Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1+B2] Connector pinnetjes vervangen

Illuminat0r

KnuffelBelg
Sommige connectoren leggen zichzelf uit, andere vereisen wat inventiviteit en special tools:

Waar ik al handige special tools en pinnetjes gekocht heb is bij <a class="postlink" href="http://www.rdae.nl" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.rdae.nl</a>.

Feel free om hier aan te vullen...

Index:
Ronde koplampconnector

Ronde koplampconnector
I.v.m. de Bi-Xenon modificatie wilde ik eventueel extra pinnetjes kunnen steken in de ronde koplampconnector.
Je zou dit ook kunnen gebruiken om à la 'CateraMV6' een LED-strip in de koplamp aan te sluiten.

De pinnetjes zelf heb ik nog niet nieuw gevonden in een shop, dus die worden uit sloop-koplampen gehaald :)

Het mannetje:
Hiertoe moest een special tool ontwikkeld om de ronde pinnetjes hier te kunnen losklikken.
Een messing buisje van 3mm was de oplossing:
img8671m.jpg

By illuminat0r at 2012-02-05

Dit moest echter worden nabewerkt omdat het niet over het pinnetje ging, maar ook niet IN de lock van de pin:
Dus met een 3mm boortje de binnenkant wat 'uitboren-uitfrezen' totdat het er vlot over gaat,
en de buitenkant aan de slijpsteen wat dunner maken om in de lock te geraken.
img8672ir.jpg

By illuminat0r at 2012-02-05

Het moet er vlot over schuiven:
img8674b.jpg

By illuminat0r at 2012-02-05
Tot daar moet dus het buisje gaan om de 2 weerhaakjes in te drukken.

Dan kan het pinnetje langs de binnenkant van de koplamp uitgetrokken worden.
Lukt dit niet, dan zit je special tool niet diep genoeg. Ik had enkele kleine tikjes met de tang nodig hiertoe.

2 pinnetjes gered, 1pinnetje gesloopt onder lichte dwang, om te zien hoe het uiteindelijk moest gaan gebeuren:
Heel belangrijk bij dit type pin is dat je het pinnetje zelf NIET met een tang aanraakt. Dit is een soort van 'veerpinnetje' wat geen contact meer maakt met het vrouwelijk hulsje eens het minimaal verbogen is...
img8675pc.jpg

By illuminat0r at 2012-02-05

Het vrouwtje:
Zelfde tool als voor het mannetje, maar houd er rekening mee dat het het vrouwtje iets dikker is.
Het moet er nog steeds vlot over schuiven.
img8677l.jpg

By illuminat0r at 2012-02-05

De steekdiepte om de weerhaakjes te hebben is ongeveer gelijk met de groene rubber afdichting, op die hoogte zitten de haakjes:
img8678h.jpg

By illuminat0r at 2012-02-05
 
Netjes Stijn !

We hebben een koffer op de zaak van Kent More met allemaal special tools om dit soort zaken te doen, ik zal eens kijken als ik er aan denk of er voor dit type pinneke ook een tool in zit.
 
Bovenaan