Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] Automaat wisselen voor een handbak

Xedrah

Donateur 2024
Beste mensen,

Ik zit er al langere tijd over na te denken om in de 3.2 afscheid te nemen van de automaatbak. Ik rij echt veel liever in een handgeschakelde wagen. Naar mijn mening heb ik te weinig controle over en gevoel van de motor en het contact met de weg. Het comfort is geweldig, maar naar mijn mening ben ik te weinig 'de baas' over de auto. Het jammere is echter dat de 3.2 nooit (als standaardoptie) met handbak is geleverd, anders had ik daar bij aanschaf nooit over getwijfeld, maar ja... ik wilde perse een 3.2 en geen 3.0...

Er komen dan een paar vragen in me op, ik begin met de meest brutale:

Wie wil van zijn handbak af en deze (laten) omwisselen voor mijn automaatbak? Dit lijkt me de meest praktische win-win oplossing. Alles kan in dat geval 1 op 1 worden overgezet en de kosten blijven beperkt voor beiden. Kan me voorstellen dat er iemand is die juist een automaat wil hebben vanwege het comfort en de luxe.

Wat zijn jullie ideeën omtrent dit plan? Laat me het weten!

PS Ow ja, een BMW komt er misschien later wel. 8)7 De Omie blijft nog lange tijd op onze oprit staan wat mij betreft. d:)b
 
David,

Je zou hier eens kunnen gaan zoeken wat betreft de ombouw zelf. Ik ben op dit forum namelijk wel eens topics tegengekomen over de ombouw van automaat naar handbak en andersom (die ik nu zo snel niet terug kan vinden maar ze moeten er wel ergens staan). Die Duitsers schrikken ook niet terug van het wat verdergaande sleutelwerk :) .

Groet,

Walter
 

Vega

Medewerker
Administrator
Op Ebay worden regelmatig ombouwsets aangeboden om een automaat naar schakelbak om te bouwen.
 

Xedrah

Donateur 2024
Walter, ik zie niet echt op tegen de ombouw, ik kan hem zelf wel doen. Ik heb helaas echter nog geen brug, dus wellicht dat het dan handig is om twee auto's bij de garage af te leveren. Bij de garage waar mijn auto's soms heengaan kan ik dat prima regelen. De kosten vallen zeker ook mee, minder dan een dag werk per auto verwacht ik. Moet alleen iemand vinden die wil 'ruilen', dat is het gemakkelijkste natuurlijk.

Vega zei:
Op Ebay worden regelmatig ombouwsets aangeboden om een automaat naar schakelbak om te bouwen.

Mmm interessant, nooit geweten. Waar zoek je dan op? Heb je wellicht een oude link voor me?
 

Xedrah

Donateur 2024
Mmm, das een goeie. Prijs valt me ook wel mee. Is 3 uur rijden hiervandaan. Ff een nachtje over slapen...

Ik zal het in de gaten houden. Misschien dat ik zo'n set ga ophalen. Er zijn dus meer mensen die deze ombouw overwegen en uitvoeren.

Wat is jullie mening over het rijden met automaat trouwens?
 

yoyo

The UK brothers
David,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je de hele controle over je auto wilt hebben, dat gevoel ken ik.

Bv bij het uitkomen van een tunnel (terug schakelen van de auto-bak) dat is iets waar ik maar niet aan kan wennen.

Bij een x aantal km harder of zachter zit je weer op een punt waar hij dat niet doet maar netjes op de 100 is het komend uit de tunnel
pendelen .
Daartegen over is het echter in ander situaties een verademing om een automaat te rijden (lees stadswerk en Randstad perikelen FILE dus)
En ik merk ook dat ik nu wat rustiger rij, want ik had in het begin het idee dat de auto-bak meer herrie/toeren (kickdown) maakte dan dat hij het vermogen op de wielen gaf en nu ben ik die kickdown gewoon een beetje aan het vermijden indien mogelijk.

gr,
Aart
 

Xedrah

Donateur 2024
yoyo zei:
Bv bij het uitkomen van een tunnel (terug schakelen van de auto-bak) dat is iets waar ik maar niet aan kan wennen.

Nou inderdaad, wat een stom iets is dat... :r

Net als bij 100 weer de cruise control aanzetten naar 120. Eerst rustig versnellen en dan bij 115 besluit ie nog effe terug te gaan naar de 3. 8)7

Dat is em dus, maar in de stad is het inderdaad wel fijn.
 
Voor de wijze waarop ik de Omega nu gebruik - snelweg, buitenwegen en stadsverkeer hier in het westen van het land - zou ik de automaat niet willen missen. Hiervoor had ik ook een zes-cilinder Omega maar die had een handbak. Ik vond de overgang naar de automaat bij de huidige toch wel een grote vooruitgang in het comfort. De eventuele mindere controle over het voertuig speelt volgens mij bij normaal gebruik niet zo'n grote rol.

Ik mijn wildste dromen speel ik wel eens met de gedachte de huidige krachtbron te vervangen door een Irmscher 4 liter 6 cilinder. Mocht dat ooit gaan gebeuren dan komt daar wel een handbak achter (daar komt dan nog bij dat de beschikbare automaatbakken waarschijnlijk het koppel van dat blok niet aan kunnen).

Maar goed, ik ben nu zeer tevreden met de automaat.

Groet,

Walter
 
david jou bak heeft nog niet zoveel gelopen is het wel?en deze is verder lekvrij? maar dan moet je ook de software aanpassen. anders weet ik nog wel wat voor je.
 
Ik heb nu mijn tweede omega met automaat en ik zou niks anders willen, mijn vader was anti automaat maar heeft nu ook een automaat en het bevalt hem ook zeer goed. Maar het is maar goed dat we niet allemaal hetzelfde willen, toch.
Ik vindt dat bij een omega met een dikke motor een automaat hoort.
 

Xedrah

Donateur 2024
Heb even nagevraagd via die link. Maar schijnt allemaal te passen op een 3.2. Dus nu ff een nachtje over slapen.
 
De Y32SE is origineel geleverd met een handbak in de Vauxhall Omega ! dat is dezelfde bak als in de B2 2.2 DTI ;) die zou je dus moeten hebben voor ombouw naar een handbak.
 

Xedrah

Donateur 2024
In Engeland wel en Duitsland en Nederland niet zeker...

Zelfde bak als een diesel? Apart.... :?
 
De 2.2 DTI heeft ~280NM torque, de 3.2 V6 heeft ~290NM.
Komt dus redelijk overeen.
En aangezien de versnellingsbakken, over het algemeen, wel wat overcompensatie hebben, zie ik niet in waarom die bak niet uitwisselbaar zou kunnen zijn ;)
 

Xedrah

Donateur 2024
Nou ja, zat te denken aan de toerentallen die nogal verschillen, koppel komt wel aardig overeen idd.
 
Je kan het raar vinden of niet, het is zoals het is, ze hebben dit alleen geleverd voor de politie voertuigen, en nee ook niet in Duitsland Alléén in Engeland !


Heeft even terug een complete set te koop gestaan op ebay (handbak afkomstig van een 3.2 met alle bij behorende delen)
 

Xedrah

Donateur 2024
martijn_maja zei:
david jou bak heeft nog niet zoveel gelopen is het wel?en deze is verder lekvrij? maar dan moet je ook de software aanpassen. anders weet ik nog wel wat voor je.


Martijn! Ik zie je reactie nu pas...

Bak is prima idd, net afgesteld, nieuwe olie en filter en is idd lekvrij met nu 132000 km.

Vertel, wat heb je voor me?
 
Bovenaan