Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Automaat > vervangen + onderstel revisie

dolf24v

Donateur 2024
Vandaag bij Ganzeboom Nuland geweest, en is de automaat gespoeld.
Hulde voor de Omega. Na 300.000 km was de automaat ernstig vervuild en behalve wat slijtage resten, was de bak in goede staat.
Hoefde me niet veel zorgen te maken de eerste 5 jaar.
De beste man vertelde nog wat ze gedaan hadden, en alles klonk logisch, en wist waar hij het over had.
Baasje en Omega weer blij.
Weet dat het oud spul is waar wij mee rijden maar ik zou toch deze ervaring delen met Ganzeboom.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Kan. Hangt ervan af wat de symptomen zijn. Je originele post ging over dreunen. Dat lijken mij gedragingen die door de bak zelf veroorzaakt worden. Evt. door slechte olie waardoor deze zijn werk niet goed kon doen, maar met de gereden kilometers is het dan goed mogelijk dat dit over tijd al schade heeft veroorzaakt. Intern werkt die bak met druk, als hij zijn druk niet goed heen en weer kan sturen krijg je o.a. dat gebonk.

Een slechte koppelomvormer gaat meestal doorslippen, evt. in en uit de lockup schakelen tijdens het rijden. Dat zijn andere symptomen. Met een slecht werkende bak gaat die omvormer ook achteruit, daarom zou ik een setje erin zetten dat minder km's heeft en bij elkaar hoort.

Als je er een beter idee van wilt krijgen kan het nuttig zijn om Ganzeboom nog eens een diagnose te laten doen. Ze willen er vast wel even naar kijken zonder dat er direct bij hun een reparatie uitgevoerd wordt.

Revisie van een AR25/AR35 zit al snel richting de 2.000 euro, dat zou ik niet doen.
 

renepaul

Donateur 2024
Dank voor de heldere uitleg Buster.
Zit een beetje op de wip nu om toch afscheid te nemen van de Omega. Mede omdat ik de auto niet vertrouw nu.
Ben er nog niet uit.|:(
Het is toch weer investeren.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als je een bak wisselt en de auto schakelt weer goed, ben je er dan weer tevreden mee? Als dat zo is, andere bak + omvormer regelen en wisselen. De Omega heeft nog een domme bak, dus die kan straffeloos gewisseld worden zonder dat computers het niet meer begrijpen. De kwaliteit valt of staat uiteraard met die van het vervangende onderdeel, dus proberen bij een net demontagebedrijf oid je onderdelen te scoren.
 

renepaul

Donateur 2024
Even een update, de Omega heb ik nog niet afgeschreven, Sterker nog, er zit een donor automaat onder nu met met een ton minder aan km.
Vandaag het eerste proefritje mogen maken, en dat voelde als vanouds. Dit alles is mede mogelijk gemaakt door de enthousiaste en zeer kundige mannen van het OOP service center. Heb ook gevraagd of ze de Omega eens technisch willen controleren. daar kwam aan het licht dat de meeste rubbers wel op waren. En nieuwe schokbreker nodig waren. (vond hem altijd wel lekker deinen over de weg)_O- Moet nog even geduld hebben om weer volledig plezier te mogen hebben van de Ommie, maar dat heb ik er graag voor over . Mannen ik ben jullie dankbaar.
 
Verstandige keuze, Omega’s vergen niet extreem veel onderhoud in vergelijking met andere bakken, maar het betaalt zichzelf wel altijd terug. Ik zou eerlijk gezegd m’n eigen Omega ook niet de deur uit doen bij een kapot blok. Ruilmotor of revisie en doorkachelen. Waar vind je namelijk tegenwoordig nog een enigszins ruime, betaalbare achterwielaangedreven sedan/station? We hebben thuis ook nog een Saab (ja, voorwielaandrijving, I know) en daar zijn de onderdelen van goud. Gelukkig nog geen VAG waar alles met diamant betaald wordt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
OOP service center _O-
Mooi verzonnen haha.

Dank voor je leuke feedback René. Goed om te lezen dat onze service gewaardeerd wordt. Het is des te leuker om Omega's op de weg te houden voor OOP'ers die de inspanning én hun Omega waarderen, dus dat doen we graag.

Wordt vervolgd!

Verstandige keuze, Omega’s vergen niet extreem veel onderhoud in vergelijking met andere bakken, maar het betaalt zichzelf wel altijd terug. Ik zou eerlijk gezegd m’n eigen Omega ook niet de deur uit doen bij een kapot blok. Ruilmotor of revisie en doorkachelen. Waar vind je namelijk tegenwoordig nog een enigszins ruime, betaalbare achterwielaangedreven sedan/station?
Klopt, tot het punt dat het nog te doen is om onderdelen en eventuele ruildelen van fatsoenlijke kwaliteit te kunnen krijgen. Het is jammer dat Opel daarin met veel onderdelen inmiddels geen partij meer speelt, steeds meer is niet meer leverbaar.

We hebben thuis ook nog een Saab (ja, voorwielaandrijving, I know) en daar zijn de onderdelen van goud. Gelukkig nog geen VAG waar alles met diamant betaald wordt.
Bij Saab is het waarschijnlijk ook lastig omdat ze officieel niet meer bestaan, dan zien voorraadhoudende partijen hun kans schoon en schrijven ze de prijs met een vork. Jammer is dat, stel je voor dat je de liefhebber die moeite wilt doen tegen nette prijzen de onderdelen levert.

