Deze kwam ik nog tegen bij de buren en aangezien het een topic van mij is, dacht ik: "even naar het OOP halen
Het vervangen van de parkeerlichtjes lijkt (zeer) eenvoudig. Helaas is dit niet het geval en moeten er een aantal onderdelen gedemonteerd worden voordat je erbij kunt (of je moet hele kleine handjes hebben met redelijk wat kracht ).
We hebben het hier over een koplamp met Xenon. De parkeerlichtjes heb ik vervangen (met telefonisch hulp van Sjors, thanx kerel ) omdat ik de 'gele' kleur van de pitten niet mooi vind combineren bij het heldere Xenon licht.
Uiteraard is deze "How to..." ook makkelijk als de parkeerlichtjes gewoon stuk zijn
Zoals gezegd moet voor het vervangen een aantal onderdelen gedemonteerd worden.
Deze zijn het luchtfilter en de accu. Hoe eenvoudig dat is zien jullie in de volgende foto's:
Als eerste moeten we het beschermkapje verwijderen. Dit kan met een platte schroevendraaier, muntje of (huis-)sleutel.
De plastic schroef een kwartslag draaien en het kapje komt vanzelf al iets omhoog. Je kunt het kapje nu verwijderen.
De zijkant zit tegen het binnenscherm aangeklemd. Alles met beleid he
Schroef de slangklem van de luchtfilterslang los en haal de slang van het luchtfilter af.
Het luchtfilter zit met 3 pootjes in rubbers opgehangen.
2 aan de linkerkant tegen het spatbord aan en 1 aan de rechterkant van het luchtfilter. Daar 'staat' ie al het ware op.
Deze poot zit half onder een slag. Let erop dat je die slang niet afklemt bij het terugzetten
Ik kon het luchtfilter het makkelijkst verwijderen door het eerst te kantelen en van het spatbord af te halen.
Vervolgens voorzichtig omhoog halen. Let op de slangen en kabels er omheen.
Er komt ook nog een kort stuk aanzuigslang mee. Dus niet schrikken
Nu kunnen we er tenminste goed bij
Op deze foto zien we de koplamp van achteren. Het rubber kapje (ter bescherming van de groot-licht-lamp) is reeds verwijderd).
Door dit gat moet je het parkeerlichtje verwijderen... en dat is behoorlijk pielen
Voor het gemak kun je het best even de stekker van het groot licht afhalen.
Vergis je niet in de kracht die je nodig hebt om het parkeerlichtje te verwijderen. Het ding zit behoorlijk vast... wear
Je moet de fitting een kwartslag (zien te) draaien en kun je dan uit de reflector halen.
Het lampje wat je eruit haalt is er 1 zonder fitting. Type "steeklampje" (Sjors zoekt het op... en Illuminat0r gaf het antwoord: type W5W )
Ik heb deze LED's er voor in de plaats gezet.
Sjors heeft er Philips BlueVisions ingezet. Deze waren in mijn woonplaats helaas niet te verkrijgen... dus wellicht dat ik dit verhaaltje nog eens moet herhalen
Als je de nieuwe lampjes erin zet, let dan op de plus en min-kant.
Deze foto is met daglicht genomen, je ziet dus moeilijk de opbrengst.
Nu vind ik deze toch tegenvallen en ben dus benieuwd hoe de lichtopbrengst van de Omega van Hans-V6 eruit ziet (op de meeting kunnen we verschillen goed zien ).
Oké... dat was 1 kant
Op naar de andere kant...
Aan de andere kant zit de accu (joh!! )
Deze moet er dus ook even uit...
Dit kastje moet er als eerste af...
Achter de pijl zit een klipje waarmee je dit kastje eraf kunt halen (omhoog schuiven).
Bah...vieze handen...
Vervolgens kun je met dop 10 de polen losdraaien. (eerst de MIN en daarna de PLUS !!)
De accu zit links met een klem vast in de accubak (dop 13).
Deze helemaal losdraaien en verwijderen.
De accu kan er nu uit:
Ook hier: rubbertje verwijderen en fitting kwart-slag draaien.
Damn... het begint al donker te worden...
Let er op dat de accu aan de spatbordzijde onder een klemrand zit. Zet je accu dus goed terug !
Als je de klem weer terug hebt 'gebout', controleer dan even of ie goed vastzit door er flink aan te sjorren (je wilt niet dat deze een eigen leven gaat leiden bij een noodstop op een lekker stukje toeren).
