Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

(B1) Startmotor overleden of niet

Heren,
Na lange tijd afwezigheid, zonder klachten en kuren, ben ik er weer.

Vandaag wilde ik nog even weg met de omega, maar verder dan de parkeerplaats kwam ik niet.

Het openen van de deuren ging goed, sleutel in contact ging ook goed, sleutel omdraaien ook nog maar dan een oorverdovende stilte.
Geen gegrom vanuit het vooronder, geen toerenteller die steady op de 1000 tot 1500 toeren staat.
Helemaal niets. :(

Wat mij opviel is dat er ook geen "stroomdipje" was, geen binnen verlichting die iets zwakker werd en geen display die iets zwakker werd.
Hierdoor of hiermee ook geen ronddraaiende startmotor en dan doet ie het niet.

Hoe kan ik testen of dat de startmotor overleden is?
Want hier gaat mijn eerste verdenking naar uit, de accu is goed dat weet ik zeker.

Of zijn er nog andere mogelijke boosdoeners?
Het betreft hier een opel omega 2.5 v6 uit 1996 met 310 000 km op de klok.
En mocht het de startmotor zijn, zijn er dan nog handige tips en trucs om deze vakkundig en op gepaste wijze te vervangen?
 

Andrew

600.000
Een ouwe truc is een tik met een hamersteel o.i.d. op het starterrelais dat op de startmotor zit, dat wil wel eens blijven plakken en kan dan alsnog los komen.

Andrew
 
Hee Patrick,

Als het een automaat is kijk naar de selector,en de startmotor is te testen met een plusdraadje op het kleine lipje boven op het startrelais. Je komt er niet heel makkelijk bij, maar dan start hij (contact aan) zonder beveiligingen of voorwaarden.

Gr Rob vK<br /><br />-- 28 jul 2014 16:46 --<br /><br />Dat is, de startmotor gaat draaien als deze niet stuk is.

Gr Rob vK
 
Andrew dit had ik al geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Met een multimeter nog getest of dat ie stroom kreeg, hier kreeg ik wel een waarde.
Waarschijnlijk de draad die altijd onderstroom staat, bij een poging tot starten zag ik het voltage iets zakken (ongeveer een 0,5 V)
Volgens mij moet ie meer "trekken"

Rob, die tip van jou ga ik morgen een proberen en de selector ga ik ook eens na kijken.

Verder hoor ik wel een zachte klik bij het omdraaien van de sleutel en bij het terugdraaien lijkt het wel of ik snel geklik hoor. Wat dit ook moge betekenen.

Het is net of er een startonderbreker aanwezig is, zover ik weet zit deze er niet op.

Zou het contactslot ook nog een boosdoener zijn, of is er in de zekering box bij de accu nog een zekering of relais aanwezig welke van invloed is?

of te wel wordt vervolgd.........
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Zit er niet te veel corrosie op je min-pool van de batterij?
Hoe oud is de batterij?

Ik had het laatst ook met de optima in de omega A .
Alles leek OK, maar toch was het de batterij die alsnog versleten was.
Bronspanning OK, maar te veel weerstand in totaal, dus geen startstreep.

Gevolg hier was ook een klikkend ratelend geluid van een aantal relais die niet correct geschakeld raakten, waaronder de startmotor...
 
Daar ben ik weer.

Nou vandaag het een en ander nagemeten, gecheckt en ook nog gecontroleerd.

- Startonderbreker is aanwezig.
- Selector is in orde.
- Een rechtstreeks draadje naar de startmotor vanuit de plus gaf geen reactie.
- Accu polen in goede conditie, accu zit er net een paar maanden in.

Hieruit volgt dat naar alle waarschijnlijkheid de startmotor heen is gegaan.

Inmiddels de auto opgekrikt, rechtervoorwiel tijdelijk verwijderd hierdoor meer ruimte om onder de auto te komen.
Als zekerheid ook even de reserve band onder de auto gelegd, mocht de krik het begeven dan krijg ik niet alles over me heen.

