Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B1] Stuur staat niet recht

Mannen,

Gisteren een B1 gekocht ter vervangening van mijn trouwe V70 die na 5 ton toch echt op was. Ben er nog al content met mijn Omega maar er zijn wel wel een paar kleine dingetjes die beter moeten. Mijn grootste irritatie is dat het stuur niet recht staat... is dit iets dat met uitlijnen simple opgelost kan worden of is het een teken van meer problemen met de stuur inrichting?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
[mod]Zoals in de Algemen Voorwaarden staat die je hebt gelezen toen je je aanmelde, wordt er van elk nieuw lid verwacht dat hij/zij zich netje voorstelt in Wie ben ik...[/mod]


Wat betreft het scheef staan: Merk je speling rond de middenstand? Als dat goed aanvoelt zal hij slecht zijn uitgelijnd. Ik heb zelf al vaker meegemaakt dat ze er moeite mee schijnen te hebben het stuur recht te zetten bij het uitlijnen. Zal door de rondingen van het dashboard komen denk ik, aangezien ik er een paar keer bij heb gestaan en ik ze dan zie kijken en vergelijken of ie wel goed staat. Tegenwoordig ga ik er zelf maar in zitten.
 
Trilt ie niet ?
Trekt ie niet naar één kant ? (ook niet bij het remmen).
Dan zal het naar alle waarschijnlijkheid een kwestie van uitlijnen zijn.
 
Helaas voelt hij behoorlijk vaag in de middenstand en bij een scherpe bocht geeft het ook een vreemd gevoel alsof de wielen opeens doorschieten... Zijn dit de stuurstangen/rubbers? Hoe kun je dat testen/bekijken?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Kunnen diverse dingen zijn. Ook je draagarmrubbers. Die laatste staan erom bekend speling te krijgen of er zelfs helemaal uit te liggen. Dan wordt ie ook wat wobbelig en erg gevoelig voor spoorvorming.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dan schud de vooras wat heen en weer op ribbels / drempels en wilt ie op een rotonde wanneer je van links naar rechts draait nog even naar links doorgaan.
 
Ik heb bij de mijne wegens trillen en vaag sturen een paar weken geleden ook de draagarmrubbers vervangen. Probleem opgelost.
Er staan nog geen 150.000 km op de klok dus tis toch wel een meer voorkomend probleem.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je moet ze eruit en erin persen. Heb je dus wel geschikt gereedschap voor nodig.

Bij de dealer 1,5 uur werk denk ik.
 

yoyo

The UK brothers
Daarbij komt ook dat deze toch met enige belasting in de auto
(lees gewicht , ik heb wel eens gehoord iets van +/_ 70kg) in
de auto moet hebben.

Mede daardoor lijkt het mij beter dat je dit bij de VOD laat doen.

Maar daar weet iemand anders wel antwoord op.
 

Andrew

600.000
Rudolf zei:
Is dat iets dat je gemakkelijk zelf kan doen?

Nou, "gemakkelijk" is wellicht wat te simpel voorgesteld. Voor de de- en montage van de draagarmen is wel enige sleutelervaring vereist, en een fuseekogeltrekker is ook wel handig. Na montage moeten de bouten/moeren inderdaad vastgezet worden met de wielen normaal belast + 2 x 70 kg op de voorstoelen. Doe je dat niet, dan staat het voorste rubber tijdens rijden continu verwrongen en is binnen de kortste keren weer kapot.

De rubber bussen uit en in de draagarmen moet inderdaad met een pers. Ik heb het met een (hele grote) bankschroef gedaan, inclusief voorverwarmen van de draagarmogen. Dat is wel gelukt, maar ik zou het niemand willen adviseren. Eruit halen lukt nog wel door de metalen huls van het oude rubber van binnenuit voorzichtig in te zagen. Montage is wat lastiger en moet ook in 1 keer goed zitten. Tenzij je zelf de beschikking hebt over een pers met het juiste passtuk, kun je beter even langs een garage gaan en vragen of ze dat voor je willen doen.

Andrew
 
Gisteren naar een bevriende garagehouder geweest. Die heeft het voor mij nagekeken... en tot mijn verbazing alles in orde. Volgens hem is het even wenneen aan de indirecte sturing van de Omega tegenover de direct sturing van de V70. Hoe het ook zei... ik ben er blij mee. Vreesde toch even dat ik een miskoop had gedaan. Laat de auto nog wel uitlijnen om het stuur recht te krijgen.

Bedankt allemaal voor de reacties!
 
Bovenaan