Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] Nog steeds niet helemaal lekker (EGR)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, nieuw jaar, nieuwe kansen.

De dip/tekort aan vermogen is er nogsteeds.

Als ik rustig optrek en het toerental wat terugvalt en dan weer gas geef dan valt de motor in een dip. Kan gas geven wat ik wil maar hij is niet vooruit te branden, veel geluid maar weinig snelheid. Topsnelheid is dan ook niet hoger dan 90km/h. En de motor word warmer dan normaal.

Als ik zo even heb gereden, en schakel dan paar keer terug en geef dan weer flink gas, dan is het weer voorbij.

Of als ik optrek met genoeg gas te geven dan heb ik er geen last van.


Het probleem is ontstaan na het afdoppen van de EGR. Maar je zou zeggen dat dat niets uit zou moeten maken omdat de motor dan juist geen uitlaatgassen meer krijgt. Heb EGR ook al een keer terug gezet maar dat maakte geen verschil meer. Ook met EGR was het probleem er.

Als de stekker van de llm word loasgehaald dan trekt de motor door de dip heen. Logische reactie was, de llm is dan niet goed meer. Dus de llm vervangen.

Maar met een nieuwe llm is het niet opgelost, probleem blijft.

Overigens is het probleem er alleen met een warme motor. Als de motor koud is is er niks aan de hand.

Het is ook geen brandstof probleem, filter is vervangen, brandstofpompje is gereviseerd.

Er kunnen ook geen uitlaatgassen meer in de inlaat komen want er zit een dikke pakking op het uitlaatspruitstuk en de buis van spruitstuk naar EGR is verwijderd.



Ik weet ondertussen niet meer waar ik moet zoeken of wat het kan zijn :?

Of toch vlug een keer laten uitlezen en kijken of daar misschien iets uitkomt....

Dus als er mensen zijn die nog suggesties hebben, GRAAG _/-\o_
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Uitlezen kan nooit kwaad, Martijn.
Alleen jammer dat sommige VOD's daar ook weer de nodige euro's voor vragen.
Ik denk dat het afdoppen van de EGR, en dit probleem, als combinatie een (ongelukkige) toevalstreffer is.
Het lostrekken van de LMM heeft blijkbaar wel invloed op het 'dippen'.
Wat ik mij nog even afvraag: je schrijft dat het toerental wat terugvalt, waarna je gas geeft en vervolgens de motor in die 'dip' terecht komt.
Is die terugval van toeren bewust (door bv het loslaten van het gaspedaal) ? Of is dit onderdeel van jouw probleem ?
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

MetalRush zei:
Uitlezen kan nooit kwaad, Martijn.
Alleen jammer dat sommige [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD's[/acro] daar ook weer de nodige euro's voor vragen.
Ik denk dat het afdoppen van de EGR, en dit probleem, als combinatie een (ongelukkige) toevalstreffer is.
Het lostrekken van de LMM heeft blijkbaar wel invloed op het 'dippen'.
Wat ik mij nog even afvraag: je schrijft dat het toerental wat terugvalt, waarna je gas geeft en vervolgens de motor in die 'dip' terecht komt.
Is die terugval van toeren bewust (door bv het loslaten van het gaspedaal) ? Of is dit onderdeel van jouw probleem ?

Is bewust.

Maar heb net nog wat rond gereden, en als ik gewoon rustig optrek zonder terug te laten vallen dan krijg ik hetzelfde.

Hier even wat foto's betreft het vacuum. (A gaat naar A, en Bnaar B, etc.)

7ugtzp8bj6rooi7gol2v.jpg


54ydjg845w1vpkp03h1w.jpg

Het zou misschien kunnen dat omdat de EGR vacuum weg is er met rustig optrekken te weinig vacuum onstaat?? (omdat er nu maar 1 slang opzit ipv.2) En met meer toeren dat er dan wel genoeg vacuum onstaat?? Of dat misschien de vacuum B rot is. Maar die kan ik altijd wel vervangen, preventief, zijn de kosten ook weer niet, morgen meteen doen denk.
t4ams34sruefb3vaharo.jpg


xov0gk06ag4hfffh40u3.jpg


ctusixp8yup11tja7opq.jpg


luw7v0fj0a74dbw2eq0g.jpg

Moet even kijken met betreft uitlezen wanneer ik er tijd voor heb, zowieso geen tijd om naar Dealer te brengen en aankomende zaterdag heel de dag met een Jeep Cherokee aan de gang. En overdag weer gewoon werken.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Dat hij door de dip trekt zonder lmm, maar lmm is nog goed, is ook logisch.
Als je lmm signaal er hier meer is gaat de motorelectronica gewoon op standaard waardes werken, zonder gegevens van andere sensoren te gebruiken.
Ik vermoed dus nog een andere sensor die misschien stuk is.
Bij mijn y25dt zit er bvb in de inlaatcollector nog een vuldruksensor.

