Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

b1 2.5 v6 koppakking vv.

Hallo allemaal.

Ik heb helaas de koppakkingen van mijn omega 2.5 v6 lek en ga deze vervangen.
Kan iemand mij helpen met de aandraaivolgorde en momenten?
 
Mocht ie lek blijken (ook gelet op wat Henri zegt), dan staat hier wat je wilt weten.

Er zit een mooie zoek-functie op dit schitterende forum ;)
 
Je kunt een zogenaamde snuffelaar gebruiken om te meten of er uitlaatgassen in de kv zitten. Maar deze methode bied geen 100% zekerheid.

Wil je wel 100% hebben kun je de warmte wisselaar uitbouwen en bekijken of die de boosdoener is. Tip mijnerzeids is vervang deze meteen door een rvs uitvoering. Is deze niet lek kun je alsnog de koppen lichten.
 
Jack

heb sterk m'n twijfels of het de warmtewisselaar is.
er komt als de motor goed warm is en ik hem uitzet, ( als de koelvin net begint )
koelvloeistof bij de achterste cilinder weg en dit drupt op het uitlaatspruitstuk. ( dit aan beide kanten )

maar ik zal voordat ik de koppen eraf ga halen de wisselaar eerst controleren en indien nodig vv. en dan zeker voor een rvs uitvoering.
waar kan ik die het beste bestellen?
 
R

Ralph

Gast
deksel warmte wisselaar.<br /><br />-- 14 feb 2013 18:56 --<br /><br />E- Bay staan er zat.
 
wisselaar gedemonteerd en afgeperst. geen lekkage te vinden.
er zit ook geen rommel in de koelvloeistof. wel veel sludge onder aan de oliedop. en de motor stinkt erg naar olie.
 

Colinh

Donateur 2023
Kamstra zei:
wisselaar gedemonteerd en afgeperst. geen lekkage te vinden.
er zit ook geen rommel in de koelvloeistof. wel veel sludge onder aan de oliedop. en de motor stinkt erg naar olie.


Rijdt de V6 vaak lange stukken, wordt hij goed warm?

Ik rijd laatste tijd heel weinig kilometers. Heb ook lichte sludge, dat schijnt normaal te zijn als de motor niet heet wordt.

Zodra ik een tijdje op de snelweg heb gereden stinkt hij ook altijd, omdat hij dan weer even goed warm is.



Gr Colin
 
Kamstra zei:
wisselaar gedemonteerd en afgeperst. geen lekkage te vinden.
er zit ook geen rommel in de koelvloeistof. wel veel sludge onder aan de oliedop. en de motor stinkt erg naar olie.

Kijk dat is andere info.
Sludge onder de vuldop leid niet naar een defect maar naar weinig km's of niet goed op temperatuur komen. Hierdoor blijft er condens in de motor zitten die zich dan manifesteerd door sludge te vormen onder de oliedop.

Wat betrefd het stinken naar olie zijn er 3 plaatsen waar je eerst moet kijken voordat je aan de koppakking denkt. 1. Klepdeksels, deze zijn van kunstof en trekken na verloop van tijd krom door warm,koud. 2 krukas keering. Deze staan bekend erom dat ze nog wel eens gaan lekken. 3 krukaskeering oliepomp.
 

Andrew

600.000
En oliesludge kan ook de carterventilatie doen verstoppen, daardoor overdruk in het carter en daardoor kans op lekkende pakkingen of oliekeerringen.

Andrew
 
Colin

de laatste paar dagen rij ik er weinig meer mee.

alleen naar de werkplaats en weer naar huis.

de motor word wel warm. in ieder geval warm genoeg dat de koelvin aanslaat.

deze dampt en stinkt zo erg dat ik de ramen het eerste stuk een stukje open doe.

-- 20 feb 2013 22:10 --

Jack.

maar hoe verklaar je dan de koelvloeistof die als de motor goed warm is, bij de kop lijkt weg te lekken.

ik kan verder geen oliesporen ontdekken.<br /><br />-- 20 feb 2013 22:13 --<br /><br />Andrew.

de carterventilatie heb ik een maand geleden nog gecontroleerd en schoongemaakt. zat inderdaad ook sludge in.
 
zal ik controleren, maar heb praktisch geen kv verlies en geen natte plekken onder de auto. kan het dan nog de driewegklep zijn?
 
vandaag even de driewegklep bekeken, zag er zo gauw geen lekkage aan.
als ik de clima uit zet en de motor op temperatuur laat komen, en er is dan geen lekkage meer dan moet het de driewegklep zijn toch?
dan ga ik morgen even een stuk rijden met de clima uit.
ga nu zowiezo even op zoek naar klepdeksels van een vectra v6
 

Andrew

600.000
Kamstra zei:
ga nu zowiezo even op zoek naar klepdeksels van een vectra v6

Volgens mij moet dan de olievuldop verplaatst worden. Ergens meen ik me te herinneren :? dat Jack een set van die aluminium deksels met verplaatste vuldop een keer te koop had, maar zeker weten doe ik dat niet.

Andrew
 
Bovenaan