Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2](Edit)En we gaan weer verder...

Hallo allemaal,

Na weer een tijdje probleemloos gereden te hebben was het toch ineens weer tijd voor wat problemen. Sinds vorige week maandag doet ze weer heel vervelend. Omdat ik haast had heb ik de Omi op haar staart getrapt en dat is iedere keer weer heel fijn rijden. Maar deze keer eindigde het even wat minder. Na een kilometer of 35 begon de auto tussen de 80 en 100 km/h heel erg te trillen, raakte ik vermogen kwijt en klonk de auto als een V8. Het verbruik was ook vergelijkbaar met een V8. Bij aankomst op de eindbestemming een vriend even onder de motorkap en onder de auto laten kijken en al snel bleek dat er een gat in de uitlaat zat. Moest alleen nog even uitzoeken waar, later blijkt deze aan de voorkant van de einddemper te zitten.

Om helemaal zeker te zijn of dit inderdaad het probleem is de auto nog even op de brug gezet. Daar kwamen nog twee dingetjes aan het licht: namelijk het aanzuigen van lucht ergens in de motor en een roffelend geluid rondom de automaat bak. Het aanzuigen van lucht werd veroorzaakt door een gescheurd slangetje op de bovenkant van het blok vlak achter het Opel/ECO Tech logo waar 1 van de 4 slangetjes dus gescheurd was. Dat is opgelost en heb nu weer iets vermogen terug. Maar nog niet geheel en het brandstof verbruik is nog steeds aanzienlijk hoog, gem. 8,3 km/l bij een constante snelheid van 100 km/h op de CC terwijl dit normaal gesproken rond de 12,5 zit. Daarnaast trilt de auto in stilstand heel erg, alsof ze op een trilplaat staat. En een ander probleempje is dat de snelheidsmeter en de toerenteller af en toe wegvallen, de kilometerteller en de dagteller doen het dan wel gewoon evenals de CC. Heb de ABS pomp nog niet zo lang geleden laten vervangen en ben eigenlijk bang dat deze het al weer begeven heeft.

Heeft iemand enig idee of de genoemde problemen een samenliggend probleem vormen of dat het aparte problemen zijn? Ik zou daar erg mee geholpen worden.

Met vriendelijke groet,

Benjamin
 
Re: [B2]En we gaan weer verder...

Ik zou zeggen bobine en in het ergste geval een koppakking en dan een brug daarvan ( stukje tussen 2 zuigers)

Bobine is een kwaal en als die het niet is ff compressie meten.
 
Re: [B2]En we gaan weer verder...

Ja dit lijkt erg op de bobine, heb ik met m'n 3 liter ook gehad.

Gr. Paul
 
Re: [B2]En we gaan weer verder...

Bedankt voor de snelle reacties, daar kunnen we mee aan de slag. Ik heb alleen geen idee wat de bobine precies is, ben een eerste klas leek. Heeft iemand hier een foto van. En is de bobine van de B2 V6 hetzelfde als van de B1 V6?

Groetjes Benjamin
 

Andrew

600.000
Re: [B2]En we gaan weer verder...

De bobine is dat ding dat de vonk opwekt, in jouw geval het onderdeel waar de bougiekabels alle 6 vandaan komen.

Een B2 met een X25XE-motor (dat moet modeljaar 2000 zijn, volgens jouw model Omega omschrijving is dat 2001 maar dat kan eigenlijk niet) heeft dezelfde bobine als een B1 met eenzelfde motor (een B2 met Y26XE of Y32XE heeft 2 bobinebruggen bovenop de bougies en dat is compleet anders).

Andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: [B2]En we gaan weer verder...

Het zwarte ding achterop het blok, met die 6 aansluitingen.
DSC03495.jpg

Foto van Jack
 
Re: [B2]En we gaan weer verder...

Kunnen ook de bougie kabels zijn. Beste om in het donker te testen met een plantenspuit. Het water over de kabels vernevelen als dan ergens een kabel kapot is je een vonk. Is dit niet het geval dan zul je naar de bobine kunnen kijken. Deze blazen zich intern wel eens op.
 
Re: [B2]En we gaan weer verder...

Bedankt voor de foto en informatie, is direct een heel stuk duidelijker. We gaan vanavond even eens aan de slag.

