Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

B1 ecc en warmte afgifte.

ik heb wat problemen met de ecc in mijn omega, b1 mv6 uit 97.
als ik een temp. instel op bv 20 graden krrijg ik lauwe lucht aangevoerd, en echt geen warme lucht.
in het begin krijg ik nog redelijk warme lucht, maar zodra de motor op bedrijfs temp. is word de lucht uit de verwarming lauw. als ik de temp.op de ecc instel op 27 graden of hoger, krijg ik ongeveer de temp. van 20 graden binnen. de ecc geeft ook een fout melding,
tot nu toe heb ik gechecked/gedaan.
1) het begon nadat de ventilator niet meer draaiden, na onderzoek bleek dat de nieuwe ventilator inwendig
op de spoel bloed heet werd. en als deze te heet werd stopte deze ermee. op garantie een nieuwe gekregen.

2)mijn warmte module die de ventilator aanstuurd was inwendig zo heet geworden dat deze ook verleden is. deze ook vervangen.

3)de ecc warmte sensor schoon gemaakt, en ventilatortje en sensor door gemeten. deze werken.
4)om er zeker van te zijn dat de ecc sensor geen verkeerde waarde afgeeft 2 andere eccs geprobeerd,maar het resultaat blijft gelijk, stekkers achterop zijn schoon, en goed vast.
5)ecc resetten brengt geen resultaat, en uitlezen ook niet pin6,of er staat niks in de computer opgeslagen, of ik kom niet in het systeem. accu los gehad ook geen verandering.
6)als ik reset zetten wel de kleppen zich opnieuw, dus dat werkt wel.
7) kachel pijpen op radiateur in de auto zijn heet, net als de slangen aan de 3 wegklep.
8) zekeringen zijn heel.
het enigste wat het nog kan zijn om te checken is de interieur temp sensor op het dash. dit moet ik nog doen.
dan heb ik volghens mij alle opties gehad. maar mischien dat jullie nog ideen hebben. want de dealer en ik staan voor een raadsel.
als laatste heb ik in juli van dit jaar een 1,5 jaar oude accu ter garantie laten wissellen omdat deze nog maar 313 ampere gaf van de 700 , dynamo ff gechecked en deze was goed.
ter al gehele controle van de omega neem ik als steek proef om de zoveel tijd een controle uit op willekeurige punten van de auto. dus dynamo gechecked. en spannings regelaar overleden, dynamo was erg ijverig bezig :'(
laaide 16,8 volt. gelijk de dynamo maar een grote beurt gegeven, nieuwe lagers,sleepringen en spanningsregelaar, was allemaal versleten.
dus nuu merk ik wel dat de kachel op 20 graden wat warmer word als voorheen, maar er zit nog een fout melding in en is nog niet naar behoren warm. zou heel goed kunnen deat het hoge voltage voor problemen heeft gezorgd.

iemand nog iedeen? ook omtrent de niet traceer bare fout melding.
gr, van uit een lauwe omega :) :S
 
Dit is een lastige, Martijn.
Toch wil ik wat ideetjes, van mijn zijde, ventileren.
Misschien klinken ze onlogisch... maar daarintegen heb ik geleerd dat dit soort brainstormsessies een ander juist weer kan 'triggeren' om na te denken over dé oplossing.
Here my 2 cents:
@ 2) ik weet dat je nog een aantal Omega-onderdelen hebt liggen (volgens mij kun jij zo 6 Omega's in elkaar sleutelen :+), zit daar niet nog -toevallig- een warmte module in, waarmee je kunt controleren of het huidige exemplaar goed is?

Zoals je zelf ook schrijft, zou ik toch ook de interieur sensor vervangen of doormeten om zeker te weten dat je alles onderzocht hebt.

@ 5) het is mij niet helemaal duidelijk hoe jij het uitlezen hebt gedaan. Je haalt 'pin 6' ter sprake... maar ik weet nu niet precies wát je wáár gemeten hebt. Kun je dat misschien anders uitleggen?

Ik zit ook nog aan de kachel zelf te denken. Blijkbaar worden de slangen wél warm genoeg maar wordt die warmte niet naar binnen geleid. Een goed advies hierop moet ik je nog even schuldig blijven... ik moet hiervoor even in de -virtuele- boeken duiken.
 
ruud ideen zijn altijd welkom he, anders had ik geen topic moeten openen hahaha.
even jou warmte modulen verhaal. ik heb er 3 van de 6 geprobeerd, en deze gaven het zelfde resultaat. dus of ze zijn allemaal kapot of het probleem zit ergens anders. volgens de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] stuurt deze module alleen de ventilator aan en heeft niks met de warmte te maken. maar dat is kwats.
die sensor zou volgens de meting gewoon moeten werken, alleen ga ik toch ff een ander proberen. mischien dat de werking toch niet goed is in combi met de rest.
pin 6 is bij de obd stekker het uitlees kanaal voor de ecc. maar er staat niks in het geheugen, of ik kom niet in het geheugen. dat bedoelde ik er mee.
de kachel word in de auto wel warm, want beide pijpen van de kachel worden goed warm, dus zou de radiateur de warmte goed moeten afgeven.
maar doe eens brain stormen erover. mischien zie ik iets over het hoofd, immers 2 hersenen bedenken meer als 1 hahaha.
gr,martijn
 
Martijn doet ie nog altijd niks???

