Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1] Handrem Kapot

Heren van het goede leven,

Mijn handrem deed het rechtsachter al een tijdje niet meer, gelukkig is ie nog nét door de keuring gekomen, pakte precies het juiste tandje. Nu, 2 maanden na de keuring, doet ie helemaal niets meer. De handrem komt heel makkelijk omhoog en zelfs op het laatste tandje gebeurt er helemaal niks. Zou er ergens een kabel zijn gebroken oid?

Hij gaat waarschijnlijk volgende week de brug op om even te kijken, waar moet ik dan allemaal op letten? Is het veel werk om de kabel te vervangen? Ik zou het wel graag zelf doen.

Alvast dank.
 

Andrew

600.000
Als de handremhandle heel makkelijk omhoog komt en er geen remwerking is, dan zou de kabel best wel eens gebroken kunnen zijn, of heeeeeeel erg los zijn afgesteld.

Op de brug de kabels goed bekijken op defecten, de balans kun je niet makkelijk zien (zit boven een uitlaathitteschild).

Even de achterwielen vrij laten hangen en de betreffende handremkabel omlaag trekken en kijken of de kabel in/uit de ankerplaat schuift en tegelijk voelen of het wiel geremd wordt. Vervangen van de kabel is niet zo moeilijk, maar ja ik heb geen idee hoe handig je bent. De remtrommels kunnen soms lastig weg te halen zijn, dan moeten de remschoenen eerst terug gesteld worden.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Check als die op de brug staat ook gelijk je remschoenen, grote kans dat die op zijn
 

tonboy

Verbannen
Als tenminste de remkabels niet gebroken zijn, is er grote kans dat of het automatische stelmechanisme vastzit, en/of de schoenen versleten zijn. In beide gevallen moeten de remschijven eraf wat door de grote speling dus niet moeilijk zal zijn. Denk ik...
 
Thanks voor jullie antwoorden! Ik was gisteravond bij een vriend van me (automonteur), en hij heeft hem vandaag ff meegenomen (ik moet zelf werken zo), dus die gaat ff kijken wat er precies aan de hand is. Had ik eigenlijk wel bij willen zijn, maar het is ff niet anders. Als het goed is weet ik vanmiddag dus exact wat er aan de hand is, zodat ik daar volgende week lekker aan kan sleutelen :).

Het zou inderdaad ook met het stelmechanisme te maken kunnen hebben. Ik kan me namelijk herinneren dat ik hem een tijdje geleden van de (nog werkende) handrem afhaalde en dat het toen voelde alsof er iets vastzat, rechts achter. Moest in z'n achteruit een beetje gas bijgeven en toen schoot ie los. Kan dus best dat er ergens gewoon iets klem zit ofzo.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Jevv zei:
Ik kan me namelijk herinneren dat ik hem een tijdje geleden van de (nog werkende) handrem afhaalde en dat het toen voelde alsof er iets vastzat, rechts achter. Moest in z'n achteruit een beetje gas bijgeven en toen schoot ie los. Kan dus best dat er ergens gewoon iets klem zit ofzo.

dan lijkt het mij verstandig om (op dat moment) de boel even open te doen en te kijken of er wat loos is...
De handrem is godzijdank een eenvoudig systeem, maar krijgt soms wel last van roest in de trommel.
 
tonboy zei:
Check als die op de brug staat ook gelijk je remschoenen, grote kans dat die op zijn
Een Omega heeft toch schijven/blokken achter om te remmen? Die remschoenen dienen alleen om de auto op de handrem te laten staan. Daar slijt toch praktisch niets aan? Volgens mij moet je wel heel gek doen om je remschoenen te verslijten (met de handrem erop gaan een tijd gaan rijden ofzo) of zie ik dat verkeerd?
 
Martijn zei:
tonboy zei:
Check als die op de brug staat ook gelijk je remschoenen, grote kans dat die op zijn
Een Omega heeft toch schijven/blokken achter om te remmen? Die remschoenen dienen alleen om de auto op de handrem te laten staan. Daar slijt toch praktisch niets aan? Volgens mij moet je wel heel gek doen om je remschoenen te verslijten (met de handrem erop gaan een tijd gaan rijden ofzo) of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je volgens mij helemaal goed !
 

tonboy

Verbannen
Vergeet niet dat je in een oudere auto rijd. Naast het gaan vastzitten van het handremmechanisme, kan ook de automatische verstelling vast gaan zitten of bijvoorbeeld een veer breken. dat zijn allemaal redenen waarom de remschoenen zich niet terugtrekken zodra je de auto van de handrem afhaalt. Ooit wel eens gehoord van vastzittende handrem na een nachtje vorst ?
 
