Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] G3 gaat pas laat over naar LPG

Hallo,

laatst zaterdag heb ik mijn Omega opgehaald maar toen ik gisteren en vandaag wegreed thuis viel mij op dat hij pas heel laat over gaat op LPG.
Maar als ik om 5 uur weer weg ga bij mijn werk dan gaat hij na 1km al over op gas. En 'smorgens pas na 10km.
Aangezien ik 25km ritten maak, rijd ik bijna de helft op benzine, dat is veel te duur. :$

Ook viel het mij op dat het systeem zichzelf een paar keer uit en weer aanzet. Dat zie ik aan de lampjes, die gaan dan allemaal uit en daarna telt hij de gas lampjes weer langzaam op.

Weet iemand wat dit kan wezen?

Mvg.
Stefan
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
ik heb dit ook gehad

mogelijk is de temperatuur sensor van je converter gammel of de koelwater doorstroming van de converter wordt bemoeilijkt door vervuiling in het koelsysteem

de auto gaat op lpg overschakelen als het koelwater temperatuur 35 graden heeft bereikt

loopt de auto op gas dan gaat het koelwater extra afkoelen door het omzetten van gas naar damp, en schakelt de auto weer op benzine tot deze weer boven de 35 graden is

dit was bij mij het geval........


grt. Hans
 

Andrew

600.000
Tja, wat jij beschrijft, is gewoon goed, alhoewel 10 km wel erg veel is. Er wordt pas overgeschakeld op LPG bij een bepaalde koelvloeistoftemperatuur en 's-ochtends is het kouder en duurt het dus langer voordat die temperatuur bereikt is. Dat terugschakelen van LPG naar benzine is ook correct, door de verdamper wordt warmte aan het koelsysteem onttrokken en daardoor daalt de temperatuur weer tot onder die "schakel"temperatuur.

Het verdient wel de moeite om de motorthermostaat eens kritisch te bekijken. Komt de temperatuurmeter op een langere rit wel tot 85 graden Celsius? Zo niet, dan blijft de thermostaat teveel openstaan en dat bevordert de opwarming natuurlijk ook niet. Als tie niet goed is dan vervangen.

Met dit gedrag van de LPG-installatie zul je mee moeten leren leven (doe ik al jaren ;)). Je kunt het opwarmen van de motor positief beinvloeden door direct na starten de binnentemperatuur op "LO" te zetten waardoor er in het begin geen warmte voor het interieur wordt onttrokken, ik zet de binnentemperatuur weer normaal zodra ik zie dat de temperatuurmeter loskomt. Dit trucje scheelt bij mij echt heel veel, bijna een factor 2 sneller op LPG na een koude start. Ik zet dan wel de voorruitontwaseming aan, anders krijg je mogelijk een beslagen voorruit.

Andrew
 

Andrew

600.000
omega_cruiser zei:
dat hoort toch echt niet zo Andrew


Hmm, die opmerking snap ik niet.

Jij beschrijft in je eerste reactie precies hetzelfde als ik, namelijk pas overschakelen naar LPG boven een bepaalde koelvloeistoftemperatuur en kortstondig weer terug schakelen naar benzine door afkoeling t.g.v. het verdampen van LPG.

Dat gedrag bedoelde ik met `ermee leren leven`, want zo is deze G3-installatie nou eenmaal ontworpen. Ik gaf al aan dat 10 km op benzine rijden inderdaad erg veel is, dus of de koelvloeistof komt erg langzaam op temperatuur (kapotte thermostaat) of zoals jij oppert de temperatuursensor, die niet goed registreert. Een belemmerde doorstroming door de verdamper zou ook kunnen maar lijkt mij minder waarschijnlijk.

Andrew
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Andrew zei:
Een belemmerde doorstroming door de verdamper zou ook kunnen maar lijkt mij minder waarschijnlijk.

Andrew

Dit was bij mij het geval, even de koelslangen van de converter loshalen en door blazen met perslucht, toen kwam er een soort prop uit die de doorstroming belemmerde

Als ik eenmaal op gas rij dan moet deze niet meer overschakelen


grt. Hans
 
Sinds ik op gas rij (en dat is nog niet lang) doet de mijne dat ook, s' morgends duurt dit ook zéker 6 a 8 Km en als ie warm is soms maar enkele 100 meters op de enkele duizend km dat ik op gas rij (wachten op overschakelen) heb ik bijna een volledige benzinetank leeg gereden. :(
Ik heb m'n thermostaat laten uitmeten en die blijft momenteel hangen tussen 60 en 70 graden :(
De nieuwe is al in m'n bezit maar om techn. reden laat ik hem niet inbouwen bij opel ( te duur ) laat dit door een vriend doen echter kan pas 3de week van Maart ;(

Hier m'n nieuwe ...78 Euro !


