Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[b2] gisteren 6 cilinder 2.5 dti vandaag 5 cilinder dti

Gisteren met een paar vrienden naar preston pal ace geweest in Almelo. [offtopic]gezellige tent trouwens[/offtopic]
vanmorgen na het ontbijt naar de auto starten en!!!!!!!!!!!!!!!!!!! het was toch een 6 cilinder?????.
Proberen dan maar. Wat me opviel is dat toen de auto nog koud was dat de motor wel aardig reed en soms ineens het wel weer goed deed en dan weer niet. (Inhouden)toen de auto warm was was het probleem verholpen.

vanavond had ik zoiets van toch ff lkkr stukje rijden. En ja hoor probleem was er weer. Na een stuk gereden te hebben blijft de motor ook als die warm is slecht lopen.

zit zelf te denken aan een verstuiver omdat het lijkt of hij soms wel diesel krijgt en dan weer niet

Heeft iemand hier ervaring mee
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Vertsuivers zijn mogelijk een oorzaak. Je kan er hebben die verstoppen, of die blijven lekken.
Of helemaal open blijven in sommige gevallen.
Het laatste geval kenmerkt zich door niet meer starten in warme toestand, de brandstofdruk valt dan weg op de common rail.

Je kan die injectoren laten testen bij een erkend bosch diesel center, dat moet niet gek veel kosten, + ze zijn erna weer 100% clean.
Prul nooit zelf aan die dingen, en al zeker niet zelf testen. De inspuitdruk is zo hoog en de straaltjes zo fijn dat die los door je vel en vlees spuiten!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je wat handigheid hebt is het zelf uit te bouwen.
MAAR de inlaatcollector modt eraf. Let daar enorm op met vallende rubbertjes, moertjes, boutjes aan de inlaatkanalen, of je kan de kop afbouwen...

Als die eraf is, vlinderkleppen controleren op ontbrekende delen en gloeibougies nameten op werking.
Indien missende onderdelen van vlinderkleppen (schroefjes, vleugel, asjes) , dan mag je aan het grote werk beginnen om de cilinderkop af te bouwen en turbo na te kijken...

Klinkt misschien ontmoedigend...

Als je km-stand rond dd 200.000 is zou ik zelfs aanraden van de injectoren te laten doen...
(Nieuwprijs van die beestjes is ongeveer 350€/stuk)

Succes!
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Dat is een onderdeel wat ik niet zou kopen via ebay. De limieten bij die dingen zijn zo nauw en de gevolgen kunnen zwaar zijn.
(En neen ik heb geen winst in een bosch bedrijf {was het maar})

De oorzaak van mijn gebarsten piston zou een niet correct functionerende injector geweest zijn. Ik denk dat iedereen wel kan rekenen om die kosten in te schatten aan onderdelen en uurloon.

Bon. De cri 1 injector van bosch werkt op 1350bar en heeft brandstofopeningen van ik dacht iets meer dan 3micron.
Een menselijk haar is 3micron dik.
Je kan je wel voorstellen wat een verstopping door onzuivere reparatie kan teweegbrengen. (Arm mengsel, hogere temperatuur, bla bla bla ... Of net alle fuel in je cilinder, bla bla bla ...)
De 3e generatie cri moet zelfs in een clean-room hersteld worden daar die maar 1micron openingen meer hebben!

Enfin genoeg over te googelen
http://www.boschdieselcenter.com.sg/mam ... re_eng.pdf

Mijn prijsstelling was NIEUWprijs, al dan niet met schrootwaarde, weet ik niet meer, dacht zonder.
Je kan ook gereviseerde vinden aan pakweg 280€ door een erkend bosch center.
Als je wat rondzoekt kan je je eigen injectorrn laten testen voor rond de 30€/stuk.
Dat is een volledige test: cleaning en alle werkregimes met rapport.
Van daaruit weet je heeeeeeel veel.

Je kan zelf ook al een "lektest" doen door de retour te vergelijken in bekertjes.
Je kan daarmee echter enkel een hele slechte onderscheiden van een gemiddelde goede.

De pomp kan ook slecht zijn, maar dan heb je geen selectieve cilinder uitval > commom-rail.
Check rond de pomp wel op lekken van zowel pomp als hoofdbrandstofleiding,
Voor zover je er iets van kan zien met alles grmonteerd...
 

tonboy

Verbannen
Weten allemaal dat onderdelen in Duitsland veel goedkoper zijn dan in NL. Zelfs bij de Opel dealers scheelt het enorm.
Daarnaast, deze firma http://www.diesel-technik-biberach.de/ is niet zomaar een ebay bedrijfje maar heeft een echte onderneming er achter staan.
De aangeboden injectoren zijn gereviseerd, en komen met 1 jaar garantie. Ik zie niet wat daar mis kan gaan.

Zou inderdaad niet te lang blijven doorrijden met dit probleem, voor je het weet heb je inderdaad kapotte zuigers, zoals Stijn opmerkte.
 
Probeer eens met de stekkertjes van de verstuivers te wiebelen als de motor op 5 poten loopt. Ik heb namelijk een kleine kabel breuk in een draad zitten die op het moment ik met de kabeltjes beweeg ineens ervoor zorgt dat er met 5 of 6 gelopen wordt.
 
akkoord dat word weer sleutelen |:( .
Heb hem net weer inlaat. (Er was een gloeibougie uitgelopen) ik heb toen de auto ook een beurt gegeven, egr afgelopen, en het inlaatspruitstuk schoon laten stomen bij liebherr. Toen ik hem in elkaar had liep de motor veel mooier dan voorheen.

