Goedendag allemaal,
Mijn naam is Kacper en ben sinds anderhalve maand de trotse eigenaar van een B1 3.0 MV6 uit 1999 met slechts 134000 kilometer op de klok, letterlijk een plaatje van een auto en volledig roestvrij op 2 kleine plekjes na. De auto rijd heerlijk en alles functioneert goed. Ik ben pas de 4e eigenaar en de gehele onderhoudsgeschiedenis is uitgevoerd door Nefkes uit Soest.
Tot afgelopen Dinsdag was er niks aan de hand tot ik Dinsdagmiddag de auto wilde pakken. Bij het starten van de auto verscheen in de Display de melding 'Koelvloeistof controleren'. Na het de straat uitrijden verdween de melding en bleef deze weg, toch even naar onze garage gereden en het pijl gecontroleerd. Na ongeveer een halve liter antivries bij te hebben gevuld de reis vervolg. Op de terugweg (ongeveer 75KM verder) kwam er wat stoom onder de motorruimte vandaan bij het expansievat. Even gestopt om te kijken maar niks meer te zien en ook geen rare dingen gezien. Hierna nog een kleine 40 kilometer gereden zonder problemen. De volgende ochtend nog een kleine rit gemaakt van ongeveer 100 kilometer waarna ik de auto aan het begin van de middag heb stil gezet. S'avonds wou ik weer weg met de Omega en toen weer de melding. Toen bij het benzinestation een liter antivries gehaald en samen met water opgemengd. In totaal ging er ongeveer een halve liter bij. Vanmorgen wilde ik weer weg met de omega en deze gaf niks aan. Ter controle toch even gekeken naar de stand van het koelwater en deze was wederom aan de lage kant. Dus deze wederom netjes aangevuld tot het cold randje. Na een rit van een half uurtje de dop eraf gedraaid en op een klein sisje na niks raars. Na dit een keer op 4 te hebben gedaan gooide hij de 5e keer ee een klein plasje koelwater uit. Hierna deze dit gedaan en dit vanavond na het rijden een keer op 3 gedaan en iedere keer een klein sisje en verder niks raars. Bij de 4e keer gooide hij wederom koelwater eruit. Nu is het afwachten wat hij morgen doet.
Hieronder de verdere factoren die ik heb gecontroleerd:
- Geen overmatig roken
- Koelwater bevat geen olie
- Olie is schoon en netjes op pijl
- Zover te zien nergens lekkage onder de auto (Bodem is volledig droog)
- Kachelkraan lekt niet zover te zien
- Kachel binnen word netjes warm en koud op de bediening
- Temperatuur op de meter koelt netjes en goed.
- Geen vermogensverlies of iets dergelijks
Nu twijfel ik gezien het verhaal en de ervaringen dat het gaat om een lekke koppakking. Iemand ooit iets vergelijkbaars meegaakt of een idee wat het kan zijn?
Aangezien onbekend is wanneer de antivries is bijgevuld zou het mogelijk zijn dat deze uit ouwedom zijn werking heeft verloren en dat dit de oorzaak is en deze aan vervanging toe is?
Iemand enig idee?
Mijn naam is Kacper en ben sinds anderhalve maand de trotse eigenaar van een B1 3.0 MV6 uit 1999 met slechts 134000 kilometer op de klok, letterlijk een plaatje van een auto en volledig roestvrij op 2 kleine plekjes na. De auto rijd heerlijk en alles functioneert goed. Ik ben pas de 4e eigenaar en de gehele onderhoudsgeschiedenis is uitgevoerd door Nefkes uit Soest.
Tot afgelopen Dinsdag was er niks aan de hand tot ik Dinsdagmiddag de auto wilde pakken. Bij het starten van de auto verscheen in de Display de melding 'Koelvloeistof controleren'. Na het de straat uitrijden verdween de melding en bleef deze weg, toch even naar onze garage gereden en het pijl gecontroleerd. Na ongeveer een halve liter antivries bij te hebben gevuld de reis vervolg. Op de terugweg (ongeveer 75KM verder) kwam er wat stoom onder de motorruimte vandaan bij het expansievat. Even gestopt om te kijken maar niks meer te zien en ook geen rare dingen gezien. Hierna nog een kleine 40 kilometer gereden zonder problemen. De volgende ochtend nog een kleine rit gemaakt van ongeveer 100 kilometer waarna ik de auto aan het begin van de middag heb stil gezet. S'avonds wou ik weer weg met de Omega en toen weer de melding. Toen bij het benzinestation een liter antivries gehaald en samen met water opgemengd. In totaal ging er ongeveer een halve liter bij. Vanmorgen wilde ik weer weg met de omega en deze gaf niks aan. Ter controle toch even gekeken naar de stand van het koelwater en deze was wederom aan de lage kant. Dus deze wederom netjes aangevuld tot het cold randje. Na een rit van een half uurtje de dop eraf gedraaid en op een klein sisje na niks raars. Na dit een keer op 4 te hebben gedaan gooide hij de 5e keer ee een klein plasje koelwater uit. Hierna deze dit gedaan en dit vanavond na het rijden een keer op 3 gedaan en iedere keer een klein sisje en verder niks raars. Bij de 4e keer gooide hij wederom koelwater eruit. Nu is het afwachten wat hij morgen doet.
Hieronder de verdere factoren die ik heb gecontroleerd:
- Geen overmatig roken
- Koelwater bevat geen olie
- Olie is schoon en netjes op pijl
- Zover te zien nergens lekkage onder de auto (Bodem is volledig droog)
- Kachelkraan lekt niet zover te zien
- Kachel binnen word netjes warm en koud op de bediening
- Temperatuur op de meter koelt netjes en goed.
- Geen vermogensverlies of iets dergelijks
Nu twijfel ik gezien het verhaal en de ervaringen dat het gaat om een lekke koppakking. Iemand ooit iets vergelijkbaars meegaakt of een idee wat het kan zijn?
Aangezien onbekend is wanneer de antivries is bijgevuld zou het mogelijk zijn dat deze uit ouwedom zijn werking heeft verloren en dat dit de oorzaak is en deze aan vervanging toe is?
Iemand enig idee?