Dat lucht slot zit er alleen als de koelvloeistof eruit is geweest. En dat is bij Martijn niet het geval.

Zit je kachel radiator toch niet op een of andere manier verstopt.

Als je kachel slangen heet zijn dan moet de kachel radiator ook heet worden en ook je lucht.

Wat ook kan is dat je een slang of buis van de lucht zijdig kapot???

Gr Jack
 
ruud wat dat lucht slot betreft, kan ik dit uitsluiten, heb voor de zekerheid gecontroleerd of er stiekum toch lucht in het systeem zat, of een verstopping. maar dit is beide niet het geval. de koelvloeistof is er oook niet af geweest dus eigenlijk lucht erin onmogelijk,maar toch gechecked.

ja jack de kachel werkt nog steeds niet goed. heb nu alle mogelijkheden op 1 na gehad, en dat is de temp.sensor op het dash.
de wat mij op valt is:
dat ik kan resetten wat ik wil, of accu los koppellen tot ik een ons weeg, maar de fout komt direct terug.
op de 1 of andere wazige manier kan ik de ecc niet uilezen.
en wat ik nog veel vreemder vind is dat zodra de bedrijfstemp van de motor 90 graden aangeeft, de temp van de kachel afneemt, je voelt op 20graden de lucht gewoon lauw worden. en dan gaat de motor temp naar 95 graden, slaat de fan aan en dan zakt de motor temp weer en de kachel blijft lauw. en dit op een rit van 15min. ik ga haast denken dat er koeltechnisch in de motor wat aan de hand is maar tot nu toe wijst daar niks naar toe.

jack vertaal je laatste zin eens >:)
 

yoyo

The UK brothers
drieweg klep niet stuk (of een heel ander verhaal: zit het vacuum slangetje van de drieweg klep er nog wel op?)

Deze kan de klep beïnvloeden waardoor deze misschien niet genoeg koelvloeistof doorlaat.
En misschien is daar door ook je ecc van slag (heeft namelijk allemaal met elkaar te maken.
 
aart, zover ik kan nagaan werkt de kwik kwek en kwak klep gewoon, op zuig gebied zit alles aangesloten en kan geen lek vinden., maar bedankt voor het mee denken.gr,martijn
 
Mijn laatste zin de buizen achter je dashboard die voor de aanvoer van de buiten lucht en de recirculatie lucht en de leiding na de heater zijn die nog wel heel???? of zit daar een scheur in die ervoor zorgt dat er te veel koude lucht bij komt waardoor je temp te laag wordt.

Gr JAck
 
Als de slangen naar je kachel radiateur gewoon warm/ heet worden en er binnen lauwe lucht uit je luchtdebiet komt, dan betekent dat de klep niet goed gestuurd word, deze mengt koude met hete lucht om zo de gewenste uitblaas temparatuur te bereiken.


Blijft de klep niet hangen ? werken de servo's goed ?
 
Als je leidingen aanvoer en retour van het warme koelwater (welke door het schutboard naar je kachelhuis gaan) wel heet worden, maar de lucht niet, dan wil dat dus zeggen dat de meng luchtklep welke de hete en de koude lucht mengt om zo de gewenste uitblaas temperatuur te krijgen, niet goed werkt !
 
ja dat gedeelte snap ik. ik bedoelde eigenlijk waar deze klep zit. zit deze niet rechts op de kachel unit net in de voetenruimte, achter het geschroefde dekseltje.
maar als dit zo zou zijn, en die klep is niet goed, dan zal daar de fout melding in de ecc wel vandaan komen.
 
Ah oké, dat weet ik zo niet eigenlijk.. ben daar nog nooit zo mee geconfronteerd ! in de TIS2000 staat wel een lay-out van het kachelhuis, ik denk dat het daar wel bij vermeld staat waar deze mengklep zich bevind. ;)


Groetjes,

Sjors
 
zou iemand dat voor mij eens na willen kijken op de tis. want die heb ik niet, en tot nu toe ook nog niet nodig gehad eigenlijk.scheelt mij ff wat zoek werk, bij voorbaat dank.gr,martijn
 
Krijg hem hier tot nu toe ook niet gebrand martijn gaat nog even duren.

Maar volgens mij zit die klep net voor de kachelradiator kan het alleen zo uit de tis tekenig halen.
Staat er niet verwoord in.

Gr Jack
 
Sjors, kun jij vanavond een screendump maken?

Ik zou het wel willen doen, maar weet niet welke tekening ik moet plaatsen :O
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
caponetyuh zei:
kan je van gewoone draaiknopen naar ecc ombouwen of moet je veel verranderen

Alles kan, maar ik zou er dan een zoeken waar het al in zit. Er zit meer achter dan alleen andere knoppen.
 
Bovenaan