Hallo allemaal,
Na aardig wat rotzooien, schemalezen voor gevorderden en wat gezoek is het dan eindelijk gelukt. Ik had namelijk een tijdje geleden de cruisecontrol van een B1 2,5 V6 automaat gehaald om in mijn B1 2.0 16v met handbak te bouwen. Eerst even wat sceptisch maar toch begonnen. De onderdelen die je nodig hebt om cruisecontrol in te bouwen zijn:
- De CRC-module, komt in de motorruimte tegen het rechterspatbord (van binnenuit gezien)
- Een vervangende richtingaanwijzer schakelaar (een met cruisecontrol bediening)
- Een rempedaal schakelaar met 4 pinnen
- Een koppelingspedaal schakelaar
Ik was voor al deze onderdelen 80 euro kwijt, de pedaalschakelaars nieuw, de rest 2de hands van de sloop.
Het is handig om te weten dat bij mij alle bedrading voor de cruisecontrol er al lag. Met het elektrische schema zou je in principe ook zelf alle bedrading kunnen leggen, maar zo is het toch wel iets makkelijker.
Wat dus bleek uit de elektrische schema's is dat de modules voor handbakken 9-pins aangesloten worden en die voor automatenbakken 10-pins. De stekkers zijn hetzelfde, alleen bij de automaat heeft de module een extra signaal nodig, vandaar de 10de pin. Bij mijn stekker (handbak) zat er dus een lege plek. Het signaal wat nodig was, komt vanaf de regelunit van de automatenbak en is in principe gewoon een +12V die de module vertelt of de bak in versnelling staat (12V) of niet (0V). Dus het enige wat er moest gebeuren is een extra plus signaal in de lege plek van de stekker stoppen en hij werkt gewoon.
Ik zal deze uitleg binnenkort uitbreiden met foto's / deelschema's / tekeningen!
Na aardig wat rotzooien, schemalezen voor gevorderden en wat gezoek is het dan eindelijk gelukt. Ik had namelijk een tijdje geleden de cruisecontrol van een B1 2,5 V6 automaat gehaald om in mijn B1 2.0 16v met handbak te bouwen. Eerst even wat sceptisch maar toch begonnen. De onderdelen die je nodig hebt om cruisecontrol in te bouwen zijn:
- De CRC-module, komt in de motorruimte tegen het rechterspatbord (van binnenuit gezien)
- Een vervangende richtingaanwijzer schakelaar (een met cruisecontrol bediening)
- Een rempedaal schakelaar met 4 pinnen
- Een koppelingspedaal schakelaar
Ik was voor al deze onderdelen 80 euro kwijt, de pedaalschakelaars nieuw, de rest 2de hands van de sloop.
Het is handig om te weten dat bij mij alle bedrading voor de cruisecontrol er al lag. Met het elektrische schema zou je in principe ook zelf alle bedrading kunnen leggen, maar zo is het toch wel iets makkelijker.
Wat dus bleek uit de elektrische schema's is dat de modules voor handbakken 9-pins aangesloten worden en die voor automatenbakken 10-pins. De stekkers zijn hetzelfde, alleen bij de automaat heeft de module een extra signaal nodig, vandaar de 10de pin. Bij mijn stekker (handbak) zat er dus een lege plek. Het signaal wat nodig was, komt vanaf de regelunit van de automatenbak en is in principe gewoon een +12V die de module vertelt of de bak in versnelling staat (12V) of niet (0V). Dus het enige wat er moest gebeuren is een extra plus signaal in de lege plek van de stekker stoppen en hij werkt gewoon.
Ik zal deze uitleg binnenkort uitbreiden met foto's / deelschema's / tekeningen!