Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] olieverbruik

Mijn vader heeft een omega b2 2.2 16v
Als zijn oliepeil op het minimale staat ( melding oliepeil ).
en hij vult zijn olie bij, dan gaat na circa 1000km de melding oliepeil
weer terug en staat het oliepeil weer op het minimale streepje.

Voor de rest loopt de motor als een zonnetje.
Benzineverbruik is niet raar ofzo.

Wat kan dit zijn?

Gr Arjan
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Vanalles..

Heb je al eens onder de kap en onder de auto gekeken of je oliesporen ziet en indien ja, je die kunt traceren?
 

yoyo

The UK brothers
Ik heb in het verleden ook zo'n relatief hoog olie"verbruik"gehad.
Ik ben begonnen met de oliedrukschakelaar die rechtvooronder zit (lastig bij te komen)
toen bij Jack de krukaskeerring aan de bakzijde laten vervangen.
En gisteren het kleppendeksel pakking vervangen.

In de eerste twee gevallen weet ik zeker dat het "verbruik" (lekkage dus) drastisch afnam zo'n 1800 á 2000 km/ltr.
Wat het gaat worden kan ik nog niet zeggen omdat de Omega tijdelijk buitendienst staat. :'(

Maar bij de 2.2 blokken is het een feit dat ze meer dan normaal olie "verbruiken".

Mijn vroegere 2.4 deed op een litertje olie wel 4 á 5000 km/ltr. d:)b
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
opcxtreme zei:
Mijn vader heeft een omega b2 2.2 16v
Als zijn oliepeil op het minimale staat ( melding oliepeil ).
en hij vult zijn olie bij, dan gaat na circa 1000km de melding oliepeil
weer terug en staat het oliepeil weer op het minimale streepje.

Voor de rest loopt de motor als een zonnetje.
Benzineverbruik is niet raar ofzo.

Wat kan dit zijn?

Gr Arjan

wat is de kilometerstand?

deze motoren staan inderdaad bekend als olie verbruikers, de mijne dus ook

tenminste als de motor verder droog is

het kan zijn dat de zuigerveren en met name de olieschraapveer vast gekoekt zitten

kan je testen met diesel op de zuigers te zetten en een nacht laten, s'morgens kijken of er nog diesel op de zuiger staat

tis een simpele test

carter ventilatie werkt niet zoals het hoort, kan ook nog


groeten, Hans
 

Andrew

600.000
Ervan uitgaande dat het geen lekkage is, dan zijn het waarschijnlijk de klepsteelafdichtrubbers. Bij mijn laatste cilinderkoprevisie daalde het olieverbruik van pakweg 2000 km/liter naar 3500 - 4000 km/liter. Met speciaal gereedschap kun je die rubbers vervangen zonder de kop te lichten.

Versleten olieschraapveren kunnen uiteraard ook een oorzaak zijn, maar als je die wilt vervangen, dan kan je de hele motor uit elkaar halen (kop en onderblok).

Een schone carterventilatie is ook wenselijk, met als extra optie een olie-afscheider in de stijgbuis tussen onderblok en kleppendeksel (die olie-afscheider kun je bij de VOD bestellen). Het inlaat-gebeuren blijft dan ook een stuk schoner.

Andrew
 
Klinkt niet echt hoopvol allemaal dan.
Zullen eens informeren bij de vaste garage in de buurt.
Thanks in ieder geval.
 

yoyo

The UK brothers
Nee Arjan zo snel hoef je niet bang te worden, er wordt hier gezegd wat het allemaal zou
kunnen zijn, niet wat eraan de hand is!

Waarschijnlijk is het een gewoon een kwestie van een paar pakkingen, te beginnen bij je kleppendeksel
die wil achterop ook nog wel eens lekken.

