Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1+B2] Brandstofpomp (diesel) reviseren.

Jazeker,

Zelf het kleine opvoerpompje wat in de tank zit is te reviseren :)

Na lang zoeken had m'n pa toevallig een duitse How-To gevonden om de koolborsteltjes te vervangen.

En aangezien ik vorige week een 2e hands pompje erin had gezet en die ook weer zat te klooien, heb ik de originele die er toch al uit was maar opengemaakt. En daar zag ik dat inderdaad de koolborstels versleten waren en zefs 1 was er kapot.

Alleen nu komt het, hoe kom je aan de nieuwe koolborstels?? Zoeken, zoeken zoeken. Ik was bij de buurman buurman geweest, die doet dynamos en startmotoren reviseren, en die had in een lade met koolborstels er toevallig 2 liggen die pasten _/-\o_

Dus ik de nieuwe koolborstels een beetje de nieuwe ronding erin geschuurt, erin gezet, gesoldeerd. Daarna alles weer in elkaar gezet, 12V erop en het motortje loopt weer als een trein :*)

Ik ging pas in een laat Stadium fotos maken :$ Maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.


Je begint om rustig met een kleine schroevendraaier het omhulsel open te vouwen:

oc52xoajoy3z66ox5bez.jpg



Daarna duw je het geheel uit het omhulsel. Maar let op dat de deksel (het grote ronde gat zoals je hierboven ziet) blijft zitten! Anders komen de schoepjes enzo los en heb je kans dat je het niet meer in elkaar krijgt.

Nu kun je bij het onderste gedeelte de kleine veertjes die achter op de koolborstels drukken naar buiten duwen en daar vastzetten (zit een inkeping voor om de veertjes vast te houden). Daarna kun je het geheel van de spoeltjes enzo eruit trekken( zie de foto)

cwa7ijkrg0bw8fhf3rsu.jpg


Nu kun je de oude koolborstel eruit schuiven en afknippen. Wel een stukje koperdraad nog laten zitten, dit is makkelijk om de nieuwe koolborstel aan te solderen.

Daarna kun je dus de nieuwe koolborstel er weer aan solderen, er weer inschuiven, en zo ook de andere doen.

8j2atoynoc4ey05gkmnk.jpg

m4hlhaxd36apyrtpvysk.jpg



Als je de beide koolborstel op z'n plek hebt zitten kun je het geheel weer in elkaar zetten, past maar op 1 manier. En let weer op dat de deksel blijft zitten! Als dat zit kun je de veertjes weer op de koolborstels zetten en kan de behuizing er weer omheen, en daarna met een kleine hamer de behuizing weer vasttikken.


Het is een beetje een priel werk maar wel te doen.

Als ik het pompje heb vervangen en het werkt naar behoren dan ga ik het ander pompje open maken en hetzelfde bij doen. Dan zal ik wat duidelijkere en meer fotos plaatsen.

Pompje werkt weer perfect _/-\o_
 
Bovenaan