Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

(B2)Koelvloeistof lekkage 2.2

Hallo mensen,

Ik heb vanmiddag bij de omi een lekkage ontdekt wat zeer waarschijnlijk koelvloeistof is. Het reservoir is ook leeg en onder de auto druppelt vloeistof. Alleen de plek vind ik een beetje vreemd. Achter de motor net boven de uitlaat (als je er voor staat rechts) Ik heb laatst het reservoir moeten vullen maar er lekte verder niks. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn???

Groeten,

Jeremy
 
R

Ralph

Gast
EGR klephuis is watergekoeld. Deze zal hoogstwaarschijnlijk lekken
 
Ik wil de auto maandag of dinsdag naar mijn monteur brengen, maar waar moet hij dan precies naar kijken? Of is het mogelijk om dat zelf te zien. Even stomme vraag: Wat doet de egr klep precies?

Alvast bedankt.
 

Andrew

600.000
bij deellast zorgt de EGR-klep ervoor dat een klein deel van de uitlaatgassen naar de inlaat terug kunnen stromen. Het is een milieumaatregel om de verbranding minder heet te maken, waardoor er minder NOx in de uitlaatgassen zitten. Omdat dit systeem nog wel eens vervuiling van de inlaat geeft en soms ook storingen, wordt de EGR-klep nog wel eens met een blinde pakking afgedopt.

Maar de EGR-klep zelf heeft niks met jouw koelvloeistofprobleem van doen. Inderdaad zit achter op de cilinderkop een aluminium huis + pakking geschroefd dat de kop aan de achterkant qua koelvloeistof afdicht en waarin sensoren zitten voor de temperatuurmeting van de motor, alsmede de montageflens en kanalen van de EGR-klep. Ik hoop voor je dat die pakking niet de oorzaak is, want dan heb je een leuke uitdaging om dat te vervangen, zit op een onmogelijke plek waar je heel lastig bijkomt en nauwelijks wat ziet, zeker omdat oude pakkingsresten 100% verwijderd moeten worden anders heb je zo weer een lekkage. Maar er lopen daar ook meerdere waterslangen met slangklemaansluitingen en iets meer naar rechts (met je neus in de voorwaartse rijrichting, dus meer naar de bijrijderskant) zit de kachelklep die inderdaad een bekende oorzaak is van lekkages. En dan hebben we nog niet eens de opties van een lekke koppakking of gescheurde kop genoemd. Oftewel, mogelijke oorzaken genoeg.

Ik neem aan dat als je een monteur jouw constateringen vertelt, hij wel weet waarnaar te moeten kijken :+ dus eerst eens goed zoeken waar het nou precies nat is.

Andrew
 
Bedankt voor je reactie en uitleg! Hier kan ik wel wat mee. Ik laat de monteur er gewoon naar kijken en hoor wel wat hij te zeggen heeft.

Jeremy
 
Nou, ben net gebeld door de monteur en het schijnt iets met de kachelradiateur te zijn die in of onder het dashboard zou zitten. Ik moet rekenen om minimaal €500,- omdat het hele dashboard eruit zou moeten. Pfffff lekker dan........
 

Andrew

600.000
Jacco verwijst naar Dat hoeft niet maar dat is toch echt inclusief verwijderen van het complete dashboard.

Het kan ook eenvoudiger, alleen kan ik de (Duitse) link met foto's niet meer vinden. Daarbij verwijder je alleen het dashboardkastje en trek je de zwarte toplaag van het dashboard rechtsvoor bij de voeten voorzichtig los en met een zaagblaadje zaag je dan een stuk uit het onderliggende harde foam waarna je bij de kachelradiateur kunt komen. Het uitgezaagde stuk foam plaats je weer terug met vullende lijm, na uitharden van de lijm oneffenheden gladschuren en de zwarte toplaag weer terugplakken met bisonkit.

Deze methode is een gruwel voor puristen :+ maar werkt wel :Y ;)

Andrew
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat ben ik niet met je eens Andrew.

Verwijderen van het dashboard is in mijn ogen het weghalen ervan zoals diverse forumleden gedaan hebben. Dan moet je alle kabelbomen die erop vastgemaakt zitten loshalen en achteraf weer op hun plaats zien te krijgen zodanig dat het allemaal weer past én niet gaat rammelen.

In dit geval is het dashboard losgehaald en schuin naar voren getrokken. Dat scheelt een enorme hoeveelheid werk en je hoeft geen zaken los te maken die niet gemaakt en gemonteerd zijn met het idee losgehaald en daarna ook weer vast gemaakt te kunnen worden.
 
Bedankt voor jullie tips en meedenken! Ik heb er maar toch voor gekozen om de verwarming af te laten koppelen en het systeem door te laten lussen. Dan maar geen verwarming in de auto....
Ik vind de kosten van de hele operatie niet opwegen tegen de huidige waarde van de auto. Velen zullen mij voor gek verklaren, maar ja, met een klein auto kacheltje ben ik ook geholpen!
 
