Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1+ B2] Veerpootlagers vervangen

Joep

Verbannen
Hallo allemaal,

Recent heb ik bij de veerpoten van m'n verlagingsset de veerpootlagers vervangen omdat de oude niet meer deugde. Hier het versleten lager met de veerschotel erop gelegd, hiertussen zit VEELS te veel ruimte waardoor de veerpoot na verloop van tijd door de veerschotel heen wil in gemonteerde toestand:
2uq2gcp.jpg


23i9bx4.jpg


25ja9om.jpg


Nu is het weer zo:
2h362k0.jpg


2e3yhkz.jpg


rj1l6d.jpg



Wel een monsterwerkje want je hebt alle kracht nodig om de boel los te krijgen omdat het zo vast zit na dik 10 jaar.
De reden dat ik ze dus heb vervangen was omdat de rubbers gescheurd waren door uitdroging en de kogeltjes in het veerpootlager los lagen. Nu gelukkig weer opgelost en Sean rijdt er nu al dik een maand volle bak mee rond.

Anyway, hieronder de how-to:

Men neemt 2 veerspanners, deze zet je tegenover elkaar vast, op de foto zit er 1 op, andere moest nog.:
jz7hy1.jpg


Vervolgens draai je voorzichtig gelijkmatig de 2 veerspanners naar elkaar toe, zodat de veer ''ingeveerd'' staat. LET WEL OP dat je die veerspanners goed om de veer klikt want schiet het los dan kan dat nare gevolgen hebben!!!
Daarna kun je met sleutel 24 de moer die bovenop je veerpoot zit losdraaien en pak je zo het lager eraf. Zie inleiding voor foto's van de betreffende moer:
2vjwiky.jpg


Als je goed kijkt zie je onder het gat de scheur zitten:
2m4x8a8.jpg


Hier de 2 veerpootrubbers met lagers naast elkaar, met links oud, en rechts het vervangende lager:
144ctoi.jpg


Raadzaam is om lagervet toe te passen als je de boel toch los hebt, eenmaal vast lukt dat niet meer.

Als je het nieuwe of vervangende lager terugplaatst, eerst de moer weer vastdraaien VOORDAT je de veerspanners ''ontspand''!!! Als je de moer weer vast hebt gedraaid kun je rustig de veerspanners weer gelijkmatig terugdraaien en ben je klaar en ziet het er zo uit:
2ziyiz6.jpg


Voor vragen kun je ze altijd stellen. Ik ben NIET aansprakelijk voor eventuele gebreken of ongelukken bij het uitvoeren van deze How-to!

Succes! d:)b
 
Joep, duidelijk how-to. Ik neem aan dat je het veerpootlager niet kunt vervangen als de veerpoot is ingebouwd, klopt dat?
 

Joep

Verbannen
Dat klopt helemaal Martijn. Binnenkort moet ik dit nog eens uitvoeren omdat ik bij mijn veerpoten verlagingsveren ga plaatsen, lager is goed dus die blijft zitten.
 
Mooie uitleg joep ja ze zijn dik in orde die lagers heb je gisteren nog gezien.

Greetz sean<br /><br />-- 12 aug 2013 10:37 --<br /><br />Mooie uitleg joep ja ze zijn dik in orde die lagers heb je gisteren nog gezien.

Greetz sean
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
K thx

Ik verdenk die van mij nl. ook wat hoger te staan dan normaal.
En met bijna 100.000km op de 20" zouden ze wel wat geleden kunnen hebben... :X
 

Joep

Verbannen
Zou je denken? _O-

Overigens komt er morgen onder mijn Omega een gloednieuw verlagingssetje van Eibach onder, dus moet deze how-to nog eens herhalen. Enkel vervang ik het veerpootlager nu niet. Deze zijn krap 2 jaar oud dus niet nodig. :*)
 

tonboy

Verbannen
Ik denk na het uitlijnen van eergisteren en de opmerking van de specialist dat de veerpootlagers geluid maken, dit klusje ook voor mij er aan komt. Wat ik mij afvraag, moet na dit klusje de camber nog afgesteld worden?
 

Joep

Verbannen
tonboy zei:
Ik denk na het uitlijnen van eergisteren en de opmerking van de specialist dat de veerpootlagers geluid maken, dit klusje ook voor mij er aan komt. Wat ik mij afvraag, moet na dit klusje de camber nog afgesteld worden?
Ja dat moet omdat de veerpoten compleet los zijn geweest van je wielnaaf. De verbinding tussen veerpoot en wielnaaf is de plek waar ze je camber afstellen. Wat je kunt doen Ton is met wit of geel krijt markeren hoe ze nu zitten, dan losdraaien en na de lagerwissel weer precies terugplaatsen tot waar je ze gemarkeerd. Zelf zou ik gewoon opnieuw laten uitlijnen, dan is het zeker goed.
 

tonboy

Verbannen
Dank voor je snelle antwoord. Eerst even op zoek naar goede veerspanners, de lagers heb ik reeds besteld via ebay. En dan gaan met die banaan... Leuk klusje voor de kerstdagen.<br /><br />-- 19 dec 2013 12:43 --<br /><br />Ik vraag me af : wordt die camber bepaald met excentrische bouten ?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik denk wel dat de uitlijning moet nagekeken. Je veranderd de aftdand van de veerpoot in zekere zin, daar het oude lager mogelijk wat uitgezakt was....
 
Ik heb mensen wel eens met lijmtangen aan de gang gezien, kan ik je beslist afraden. De veer heeft een aanzienlijke kracht eenmaal opgespannen. Je hoofd erbij houden en voorzichtig werken.

Gr Rob vK
 
Lijmklammen en spanbanden lijkt me ook geen strak plan, en zo duur is een setje veerspanners niet.
En andere kan je ze misschien ergens lenen?
 
heb ook een setje veerspanners, vindt het persoonlijk ongelooflijk omslachtig werken, ik leg de veerpoot meestal tegen een stenen muur en vijs hem dan los terwijl ik m'n voet op de veer zet, ik leg dan ook een zware dikke doek er in een U-vorm over.
Heb nog nooit problemen mee gehad op die manier, springt nooit veel verder als een metertje en alles wordt netjes opgevangen door de doek, wel niet teveel druk zetten met je voet, anders ga je denk ik wel mee onderuit.

Begrijp natuurlijk wel dat dit niet dé aan te raden methode is, maar het werkt in mijn ogen prima en veel minder omslachtig.
Onlangs nog een setje van een Omega gedaan, ging perfect!



@ Stijn, ik denk dat de camber vooral nagekeken zal moeten worden omdat je de hele veerpoot er vantussen haalt? Dan zal in vergelijking die paar mm die je bovenaan als verschil hebt niet het grote verschil maken denk ik, als je ziet hoe zo'n veerpoot verspringt zodra je de vijzen lost...
 
Bovenaan