De 2 bevestiging schroeven verwijderd en nu een losse startmotor die ik er met geen mogelijkheid uit krijg.
Is het mogelijk om de startmotor te verwijderen zonder de motorsteun te verwijderen?
Zo ja, dan zou ik dit graag willen weten :*)

Zo nee, wat zijn de stappen dan om de startmotor veilig en verantwoord te verwijderen na te kijken en mogelijk te vervangen.

Ik weet niet welke wijsneus deze constructie bedacht heeft, maar hier is duidelijk niet (of juist wel) over nagedacht ;)
 
Hai Patrick,

Pas AUB goed op met werken aan een auto op de krik. Misschien overdreven maar, blokken voor een wiel en liefst een blok of steun onder de wagen een wiel is niet zo heel dik. Zou dikker moeten zijn dan je hoofd! Voorzichtig!

Gr Rob vK
 
Rob,

Bedankt voor de informatie, gelukkig zitten er brede sloffen onder. ( en dus ook brede velgen).
En idd veiligheid voor alles .
 
R

Ralph

Gast
motorsteun moet eraf.

accupolen los.
motor ondersteunen met een potkrik.
motordemper loshalen.
motor iets verder kantelen.
verwijder de kabelboomhouder met TX10 van de motorsteun.
verwijder de vier bouten van de motorsteun.
 
Nou hij is eruit.
Wat een #$#@#//^*$#@$#@$####werk is dat zeg.
Morgen maar even kijken voor een vervanger en de huidige nakijken.
Wellicht dat ie nog te reanimeren is, maar een vervanger is natuurlijk beter.

Wat is trouwens de beste methode om m als ie eenmaal los is uit de auto te verwijderen?
Ik heb m nou tussen een stuurstang en de oliekoelingsslangetjes moeten wurmen.
 
R

Ralph

Gast
de olie koelslangetjes even afkoppelen en kruis links met elkaar te verbinden.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Wat ben ik blij te lezen dat het niet enkel met de y25dt zo'n sukkelwerkje is...
Moest ook blok laten zakken en langs automaat de starter losschroeven.
 
Initieel leek het relais te zijn overleden.
Maar een behandeling met wd40 en daarna met remmenreiniger de boel goed ontvet lijken vooralsnog soelaas te bieden.
Hij klikt weer en draait weer :)

Straks meer weer even kijken of dat ie het nog steeds doet
 
klikken en draaien doet ie nog steeds.
alleen na een aantal keer testen wordt het relais warmpjes en wordt het klikken en draaien minder.
is dit normaal of is het einde oefening voor het startrelais en dus ook de startmotor?

Als ie koud is dan doet ie het weer.!?!?
 
Ik ben bang dat je relais de eeuwige jachtvelden binnenkort opzoekt...heb het zelfde probleem ook gehad met mijn vectra,enkele jaren geleden.heb toen nieuwe relais en motor geplaatst.en kon weer vier ton sturen.
 
omegast zei:
Ik ben bang dat je relais de eeuwige jachtvelden binnenkort opzoekt...heb het zelfde probleem ook gehad met mijn vectra,enkele jaren geleden.heb toen nieuwe relais en motor geplaatst.en kon weer vier ton sturen.

Zo'n idee had ik al.

Dan maar heel snel een vervanger erin, tot die tijd maar even met de afstervende startmotor rond hobbelen. (en veel schietgebedjes bij het starten :/ )

Maar ja de huidige zit er al sinds 1997 in, tenminste dat geloof ik kijkend naar de staat van de startmotor (vies, vet en smutzig) dus dan kan het wel een keer.
(liever niet maar wat doe je eraan)
 
Vanaf 97 ? Dan heeft hij het keurig volgehouden..die van mij was toen maar negen jaar oud,toen hij het begaf.
 
Ja inmiddels met 310 000 km op de teller, dus dan kan je t een keer verwachten ;)

Gelukkig is het nu en niet in de winter of zou :)
 
Bovenaan