Reaper zei:
Bedankt voor jullie tips en meedenken! Ik heb er maar toch voor gekozen om de verwarming af te laten koppelen en het systeem door te laten lussen. Dan maar geen verwarming in de auto....
Ik vind de kosten van de hele operatie niet opwegen tegen de huidige waarde van de auto. Velen zullen mij voor gek verklaren, maar ja, met een klein auto kacheltje ben ik ook geholpen!

Hmmm, en hoe ga je dat doen als het vriest en je ruit bevriest tijdens het rijden? Gaat dat kacheltje (12V via 12V-aansluiting??) dan je ruit ontdooien? Het lijkt me nogal gevaarlijk.
 
vind ik persoonlijk ook een slechte actie geen verwarming, mss is er wel iemand hier die je wilt helpen om het te doen, en wat betreft de uitdrukking de waarde van de auto vind ik kortzichtig, dan hoef je er helemaal niets meer aan te doen in jouw ogen, als je de auto nog jaren doorrijd is er toch niets aan de hand
 

Joep

Verbannen
Eens met Jacques. Als je de Omega nog jaren wil rijden dan is het geen probleem toch?
Ik gaf je gelijk als je het zou uitbesteden, maar zoals Andrew het zegt kun je het relatief eenvoudig oplossen. Ja het is veel werk maar zonder verwarming is geen oplossing als je eerlijk bent toch?
 
Tja jullie hebben inderdaad wel gelijk, maar dan moet je er ook de centen voor hebben en op dit moment zijn er dingen die voorrang hebben. Volgens de monteur was het gewoon erg veel werk en hij had het ook bij de Opel dealer nagevraagd dus.
 
Reaper zei:
Tja jullie hebben inderdaad wel gelijk, maar dan moet je er ook de centen voor hebben en op dit moment zijn er dingen die voorrang hebben. Volgens de monteur was het gewoon erg veel werk en hij had het ook bij de Opel dealer nagevraagd dus.
zoals al gezegd zelf doen met ms hulp van derden wellicht van het forum
 

Andrew

600.000
De formele weg is een hele grote klus, Jacco's tussenoplossing is ook nog steeds heel wat werk maar met minder kans op kapotte bevestigingen en dergelijke, de door mij aangehaalde methode is met een beetje handigheid 2 keer een goed half uur. Het wisselen van de kachelradiateur en koelvloeistof afvullen moet je in alle gevallen doen, voor een ervaren monteur allemaal wel in een uurtje te doen. Tja, ieder zijn keus maar ik ga toch echt geen kou lijden. Hopelijk heb je wel een (werkende :+ ) stoelverwarming.

Blijkbaar had ik vorige keer niet goed gekeken, want nu had ik de link wel snel gevonden, het is een fotoreportage die voor zich spreekt. Dus voor degenen met een sterk hart >:)

https://picasaweb.google.com/1091837613 ... 2mtJ-QySg#

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Lijkt mij aan de hand van die foto's niet zo'n grote klus.

Ik heb een paar vragen.
1.Lekkage is natuurlijk de voornaamste reden om zo'n warmtewisselaar te verwisselen, maar ik heb eerder het probleem dat de warmte die van de verwarming afkomt nou niet bepaald overweldigend is. Krijg het uiteindelijk wel op de juiste temperatuur hoor, maar het duurt allemaal wat te lang. Is het bekend of dit soort warmtewisselaars ook verstopt kunnen raken en derhalve te weinig warmte afgeven, of is dit gewoon een kwaaltje van de Omega B1 ?
2. In de fotoreportage wordt gesproken over een originele en een imitatie die veel minder capaciteit heeft (minder buizen). Kfzteile24 biedt op zijn webshop een Hella/Behr unit aan voor pakweg € 51,00 , is dat een geschikte ? of moet ik echt gaan voor een original GM (Valeo) model. En is die nog ergens anders dan bij Opel te koop ?

Ton
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ze raken regelmatig verstopt. Flushen kan helpen.

Ook willen de servo's van het kachelhuis weleens loskomen van de pootjes waarmee ze de kleppen aansturen, waardoor het mogelijk is dat je in de ene helft van het interieur meer warmte krijgt dan aan de andere kant, of juist de temperatuur niet hoog genoeg krijgt omdat hij die klep niet volledig open kan zetten.

Het op temperatuur komen moet behoorlijk snel gaan, als het rond de 0 graden is hoor je met 5 minuten hete luchtstroom te kunnen hebben. Wel is het systeem bij een station gelijk aan dat van een sedan, dus daar heb je wel een nadelig punt te pakken.

Ik heb alleen een originele in handen gehad, geen idee van het kwaliteitsverschil. Behr/Hella is een goed merk in mijn ogen. Scheelt veel met de VOD.
 
Bovenaan