Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] 2.5DTI Carterventilatie klep vervangen in 26min.

Illuminat0r

KnuffelBelg
Bij deze de howto om de Carterventilatieklep van een 2.5DTI reiensechser te vervangen in 26 minuten :b

Bij BMW is dit een serviceonderdeel geworden, echter het interval heb ik nog niet kunnen vastkrijgen.

Onderdeel:
bestelnummer:5607500 ofwel 5607497, is mij niet meer heel duidelijk (Op het doosje staat de 500, maar op factuur staat er en 497 bij...)
Opel prijs is 48.05 zonder BTW

Ik zie net dat het GM stickertje over dat van "BMW group" geplakt is _O-
Als je bij BMW vraagt moet je de E39 525d hebben van 163pk:
realoem_bmwparts.png

11 Ontluchtingseenheid 11127793163
$64.68 (Dank aan deze info aan elrenegado)
Bij Opel wordt het geheel geleverd wat ik hier omcirkeld heb.

Voorbereiding:
Tafeltje
* Krantenpapier om eventueel vuile olieklep op te leggen
* Klokje (om de 26 minuten te timen)
Tools:
* Kleine ratelsleutel
* Kort verlengstuk
* Bithouder
* Bit Torx T30
* Bit zeskant 5mm
* Dop Torx (kleiner dan 8 )
IMG_8530_dop-torx.jpg

IMG_8521_start.jpg


Verwijder de isolatieplaat van het motorblok, 3x Torx
IMG_8522_sierplaat.jpg


Maak de injector bekabeling los, 3x dop Torx (rode cirkels) (injectoren hoeven niet afgekoppeld)
Schroef de 4 inbus-schroeven los van de carterventilatieklep (rode sterretjes)
OPGELET, deze zijn in theorie 'onverliesbaar' in het klephuis gemonteerd, maar komen toch los.
Meestal vallen ze gewoon naar beneden op de carterbeschermplaat.
IMG_8523_ventiel-wiring.jpg


Aanduiding lokatie inbus-schroefjes + verschil nieuw filter vs. vuil filter.
Uiteraard zal hier altijd wat olie-aanslag zijn, maar als de olie er aan de turbo uitlekt dan is hij verstopt!
IMG_8524_vergelijk.jpg


Monteer de verschillende onderdelen in de nieuwe klep goed.
Het ringetje moet goed overeenkomen met het center van het filterelement.
IMG_8525_nieuwe-klep.jpg


andere hoek:
IMG_8526_nieuwe-klep.jpg


nog een andere hoek:
IMG_8527_nieuwe-klep.jpg


De moeilijkste schroef is de achterste. De parafaan moet er niet af als je een kleine ratelsleutel gebruikt met bithouder en inbus-bit.
IMG_8528_moeilijk.jpg


De isolatieplaat er weer op en je garage is binnenkort weer vrij van oliedruppels
IMG_8529_done.jpg


*sorry voor de watermerken, maar de foto's zijn ook bedoeld voor men website, en ik wil de dieven wat voor zijn.
Heb daar onlangs wat tijd moeten insteken :N

Op volgende foto zie je goed waarom hij net aan de turbo-aanzuigslang gaat lekken, dit is echt het laagste punt, na de koppeling waar de carterventilatie in de luchtinlaat terechtkomt:
IMG_20121109_141459.jpg


*edit: foto's teruggeplaatst.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Mooie how to. d:)b
En aangezien er steeds meer diesel komen is dit altijd handig.
 
Illuminat0r zei:
Bij deze de howto om de Carterventilatieklep van een 2.5DTI reiensechser te vervangen in 26 minuten :b

Bij BMW is dit een serviceonderdeel geworden, echter het interval heb ik nog niet kunnen vastkrijgen.

Onderdeel:
bestelnummer:5607500 ofwel 5607497, is mij niet meer heel duidelijk (Op het doosje staat de 500, maar op factuur staat er en 497 bij...)
Opel prijs is 48.05 zonder BTW

Bij mij is het zo ver en mag de klep ook gaan vervangen, heb met de VOD gebeld en deze vertelde mij dat het onderdeel nummer veranderd is naar 5607500 (was vroeger 5607497).

Bestelnummer BMW: 11127793163

Actuele prijs is 52 euro ex BTW, Bij opel.
Actuele prijs is 54 euro ex BTW, Bij BMW.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Qzelf zei:
Bij mij is het zo ver en mag de klep ook gaan vervangen, heb met de VOD gebeld en deze vertelde mij dat het onderdeel nummer veranderd is naar 5607500 (was vroeger 5607497).

Post zeker even een foto van de klep met gewijzigde nummer. ..

Succes en plaats Het gewoon in je jaarlijks onderhoud.
Doet er me aan denken dat ik ook nog eens moet. ..
 
Illuminat0r zei:
Qzelf zei:
Bij mij is het zo ver en mag de klep ook gaan vervangen, heb met de VOD gebeld en deze vertelde mij dat het onderdeel nummer veranderd is naar 5607500 (was vroeger 5607497).

Post zeker even een foto van de klep met gewijzigde nummer. ..

Succes en plaats Het gewoon in je jaarlijks onderhoud.
Doet er me aan denken dat ik ook nog eens moet. ..

Dat ga ik denk ik zeker in het jaarlijk onderhoud plannen. Hij begint weer te lekker al moet ik zeggen dat ik de voorige keer alleen de filter (nummer 15 als ik het goed heb) heb gedaan en niet het hele huis.

De klep met het gewijzigde nummer is precies de zelfde. Bij opel driessen kwamen ze toen ze het nummer eindigend op 497 intypte uit op de pagina van de 500.
 
Bovenaan