tonboy zei:
Vergeet niet dat je in een oudere auto rijd. Naast het gaan vastzitten van het handremmechanisme, kan ook de automatische verstelling vast gaan zitten of bijvoorbeeld een veer breken. dat zijn allemaal redenen waarom de remschoenen zich niet terugtrekken zodra je de auto van de handrem afhaalt. Ooit wel eens gehoord van vastzittende handrem na een nachtje vorst ?
Ja, in dat soort gevallen treedt er natuurlijk slijtage op. Maar dan nog ga ik ervan uit dat je, als je je auto een beetje kent, je wel opmerkt dat je handrem vastzit en dat je er iets aan doet. En vastzitten door vorst, tsja, als dat al zo is, ga je er geen 100 km. mee rijden, dat merk je toch? (Ik zelf zet hem nooit op de handrem als het dreigt te gaan vriezen, om die reden).
Ik vind het toch een hele prestatie als je het voor elkaar krijgt om je remschoenen op te rijden door een vastzittende rem, terwijl je er niets van merkt!
 

tonboy

Verbannen
@Martijn, weet jij veel wat een vorige eigenaar er mee heeft uitgespookt ? Heb jij trouwens wel eens op je handrem proberen af te remmen, doet bar weinig hoor. Zeker met die zware auto's zoals een Omega en dat vermogen wat soms onder de motorkap ligt. Heet niet voor niets tegenwoordig een parkeerrem. Vroeger , in de tijd dat er achter nog een trommelrem zat, was de vertraging veel groter.
 
De kabel is dus nog intact. Het moet dus wel ergens in de schoenen fout gaan. Ik was er vandaag natuurlijk niet bij, maar vrijdag gaat ie waarschijnlijk weer de brug op en dan ga ik zelf even rondkijken :9 . Zijn er nog guides te vinden over die remschoenen? Ik had wel viewtopic.php?f=47&t=5965&p=69935&hilit=handrem#p69935 gevonden maar weet niet of ik het daarmee ga redden.

Thanks!
 

Berry

OOP Huisleverancier
Ik heb nog een setje nieuwe liggen .....ooit besteld voor iemand |:(
Kan weg voor weinig
 
Goed om te weten! Ik ga vrijdag ff naar die schoentjes kijken, dan post ik ook wel wat foto's, als er nieuwe op moeten krijg je per direct een PB! d:)b
 

yoyo

The UK brothers
tonboy zei:
Heb jij trouwens wel eens op je handrem proberen af te remmen, doet bar weinig hoor. Zeker met die zware auto's zoals een Omega en dat vermogen wat soms onder de motorkap ligt. Heet niet voor niets tegenwoordig een parkeerrem. Vroeger , in de tijd dat er achter nog een trommelrem zat, was de vertraging veel groter.

Een handrem is ook niet gemaakt om de auto mee af te remmen, maar om hem in stilstand ook staand te houden.
En tegenwoordig heet de handrem in normale auto's gewoon nog steeds een handrem.
En dat het vroeger beter remde met de grote trommelremmen dat is uiteraard logisch, maar de handrem is van origine gewoon een
handrem om de auto op zijn plek te houden in geparkeerde toestand oid.
 

tonboy

Verbannen
yoyo zei:
tonboy zei:
Heb jij trouwens wel eens op je handrem proberen af te remmen, doet bar weinig hoor. Zeker met die zware auto's zoals een Omega en dat vermogen wat soms onder de motorkap ligt. Heet niet voor niets tegenwoordig een parkeerrem. Vroeger , in de tijd dat er achter nog een trommelrem zat, was de vertraging veel groter.

Een handrem is ook niet gemaakt om de auto mee af te remmen, maar om hem in stilstand ook staand te houden.
En tegenwoordig heet de handrem in normale auto's gewoon nog steeds een handrem.
En dat het vroeger beter remde met de grote trommelremmen dat is uiteraard logisch, maar de handrem is van origine gewoon een
handrem om de auto op zijn plek te houden in geparkeerde toestand oid.

Volgens de apk-eisen heet een handrem een parkeerrem. Beetje vreemd eigenlijk, want voor de parkeerem gelden wel eisen voor vertraging, Daar wordt hij ook op getest op een platen of rollenrembank.
 

Andrew

600.000
tonboy zei:
Volgens de apk-eisen heet een handrem een parkeerrem. Beetje vreemd eigenlijk, want voor de parkeerem gelden wel eisen voor vertraging, Daar wordt hij ook op getest op een platen of rollenrembank.

De primaire APK-eis is dat de handrem de auto op een helling van 16% in beide richtingen kan stil laten staan. Waarschijnlijk omdat dit lastig controleerbaar is in een garage is er een afgeleid criterium bedacht, namelijk dat wordt geacht te zijn voldaan aan die hellingseis indien de remvertraging van de handrem tenminste 1,2 m/s2 bedraagt.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Blijft bar weinig, en de vraag was eigenlijk of je het zal merken met een V6 als de parkeerrem aanloopt om wat voor een reden dan ook
 
Bovenaan