 
De motor komt wel op temperatuur, maar naar mijn idee wel wat laat. Ik weet niet hoe lang deze auto's er normaal gesproken over doen?
Vanmorgen zag ik, toen hij warm werd, dat hij naar de 90 graden ging en een paar honderd meter verder netjes op de 85 lag en bleef.

Btw. kan ik de ecc ook gewoon op OFF zetten ipv LO? Ik hoef geen koude lucht in me snuffert zo vroeg in de ochtend. ;) (Airco doet het niet, maar is nog koud. :') )
 

Andrew

600.000
StefanS zei:
Btw. kan ik de ecc ook gewoon op OFF zetten ipv LO?

Ja, dat kan ook, je kunt ook even de blower op minimaal zetten en omhoog richten, 1 druk op AUTO reset alles dan weer als je de normale temp weer hebt ingesteld, zo doe ik het meestal.

Max zei:
Sinds ik op gas rij .............. heb ik bijna een volledige benzinetank leeg gereden.

Dat lijkt me niet de bedoeling. Maar jij hebt Lpi en daarmee dus geen verdamper, lijkt mij dat starten op benzine minder lang hoeft te duren. LPG-systemen met een verdamper hebben nu eenmaal wel warmte nodig om de vloeibare LPG om te zetten in dampvormige LPG. Kunnen ze het omschakelpunt benzine --> LPG niet softwarematig beinvloeden?????

Andrew
 
Andrew zei:
Kunnen ze het omschakelpunt benzine --> LPG niet softwarematig beinvloeden?????

Andrew

Er is véél mogelijk met de software, maar volgens de lpg installateur moet de temperatuur toch 35 graden hebben om alles automatisch te laten verlopen ik kan natuurlijk ook onmiddelijk op gas starten maar of dat gezond is wéét ik niet?

Zo is de software bij mij ingesteld indien..ik bv. in Duitsland voluit zou rijden, er benzine af en toe bijgespoten wordt of bv bij vollast met een aanhanger/caravaan ergens op een pass.
 
Vanmorgen geprobeerd ecc uit te zetten, het spul wordt idd sneller warm.
Ik zag zelfs dat hij al na 3/4km opnieuw de lampjes ging tellen. Echter duurde het nog steeds 10km voordat hij daadwerkelijk overging op LPG.
En op 5/6KM stond de temperatuur netjes op de 85 graden. Op de 3/4km stond hij net boven het nul punt van de meter.
 

Andrew

600.000
Dan zou ik toch eens de LPG-installatie na (laten) kijken op de temperatuursensor en het opwarmen van de verdamper, want dit is niet zoals het hoort. Als eerste stap kun je de slang naar en vanaf de verdamper eens voelen qua temperatuur zodra de motortemperatuur net op 85 staat (dus na pakweg 5 km) maar de auto nog niet definitief overgeschakeld is op LPG. Die zouden dan in elk geval redelijk warm moeten zijn (zeker meer dan 35 graden).

Overigens worden er bij inbouw ook nog wel eens fouten gemaakt met de plek in het koelsysteem waar de verdamper wordt ingevoegd.

Andrew
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Andrew zei:
Dan zou ik toch eens de LPG-installatie na (laten) kijken op de temperatuursensor en het opwarmen van de verdamper, want dit is niet zoals het hoort. Als eerste stap kun je de slang naar en vanaf de verdamper eens voelen qua temperatuur zodra de motortemperatuur net op 85 staat (dus na pakweg 5 km) maar de auto nog niet definitief overgeschakeld is op LPG. Die zouden dan in elk geval redelijk warm moeten zijn (zeker meer dan 35 graden).

Overigens worden er bij inbouw ook nog wel eens fouten gemaakt met de plek in het koelsysteem waar de verdamper wordt ingevoegd.

Andrew

helemaal mee eens Andrew d:)b


grt. Hans
 
Kun je ongeveer aanwijzen waar die verdamper dan zit? Of is dat verschillend per installatie.

Toen ik vanmiddag weer weg reedt van mij werk duurde het bijna 2km voordat hij overging op gas.
Rond half 6 was ik weer thuis en toen ik de auto weer pakte om kwart over 7 ging hij na 10m al over op gas. Even ter info. ;)
 

Andrew

600.000
Zoek eens met Google / afbeeldingen op LPG-verdamper en je krijgt een overvloed aan foto's. Het is symplistisch gezegd een ronde trommel waaraan wat slangen (koelvloeistof aan- en afvoer, gasvormig LPG afvoer naar de verdeler) en een koperen leiding (aanvoer vloeibaar LPG) en nog wat elektrische aansluitingen zitten.

