Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1] auto dweilt alle kanten op/wielvlucht niet in orde

Hallo,

Mijn mv6 dweilt alle kanten op en als ik een putdeksel raak voelt het net alsof er een hummer in de bijrijderskant beukt.
Dit is sinds de aanschaf erger geworden en er is eigenlijk niet mee te rijden, het is ronduit gevaarlijk hoe hij dweilt. :N
Ik lees hier dat er veel te doen is oom de draagarmrubbers.
Bij mij zit daar ook een verhaaltje achter. Ik zal proberen het duidelijk te verwoorden:

- Bij aanschaf was er niet zoveel aan, hij dweilde iets maar niets ernstigs. Eronder gestaan en gezien dat de draagarmen recent vervangen waren. (wellicht een goede reden voor.)
- De auto is sinds die tijd steeds slechter gaan hanteren. uit zichzelf een slag naar links of rechts gaan, rechtdoor in een bocht, jankende banden in de flauwste bochtjes, en als ik op een putdeksel rem gaat hij alle kanten op, net of er iemand bij je binnen rijdt.
- Draagarmen voor: zelf de voorste rubbers vervangen. Ze waren gescheurd, waarschijnlijk hebben ze ze vastgezet met de wielen van de grond af. Dit heeft weinig effect gehad want het probleem blijft bestaan.
- De wielen staan verschrikkelijk slecht, de binnenkanten zijn helemaal weg, alsof de onderkanten helemaal naar buiten staan.
- pitmanarm schijnt een kwaal te zijn maar die heeft geen speling dus die is het niet., schokbrekers zijn voor zover ik kan testen in orde, nergens anders zit speling op.

Is het mogelijk dat er de verkeerde draagarmen onder zitten? in EPC krijg ik op mijn chassisnummer 1 setje als mogelijkheid:
(90497307) (53 52 007) ARM, COMPLEET, VOOROPHANGING, LINKS (NLS.- GEBRUIK 90576788 3 52 029)
(90497308) (53 52 008) ARM, COMPLEET, VOOROPHANGING, RECHTS (NLS.- GEBRUIK 90576789 3 52 028)

De andere mogelijkheden zonder chassisnummer zijn:
(90445669) (3 52 197) ARM, COMPLEET, VOOROPHANGING, LINKS (NLS.- GEBRUIK 90576788 3 52 029)
(90445670) (3 52 196) ARM, COMPLEET, VOOROPHANGING, RECHTS (NLS.- GEBRUIK 90576789 3 52 028)
90576789 3 52 028 ARM, COMPLEET, VOOROPHANGING, RECHTS
90576788 3 52 029 ARM, COMPLEET, VOOROPHANGING, LINKS

Weet er iemand of er verschil is tussen de draagarmen voor bijvoorbeeld een 2-liter 16-klepper en een mv6?
Want dan zouden ze misschien de verkeerde hebben gemonteerd.

Alvast bedankt
 

Joep

Verbannen
Hoe staat het met de stuurkogels/fuseekogels en hoe is de uitlijning van de auto op zich?

Het lijkt me niet dat er verkeerde draagarmen onder zitten, want ze passen wel, of ze passen niet... Een tussenweg is er haast niet. Misschien zijn je stabilisatorstangen wel totaal versleten?

Ik heb ook last gehad van dergelijke dingen. Maar nadat bij mij de draagarmen + fuseekogels en stuurkogels zijn vervangen, ben ik er vanaf. Vooral m'n linker stuurkogel was echt helemaal weggerot, en dus zwabberde het linkervoorwiel alle kanten op, wat de nodige trillingen en alles veroorzaakte! Niet fijn dus!

Ik denk trouwens niet dat de draagarmen voor een 2.0 verschillen met die van een 3.0. Hooguit de vering zelf... ;) Zeker weet ik dat natuurlijk niet! :s

Gr. Joep
 
stuur en fuseekogels zijn ok, bij de apk was 1 stuurkogel net afkeur, maar die heb ik toen een nieuwe erop gezet.
na het uitlijnen stonden de wielen bij nadere inspectie onderuit, maar de uitlijning zou verder goed zijn.

wat betreft de draagarmen, ik geloof dat het imitatiearmen zijn (nergens een GM#), en de rubbers die ik er 2 weken geleden in heb gezet zijn van FEBI meen ik.
 
Misschien zit er achteraan wel ergens een probleem?
Grote rubber bussen van de achteras misschien?
Auto op de put of op de brug en alles effe nalopen met een koevoet en zien of er ergens speling op zit.
 
Op geen ander punt zit speling. de enige plekken die ik niet goed kon controleren waren de verticale draagarmrubbers van de voorste armen. Ik krijg ze wel bewogen, maar niet heel erg.