Zo iets misschien? De x25 ken ik jammer genoeg niet goed.
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Tinuske zei:
Maar heb net nog wat rond gereden, en als ik gewoon rustig optrek zonder terug te laten vallen dan krijg ik hetzelfde.
Wat bedoel je hiermee, Martijn ?
Heb je het probleem dus altijd, of je je motor nu terug laat vallen in toeren, of juist alleen als je hem terug laat vallen ?

Ik zit zelf ook nog te denken aan de turbo.
Goed onderbouwen, kan ik het niet. Het is meer een 'gut feeling' die ik heb.

Maar wat Stijn zegt is ook een optie.
Dat moet, mijn inziens, dan echter in een uitlezing middels Tech2 naar boven komen.
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

MetalRush zei:
Tinuske zei:
Maar heb net nog wat rond gereden, en als ik gewoon rustig optrek zonder terug te laten vallen dan krijg ik hetzelfde.
Wat bedoel je hiermee, Martijn ?
Heb je het probleem dus altijd, of je je motor nu terug laat vallen in toeren, of juist alleen als je hem terug laat vallen ?

Ik zit zelf ook nog te denken aan de turbo.
Goed onderbouwen, kan ik het niet. Het is meer een 'gut feeling' die ik heb.

Maar wat Stijn zegt is ook een optie.
Dat moet, mijn inziens, dan echter in een uitlezing middels Tech2 naar boven komen.

Heb het probleem alleen als ik rustig optrek. En als ik onder het optrekken gas terug moet nemen omdat degene voor me niet snel genoeg optrekt :P. Maar alleen als de motor warm is. Met koude motor nergens geen last van. Trek ik flink op dan is er niks aan de hand, ook al is de motor warm.

Onder op de inlaatcollector zit 1 slangetje, verder niks, weet alleen zo niet waar het slangetje naartoe loopt. En de inlaatcollector is er na het afdoppen van de EGR afgeweest en helemaal gereinigd.

Turbo heb ik ook al aan zitten denken. Maar wat zou er dan mee kunnen zijn? Zit ook pas aan de 186.000km

-- 13 feb 2011 17:59 --

:/
:|
:?
;(
:F
|:(
:(
:S
:h

Nu maakt dat kastje van de 1e foto een rot geluid. Filmpje is onderweg naar You-Tube.

Na het eten dat kastje er eens tussenuit trekken en kijken wat er gebeurd, want volgens mij is dat ding alleen nodig voor EGR en verder niks. Komt namelijk van de hoofd vacuum af naar de EGR.


iig gevonden wat voor iets het is, is een Drukconvertor/Uitlaatgasregeling.

Denk toch dat ik daar iets mee moet zoeken dan. Omdat ie natuurlijk geen druk terug krijgt van de EGR over de vacuum geeft ie waarschijnlijk een slecht signaal naar de motor toe. Dus denk toch het probleem met rustig optrekken dat er te weinig vacuum is omdat van de 2 die erop zitten er maar 1 werkt. En dat met vlot optrekken er meer "druk" op komt te staan dat het wel werkt.

Hmz. of het is dit: <a class="postlink" href="http://www.teiledirekt.de/product_info.php/products_id/1077531/refID/2" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.teiledirekt.de/product_info. ... 31/refID/2</a>

Toch deze: <a class="postlink" href="http://www.teiledirekt.de/product_info.php/products_id/1077530/cPath/100002_100541_100542_100543" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.teiledirekt.de/product_info. ... 542_100543</a>

iig lostrekken en kijken of er foutmelding komt 8)7

-- 13 feb 2011 18:37 --

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=52BendgcvKk[/youtube]

-- 13 feb 2011 19:29 --

Kastje van de uitlaatgasregeling ertussenuit gehaald. Geen foutmelding. Maar probleem is er nog wel, maar het lijkt of er toch minder last van heb.

Ook word de motor warmer. Eerst lag de temperatuur rond de 75 graden, ook bij 160km/h. En nu tussen de 75 en de 85 graden. 80km/h 75 graden en 160km/h 85 graden. Wat na een tijdje weer klein beetje terugzakt.
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Drukconvector/uitlaatgas regeling is er volgens mij alleen maar om de EGR klep te laten werken.

EN dat trillen wat je hoort zijn de pulsen die bepalen hoe ver de EGR klep opengaat.

Heb je toevallig ook een hoger brandstof verbruik???? Ik vermoed dat je temp sensor van de ecu gaar is. Waar door de de ecu op choke gaat lopen.

Gr Jack
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Nee, geen hoger brandstof verbruik. 1op10 gemiddeld

Zal eerst eens kijken wanneer ik tijd heb om em uit te laten lezen en dan verder kijken.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Is misschien een domme vraag (zoals steekt de stekker van je PC in het stopcontact :))
Maar zijn alle vacuumleidingen die je losgemaakt hebt met de EGR eruit te doen ook afgedicht?
(Omdat ik je in het filmpje met de vinger zie werken op een slang)
 

yoyo

The UK brothers
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Misschien een vreemde opmerking, maar ik zie hier nergens dat je uitlaat misschien wel
eens aan het dichtslibben is.
Ik zit in die richting te denken.
 
