Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] G3 gaat pas laat over naar LPG

Koelvloeistof kun je aan de bestuurderskant van de radiator aftappen. Daar zit een rode dop in de radiator die je kunt opendraaien. (let op deze kan je er niet zomaar uittreken, Wat ook de bedoeling is.)
Wel de dop van het expansie vaatje halen anders loopt er niks uit.

Wat andrew bedoeld is dat je een universeel olie filter op hebt zitten en geen opel filter( vindt dit een beetje onzin een filter is een filter of er nu opel opstaat of niet)
 

Andrew

600.000
StefanS zei:
- Is het 'ergens anders invoegen van de verdamper' zelf te doen? Zoja, waar moet hij er dan tussen?

Jazeker, je zult wel de juiste slangen, slangverbindingen enz. moeten hebben.
Ik zal trachten om morgen een foto te maken hoe en waar het bij mijn Omega is aangesloten.

StefanS zei:
- Kun je de koelvloeistof ergens aftappen? En hoeveel liter gaat erin?

Zoals Jack ook aangeeft, zit er (in voorwaartse rijrichting kijkend) linksonder aan de achterzijde van de radiateur een rood kraantje. Ik schat dat er op die manier een liter of 5 tot 6 uit zal lopen, de totale inhoud is nog enkele liters meer (dat laatste staat in je instructieboekje maar kan ik momenteel niet nakijken want de Omega is op stap met mijn vrouw). Een keertje of wat spoelen met water zou ik wel doen.

StefanS zei:
- Bedoel je dat ik die niet heb, of dat ik hem eruit moet halen? 7(8)7

Nee hoor, ik zag toevallig een niet-origineel oliefilter zitten, natuurlijk niks mis mee verder, wat ik met die smilies ( :S _O- ) trachtte aan te geven (maar blijkbaar niet is overgekomen :$ ).

Andrew
 

Andrew

600.000
Net even in het vooronder gedoken :) en een paar fotootjes geschoten. Bij mijn Omega is de verdamper voor de oliekoeler tussengevoegd, dus in de slang die hieronder een geel streeplijntje heeft gekregen:

28rh2dy.jpg


Op de volgende foto is die slang nogmaals te zien (die met die bindbandjes vastzit aan die geribbelde electra-schacht) naar de verdamper.

1zd52ys.jpg


Andrew
 
Bedankt voor de fotos! Wordt het echt duidelijk van xD.
Gisteren direct even onder de motorkap gekeken en heb besloten het maar door iemand anders te laten doen. Het zit me allemaal net iets te ver weg en overal onder.
Maar ik wacht eerst af wat het probleem is met het mm lampje.
 
Ik denk dat het MM lampje brand door een storing met de gas installatie. Ik heb met Berry een tijdje terug ook een Omega 2.2 met gas gehad met zelfde probleem. Ik heb toen de boel gerezet. Toen we de auto op nieuw starten op benzine was het goed geen melding maar zo gouw we de schakelaar omzetten op gas was het weer raak. Ik meende dat de oorzaak toen was een niet goed werkende luchtmassa meter? Laat hier eens naar kijken.

Mvg, JW Smedinga.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
storing kan ook komen door teveel omschakeling van gas naar bezine en andersom

een keer de slangen en converter door blazen of de koelwater leidingen om leggen zoals bij andrew


grt. Hans
 

Andrew

600.000
Gokken waarom het MM-lampje brandt, levert geen oplossing, gewoon uit laten lezen, dan weet je waar je moet zoeken.

Andrew
 
Ik heb vanmorgen al reactie terug gehad en hij kwam met deze reactie:
Ik heb even geïnformeerd i.v.m. het ontbreken van het motor lampje, dit gebeurd vaker omdat de auto op LPG loopt, door de inbouw van een LPG computer ziet de originele computer dit als een fout en gaat het lampje van het motomanagement branden. Sommige mensen vinden dit irritant en laten het lampje uitzetten of verwijderen. Dit kan verder geen kwaad het enige nadeel is als er een andere storing is het lampje dit ook niet aangeeft.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens u nog veel veilige kilometers met de Omega.
 
Vind dit maar een vage reden. Er rijden zoveel auto's op lpg dat hier zeker wel een oplossing voor is. Als je nu een ernstige storing of fout in de motor hebt zitten zie je het nergens aan.
 

Andrew

600.000
Die redenatie van die garagist is inderdaad onzin, bij mijn auto heeft de LPG-installatie nog nimmer een brandend MM-lampje veroorzaakt.
 

yoyo

The UK brothers
Als het motor management lampje gaat branden is er iets niet in orde met de originele sensoren.
De LPG unit wordt niet gechecked door het management, en dus zal een brandend mm lampje bij het op Lpg rijden duiden op een niet goede
verbranding!
Dit kan van allerlei oorzaken hebben dus (van LMM t/m injectoren of plunjers van het gasgebeuren) dus uit lezen met en zonder op Lpg draaiende motor.
Het lampje eruit halen is zo'n beetje het laatste wat je doen moet, eerst uit laten lezen!!!
Dit is de zuinigheid die de wijsheid bedriegt (zo...hoe zeg ik dat?)

En daarbij kan ook de noodloop nog eens van zich laten spreken en dan moet je wel het zaakje uit laten lezen!
Ik zelf rij al jaren op lpg en daar is niet mee aan de hand en doet precies hetzelfde al die van Andrew, de eerste km's op benzine
en daarbij zet ik de kachel meestal uit (ivm het beduidend snellere warm worden van het koelsapje)

Als hij eenmaal warm weggezet word dan houd hij vrij lang zijn warmte vast en zal na enige uren ook sneller op temp zijn.
De regel is van benzine over naar LPG bij 34 graden en bij warme motor over naar LPG bij 2500 toeren.
(dit alles word door de LPG unit geregeld.)

En wat betreft de koelsapslangen: de manier waarop Andrew het beschreef is de juiste manier.
 
Ik heb inmiddels al contact opgenomen met Vega om hem uit te laten lezen. Maar hij woont bijna 200km bij me vandaan.
 

Andrew

600.000
Tja, zelfs met LPG kun je dan beter even bij een lokale Opeldealer een afspraak maken om uit te laten lezen.
 
Hmm, topic beetje uit het oog verloren.
Ik heb hem uit laten lezen door de Renault dealer in de straat (Ja, ik weet het). Die zei dat er een melding zat bij de inspuiting van cylinder 1. Verder niet.
Maar nu het weer wat warmer wordt gaat hij wel snel(ler) over op gas. En aangezien ik eerst ff moet sparen laat ik het eerst even zo.
Als het zomer is (maw mooi weer) dan breng ik hem wel weg. Dan kan ik mij ook redden verder op de motor. Is het nu nog iets te koud voor.
 
Het is nu nog wel koud, maar nog wel te doen op de motor.
Vanmiddag kan ik de auto weer ophalen. Volgens Brouwer LPG zijn de slangen naar de verdamper te dun en zitten op een verkeerde plek in het koelwater systeem waardoor hij te langzaam warm wordt. De slangen gaan ze voor mij verleggen en daarmee zou het probleem opgelost kunnen zijn.

Dit had ik ook al in een ander topic gezet, maar als iemand een oplossing zoekt en op dit topic stuit, dan zien ze een antwoord. ;)
 
Bovenaan