Ik denk dat het imitatie spul is wat er nu onder zit. vanmiddag hoor ik wat originele me gaan kosten.
 
de wielvlucht wordt bij de meeste uitlijnbedrijven niet naar gekeken, deze kun je makkelijk zelf naar binnen zetten.
Krik de auto op demonteer je voorwiel, maak de bouten van de wielnaaf en de veerpoot los en duw de naaf in de andere richting als deze zat, dus met de onderzijde van het wiel naar binnen. en draai nu de bouten weer vast. doe nu nog een keer hetzelfde met de andere zijde.
Je zult aanzienlijk verschil merken van wegligging. het gillen van de banden in flauwe bochten zal geheel verdwijnen.
Als je zo doorrijd zullen je voorbanden binnen een paar honderd km totaal versleten zijn.
Ik heb dit zelf ook gehad.

grt arnoud
 
Dat zou wel mooi zijn want ik kon geen enkele manier vinden om die bij te stellen.
Maar dan zou er bij die bout van de veerpoot toch een excenterbout in moeten zitten, anders schrikt hij bij de eerste drempel terug in de verkeerde stand.

Ik heb daarstraks onder de auto gestaan en als hij op de brug staat (4-kolommer), motor draait en het stuur gaat om, dan drukt hij door allebei de rubbers heen alsof ze van peperkoek zijn. Je kan ze echt waar bewegen met een soepstengel, en die voorste zitten er net 2 weken in.

Wat me opviel is dat de rubbers die ik erin heb gezet op verschillende manieren erin kunnen. ik heb ze nu met de stootkussens naar boven en beneden zitten, maar ik twijfel nu of ze niet andersom moeten. Op alle afbeeldingen moeten ze er in zoals ze nu zitten, maar het lijkt me niet goed.
Originele draagarmen kosten 320 ex, dus dat is niet echt een optie.

De reden waarom ik vroeg of er geen verschillende rubbers zijn voor een 2l 16v en een mv6 is omdat een 3 liter v6 met automaat nogal wat meer weegt dan een 2 liter met een handbak.

Ik ga straks overleggen over die wielvlucht. Ik zal morgen iets laten weten. alvast super bedankt jongens :)
 
Die bouten zitten door ovale gaten en de veerpoten blijven wel op hun plaats als je over een verkeersdrempel gaat.

Ik heb nog wel een paar draagarmen liggen van een mv6 caravan, ik heb de mijne vervangen door tweedehands originele met nieuwe rubbers.
was meer uit voorzorg, ik heb toen ook alle stuurkogels vervangen en deze waren de boosdoeners van mijn klachten.
ik denk dat de rubbers in draagarmen die ik heb liggen nog wel goed zijn.
kom je een beetje uit de buurt?
 
Ik woon niet echt dichtbij. Naast de efteling :X
Maar de rubbers en bouten waren niet zo duur bij de opel, dus ik dacht, aangezien de kogels nog goed zijn, zouden originele rubbers niet in deze armen passen? Als de maten hetzelfde zijn.
Ik heb gisteren de achterbanden met de voorste (gekamd aan de binnenkant) gewisseld, en ik kon niet harder dan 30 rijden, het is nog veel erger zo.
Alsof hij door het afgesleten stuk meer spoor kreeg zeg maar, meer bandoppervlak op de weg.

Ik kijk komende week of ik die wielvlucht bijgesteld krijg. dan kan ik er allicht mee rijden. *O*
 

Joep

Verbannen
Ik woon in Tilburg, dus ik wil best eens met je meerijden om te voelen hoe het gedrag is van je Omega?

Ik hoor t wel.

Gr. Joep
 
R

Ralph

Gast
opgasmoetjekoken zei:
Dat zou wel mooi zijn want ik kon geen enkele manier vinden om die bij te stellen.
Maar dan zou er bij die bout van de veerpoot toch een excenterbout in moeten zitten, anders schrikt hij bij de eerste drempel terug in de verkeerde stand.

Ik heb daarstraks onder de auto gestaan en als hij op de brug staat (4-kolommer), motor draait en het stuur gaat om, dan drukt hij door allebei de rubbers heen alsof ze van peperkoek zijn. Je kan ze echt waar bewegen met een soepstengel, en die voorste zitten er net 2 weken in.

Wat me opviel is dat de rubbers die ik erin heb gezet op verschillende manieren erin kunnen. ik heb ze nu met de stootkussens naar boven en beneden zitten, maar ik twijfel nu of ze niet andersom moeten. Op alle afbeeldingen moeten ze er in zoals ze nu zitten, maar het lijkt me niet goed.
Originele draagarmen kosten 320 ex, dus dat is niet echt een optie.