Ik schok een beetje van de vlinderkleppen. Daar gaat ik morgen eerst naar kijken. En de verstuivers er maar eens uithalen en laten testen.

ik zit echt aan de verstuivers te denken. Omdat de motor geen ratels of iets laat horen. En het probleem zich pas voordeed
na een nacht stil te hebben gestaan. Als de vlinderkleppen het tijdens het rijden had begeven. Had ik toch iets had moeten horen.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de 5 cilinder<br /><br />-- 26 mei 2014 22:05 --<br /><br />
Probeer eens met de stekkertjes van de verstuivers te wiebelen als de motor op 5 poten loopt. Ik heb namelijk een kleine kabel breuk in een draad zitten die op het moment ik met de kabeltjes beweeg ineens ervoor zorgt dat er met 5 of 6 gelopen wordt.

Das een goeie. Laat ik daar eerst eens naar kijken. Voordat alles gedemonteerd is.
Thnx
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Je kan ze er desnoods ook aftrekken om een verstuiver uit te sluiten.
Maar niet overdreven doen, zo gezond is dat ook weer niet.

@Jack, dan moet je toch dringend een nieuw stukje kabelboom steken, want is niet gezond als je niet constant je inspuiting krijgt...
(Is wel een k* werkje met de motor erin... -O- )
De tool voor de pinnetjes van de stekkers heb ik niet. Dat moet een hele fijne zijn.
Heb van men oude kabelboom zo dus een stekkertje stuk gedaan door te proberen.
 
ik zeg hopla gevonden.
Bedankt jack. Het was een slechte stekkerverbinding. Met de eerste die ik aan raakte liep die weer fantastisch als dit probleem voor blijft komen dan maar de stekkertjes v v.
Wat versta je onder een kl....werk illuminator is het wel een beetje te doen?


[mod]S.v.p. een normale lettergrootte gebruiken. Aangepast.[/mod]
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik heb de kabelboom nog niet moeten vervangen, daar zijn normaal weinig problemen mee...
vind het straf dat we hier al 2 personen hebben met slechte kabel/stekker.

De pinnetjes omzetten naar een andere stekker is mij nog niet gelukt.

Kan het niet zijn dat er zo een lock van een pinnetje gebroken is waardoor je stekker gewoon niet erop geklikt blijft?
Want dat hebben ze mij ook gelapt bij de VOD, door met een schroevendraaien die connector te hanteren. })
Tie wraps bieden mij voorlopig soelaas om de connector op zen plaats te houden.

Daarom was ik aan het zien om de pinnetje om te steken naar een nieuwe/okkasie behuizing, maar ik ben nog niet zover geraakt.

De hele kabelboom van de injectie overleggen gaat niet zo simpel zijn met de motor IN de Omega gebouwd.
Je hebt gewoon niet veel ruimte om er langs te gaan met tang o.i.d. ...
 
Illuminat0r zei:
Je kan ze er desnoods ook aftrekken om een verstuiver uit te sluiten.
Maar niet overdreven doen, zo gezond is dat ook weer niet.

@Jack, dan moet je toch dringend een nieuw stukje kabelboom steken, want is niet gezond als je niet constant je inspuiting krijgt...
(Is wel een k* werkje met de motor erin... -O- )
De tool voor de pinnetjes van de stekkers heb ik niet. Dat moet een hele fijne zijn.
Heb van men oude kabelboom zo dus een stekkertje stuk gedaan door te proberen.


!!!!!!! pas enorm op met wat je hier zegt bij sommige type verstuivers kan je dit absoluut niet doen: als je daar de stekker los trekt bij een inspuit moment dan blijft hij open staan en snijdt hij je zuiger stuk of pompt hij de cilinderruimte vol diesel en heb je vloeistof slag .........
 
Het stekkertje bleef maar loskomen.

Heb nu een heel klein beetje aluminium folie in het stekkerje gstoken en nu blijft ie al wel 5 dagen en 1200 km zitten..

Ik dank u heren voor de techn. Info.
 
Alu folie geleidt, lijkt me geen goed plan? tenzij je echt 100% zeker bent dat het niet aan de contacten kan komen... en dan nog... -O-

das de reden voor alu folie.

als ik het stekkertje naar links duwde bleef die wel op 6 cilinders lopen, tot een bult of drempel in de weg liep die weer op 5 cilinders.

en met allu folie niet meer.

en tegen de contacten komt ie niet anders had die dat al wel gedaan na de eerste start.

heb er nu 1250 km op zitten en geen problemen meer gehad

mvg Alex
 

tonboy

Verbannen
kan je niet beter een stukje hout, tandenstoker of zo , ertussen frommelen ? aluminium gaat oxyderen en zal op de duur voor een kortsluiting gaan zorgen.
 
kan je niet beter een stukje hout, tandenstoker of zo , ertussen frommelen ? aluminium gaat oxyderen en zal op de duur voor een kortsluiting gaan zorgen.

Daar heb je een sterk punt, de verschillende eigenschappen van metaal vergeten |:( ,

morgen maar een wat proberen.
Thnx Ton
Alex
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Vega zei:
Misschien is een nieuwe stekker erop maken beter.

Is zowieso het beste idee, maar ik heb ze nog niet gevonden aan een redelijke prijs/of binnen europa.
Ook de tools nog niet, moet een heel fijn type zijn.
 
Bovenaan