Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1+B2] Vervangen parkeerlampjes

Deze kwam ik nog tegen bij de buren en aangezien het een topic van mij is, dacht ik: "even naar het OOP halen :>

Het vervangen van de parkeerlichtjes lijkt (zeer) eenvoudig. Helaas is dit niet het geval en moeten er een aantal onderdelen gedemonteerd worden voordat je erbij kunt (of je moet hele kleine handjes hebben met redelijk wat kracht :P).
We hebben het hier over een koplamp met Xenon. De parkeerlichtjes heb ik vervangen (met telefonisch hulp van Sjors, thanx kerel d:)b ) omdat ik de 'gele' kleur van de pitten niet mooi vind combineren bij het heldere Xenon licht.
full.jpg

Uiteraard is deze "How to..." ook makkelijk als de parkeerlichtjes gewoon stuk zijn ;)

Zoals gezegd moet voor het vervangen een aantal onderdelen gedemonteerd worden.
Deze zijn het luchtfilter en de accu. Hoe eenvoudig dat is zien jullie in de volgende foto's:
full.jpg

Als eerste moeten we het beschermkapje verwijderen. Dit kan met een platte schroevendraaier, muntje of (huis-)sleutel.

full.jpg

De plastic schroef een kwartslag draaien en het kapje komt vanzelf al iets omhoog. Je kunt het kapje nu verwijderen.
De zijkant zit tegen het binnenscherm aangeklemd. Alles met beleid he :P

full.jpg

Schroef de slangklem van de luchtfilterslang los en haal de slang van het luchtfilter af.

full.jpg


full.jpg

Het luchtfilter zit met 3 pootjes in rubbers opgehangen.
2 aan de linkerkant tegen het spatbord aan en 1 aan de rechterkant van het luchtfilter. Daar 'staat' ie al het ware op.
Deze poot zit half onder een slag. Let erop dat je die slang niet afklemt bij het terugzetten ;)

full.jpg

Ik kon het luchtfilter het makkelijkst verwijderen door het eerst te kantelen en van het spatbord af te halen.
Vervolgens voorzichtig omhoog halen. Let op de slangen en kabels er omheen.
Er komt ook nog een kort stuk aanzuigslang mee. Dus niet schrikken ;)
Nu kunnen we er tenminste goed bij d:)b

full.jpg

Op deze foto zien we de koplamp van achteren. Het rubber kapje (ter bescherming van de groot-licht-lamp) is reeds verwijderd).
Door dit gat moet je het parkeerlichtje verwijderen... en dat is behoorlijk pielen :P
Voor het gemak kun je het best even de stekker van het groot licht afhalen.
Vergis je niet in de kracht die je nodig hebt om het parkeerlichtje te verwijderen. Het ding zit behoorlijk vast... :swear
Je moet de fitting een kwartslag (zien te) draaien en kun je dan uit de reflector halen.

full.jpg

Het lampje wat je eruit haalt is er 1 zonder fitting. Type "steeklampje" (Sjors zoekt het op... en Illuminat0r gaf het antwoord: type W5W :P)

full.jpg

Ik heb deze LED's er voor in de plaats gezet.

Sjors heeft er Philips BlueVisions ingezet. Deze waren in mijn woonplaats helaas niet te verkrijgen... dus wellicht dat ik dit verhaaltje nog eens moet herhalen :P

full.jpg

Als je de nieuwe lampjes erin zet, let dan op de plus en min-kant.
Deze foto is met daglicht genomen, je ziet dus moeilijk de opbrengst.
Nu vind ik deze toch tegenvallen en ben dus benieuwd hoe de lichtopbrengst van de Omega van Hans-V6 eruit ziet (op de meeting kunnen we verschillen goed zien :Y ).

Oké... dat was 1 kant :P
Op naar de andere kant...

full.jpg

Aan de andere kant zit de accu (joh!! :D)
Deze moet er dus ook even uit...

full.jpg

Dit kastje moet er als eerste af...
full.jpg

Achter de pijl zit een klipje waarmee je dit kastje eraf kunt halen (omhoog schuiven).
Bah...vieze handen... :P
Vervolgens kun je met dop 10 de polen losdraaien. (eerst de MIN en daarna de PLUS !!)
De accu zit links met een klem vast in de accubak (dop 13).
Deze helemaal losdraaien en verwijderen.
De accu kan er nu uit:
full.jpg


full.jpg

Ook hier: rubbertje verwijderen en fitting kwart-slag draaien.
Damn... het begint al donker te worden... :D

Let er op dat de accu aan de spatbordzijde onder een klemrand zit. Zet je accu dus goed terug !
Als je de klem weer terug hebt 'gebout', controleer dan even of ie goed vastzit door er flink aan te sjorren (je wilt niet dat deze een eigen leven gaat leiden bij een noodstop op een lekker stukje toeren).

Als je dus alles goed hebt gedaan, dan kan het eindresultaat er ongeveer zo uitzien:
full.jpg

full.jpg


En Hans-V6 / Sjors hun trots :)
full.jpg

(Met de Philips BlueVision lampjes)
 
Ik heb mijn parkeerlampjes ook vervangen je kan er niet echt leker bij.
Ik heb ze met een punttang een kwartslag gedraaid dat ging best goed.
Een klein tipje als je dikke vingers heb gebruik een punttang. :D
Groeten
 

Xedrah

Donateur 2024
Tis een heel gepriegel inderdaad, kan ze nu 'blind' vervangen met mijn vingertoppen, maar daar zijn wel wat ervaringen aan vooraf gegaan. :+
 
Handige tip wellicht:
Haal het roostertje naast de mistlampen (B1) weg en je kan er zo bij.
Is 1 schroefje dacht ik uit mijn hoofd.
Op een brug kan het ook, dan is het nog geen minuut werk per lamp.
 
roekenest zei:
:X :X hebben t hier niet over de mistlamp pitjes ..maar over de stadslichtpitjes


Daar heb ik het ook over.
JE kan door het gat van de roostertjes naast de mistlampen redelijk eenvoudig bij de stadslichtjes komen.
Scheelt je halve auto uit elkaar halen :D
 
Ik heb zelfs laatst bewezen dat het kan zónder überhaupt iets te demonteren.
Goed, je mist daarna wel wat vel... maar een kniesoor die daar op let :P
Bij de B2 kunnen die roostertjes er overigens niet zo makkelijk uit :N
 

Colinh

Donateur 2023
MetalRush zei:
Ik heb zelfs laatst bewezen dat het kan zónder überhaupt iets te demonteren.
Goed, je mist daarna wel wat vel... maar een kniesoor die daar op let :P
Bij de B2 kunnen die roostertjes er overigens niet zo makkelijk uit :N

Mwa, ik heb geen kleine handjes, maar zo'n probleem vind ik het niet..
Of nemen die ballasten zo veel ruimte in beslag??


Gr Colin
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Colinh zei:
Mwa, ik heb geen kleine handjes, maar zo'n probleem vind ik het niet..
Of nemen die ballasten zo veel ruimte in beslag??
Gr Colin

er zit toch wel wat in de weg ja. pielen en friemelen is de boodschap.
Soms is een doek ook handig om je handen van scherpe carosseriekanten te behoeden.
(Vectra C is daar ook zo'n ramp in)
 
Bovenaan