Waar dat ding zit :? :? Ik gok op rechtsvoor van de motor op het schutbord (voorwaartse rijrichting als orientatie), daar zit tie bij mijn Omega althans. Maar dat kan anders geplaatst zijn bij jouw Omega.

Gegeven je laatste opmerking lijkt het overschakelen wel goed te gaan als de motor redelijk op temperatuur is.

Andrew
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
bij mij zit de verdamper onder het koelwater tankje rechts voor (als je achter het stuur zit) tegen het schutbord


grt. Hans
 
Ik heb vanavond hem proberen te vinden, maar is niet gelukt.. :F
Ik heb een paar foto's gemaakt, kunnen jullie hem daarop aanwijzen?
4rrgk9.jpg

169lthw.jpg


Daarnaast viel mij op dat er iets nieuw uitzag, kunnen jullie mij vertellen wat dat is?
Het zit daar tussen de radiatoren en de motor, dat koelblokje oid:
akec1g.jpg
 

Vega

Medewerker
Administrator
Als ik het goed zie zit de verdamper onder het koelvloeistoftankje.

Dat met de ding met de koelribben is dat niet de gascomputer.
 

Andrew

600.000
Ik heb je foto's eens nauwkeurig bestudeerd. Nou, ze hebben er een lekkere bende van gemaakt qua bekabeling, die kluwe beneden achter de radiateur 7(8)7

Voor zover ik het op deze foto's kan zien, is mijn eerdere opmerking "Overigens worden er bij inbouw ook nog wel eens fouten gemaakt met de plek in het koelsysteem waar de verdamper wordt ingevoegd" bij deze bevestigd |:(

Toelichting:
De motorthermostaat heeft een kleine bypass waarvan een dunne slang naar het gasklephuis loopt en vandaar direct doorloopt naar het expansievaatje. Inderdaad zal via deze slangen de eerste warme koelvloeistof stromen met als doel het gasklephuis (en daarmee de aangezogen verbrandingslucht) te verwarmen. Alleen is de hoeveelheid vloeistof heel erg beperkt, die bypass aansluiting op het thermostaathuis heeft een binnendiameter van (gokje) 5 mm (deze bypass-constructie heeft als bijkomend voordeel dat dit type motor heel simpel zichzelf ontlucht als het koelsysteem wordt gevuld, maar dat terzijde). Op onderstaande foto heb ik deze slangen rood gemaakt, het ene blauwe streepje gaat door het gasklephuis en het andere blauwe deel is het beginstuk vanaf de thermostaat wat niet zichtbaar is op deze foto van mijn Omega.

33275nb.jpg


Bij jouw Omega is de slang tussen het gasklephuis en het expansievaatje op 2 plekken voorzien van dubbele slangklemmen waarbij dikkere slangen :? op de originele dunnere slang worden aangesloten. Als dit inderdaad de verdamperslangen zijn, dan is mij wel duidelijk waarom het 10 km duurt bij een koude motor voordat de verdamper goed warm is, er is gewoon veel te weinig stroming door het bypass-systeem. Enige oplossing: de slangen van de verdamper op een andere plek invoegen in het koelsysteem.

Nog enkele tps:
- Het gasklephuis is lekker olie-achtig, gasklephuis zou ik reinigen en olie-afvanger in de carterventilatie plaatsen (zie viewtopic.php?f=91&t=1644 ).
- De koelvloeistof in het expansievaatje is van een nogal ongedefinieerde kleur. Advies om dit te verversen met roze koelvloeistof (G12+), is tevens behoud van je koppakking.
- geen OEM oliefilterelement :S _O-


Andrew
 
Andrew zei:
Nog enkele tps:
- Het gasklephuis is lekker olie-achtig, gasklephuis zou ik reinigen en olie-afvanger in de carterventilatie plaatsen (zie viewtopic.php?f=91&t=1644 ).
- De koelvloeistof in het expansievaatje is van een nogal ongedefinieerde kleur. Advies om dit te verversen met roze koelvloeistof (G12+), is tevens behoud van je koppakking.
- geen OEM oliefilterelement :S _O-

- Is het 'ergens anders invoegen van de verdamper' zelf te doen? Zoja, waar moet hij er dan tussen?
- Kun je de koelvloeistof ergens aftappen? En hoeveel liter gaat erin?
- Bedoel je dat ik die niet heb, of dat ik hem eruit moet halen? 7(8)7
 
Bovenaan