Andrew zei:
Een B2 met een X25XE-motor (dat moet modeljaar 2000 zijn, volgens jouw model Omega omschrijving is dat 2001 maar dat kan eigenlijk niet) heeft dezelfde bobine als een B1 met eenzelfde motor (een B2 met Y26XE of Y32XE heeft 2 bobinebruggen bovenop de bougies en dat is compleet anders).Andrew

Dat dacht ik dus ook, dit moet een Omega van 2000 zijn. Maar deze auto is afkomstig uit Japan en het lijkt alsof iedere auto hier een jaar jonger is dan zou moeten. Ze hebben hier namelijk ook B1 Vectra's met een 2.2 motor en B2 Vectra's met zwarte stootstrips.. En de Astra G is hier zelfs nog verkrijgbaar van 2005..

Groetjes Benjamin
 
Donderdagavond dan eindelijk even een kijkje genomen onder de auto, uitlaat is gelast en maakt geen lawaai meer. Omdat er hier een grootschalig stroomuitval was vlak na het lassen hebben we de zoektocht naar de andere problemen moeten staken. Dus de auto van de brug. Bij het wegrijden op een ander dingetje gestuit. Het luisterend oor van de monteur viel op een raar geluid dat steeds aan ging op een bepaald moment. Blijkt dat de versnellingsbak nog steeds in storing schiet als de motor te lang stationair draait, vlak voor dat moment begint het vliegwiel lawaai te maken, 2/3 seconden daarna schiet dus de gearbox in storing. Iemand een idee wat dit is.. Ik dacht dat ik nu wel klaar was met de versnellingsbak, helaas dus niet.

Hoor graag van jullie

Groetjes Benjamin
 
Is het zeker het vliegwiel en niet de koppelomvormer?

Vliegwiel draait na het starten constant alleen de koppelomvormer verranderd op het moment dat je gas geeft of afremt.
 
jack-omegax3.0xe zei:
Is het zeker het vliegwiel en niet de koppelomvormer?

Vliegwiel draait na het starten constant alleen de koppelomvormer verranderd op het moment dat je gas geeft of afremt.

Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee. De monteur die een kijkje heeft genomen vond het erg opvallend en dacht meteen aan het vliegwiel. De combinatie van de automaatbak die in storing schiet en dus het bijkomende geluid van het vliegwiel(??) gebeurt alleen bij stilstand van de auto als de motor dus te lang stationair draait.

Groetjes Benjamin
 
Vanavond een nieuwe poging gewaagd de dame eens te onderzoeken. De bougies zijn vervangen( en dat was nodig ook, 1 deed helemaal niks meer en 3 waren aangebrand). Daarnaast erachter gekomen dat een van de bougie kabels niks meer doet, deze gaat nog vervangen worden. De auto reageert nu weer iets beter bij het optrekken, iets meer power en het trillen bij het schakelen naar de 4 versnelling (automaat) is het trillen tussen de 80 en 100 km/h ietsjes minder. Het verbruik is echter nog steeds hoog, 7,3 km/l bij 100 km/h op de CC. De volgende stap is dus de bobine controleren en tegelijkertijd de bougie kabels vervangen.
Eerst maar eens een bobine te pakken zien te krijgen.

Heeft iemand daarnaast nog tips, nu we bezig wil ik alles controleren wat mogelijk hiermee te maken heeft.

Alvast bedankt.

Benjamin
 
Nu dan eindelijk de motor uit laten lezen, heeft even geduurd. De oude software was ge-upgraded en dat betekende dat er geen opel omega meer in stond. Oude software terug gehaald en dan eindelijk weten we wat meer.

Als eerste werd eigenlijk direct duidelijk dat de auto op 5 cilinders loopt, volgens 3 verschillende monteuren veroorzaakt door een kapotte bougiekabel. Die gaan we dus zsm vervangen. Daarnaast was er een vacuumslang los, die is terug geplaatst. Het lijkt erop dat er nog een kabel los of gescheurd is, maar die hebben ze nog niet kunnen vinden..

Verder kwamen er 4 storingen tevoorschijn:
- 19 Incorrect RPM signal
- 57 IAC low voltage
- 73 MAF sensor low voltage
- Hallensor high voltage

Deze verdwenen na het resetten. Maar gewoon om zeker te zijn, wat houden deze storingen precies in.

Groetjes Benjamin
 
Bovenaan