje en die dotten prut. Ik heb er voor het gemak maar effe pijltjes bij gezet want erg duidelijk zijn ze niet.
Voor de rest loopt de motor nu erg mooi stationair, alleen achteruit de hobbel op van de uitrit is lastig. Ikzelf denk dat het wennen is ivm achterwielaandrijving, te hard is boem tegen de deur/muur, te zacht is dus uitvallen. Blijven oefenen dus.

Hier de foto



Voor nu eet ze met hapjes en fijne avond
Toedels Yvonne
 
R

Ralph

Gast
en ja hoor hier is er weer 1, het dicht vrotten van het uitlaat spruitstuk.
en hier nog 1
viewtopic.php?f=7&t=5912
geweldig gewoon 7(8)7

wachten en nog even wachten en daar komen de problemen.
 

ommie b2

Heer van Stand
Whoow make my day, ik begrijp dat dit niet goed is. Ik raak een beetje in paniek nu.... Je bedoelt toch niet de auto van Leon? Kan het niet zijn dat het misschien toch nog wel meevalt? De moed zinkt me in de schoenen....
 
R

Ralph

Gast
nee dit is niet goed nee, het is het zelfde beeld als bij de auto van leon.
een zooi kit ertussen en probleem opgelost 8)7 nou niet dus.
als je de auto koud start met de kap open kun je waarschijnlijk al het geknetter horen in het opstarten.
kit meegeven tijdens de montage is zeker niet gebruikelijk.
 

ommie b2

Heer van Stand
Nee, dat het niet gebruikelijk is, is duidelijk. Geknetter heb ik niet gehoord met koud starten. Dat gaat gewoon goed en hij loopt mooi nu. Maar ik ben nog steeds met die knurften in Etten aan het stoeien over het spruitstuk en de reparatie daarvan. Ik heb nog 1 maand tijd waarin ik zou kunnen aantonen dat dit niet goed gerepareerd is en schadevergoeding zou kunnen eisen.

Ik word hier niet blij van en dat was ik al niet, zo fout kan mijn droom toch niet zijn?
 

tonboy

Verbannen
Niet meteen in paniek raken Yvonne, elke auto mankeert wel wat aan of je moet een nieuwe auto kopen.
Wellicht dat het uitlaatspruitstuk gescheurd was, gelast is (kan echt , ook met gietijzeren delen) maar daarbij krom getrokken is. Theoretisch zou je dan het spruitstuk moeten laten vlakken, maar wie weet hebben ze het gewoon weer gemonteerd met "voldoende" vloeibare pakking er tussen om lekken te voorkomen. In ieder geval is het niet goed, maar of het ook gevaarlijk is voor de gezondheid van de auto ?
 

ommie b2

Heer van Stand
Ja, Ton, dat weet ik ook wel, hij is per slot 12 jaar oud. Dat dingen dan verslijten en kapot gaan is logisch, maar dit is niet kapot/slecht door ouderdom, dit is een soort van bedrog en dat is een rotgevoel. Wie weet wat er onder vandaan komt en hoeveel geld herstel gaat kosten. Hoe moet ik dat aan Jeroen vertellen? Hij vindt mijn enthousiasme wel leuk en geniet ook wel van het rijden, maar vertrouwt de auto niet meer. En dat is al nu, nu hij dus nog niet weet van dit. Roept al steeds van miskoop en weggegooid geld, ik had mijn vectra moeten houden.... terwijl alles in mij zegt dat het geen miskoop is en dat we er een geweldige auto aan kunnen hebben waar we nog jaren plezier van kunnen hebben.....
Maar goed, dat is de emotionele kant....

Ik wil best geloven dat dit wel weer op te lossen is, al zou ik op dit moment niet weten hoe en hoeveel tijd ik heb om dat uit te denken. En misschien komt er wel helemaal niets schokkends onder vandaan.

