Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1+B2] Verkleurende tellernaalden

R

Ralph

Gast
let op! voordat je begint, eerst handen wassen en ontvetten i.v.m. vingerafdrukken op de tellerplaat.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hFVVjaZeCug[/youtube]

demonteer eerst het dashboardTellerunit, nadat je dit gedaan heb haal je de 2 torx schroefjes los zodat je de teller behuizing kan openen.
haal hiervoor ook de klemmetje die rondom de behuizing zitten los d.m.v. schroevendraaiertjes er tussen te steken. let op dat je de stift van de dagteller hierbij niet afbreekt door de behuizing te ver te kantelen.

nu heb je zicht op de naalden, als advies zet even 12v op één van de lampjes zodat de boel verlicht word.

Foto0208.jpg


pak nu een brede platte schroevendraaier en zet deze onder het ronde stuk van de naald en draai deze voorzichtig je zal merken dat de naald los komt van de as. doe dit precies zoals getoond i.v.m. het breken van de wijzer.

Foto0206.jpg


nu zie je de as en een geel kleurige cirkel waar het licht doorheen straalt, dit is dus de kleur van de naald NU!
snij met een hobbymes dit voorzichtig uit nadat je dit gedaan heb zie je dat het wit licht is. hier heb ik al het geel weggesneden.
wat moeilijk te zien is op de foto is het transparante plastic wat onder de gele cirkel zit.

Foto0207.jpg


kleur de cirkel met lak in de kleur (dezelfde lak om lampjes mee te verven) die je mooi vind op de hoogte waar de naald moet verkleuren, merkstift rood, blauw en groen werken ook. om de hoogte te bepalen kun je steeds de naald terug plaatsen, druk de naald niet steeds vast, maar hou hem erboven. let wel het effect is op dat moment niet goed zichtbaar omdat de lens van de naald er nog ver boven zit, het is alleen ter indicatie.

nu je alles gekleurd heb, moeten de naalden terug geplaatst worden, dit doe je als volgt:
zet de naald ligt op de as op de maximale stand 220 KM/H of voor de toerenteller 7000 RPM draai de wijzer langzaam terug, je zal op een gegeven moment weerstand voelen dit betekend dat de as op het 0 punt is aangekomen. hier moet je rustig aan doorheen gaan totdat de wijzer 0 aangeeft. druk nu de wijzer vast op de as en monteer alles terug.

eventuele uitschieters over de tellerplaat met het mes kunnen weggewerkt worden met potlood. dit is voor de mensen die wat sneller te werk wilden gaan.
 
R

Ralph

Gast
heeeee, niet zo snel ben het nog aan het maken.
zo hij is af filmpje van de mijne komt nog.
 

yoyo

The UK brothers
Als je zo bezig ben kan je ook gelijk het OOP layout toepassen (zie de webshop van het OOP)
 
Bijna, Aart.
Het gaat niet zo snel. De drukkerij hier (in de Betuwe) wil anders dan wat ik wil.
En ik wil dit soort dingen wel goed geregeld hebben om de kwaliteit e.d. te waarborgen.
Op een mooie limousine, zoals onze Omi's, hoort natuurlijk geen prullaria-kwaliteit :N
Maar die zit nog steeds in de koker... gaat ook écht komen. De kentekenplaathouders zijn er tenslotte ook gekomen, evenals de (rugby-)shirts (die we overigens ook in jouw maat kunnen leveren, Aart ;))

Ik ga zelf, a.d.v. deze 'How to...', ook eens experimenteren. Ik vind het wel een grappige mod :)
Dank voor deze bijdrage, Ralph d:)b
 
R

Ralph

Gast
kan allen maar zeggen werk rustig en nauwkeurig, des te beter/ mooier is het eind resultaat.
 
R

Ralph

Gast
als je het gele gedeelte uit de tellerplaat heb gesneden zit hieronder doorzichtig hard plastic dit kun je kleuren in de kleur die je mooi vind.
bij mij ziet het er ongeveer zo uit, hij komt uit paint maar ziet er niet veel anders uit.

tellerplaatgekleurd.jpg


het is namelijk ook niet zo dat de wijzer gelijk naar rood verkleurd, dit gaat langzaam. dit komt door de breedte van de lens (lichttransport) in de wijzer. de hoogte van waar het rood moet beginnen kun je een beetje uit meten door de wijzer weer terug te plaatsen op de as en steed een stukje verder in te kleuren
 
Bovenaan