Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] Laser reinigen van een radio/cd-wisselaar CCRT2008

A

Anonymous

Gast
Het schoonmaken van de laser van een radio/cd-wisselaar speler type CCRT 2008

Laat je niet weerhouden om de laser van je CCRT 2008 schoon te maken indien de cd's niet goed meer spelen. Denk aan versneld afspelen, error, het tijdelijk niet spelen van muziekstukken om het vervolgens b.v. de volgende dag weer wel te doen.

Dit komt het vaakst voor bij zelf samengestelde en gebrande cd's.

De beschrijving en foto's gelden dan ook voor type CCRT2008 radio met cd wisselaar. Andere type wijken qua vorm van de radio (achterzijde) en plaats van de laser af van dit model. Met moed, geduld en opletten met wat je doet, kom je tot een goed resultaat.

!!! Hierbij wil ik wel opmerken dat ik niet aansprakelijk ben voor enige vorm van schade aan je radio/cd-wisselaar. Alles gebeurt dus op eigen risico, laat dit wel even duidelijk vermeld zijn. !!!

Als zelfs ik dit kan, ik heb geen kennis van, en zelfs nooit iets van elektronica uit elkaar gehaald. Via dit geweldige forum met dito mensen en de informatie die dit forum bezit ben ik ook tot een goed resultaat gekomen. Dan mag je verwachten dat een ander, dat toch zeker ook moet lukken.

Genoeg gepraat,
wat heb je nodig:

Code van de radio/cd speler (op je pas in de auto en anders bij de dealer bekend, hopelijk)
Allereerst de beugeltjes van de Opel dealer om de radio/cd te kunnen verwijderen.
Torx setje schroevendraaiers
Imbus sleuteltje
Wattestaafjes o.i.d.
Alcohol
Fohn
Achterkant van een bot mes (kun je ook niet in je vingers snijden)
Handdoek (kun je de radio/cd speler op leggen tegen beschadiging van de unit maar ook van de ondergrond waar de radio op ligt)

De uitvoering:

Om de radio/cd speler unit te verwijderen schroef je de vier torx schroeven (deze bevinden zich op de hoeken van het radio/cd unit gedeelte) uit de radio. Nu heb je hier de ruimte om in deze ronde gaatjes de beugels te plaatsen en de unit naar voren (voorzichtig) te trekken.

Makkelijker is het, zoals ik het gedaan heb, om even bij de Opel dealer te vragen of je deze beugels voor de deur mag vasthouden. Thuis aangekomen kun je gemakkelijk de radio/cd dan ook mee naar binnen nemen om schoon te maken.

Leg op de ondergrond, ter bescherming van de ondergrond en de radio/cd unit, een doek neer b.v. een grote handdoek. Leg de radio/cd unit, hierna te noemen unit, zo neer, dat het gedeelte waar aan de achterzijde het schroefdraad zit naar boven. (zie foto)

23t5spl.jpg


Eerst schroef je aan beide zijde de klik bevestiging van de unit af (met klik bevestiging bedoel ik de lichtmetalen plaatjes die ervoor zorgen dat de radio in de auto, in de slede vast klikt.)

Schroef de moer los (foto rode vierkant). Vervolgens de zwarte schroefjes aan weerszijde, die tegen de achterkant van de voorfront zitten los. (op de foto het rode cirkeltje, rechts zit zo'n zelfde zwart schroefje, helaas valt dit buiten de foto. Om de sticker (zie blauwe peil in de foto) niet te beschadigen kun je deze met een fohn voorzichtig warm maken en met de botte achterzijde van een mes deze sticker loshalen.

Haal de schroeven los, op de foto oranje cirkels. Tevens de schroef losdraaien aan de zijkant, hier niet op de foto, maar aangegeven d.m.v. een groene cirkel met streep.

Als alles los zit kun je dit deel van de unit los halen, dat wil zeggen de unit eerst een kwartslag draaien. Denk om de blauwe flatcable die tussen de twee unit gedeelte in zit.