Zoals ik in het eerste stukje al schreef, Ton, was het spruitstuk krom en dat is dus gevlakt. Daarom hebben we bijna 2 weken moeten wachten. Er was inderdaad wat met de pakkingen waardoor we nog langer moesten wachten. Het zou dus heel goed kunnen zijn dat hier geïmproviseerde dingen tussen zitten die niet helemaal pasten en daarom maar afgedicht zijn met een hoop kit. Ik heb alleen niet het gevoel dat Ralph hier dat spruitstuk bedoelt, maar meer dat rubberen randje om het blok. Vanwege zijn opmerking van knetteren, dat relateer ik aan electrisch, bougies, olielekkages etc.... een lekke koppakking oid. En dat maakt me bang, want dure operatie.... Gelukkig knettert er niks en valt alles daarom ook nog wel mee. Dat het op redelijk korte termijn bekeken moet worden lijkt logisch. Maar hoe vertel ik dat zonder dat Jeroen gillend in paniek vliegt. Dat doet hij namelijk nogal gauw en vaak terwijl het nergens voor nodig is.

Ik ga maar weer in de piekerstand en probeer wat rotzooi op z'n plek te krijgen... Ommie krijgt, voor zover ik dat nu weet, wel zijn 4-de laarsje aan. Gaaf;)

Toedels Yvonne
 

Joep

Verbannen
Nieuw spruitstuk kopen en nieuwe pakking ertussen, de beunresten op t blok weghalen voor je dat nieuwe spruitstuk met nieuwe pakking plaatst/laat plaatsen. Ook gelijk de pakking vernieuwen tussen spruitstuk en katalysator.

Hiermee zal het opgelost moeten zijn. Wel zou ik echt werk gaan maken van die lui in Etten nu t nog kan. En dat je serieus overweegt vervolgstappen te nemen als ze niet in touw willen.
 

tonboy

Verbannen
Laat ik je vertellen dat in elk garagebedrijf min of meer aan list of bedrog gedaan wordt. Ook bij de erkende dealers.
Kwam laatst bij Opel in Tiel en daar stond een auto van Brezan filters, remdelen en dergelijke uit te laden. En brezan levert toch echt geen originele onderdelen....

Ik neem aan dat je garantie hebt gehad op de auto ?
Wat je zou kunnen doen om je mannetje, en wellicht jezelf ook, een beetje gerust te stellen is een aankoopkeuring door de ANWB laten verrichten. Je moet daarvoor wel naar Den Haag.
Deze keuring is echt een zware keuring, gebreken aan de auto komen direct naar voren.
 
Met knetteren bedoelt Ralph wel degelijk het spruitstuk wat niet lekker dicht zit. En misschien zit het nu nog wel even dicht maar op lange termijn zal het niet lekker dicht blijven.
Inderdaad wat Joep zegt zou de oplossing zijn. En een schrale troost voor je, ik heb ook net m'n nieuwe en heb nog veeeeel grotere problemen....

Gr. Paul
 
Die rubberrand om het blok heen die jij bedoeld (de 2 kleine pijltjes links) hoort zo.
Dat is je kleppendekselpakking. Als die stuk is lekt er (kleine hoeveelheden) olie weg.
Je kunt dat zien doordat op die plek het kleppendeksel/de kop vettig is.

Soms gaat die ook stuk aan de binnenzijde, waar je bougies zitten, gevolg is dan dat de bougies in de olie staan.
Zolang er geen losse stukjes rubber uitsteken is er niets aan de hand. En zo op de foto ziet het er goed uit hoor!

Je spruitstuk is wel kl*te, lijkt wel of dat de meest voorkomende klacht is die op een beun wijze wordt opgelost.
Bij mij was die dichtgesmeerd met een cement achtig iets en was een tapeind vervangen door een veel te grote bout.

Weet niet hoe het precies zit ment consumenten recht en dergelijke, maar je kunt de garage zeker aansprakelijk stellen.
Dit is geen goed uitgevoerde reparatie. Als hij is aangesloten bij de Bovag kun je daar ook terecht met je klacht.