Als je dus alles goed hebt gedaan, dan kan het eindresultaat er ongeveer zo uitzien:
En Hans-V6 / Sjors hun trots
(Met de Philips BlueVision lampjes)
Het vervangen van de parkeerlichtjes lijkt (zeer) eenvoudig. Helaas is dit niet het geval en moeten er een aantal onderdelen gedemonteerd worden voordat je erbij kunt (of je moet hele kleine handjes hebben met redelijk wat kracht ).
We hebben het hier over een koplamp met Xenon. De parkeerlichtjes heb ik vervangen (met telefonisch hulp van Sjors, thanx kerel ) omdat ik de 'gele' kleur van de pitten niet mooi vind combineren bij het heldere Xenon licht.
Uiteraard is deze "How to..." ook makkelijk als de parkeerlichtjes gewoon stuk zijn
Zoals gezegd moet voor het vervangen een aantal onderdelen gedemonteerd worden.
Deze zijn het luchtfilter en de accu. Hoe eenvoudig dat is zien jullie in de volgende foto's:
Als eerste moeten we het beschermkapje verwijderen. Dit kan met een platte schroevendraaier, muntje of (huis-)sleutel.
De plastic schroef een kwartslag draaien en het kapje komt vanzelf al iets omhoog. Je kunt het kapje nu verwijderen.
De zijkant zit tegen het binnenscherm aangeklemd. Alles met beleid he
Schroef de slangklem van de luchtfilterslang los en haal de slang van het luchtfilter af.
Het luchtfilter zit met 3 pootjes in rubbers opgehangen.
2 aan de linkerkant tegen het spatbord aan en 1 aan de rechterkant van het luchtfilter. Daar 'staat' ie al het ware op.
Deze poot zit half onder een slag. Let erop dat je die slang niet afklemt bij het terugzetten
Ik kon het luchtfilter het makkelijkst verwijderen door het eerst te kantelen en van het spatbord af te halen.
Vervolgens voorzichtig omhoog halen. Let op de slangen en kabels er omheen.
Er komt ook nog een kort stuk aanzuigslang mee. Dus niet schrikken
Nu kunnen we er tenminste goed bij
Op deze foto zien we de koplamp van achteren. Het rubber kapje (ter bescherming van de groot-licht-lamp) is reeds verwijderd).
Door dit gat moet je het parkeerlichtje verwijderen... en dat is behoorlijk pielen
Voor het gemak kun je het best even de stekker van het groot licht afhalen.
Vergis je niet in de kracht die je nodig hebt om het parkeerlichtje te verwijderen. Het ding zit behoorlijk vast... wear
Je moet de fitting een kwartslag (zien te) draaien en kun je dan uit de reflector halen.
Het lampje wat je eruit haalt is er 1 zonder fitting. Type "steeklampje" (Sjors zoekt het op... en Illuminat0r gaf het antwoord: type W5W )
Ik heb deze LED's er voor in de plaats gezet.
Sjors heeft er Philips BlueVisions ingezet. Deze waren in mijn woonplaats helaas niet te verkrijgen... dus wellicht dat ik dit verhaaltje nog eens moet herhalen
Als je de nieuwe lampjes erin zet, let dan op de plus en min-kant.
Deze foto is met daglicht genomen, je ziet dus moeilijk de opbrengst.
Nu vind ik deze toch tegenvallen en ben dus benieuwd hoe de lichtopbrengst van de Omega van Hans-V6 eruit ziet (op de meeting kunnen we verschillen goed zien ).
Oké... dat was 1 kant
Op naar de andere kant...
Aan de andere kant zit de accu (joh!! )
Deze moet er dus ook even uit...
Dit kastje moet er als eerste af...
Achter de pijl zit een klipje waarmee je dit kastje eraf kunt halen (omhoog schuiven).
Bah...vieze handen...
Vervolgens kun je met dop 10 de polen losdraaien. (eerst de MIN en daarna de PLUS !!)
De accu zit links met een klem vast in de accubak (dop 13).
Deze helemaal losdraaien en verwijderen.
De accu kan er nu uit:
Ook hier: rubbertje verwijderen en fitting kwart-slag draaien.
Damn... het begint al donker te worden...
Let er op dat de accu aan de spatbordzijde onder een klemrand zit. Zet je accu dus goed terug !
Als je de klem weer terug hebt 'gebout', controleer dan even of ie goed vastzit door er flink aan te sjorren (je wilt niet dat deze een eigen leven gaat leiden bij een noodstop op een lekker stukje toeren).
Als je dus alles goed hebt gedaan, dan kan het eindresultaat er ongeveer zo uitzien:
En Hans-V6 / Sjors hun trots
(Met de Philips BlueVision lampjes)