R

Ralph

Gast
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

dat je tempratuur hoger is, is te wijten aan het feit dat de piektemperatuur van de verbranding hoger is geworden.
dit komt door het afdoppen van de egr. de uitlaatgassen zorgen ervoor dat de verbranding gelijkmatiger verloopt zodat er minder nox gassen worden geproduceerd.

op het feit dat er een dip in het vermogen zit is dat de uitlaatgassen niet gecontroleerd worden door een sonde, dus de ECU heeft vaste waardes.
ga eens terug naar het begin en sluit de egr gewoon weer aan en kijk wat er dan gebeurd.
bij een klant van mij bleef de egr dicht staan, vrijwel dezelfde klacht.

het kan ook aan het vacuum liggen de wastegate is namelijk geheel geopend als deze vacuum is getrokken, dus geen vacuum staat deze gesloten en zal de turbo niet op druk komen. je kan dit meten met een uitleesapparaat met lifedata hierop.
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Alle vacuum die eraf is gehaald is ook gedicht ja.

@ Ralph:
Heb de EGR al een keer terug aangesloten maar dat maakte geen verschil.

Opzich wat Jack zei over de temp. sensor van ECU zou ook kunnen. De motor start namelijk ook slecht als die warm is.
 
R

Ralph

Gast
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

ok dan heb ik een stukje gemist in dit verhaal.
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Geeft niks.

Het is iig iets met de verbranding. Als de dip er is komt ie meer vooruit met minder gas dan met meer.

Maar ook als ik bijv. optrek en de dip krijg en na 100mtr van z'n 3 terug naar 2 schakel en de bocht doorga en weer flink gas geef dan is de dip weer weg...

Maar als het goed is kan de Omega op korte termijn worden uitgelezen :)
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Zo, weer terug uit Rotterdam.

Peter (Vega) hartstikke bedankt voor het uitlezen! :) Alleen denk toch dat mijn Omega te trots is op dat ie van duitse komaf is. Onderweg sprong de tekst namelijk weer vrolijk op duits.....

De computer geeft aan de EGR te missen. Is ge-reset, daarna stuk gereden maar melding kwam wel terug, maar verder geen problemen.

Terug in Eindhoven met oprtrekken voor verkeerslichten af en toe weer dat de motor inhoud, 1 naar 2 en dan naar z'n 3 is het weer normaal.

We zijn iig tot de conclusie gekomen dat hoogstwaarschijnlijk de EGR er gewoon tussen moet zitten omdat de motor het anders gewoon niet pikt omdat er ook een electronisch verhaaltje aanhangt ipv. alleen vacuum. Dus dat er bij dit type motorblok je de EGR niet kunt weghalen/afdoppen zonder gevolgen.

Van de week even kijken om alles terug te zetten naar origineel, heb al een manier gevonden om de pijp van uitlaat naar EGR weer aan elkaar te maken, iig voor tijdelijk om te kijken of alles dan wel weer normaal is, voordat ik nieuwe onderdelen ga aanschaffen.

En dan zien we weer verder :)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Martijn is vanavond bij mij langs geweest voor een Tech 2 sessie.
Na alle foutmeldingen gewist te hebben bleek er één steeds terug te komen, de EGR.
Waarschijnlijk komt de foutmelding van het ontbreken van het EGR magneetklep aanstuur ventiel, dit onderdeel maakt deel uit van de motor ECU.
Aangezien de motor ECU het onderdeel niet meer ziet geeft het een foutmelding.
Het terugbouwen van de EGR zoals het oorspronkelijk erop zat zal voorkomen dat deze meldingen weer terugkomen.
 
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

Maak in ieder geval de EGR goed schoon, Martijn (bijna overbodig om te zeggen, maar ik doe het lekker toch :P)
En ondanks dat je al eens geprobeerd hebt om de EGR terug te plaatsen, zonder gewenst resultaat, denk ik dat het wel zou kunnen helpen.
Mij is namelijk ooit eens verteld dat de Omega een zelf-lerende ECU heeft (tot een bepaalde hoogte).
Ik kan mij dus voorstellen dat de ECU weer even moet 'wennen' aan het feit dat er weer een werkende EGR aan boord is en ie beter gaat lopen.
Kwestie van uitproberen, lekker wat km's maken en afwachten/ervaring opdoen.
Anders ook eens naar het voorstel van Stijn kijken.

@ Peter: stonden er nog andere foutmeldingen in de ECU die gerelateerd zouden kunnen zijn ?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: [B2] Nog steeds niet helemaal lekker

MetalRush zei:
@ Peter: stonden er nog andere foutmeldingen in de ECU die gerelateerd zouden kunnen zijn ?

Ja, van de LMM en nog een paar anderen, de enige die terug bleef komen was van de EGR
Ik heb ook al eens gemerkt dat als er nog oude foutmeldingen in de ecu staan en je wist deze dat het in eens allemaal beter gaat omdat die oude foutmeldingen dan weg zijn.
Ik weet niet of dat waar is maar dat is wat mij al verschillende keren is opgevallen.

Ik ben benieuwd hoe de terugreis is verlopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan