Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] Andere radio, met stuurbediening

Wees eens wat duidelijker

Je radio wilde eerst niet aan en nu niet uit.

Je hebt een geschakelde en een continu 12 volt meestal moet je die omdraaien.

Gr.

Martijn
 
Haha, oke. ;)

Als ik de auto op contact zet gaat alleen het aan-knopje oplichten. De radio gaat dus niet aan. Ik moet de radio dan handmatig aanzetten door op het aan-knopje te drukken. Nu stel ik een paar zenders in.
Als ik vervolgens de auto start gaat alles nog goed, maar zet ik de auto uit, dan blijft de radio aan staan. Zo was het ook met de originele radio. Als ik dan vervolgens de sleutel uit het contact haal valt de radio uit.
Als ik daarna de auto weer op het contact zet / start dan zijn mijn ingestelde zenders weer weg.

Het zou maar goed kunnen dat die geschakelde en continue 12v omgewisseld moeten worden.
Zou ik de stekkertjes uit het ISO-blokje kunnen halen en vervolgens omwisselen? of moet ik gaan knippen dan?

Btw. Enorm bedankt voor jullie snelle antwoorden en tips. :D
 
Je kan hem in de iso stekker om wisselen bij mijn radio kon ik dmv soort tulp stekkers het op de radio om wisselen

Waarom je de radio aan moet drukken na starten auto geen idee misschien is dat een instelling op de radio zelf.
 
Iso stekkers los trekken wou niet. Maar toen zag ik dat de radio een paar inline zekeringen had bij de geschakelde en de continue. Dus die 2 omgewisseld en nu werkt het perfect! Radio gaat nu aan als ik de auto op het contact zet en onthoud de zenders. Ziet er wel raar uit. Een gele draad die op rood eindigd en amdersom.
 
Radio werkt goed nu. :D
Maar ik heb meteen een volgende vraag: Hoe krijg ik een stroom kabel van de accu naar binnen? Ik heb net snel even gekeken en kon zo snel niets iets vinden wat makkelijk was.
 
StefanS zei:
Radio werkt goed nu. :D
Maar ik heb meteen een volgende vraag: Hoe krijg ik een stroom kabel van de accu naar binnen? Ik heb net snel even gekeken en kon zo snel niets iets vinden wat makkelijk was.

Wat voor type auto rijd je.

Ik heb geen idee waar de strokm kabel naar binnen kan als jij het weethoor ik het graag

Gr.
 
StefanS zei:
Radio werkt goed nu. :D
Maar ik heb meteen een volgende vraag: Hoe krijg ik een stroom kabel van de accu naar binnen? Ik heb net snel even gekeken en kon zo snel niets iets vinden wat makkelijk was.
Heel simpel, door de grille heen naar buiten en via de zij ruit naar binnen :-D.

Ff zonde gein, bij m'n vorige auto ben ik via het gat van de kabel van de motorkap ontgrendeling gegaan. Rubbertje wat ingesneden en nooit ergens last mee gehad.

Gr. Paul
 
Hoeveel kwaad zou het kunnen als ik de stroom pak voor de versterker van de achterlichten? Ik zie dat daar ook de trekhaak op zit.<br /><br />-- 20 mei 2013 15:01 --<br /><br />Geen goed plan lees ik op internet. Dan gaan we maar weer eens onder de motorkap kijken naar een doorgang.
 
Zou idd geen goed plan zijn geweest. Aangezien een versterker behoorlijk veel ampere trekt.

Erwas iemand die gaf aan door de zelfde rubber als de motorkap kabel
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Als je een automaat hebt is er nog een leeg gat van de koppelingskabel aan de bestuurderskant.
Het is wel wat wroetelen en kunstelen om erbij te geraken, maar dat ging bij mij perfect voor een kabelbundel diameter ±15mm.
Met een handbak zijn alle bestaande doorvoerrubbers gebruikt, maar daarom niet vol.

Ik heb een 50mm² aan de passagierkant bijgestoken in het rubber waar de dashboardkabelboom naar de motorruimte gaat.
(wel goed waterdichten opnieuw want je zit daar met je ventilatie-watervergaarbak 8)7 )
bestuurderskant is de ruimte er niet voor zo'n kabel. (ook niet in de kabelgoot!)

steek aub ook een zekering naargelang de kabeldikte op minder dan 30cm van je batterijpool.
Je kabel gaat door een metalen schot en kan bij een ongeval zwaar geklemd geraken met grote kortsluiting tot gevolg.

ref: 12vhifi.nl
 
Hmm. Ik had hier een bericht geplaatst maar zie hem nergens meer..
Naja. Ik heb de kabel aan de bestuurderskant erdoor gekregen. Onder de kabel voor de motorkap zit een groot rubber waar allemaal kabel doorheen gaan. Daar heb ik een gaatje bij geprikt. En in de kabelgoot was bij mij nog net genoeg ruimte. En ik heb er idd een zekering tussen zitten.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
d:)b

Welke diameter heeft je bijkomende kabel?
heb je ook een bijkomende massakabel gelegd van batterij naar chassis? ( want dat wordt dikwijls vergeten )
 
Weet ik niet precies, volgens mij de meest gangbare dikte voor zulke kabels.
Die extra kabel van batterij naar chassis heb ik niet gelegd nee. Is dat nodig dan? Ik heb wel net zo'n dikke kabel van de versterker naar het chassis.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
StefanS zei:
Die extra kabel van batterij naar chassis heb ik niet gelegd nee. Is dat nodig dan?

Ik heb de kabeldiktes in volgende sketch wat overdreven om het effect te verduidelijken:
5lugr7.jpg

Als je extra stroom gaat trekken uit je batterij (de roze +) dan ga je ook je massa moeten verzwaren ( de grijze -).
Anders loopt al die extra stroom ook door je OEM massakabel (de zwarte -).
Met een 10mm² en 20A ga je daar niet onmiddellijk last van hebben, maar ik wil je het principe meegeven.
Effecten kunnen zijn: extra ruis, alternator whine, uitvallen van systemen, ...

Vergelijk electrische stroom met water wat je door een buis duwt. Voor veel water moet je een grotere buis hebben...

StefanS zei:
Ik heb wel net zo'n dikke kabel van de versterker naar het chassis.
Uiteraard. de stroom die "naar" je versterker gaat moet er ook "weer uit".
Hier zeg ik ook, die kabel zo kort mogelijk (< 50cm) maar dat lukt niet altijd.
 
ik heb een 1000watt rms amp. bijgebouwd en 2 condensators van 1 farad voor de pieken op te vangen alle kabels van stroom naar accu naar condensators en massa zijn 35mm en met 80ampere afgezekerd... de condensators zijn parallel met elkaar verbonden met serie krijg je 24v dat is niet de bedoeling... dan stroom voor amp vanaf 2de condensator aangesloten en massa in kofferbak gepakt... dit alles is geen probleem als je maar geen stroomkabels langs geluids kabels legt anders krijg je die ruis...

gr sean
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
seanwillems zei:
... de condensators zijn parallel met elkaar verbonden met serie krijg je 24v dat is niet de bedoeling...

toch niet. je boordsysteem zal ze ook in serie nooit verder opladen dan 14.8V
Je krijgt dus "6V" per condensator dan.

uiteraard dienen ze dus parallel te staan.

Grtz
Stijn
 
Illuminat0r zei:
seanwillems zei:
... de condensators zijn parallel met elkaar verbonden met serie krijg je 24v dat is niet de bedoeling...

toch niet. je boordsysteem zal ze ook in serie nooit verder opladen dan 14.8V
Je krijgt dus "6V" per condensator dan.

uiteraard dienen ze dus parallel te staan.

Grtz
Stijn

hey stijn

blijkbaar weet jij ook veel omdat ik dat gisteren pas bijgebouwd heb en mn radio gewisseld hebt gaat de bose niet meer aan moet je die remote nog door lussen want volgens mij zijn er 2 had er gisteren niet veel zin meer in...

gr sean
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
De Bose heb ik nog niet uitgespit.
Maar ondertussen heb je er een specifiek topic over, dus daar zal het antwoord wel vallen :p

Alleen snap ik niet goed waarom je een extra amp steekt en dan nog het Bose verhaal erin laat, maar dat is andere kwestie :s
 
Illuminat0r zei:
De Bose heb ik nog niet uitgespit.
Maar ondertussen heb je er een specifiek topic over, dus daar zal het antwoord wel vallen :p

Alleen snap ik niet goed waarom je een extra amp steekt en dan nog het Bose verhaal erin laat, maar dat is andere kwestie :s


Hey stijn

Sorry voor erg late reactie... ik heb de bose nog voor de hoge tonen en de kickbassen maar die bijgebouwde amp is voor de subwoofer... zie mijn topic hifonics subs...

Greetz sean<br /><br />-- 13 aug 2013 13:22 --<br /><br />
Illuminat0r zei:
De Bose heb ik nog niet uitgespit.
Maar ondertussen heb je er een specifiek topic over, dus daar zal het antwoord wel vallen :p

Alleen snap ik niet goed waarom je een extra amp steekt en dan nog het Bose verhaal erin laat, maar dat is andere kwestie :s


Hey stijn

Sorry voor erg late reactie... ik heb de bose nog voor de hoge tonen en de kickbassen maar die bijgebouwde amp is voor de subwoofer... zie mijn topic hifonics subs...

Greetz sean
 
Bovenaan