Volgens mij moet je de garage in de gelegenheid stellen het deugdelijk op te lossen, anders kun je ze in gebreke stellen en zelfs de
aankoop ongedaan laten maken. (wat ik overigens niet zou doen). Maar jullie vaste monteur kan je vast een rekensommetje maken wat het bij hem gaat kosten.
Dat bedrag mag je dan laten vergoeden door de garage.
 

ommie b2

Heer van Stand
Okee, dus jullie denken toch het spruitstuk dat heel fout gemonteerd is. Kan ik dus wel gelijk hebben met mijn stelling al begin oktober dat dit niet goed is? Ik word voorzichtig weer een beetje hoopvol.

Ik heb toen begin oktober al contact gehad met de rechtsbijstandsverzekering en die zeiden al dat eerst in de minne schikken, daar ben ik blijven steken, dan aansprakelijk en in gebreke stellen. Ik zal straks kijken maar ik dacht dat de 3 maanden garantie op die reparatie Bovag garantie was. En nu ik toch bezig ben met boeken verplaatsen even op zoek gaan naar mijn wetboek ivm consumentenrecht. Volgens mij kun je inderdaad je geld terugkrijgen, maar dan heb je niets, de vectra is immers al verkocht. In staat stellen zelf te repareren? Ik denk dat voldoende bewezen en aangetoond is dat dit in geen geval een optie is en dat staat ook al zo in mijn in gebreke stellingbrief. Die ligt al klaar. Nee, ik wil hem niet kwijt, ommie kan er niets aan doen dat er in hem gebeund is.

Kijk, zo krijg ik ook handvatten om eea met Jeroen te bespreken. Juridisch stoeien vertrouwt hij mij wel toe.

Toedels Yvonne

PS. ik heb het gelezen Paul, das ook weer niet niks. Het zit jou ook niet mee. Maar ook daar geldt dat er misschien wel oplossingen zijn die goed zijn, maar niet gelijk de hoofdprijs kosten? Ik kan me je frustratie en gevoelens in ieder geval levendig indenken. Ik heb als motto:

t komt goed, k weet nog niet wanneer, t ken effe duren, maar t komt goed.

En ik heb daarin altijd gelijk, al zou het wel prettig zijn als het vanaf het begin gewoon goed was;) Sterkte ermee hoor.

Toedels nogmaals Yvonne
 
O het komt zeker goed, en het gaat me wel wat geld kosten maar daar heb ik geen andere auto voor (en dat wil ik ook niet :-) ).
En dat spruitstuk van jou kost ook de wereld niet, je blijft er alleen zo mee klooien, elke keer is het weer wat en dan wordt je het wel eens zat. Er gaat zoveel tijd in zitten. Maar als alles weer werkt heb je er een schitterend mooie auto aan.

Gr. Paul
 

ommie b2

Heer van Stand
De monteur die gisteren het vierde laarsje zou doen heeft in zijn hand gezaagd. Dus hopelijk gaat het vandaag lukken, want nu moet een ander bereid zijn effe bij te springen;).
Das ook weer helemaal waar Paul, je hebt volkomen gelijk. Als alles werkt is tie geweldig..... zelf ben ik nog steeds heel blij met hem.

Zo hier en daar rondlezend op het forum zie ik dat de meeste van jullie de auto haar noemen. Ik dus hem. Maar het is taaltechnisch volgens mij een het. (In het duits met naamvallen immers das auto). Maar ik ga weer een dwarsstraat in die er helemaal niet toe doet.

Ik heb Jeroen een briefje meegegeven met de vraag een offerte voor me op te maken voor het volledig vernieuwen van het spruitstuk en de pakkingen, ook bij de katalisator en het schoonmaken van de cement/kitresten, incl. arbeidsloon en zonder personeelskorting. Ik ben heel benieuwd wat voor getal daar uit komt. Ik laat dat jullie weten. Niet dat dat zo gaat gebeuren, maar das voor de rechtsbijstand en die beuntjes..... Morgen kan ik de brief aangetekend verzenden. Een reactietijd van 7 dagen lijkt me wel voldoende? Of toch gewoon 14 dagen? En nog ideeën wat ik beslist wel of niet moet aanvoeren? Eventueel technische termen? Zodat een beetje duidelijk wordt bij die druiloren dat ik niet helemaal achterlijk ben?

O ja, het vervangen van de lambdasonde en egr klep staan er los van of zijn mee te nemen in het geheel? Ik ben nog niet helemaal klaar met de brief, pas hem steeds aan omdat ik nogal de neiging heb teveel emotionele argumenten te gebruiken of dingen te herhalen. En het mot natuurlijk wel een degelijk stukkie worden;)...
 
DE EGR en Lambdasondes verhalen wordt lastig.
Het kunnen wel gevolgen zijn van. Maar zoals je zelf ook al eerder erkende is je auto 12 jaar oud en logischerwijs kan er dan eea kapot gaan.
De economische levensduur van je auto is al voorbij.
Door onjuiste verbranding krijg je meer vervuiling in je uitlaatgas, hierdoor zal je EGR eerder stuk gaan.
Ook de lamdasonde krijgt dan meer rotzooi voor zn kiezen. Het een sluit het ander niet uit, maar ik zou daar niet over beginnen.
Wellicht dat je wel kunt vermelden dat je EGR en lamdasondes vervangen zijn en dat het onmogelijk was om voor die reparatie naar hem te gaan.

Ik zou de focus in deze echter meer op je spruitstuk houden, immers was het bij de verkoop al duidelijk dat deze niet goed was en (deugdelijk) gerepareerd zou worden.
Dit is dus naar nu blijkt niet gedaan. Zijn opties zijn dan om de reparatie alsnog kosteloos juist uit te voeren, de reparatiekosten elders te vergoeden of de aankoop ongedaan maken.
Juridisch weet ik niet precies hoe het zit, maar de garage kan volgens mij dus ook expliciet kiezen voor de laatste optie!! Let dus op hoever je gaat. En zoek dat laatste even uit.
Evt via een juridische EHBO ofzo.
 

ommie b2

Heer van Stand
Dank je wel Arjan. ik heb even wat research gedaan en het blijkt inderdaad een Bovag bedrijf te zijn, dus de bovag zou kunnen bemiddelen. Via consumentenrecht uitgevonden dat ik de koop niet meer ongedaan kan maken, reparaties zijn door een derde gedaan, de verkoper kon dat al helemaal niet. Heeft de keuze tussen repareren en vervangen. Ik zal de tekst van mijn brief hier even invoegen kunnen jullie er nog op schieten. De kosten voor vervanging enzo bedraagt € 596,02.

Door middel van dit schrijven stel ik u officieel in gebreke ten aanzien van het leveren van het technisch in goede staat verkeren van de Opel Omega.

Bij de aankoop is afgesproken dat de auto gerepareerd zou worden omdat de uitlaat lekte. Toen bleek dat het spruitstuk krom was en uitgevlakt moest worden. Helaas duurde de reparatie langer dan gepland en zijn wij eenmaal onverrichte zaken op en neer gereden. Uiteindelijk hebben wij de Omega op 14 september 2013 opgehaald met een brandend motormanagementlampje. De boodschap daarbij was dat dat even gereset moest worden omdat de auto technisch goed was.