VAG is duur en je hebt het ook nog eens vaak nodig als het weer opnieuw stuk is. In dat opzicht valt BMW me erg mee, en in vergelijking met dezelfde onderdelen van Mercedes zijn ze bijna goedkoop. Elektronische waterpompen van 700 euro daargelaten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
mannen van het OOP service center
Hij is goed. d:)b_/-\o_

Omega’s vergen niet extreem veel onderhoud in vergelijking met andere bakken
Dat is speculatief, als je doet wat je moet doen dan niet, anders gaat het echt veel geld kosten.
De Omega van René is wat betreft de carrosserie in goede staat, heeft hier en daar wel liefde nodig maar dat is het dan. Mechanisch zou het wel iets beter kunnen maar gelukkig gaat René ook daarmee verder. Deze Omega leeft nog even voort.

Waar vind je namelijk tegenwoordig nog een enigszins ruime, betaalbare achterwielaangedreven sedan/station?
BMW 3 series of 5 series

We hebben thuis ook nog een Saab (ja, voorwielaandrijving, I know) en daar zijn de onderdelen van goud.
Daar zitten veel GM onderdelen in dus mogelijk is daar wel een alternatief voor te vinden. Voor Opels wordt het ni ook steeds moeilijker om "originele" onderdelen te vinden. Van alles wat ouder is dan 2008 2010 is niets meer of weinig meer van te krijgen.
 
Een 5 serie zou een waardige opvolger kunnen zijn, al ben ik weinig gecharmeerd van de bouwkwaliteit van alles ná de E39. Tegenwoordig is het het gewoon allemaal niet “net niet” maar gewoon “helemaal niet”. Daar komt nog eens een absurde prijs bovenop. Behoorlijk premium, vooral het moment dat je de beurs mag trekken. ;) Zou alleen een E39 overblijven, maar daar schiet ik qua bouwjaren niks mee op en: een aardig nette Omega is zeldzamer dan een E39.

Bij de Saab vallen de onderdelen mee die ze delen met Opel. De rest is gewoon duur: onlangs begaf het cruise control hendeltje ‘t en dan mag je rustig €90 aftikken voor een beetje afgesleten 2e hands. Setje velgen vragen ze hoofdprijzen voor (dus rijden we in de winter met een setje Omega Elegance velgen). Op elektronisch vlak zijn ze toch ook aardig storingsgevoelig en zaken als rubbers zijn ook van beduidend slechtere kwaliteit in vergelijking met de trouwe Omega. Rijdt verder fijn, maar het kost een paar duiten meer.

Beiden krijgen ze netjes hun onderhoud, iedere 10dkm nieuwe olie + filter, airco service, remvloeistof eens per 2 jaar, directe aanpak van roestplekjes dus ze kunnen nog wel een tijdje vooruit.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De 5 serie E60 is inderdaad een dikke stap terug als je die vergelijkt met de E39. Totaal geen waardige opvolger, en dan heb ik het nog niet eens over het design maar puur hoe dat in elkaar zit. Een LCI E60 is daarin wel weer een stuk beter, maar het kon ons niet bekoren. Daarom die overgeslagen en een F10 (ik) en F11 (Peter) opgehaald. De manier waarop de F10/F11 in elkaar zitten is vele malen beter en in de praktijk echt goed. Die kwaliteit hebben we al maximaal aan de tand gevoeld tijdens het inbouwen van allerlei extra opties.

Toen ik laatst even een E39 mee kreeg als leenauto merkte ik meteen weer waarom die modeljaren zo goed bekend staan. Wél rijd ik toch liever dagelijks rond in de F10 met alle modernere opties, maar een E39 erbij zou zomaar nog eens kunnen gebeuren. Net als voor de Omega's opgaat rijdt zo'n 5 uit die periode vandaag de dag nog steeds erg leuk. En wel nog met een duidelijk karakter zonder dat het allemaal elektronisch geholpen is. Daar word ik vrolijk van.


En back on topic: vandaag met René het plan van aanpak afgestemd en een lading onderdelen besteld, zodat ook zijn Omega straks weer knap en strak over de weg gaat zoeven.
 
Een 5 serie zou een waardige opvolger kunnen zijn, al ben ik weinig gecharmeerd van de bouwkwaliteit van alles ná de E39. Tegenwoordig is het het gewoon allemaal niet “net niet” maar gewoon “helemaal niet”. Daar komt nog eens een absurde prijs bovenop. Behoorlijk premium, vooral het moment dat je de beurs mag trekken. ;) Zou alleen een E39 overblijven, maar daar schiet ik qua bouwjaren niks mee op en: een aardig nette Omega is zeldzamer dan een E39.
Hier heb je wel het voordeel als je een e39 zou nemen dat hier nog steeds zo goed als alles van te krijgen is.
 
Dank voor je leuke feedback René. Goed om te lezen dat onze service gewaardeerd wordt. Het is des te leuker om Omega's op de weg te houden voor OOP'ers die de inspanning én hun Omega waarderen, dus dat doen we graag.
Jammer dat het zo een eind karren is. -O-
 
Dat niet... maar tis nu niet dat ik zoveel tijd heb om heen en terug te rijden en daar te zijn tijdens de werkzaamheden. Da komt overeen met een dag vakantie_O-

En na grondige inspectie moet ik dan mijn zomerverlof wie weet wel bij jullie doorbrengen*O*
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je doet hier de aanname dat we sociaal zijn. :s

Dan duren de meeste klussen inderdaad erg lang. Daarom gaan we er standaard vanuit dat je er niet op kunt wachten. :w
 
Je doet hier de aanname dat we sociaal zijn. :s

Dan duren de meeste klussen inderdaad erg lang. Daarom gaan we er standaard vanuit dat je er niet op kunt wachten. :w
Daar ging ik al van uit. Maar ik ga er ook vanuit dat er geen f10 of f11 als vervanger klaar staat om mee terug naar huis te rijden })_O-
 
Bovenaan