Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Automaat > vervangen + onderstel revisie

renepaul

Donateur 2024
Beste forum.
Ik heb een volgend probleem met de automaat denk ik....?
Nu 3 keer gehad dat de auto tijdens uitrijden en terug moet schakelen, dit niet goed gaat.
Op het moment dat ik stilsta en weer op wil trekken gaat dat met een beste dreun.
Ik heb heel even geen power meer tot na de dreun.
Of dat hij nog in 4 staat, en dan naar 1 schiet.
Ik voel hem wel terug schakelen.
Het gebeurt niet altijd en verder rijdt en schakelt hij perfect.
Er staat al wel 300.000+ op de teller.
Is een automaat revisie een idee?
 
Bak revisie is niet meteen nodig bij 3 ton, mits deze door de vorige eigenaren enigszins schappelijk is behandeld. Heb je de bak al eens laten spoelen? Dat moet bij een automaatbak namelijk wel met enige regelmaat.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Inderdaad. Probeer het eerst eens met een spoelbeurt en nieuwe olie en filter.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Zit er wel voldoende olie in de bak?

Warm rijden, op de brug zetten met draaiende motor, vulplug eruit draaien en bijvullen tot het eruit loopt. Als ie vol is past er niets bij.

Olie + filter vervangen is bij die km stand een goed idee. Als het nooit eerder gedaan is kan het te laat zijn en ga je het nog een tijdje kunnen rekken. Snel stuk gaan deze bakken niet dus als er netjes mee gereden is eerst eens wat onderhoud uitvoeren.

Als je het laat doen, NIET bij een bedrijf dat een powerflush apparaat aansluit. En zeker niet bij een bedrijf waar ze een reiniger willen gebruiken. Alleen DEX III olie erin.
 

renepaul

Donateur 2024
Bij mijn weten door de eerste eigenaar nog nooit gedaan. (was de auto van mijn baas). ik ben de 2e eigenaar.
Hoor goede berichten over Ganzeboom.
Is deze bekend hier?
Olie en filter is waarschijnlijk een klein klusje?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Mijn ervaring met Ganzeboom Nuland is positief.

Je moet spoelen wil je alle olie kunnen verversen. De automaat heeft 2 oliepannen maar er staat ook een hoop in de koppelomvormer en in de rest van bak, leiding, oliekoeler. Na 3 ton wil je alles verversen.

Filter is simpel te wisselen als de grote oliepan van de bak is gedemonteerd.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Mocht jezelf iets willen doen dan heb ik nog wel Castrol Dex III olie over.
 

renepaul

Donateur 2024
Vandaag bij Ganzeboom Nuland geweest, en is de automaat gespoeld.
Hulde voor de Omega. Na 300.000 km was de automaat ernstig vervuild en behalve wat slijtage resten, was de bak in goede staat.
Hoefde me niet veel zorgen te maken de eerste 5 jaar.
De beste man vertelde nog wat ze gedaan hadden, en alles klonk logisch, en wist waar hij het over had.
Baasje en Omega weer blij.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Mooi René.

Hij kan het goed vertellen inderdaad, neemt de tijd. Prima adres hiervoor als je niet zelf aan de gang wilt.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat is mooi.
Beter is het om de 100.00Km te (laten) doen. Is ook beter voor de automaat.
 

renepaul

Donateur 2024
Helaas toch weer problemen met de automaat. Na 2wk probleemloos gereden te hebben, vandaag op de A15 slecht doorschakelen en geen versnelling.
Auto viel bijna stil. maar pakt dan weer met een bonk, denkt dat het einde verhaal is voor de automaat.
Weet nu even niet wat wijsheid is:?
 

renepaul

Donateur 2024

Graag jullie mening over deze , blijft lastig om een goede uit te zoeken, maar deze lijkt mij met koppelomvormer.
Of heb ik het mis?
 
Bovenaan