In de loop van de week bleek de auto olie te verliezen. Dat bleek een leeggelopen stuurbekrachtiging te zijn. Dit is weer gevuld en de schroef is goed aangedraaid. Een dag later liep de multiriem eraf. Oorzaak daarvan was dat de pomp van de stuurbekrachtiging loszat, daardoor bewoog en er onvoldoende spanning op de riem stond. Ook dit is gerepareerd, maar het motormanagementlampje bleef branden. Uiteindelijk bleek de lambdasonde kapot te zijn en ook die is vervangen.
Na een paar dagen na deze reparatie ging de auto veel benzine gebruiken, maar reed verder goed.
Helaas duurde dit maar twee dagen, toen had de motor onvoldoende power en begon te hikken en te bokken en blauwe rook uit te stoten.

Inmiddels is ook de EGR vervangen. Nu loopt de motor pas goed. Doch tijdens het vervangen bleek dat het door uw bedrijf gemonteerde spruitstuk niet goed gemonteerd is. Deze is dmv kit dichtgemaakt hetgeen onherroepelijk tot problemen zal gaan leiden. Dit werd geconstateerd door een erkende Opel dealer, waar ook alle reparaties uitgevoerd zijn. Daarom rest mij niets anders dan u officieel in gebreke te stellen en mij tot de BOVAG te wenden om verhaal te halen.

Reeds in september hebben wij elkaar een aantal malen telefonisch gesproken op mijn initiatief, beloften terug te bellen werden niet nagekomen. Ik heb u diverse nota’s doen toekomen, inmiddels zijn er dus meer, en om de werkplaatsorder van de reparatie en afleverbeurt gevraagd. Deze heb ik niet van u ontvangen.

Omdat dit een auto is die ik graag wilde hebben en omdat informatie leert dat hij 100% in orde te maken is, wil ik de koop niet ongedaan maken, maar een volledige vergoeding van alle gemaakte kosten ad € 1051,21. Het lijkt me duidelijk dat ik, omdat ik in u en uw monteurs geen vertrouwen meer heb, de auto bij een erkende Opel dealer heb laten brengen.

Naar ik aanneem heb ik u zo voldoende geïnformeerd. Een afschrift van deze brief gaat naar de BOVAG.


Kan dat zo een beetje? Ik verwacht echt niet dat geld allemaal terug te krijgen, maar een groot gedeelte doe ik het wel voor. De Bovag gaat tot een max vergoeding van € 910 euro, zou best fijn zijn, per slot hebben we er zelf al ruim 400 euries ingestoken..., excl. velgen en winterbanden en dan zou dat spruitstuk nog moeten....

Ik ben benieuwd of iemand nog aanvullingen heeft. bv over de onherroepelijke problemen? nieuwe lekkage? Wat is het gevaar?

Voor nu fijne (foebel)avond

Toedels Yvonne
 
ommie b2 zei:
Zo hier en daar rondlezend op het forum zie ik dat de meeste van jullie de auto haar noemen. Ik dus hem. Maar het is taaltechnisch volgens mij een het. (In het duits met naamvallen immers das auto). Maar ik ga weer een dwarsstraat in die er helemaal niet toe doet.

La Voiture.... :*)

En in het Nederlands is het DE auto, dus niet onzijdig.... :h
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wat is de afspraak in het koopcontract m.b.t. garantie en de technische staat? Gaat het om een meeneemprijs voor een auto die 'as is' doorgeschoven wordt? Of zijn er andere bepalingen vastgelegd? Ik lees alleen iets over de reparatie aan het spruitstuk en de daarop van toepassing zijnde 3mnd garantie op de reparatie.

Je zult ze moeten kunnen pakken op iets dat vastlicht en niet correspondeert met de werkelijkheid. Als zij zich verschuilen achter het feit dat het een inruilauto was die ze alleen hebben doorgeschoven tegen een lage prijs wordt het een moeilijke discussie. Vervolgens kunnen ze nog tegenwerpen dat ze niet in de gelegenheid gesteld worden het te onderzoeken of op te lossen mochten ze daartoe bereid zijn.

Wanneer er geen sprake is van garantie vrees ik dat de bemoeienis van de Bovag beperkt zal zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan