Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

B1 Koelvloeistof lekkage 3.0 MV6 uit 1999

Goedendag allemaal,

Mijn naam is Kacper en ben sinds anderhalve maand de trotse eigenaar van een B1 3.0 MV6 uit 1999 met slechts 134000 kilometer op de klok, letterlijk een plaatje van een auto en volledig roestvrij op 2 kleine plekjes na. De auto rijd heerlijk en alles functioneert goed. Ik ben pas de 4e eigenaar en de gehele onderhoudsgeschiedenis is uitgevoerd door Nefkes uit Soest.

Tot afgelopen Dinsdag was er niks aan de hand tot ik Dinsdagmiddag de auto wilde pakken. Bij het starten van de auto verscheen in de Display de melding 'Koelvloeistof controleren'. Na het de straat uitrijden verdween de melding en bleef deze weg, toch even naar onze garage gereden en het pijl gecontroleerd. Na ongeveer een halve liter antivries bij te hebben gevuld de reis vervolg. Op de terugweg (ongeveer 75KM verder) kwam er wat stoom onder de motorruimte vandaan bij het expansievat. Even gestopt om te kijken maar niks meer te zien en ook geen rare dingen gezien. Hierna nog een kleine 40 kilometer gereden zonder problemen. De volgende ochtend nog een kleine rit gemaakt van ongeveer 100 kilometer waarna ik de auto aan het begin van de middag heb stil gezet. S'avonds wou ik weer weg met de Omega en toen weer de melding. Toen bij het benzinestation een liter antivries gehaald en samen met water opgemengd. In totaal ging er ongeveer een halve liter bij. Vanmorgen wilde ik weer weg met de omega en deze gaf niks aan. Ter controle toch even gekeken naar de stand van het koelwater en deze was wederom aan de lage kant. Dus deze wederom netjes aangevuld tot het cold randje. Na een rit van een half uurtje de dop eraf gedraaid en op een klein sisje na niks raars. Na dit een keer op 4 te hebben gedaan gooide hij de 5e keer ee een klein plasje koelwater uit. Hierna deze dit gedaan en dit vanavond na het rijden een keer op 3 gedaan en iedere keer een klein sisje en verder niks raars. Bij de 4e keer gooide hij wederom koelwater eruit. Nu is het afwachten wat hij morgen doet.

Hieronder de verdere factoren die ik heb gecontroleerd:
- Geen overmatig roken
- Koelwater bevat geen olie
- Olie is schoon en netjes op pijl
- Zover te zien nergens lekkage onder de auto (Bodem is volledig droog)
- Kachelkraan lekt niet zover te zien
- Kachel binnen word netjes warm en koud op de bediening
- Temperatuur op de meter koelt netjes en goed.
- Geen vermogensverlies of iets dergelijks

Nu twijfel ik gezien het verhaal en de ervaringen dat het gaat om een lekke koppakking. Iemand ooit iets vergelijkbaars meegaakt of een idee wat het kan zijn?
Aangezien onbekend is wanneer de antivries is bijgevuld zou het mogelijk zijn dat deze uit ouwedom zijn werking heeft verloren en dat dit de oorzaak is en deze aan vervanging toe is?

Iemand enig idee?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Kacper zei:
Goedendag allemaal,

Mijn naam is Kacper

Voorstellen doen we hier Wie ik ben..

Kachelkraan lekt niet zover te zien

Is meestal moeilijk te zien, je kan het wel testen (voor zover de kraan zich laat testen) door de motor te laten draaien en de kachel op zijn heetst te zetten, dan zou deze moeten gaan lekken (ook een van de redenen dat we er pas achter dat deze lek is als het kouder wordt). Kachel op koud en het lekken zou voorbij moeten zijn.

kwam er wat stoom onder de motorruimte vandaan bij het expansievat.

Zou beteken dat er te veel druk (bv door lekke koppakking) op het systeem staat of ergens lekt daar, je kan het systeem onder druk laten zetten en kijken of het ergens lekt.
 
Ik heb dit eens gehad bij een van de vele senators die ik heb gereden.In de dop van het expansievat zit een rubber die voor de afsluiting zorgt.Die heb ik er toen met een schroevendraaier uitgewipt en andersom teruggeplaatst.Dan heb je kans dat ie weer afdicht of je contact Berry ff voor een andere dop van het expansievat!

Greetz Erik.
 
Vandaag was het wederom zover, weer melding koelvloeistof controleren en wederom stond het pijl laag.

Heb nog een andere dop liggen van het expansievat dus zal deze eens wisselen. Echter als ik deze losdraai hoor ik wel dat er lucht uitkomt dus lijkt mij dat hij goed afsluit.

Kachel staat bij mij meestal op 23 graden stand 4 dus lijkt niet dat hij hierdoor zoveel mag lekken toch? Ook op Hi stand 9 zie ik niks lekken bij de driewegklep..

Iemand nog meer ideeën? Als het de koppakking is wil is deze zsm vervangen maar dan moet ik wel weten dat dit hem is.. maar twijfel hier zelf aan.. bij het op druk zetten betekend dit ook nog niet dat het de kop moet zijn omdat de driewegklep ook in dit systeem zit..
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Af laten persen. Kachel op standje kernsplitsing en kijken wat er gebeurd.

Als hij bij de driewegklep lekt komt het op je uitlaat terecht en verdampt het, dus het is goed mogelijk dat je geen leksporen ziet. Het kan ook een niet goed afsluitende slangenklem zijn die de druk niet meer aankan. Hier ook gehad.

Nog genoeg andere opties over zoals warmtewisselaar, keerring achterop het blok, ik zou eerst bovenstaande onderzoeken.
 
Driewegklep zit bij mij links voor bij de accukant.

Als je hem afperst en laat draaien met de kachel op standje sauna.. na hoelang moet je dan iets merken?

Waar achter op het blok zit deze ring en hoe kan je er het beste bijkomen?

Zijn er nog slangenklemmen waar het vaak voorkomt?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je verward hem met een ander onderdeel. Die zit ook bij jou gewoon achterop het blok. Linkerkant achter je plenum. Volg je waterslangen als je hem niet kunt vinden. 2 lopen er langs het expansievat naar achteren, eentje naar binnen en eentje naar de 3weg klep.

Direct.

Automaat demonteren.

Allemaal nalopen.
 
Je bedoeld de warmtewisselaar Jacco?
T punt is dat het met ongeveer n halve liter verlies gaat.
Dit zou je toch moeten kunnen zien door lekkage op de grond of iets dergelijks?

Hoef toch niet persee de automaat hiervoor te demonteren?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Warmtewisselaar zit tussen de koppen.

3weg klep achterop het blok.

Krukaskeerring achterop het blok, daarvoor zit de bak in de weg.

Er staat veel druk op, losse klem of slechte kachelkraan kan een hoop verspilling veroorzaken. Als het zoveel is moet er ook wat zichtbaar zijn. Al onder de auto gestaan of alleen via de bovenkant gekeken?
 
Onder de auto is niks te vinden. Gaat om n halve liter op 300 a 400 kilometer. Maar volgens de opel dealer zit de warmtewisselaar onder bij het voeteneind. Als mijn kachelkraan achter op m'n blok zit wat is dit dan..
e69mj7.jpg
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat is de klep voor de secundaire luchtpomp, is een onderdeel van de eco troep.

Kacper zei:
Onder de auto is niks te vinden. Gaat om n halve liter op 300 a 400 kilometer. Maar volgens de opel dealer zit de warmtewisselaar onder bij het voeteneind.

Dan moet het binnenin aardig nat (en stinken) zijn onder de vloerbedekking als de kachel zou lekken.
 
Vandaag de Omi weer even op de brug gehad en na goed aoeken zag ik inderdaad een beetje nat rond de kachelkraan wat druppelde op de buis eronder. Het is niet heel goed te zien maar hierbij de foto.
opqv14.jpg
 
Bovenaan