Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1] Handrem Kapot

tonboy zei:
Blijft bar weinig, en de vraag was eigenlijk of je het zal merken met een V6 als de parkeerrem aanloopt om wat voor een reden dan ook
Ik merk het wel als ik hem er per ongeluk een keer op heb staan, als ik wil wegrijden...
 
Ik gebruik de handrem (bijna) nooit.
Met de huidige omega is het niet nodig ivm parkeerstand op de automaat.
En met mijn vorige auto's, allen handgeschakeld, liet ik ze altijd in de versnelling staan.
Pre-omega gebruikte ik de handrem enkel als er sneeuw lag, maar met de omega is dat ivm achterwielaandrijving niet meer nodig :)
 
Ik gebruikte hem wel altijd, dus was wel ff wennen toen ie het ineens niet meer deed. Ik denk dat ik heb vanaf nu gewoon in de versnelling laat staan, ook als ik hem straks gefixt heb.
 

tonboy

Verbannen
Jevv zei:
Ik gebruikte hem wel altijd, dus was wel ff wennen toen ie het ineens niet meer deed. Ik denk dat ik heb vanaf nu gewoon in de versnelling laat staan, ook als ik hem straks gefixt heb.
Ach, als die eenmaal goed gerepareerd is, kan je hem toch weer gebruiken ? "Ineens niet meer doen" duidt toch eerder op een mechanisch defect (veertje gebroken, pennetje los et cetera) dan op versleten remschoenen. Zou zo'n setje (2x) maar eerst even halen bij de VOD, kost je de kop niet denk ik.
 
Ja, maar ik bedoel meer in de zin van dat ik er nu aan gewend ben hem in z'n versnelling te zetten, dus dat zal ik dan waarschijnlijk ook blijven doen. Vrijdag haal ik hem aan een kant ff uit elkaar, zodat ik precies kan zien wat de oorzaak is, zodat ik ook weet wat ik moet gaan bestellen :).
 
Jevv zei:
Ik gebruikte hem wel altijd, dus was wel ff wennen toen ie het ineens niet meer deed. Ik denk dat ik heb vanaf nu gewoon in de versnelling laat staan, ook als ik hem straks gefixt heb.
Je kan hem beter wel af en toe gebruiken (niet als het vriest). Als je hem nooit gebruikt, gaan de kabels en het hele mechanisme ook sneller vastzitten.
 
Zo, dat varkentje is ook weer gewassen. M'n remschoenen zagen er zo uit:

11873920796_e5f8ba85cf_c.jpg


Niet dat ie zo versleten was, maar het asbest was er gewoon afgevallen:

11873913436_6f4243fd1a_c.jpg


Bovenstaande was nog herkenbaar, die andere was helemaal verpulvert.

Ik wilde eigenlijk het setje bij onze Berry bestellen, maar aangezien alles er toch af lag, maar gelijk nieuwe gehaald bij een zaakje in de buurt, en de boel vervangen. Dat waren sowieso de kosten niet.

M'n handrem doet het in ieder geval weer! Ik moet hem alleen nog ff stellen want hij pakt pas op het laatste tandje. Ik heb de stelwieltjes in de trommel helemaal dicht gedraaid, moet ik die dan een stukje opendraaien of moet ik binnen (onder m'n middenconsole/armsteun) de handrem stellen?
 

Andrew

600.000
Nee, dat is een twee-stappen procedure:

Eerst aan beide zijden in de trommel het stelwieltje stellen tot net niet slepen van de schoenen en daarna de balans midden onder de auto stellen totdat de handrem op het derde tandje van de handle voelbaar (aan het wiel) sleept.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
De lijmlaag van de voeringen heeft duidelijk losgelaten. Volgens mij is de reden hiervoor is dat er heel veel warmte is ontstaan ter plekke. En dit kan alleen maar veroorzaakt zijn doordat de handrem is blijven hangen c.q. met de auto enige tijd met de handrem aangetrokken is gereden. Ten tijde dat ik aan Vauhall's sleutelde hadden die oude auto heel vaak trommelremmen, zowel achter als voor. in De jaren 70 besloot Vauxhall tot een modificatie van de remschoenen, ook voor oudere vauxhall's, dat wil zeggen dat nieuwe remschoenen met gelijmde voeringen kwamen in plaats van geklonken voeringen. Vooral bij bergritten gebeurde het veelvuldig dat deze gelijmde remvoeringen los kwamen en soms zelfs tot zeer gevaarlijke situaties leiden zoals een geblokkeerd wiel. Je mag van geluk spreken dat dit niet hier gebeurd is (alhoewel de trommels en voeringen van deze handrem zo klein zijn dat blokkeren minder snel zal gebeuren).

Toevoeging : in de begintijd van die modificaties werden de remvoeringen gewoon gelijmd, later ook nog gebakken en als het ware dus gevulkaniseerd. Gelukkig kwam het probleem toen veel minder voor.
 
Ah, dat was het dus. Ik vroeg me al af hoe dat zomaar kon gebeuren. Ik vermoedde inderdaad al dat er een keer met de handrem erop was gereden, die blokjes vallen er niet zomaar af, lijkt me. Waarschijnlijk verklaart dat dus ook waarom ik een keer het gevoel had dat er iets blokkeerde rechtsachter, toen ik van de parkeerplaats weg wilde rijden. Ik ging er vanuit dat de handrem gewoon even bleef hangen, want ik wist dat ie slecht was. Waarschijnlijk zat dat blokje gewoon ergens tussen en blokkeerde m'n wiel gewoon.
 
Bovenaan