De reden waarom ik vroeg of er geen verschillende rubbers zijn voor een 2l 16v en een mv6 is omdat een 3 liter v6 met automaat nogal wat meer weegt dan een 2 liter met een handbak.

Ik ga straks overleggen over die wielvlucht. Ik zal morgen iets laten weten. alvast super bedankt jongens :)

de rubbers zijn dus fout geplaatst, de stootkussens zoals jij ze noemt komen de horizontaal te zitten zodat de draagarmen recht blijven tijdens remmen en gas geven. nu gaan ze alle kanten op en heb je de op enneergaande beweging begenst terwijl je de voor en achterwaartse beweging begrenst moet zijn.
 
Hopelijk is het dan opgelost als je de rubbers er weer goed in hebt zitten.
volgens mij kun je er net zo goed nieuwe rubbers inpersen.
ben je het voordeligst uit.
 
Ik ben eens gaan vragen wat originele rubbers kosten, ervan uitgaande dat die in imitatie draagarmen moeten passen, dat is nog wel te overzien.
Maar wat betreft die siliconen rubbers zijn zelfs bij dealers de meningen verdeeld.
Bij een dealer bij ons in de buurt zeiden ze dat ze nog nooit dat soort rubbers hebben gebruikt, alleen stugge rubbers, waarbij het niet uitmaakt hoe ze erin komen.
Bij een dealer iets verder van huis zeiden ze juist het tegenovergestelde. en als ik op de montage papieren kijk:
bushing.JPG

Hier staat ook hoe ik ze erin heb zitten, eigenlijk met de bolle kant van dat plastic lipje naar de binnenkant van de auto gemikt, dus weg van het fusee, en alle afbeeldingen van de draagarmen op internet laten dit ook zien. 8)7

Ik weet dus bijna zeker dat als ik er nu nieuwe inzet dat ze niet lang zullen leven.
Er moet toch een reden zijn dat de originele versleten waren en ze er woepiewappie draagarmen onder hebben gezet?
Ik koop hem, een paar maanden verder is de boel weer uitgesleten. (dezelfde reden?)
Hierop vervang ik de voorste rubbers en die begeven het ook.

@joepklazen:
Ik sta eigenlijk op het punt om toch die rubbers te bestellen en het gewoon te proberen :/
Als ze er dan snel weer uit liggen of hij dweilt nog steeds dat zou het fijn zijn als je een keer ermee wil rijden, 4 ogen zien meer dan 2.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik kan je bevestigen dat de rubbers er wel verkeerd in kunnen. Mijn bandenboer, die tevens het uitlijnen doet aan de auto's voor mijn vod had vorig jaar een B2 station staan welke nieuwe rubbers had en daarna met geen mogelijkheid uit te lijnen was, die ging alle kanten op tijdens het rijden. Zij dachten toen ook dat de rubbers er verkeerd inzaten. De dag erna hing ie @ vod weer zonder draagarmen in de lucht, dat was inderdaad het probleem.
 
R

Ralph

Gast
en heb je voordat je de bouten aandraait de auto op de wielenn laten staan? anders staan de rubbers onder spanning.
 
Daar heb ik juist op gelet omdat ik de rubbers die er in zaten ervan verdacht dat ze er in waren gezet en met de wielen van de grond vast waren gedraaid. Ze waren immers doorgescheurd.
Maar deze zitten er dus volgens tekening goed in en zijn vastgedraaid nadat ik de auto op de 4 kolommer heb gezet en de auto goed in heb laten veren. |:(
Ik weet niet of ik dit al in een van de posts heb gezet, maar ik heb vorige week de achterwielen voorop gelegd omdat de voorste inmiddels bijna weg waren aan de binnenkant. Nu is het of je op kale velgen rijdt.
Ik durf er gewoon de straat niet mee op zo, plus ik rij alles naar de sodemieter op deze manier.
Morgen ga ik op de sloop kijken wat er bij een andere onder hangt en hoe ze erin zitten want het is gewoon belachelijk hoe dat ding hanteert.
 

yoyo

The UK brothers
Ik heb wel eens gelezen dat bij het vastzetten er een gewicht van +/- 70 kg op de voorstoelen moet zitten geplaatst zijn.
Tenslotte moet alles met een gemiddeld gewicht vast gezet worden.

Ergens heb ik dit wel eens gelezen, als dit idd zo is valt en staat je wegligging met de manier van monteren.
 
yoyo zei:
Ik heb wel eens gelezen dat bij het vastzetten er een gewicht van +/- 70 kg op de voorstoelen moet zitten geplaatst zijn.
Tenslotte moet alles met een gemiddeld gewicht vast gezet worden.

Ergens heb ik dit wel een gelezen, als dit idd zo is valt en staat je wegligging met de manier van monteren.
klopt en eenhalf volle tank
 
Bovenaan