Nu is het tijd om heel voorzichtig de boven kant los halen. denk om de blauwe flatcable, ga hier uiterst voorzichtig mee om. Zeker ook omdat deze door een rechthoekige gedeelte van de metalen bovenkant gaat. Eventueel zou je deze ook los kunnen halen, heb ik overigens niet gedaan en heb deze laten zitten.
Veel meer kun je mijn inziens niet los halen, daar er anders allerlei veertjes en palletjes in de lucht vliegen, en dat is nu net wat je niet wil hebben.

15zqp7r.jpg


Op de foto, zie groene rechthoek, daar achter het metaal zit de laser. Als je de unit rechtop zet kijk je ervan de bovenkant in. Bovenkant is het gedeelte waar normaal gesproken het cd- magazijn in gaat.

Het groene gedeelte op deze rechtopstaande foto geeft de plaats van de laser aan. Waarneer je de unit iets scheef houdt en er met een zaklamp of lamp in schijnt kun je de blauwachtige laser zien zitten. Nu met b.v. een wattenstaafje gedrenkt in de alcohol (verkrijgbaar bij apotheek/drogist) tussen de zijkant van de unit door, voorzichtig de laser schoonmaken. Eigenlijk net zolang tot er geen vuiligheid meer afkomt.
Let er hierbij op, dat door de plaats van de laser je al gauw met het wattenstaafje tegen het metaal aan komt en het dus net lijkt of er steeds weer vuil van de laser komt.

Nu alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten zonder de zogenaamde klikbevestiging. Dit is om eerst te testen of je genoemde laser goed hebt schoon gemaakt en zodoende te voorkomen dat als je de unit in de slede plaats deze weer vast klikt.
Als blijkt dat alles goed werkt kun je deze klik bevestiging er weer op schroeven en de unit weer vast in de slede klikken.

*O* *O* *O* Met dank aan alle forum leden voor de info, om deze how to te hebben kunnen schrijven *O* *O* *O*
 
hallo

ik heb het gedaan maar bij mijn zit het net iets anders
bij mijn waar de rode circles zitten moet je er tree aan de linker kant doen en twee aan de rechterkant
en de blauwe flatcable is bij mijn een rode contra stekker

mvg barry
 
Dat kan aan de bouwjaren liggen, Barry.
Door de jaren heen worden soms wat kleine verbeteringen doorgevoerd.
Het principe blijft vaak hetzelfde.
Maar de ham-vraag: doet ie het bij jou nou weer goed ? :P
 
bedankt voor de how to,

maar heb het helemaal doorlopen maar helaas doet hij nog niks.

hij zegt chek cd 1,2,3,4.

en dan load cd1 : error cd 1

enzovoort

wat zou dan het probleem kunnen wezen?

of heeft iemand nog een werkende unit liggen ( met code ) ?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als schoonmaken niet helpt is de laser overleden. Daar valt weinig anders aan te doen dan of de wisselaar-unit te vervangen, of de hele radio.
 

Andrew

600.000
Als je de CD-wisselaar omruilt, dan kun je de originele security code blijven gebruiken, die zit alleen aan de radio gekoppeld en niet aan de wisselaar. Dat uitwisselen is heel simpel, heb het afgelopen week zelf gedaan.

Andrew
 
Okeej dan gaan we dat proberen.

Maar dan is de vraag :

Heeft iemand nog zo'n ding liggen ? (werkend dan wel) :9
 
Ik dacht mijn wisselaar ook even te wisselen...

Heb een andere CCRT2008 gehaald, dit blijkt een jonger model te zijn dan de mijne vermoed ik, de knopjes zijn iets anders...

Heel de boel losgehaald...
Blijkt deze wisselaar een smallere stekker te hebben om hem met de radio te verbinden dan mijn originele...
lekker k*t dus...

Dacht ik, ik vervang de hele radio maar ineens, gaan we dus ook niet doen...
De kleur is net een tintje anders...

Wou ik dus even vragen welke radio ik dus eventueel nog in de plek zou kunnen erin doen, met behoud van mijn Bose systeem natuurlijk.
Of heeft deze Bose weinig met de radio te zien?
Of van welke radio zou ik nog een wisselaar kunnen gebruiken om over te bouwen?
 
Bovenaan