Maar olie pas bij vullen als de sensor dat aan geeft lijkt mij niet de goede manier.
Hier is het gewoon regelmatig (zeg één keer in de week) de olie nakijken en bij de onderste
streep (tot waar jij hem nu bij vult meen ik gelezen te hebben) wat eigenlijk het laagste punt
waar dit blok zijn olie moet hebben.
Gewoon bij vullen tot het bovenste merkteken op je peilstok.
(tussen het hoogste en het laagte merkteken zit 1 ltr olie)
 
He Aart,

Mijn pa vult nu idd bij als de sensor het aangeeft.
En dan staat het peil bij het minimale streepje.
Hij gooit er dan idd een liter bij.

Wat bedoel je met achter het blok?
Aangezien dit er overdwars in ligt.
De lekkage zou dan aan de kant van het schutbord zitten?

gr Arjan

ps bedankt voor je reactie, klinkt al een stuk hoopvoller als dat het ergens in het blok zit :D
 

Andrew

600.000
opcxtreme zei:
Wat bedoel je met achter het blok?
Aangezien dit er overdwars in ligt.

7(8)7 Wanneer heb je de laatste keer onder de motorkap van een Omega gekeken?

Het motorblok ligt bij iedere Omega toch echt in de lengte, hoor.

opcxtreme zei:
klinkt al een stuk hoopvoller als dat het ergens in het blok zit :D

Olieverbruik door lekkage kun je simpel traceren, zeker als er een liter per 1000 km weglekt. Dus een nieuwe pakking of oliekeerring her en der (soms ook erg lastige plekjes, hoor) lost dat wel op.

Olieverbruik via de uitlaat (dus door het verbrandingsproces) is veelal ingrijpender om te repareren, veelal de klepsteelrubbers of de olieschraapveren.

Dus de vraag is: Lekt er olie weg, dus is de onderkant van de motor/versnellingsbak zeiknat van de olie? Bedenk dat alle antwoorden die je krijgt, gebaseerd zijn op de informatie die je zelf aanlevert. Jij kunt nagaan of er olie weglekt of niet, ik kan dat vanachter mijn PC niet beoordelen.

Andrew
 
Andrew,

In de lengte is het woord dat ik zocht en bedoelde met overdwars :)
Zal van het weekend nog eens onder de auto kijken, zo aan de bovenkant is niets te zien.

Waar dient de zin, bedenk dat alle antwoorden die je krijgt, gebaseerd zijn op de informatie die je zelf aanlevert in jouw antwoord voor?
Het is toch niet raar dat ik een vraag stel?
Alle informatie die ik heb zet ik erbij.

Ik heb enkel geconstateerd dat de eerste reacties mogelijke oorzaken zijn in het motorblok, die niet eenvoudig op te lossen zijn.
De kleppendeksel pakking lijkt mij dan een wat makkelijker op te lossen probleem.

Echter op de zo direct zichtbare plaatsen zie ik geen duidelijke lekkages, vandaar mijn vraag aan Aart of hij dan bedoeld aan de zijde van het schutbord.

groeten Arjan
 

Andrew

600.000
Hoi Arjan,

Ik moest gisteren even geamuseerd glimlachen toen je het over een overdwars geplaatste motor had, maar je had je dus in het woord vergist.

Wat betreft je tweede opmerking: NEEEEE, het is zeker niet raar dat je op deze plek deze vraag hebt gesteld. Ik kruip al vele jaren in en onder Omega's door en als ik een mede-Omegarijder kan helpen met suggesties of informatie, dan zal ik dat ook graag delen op dit forum.

Maar lees voor de lol eens terug welke bruikbare informatie je had gegeven. Dat is feitelijk niet meer dan:

"Er moet elke 1000 km een 1 liter olie bijgevuld worden".

Tja, ik heb de betreffende auto niet van dichtbij gezien, dus dan kun je verwachten dat je alle mogelijke oorzaken langs ziet komen. De eerste vraag die ik dan zou willen stellen is: Is er sprake van lekkage?

Als er 1 liter/1000 km weglekt, dan moet dat echt zichtbaar zijn, zeker onder de auto. Meest voorkomende oorzaken zijn de kleppendekselpakking (vaak staan de bougies dan ook in een oliebad), achterste krukaskeerring. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer pakkingen/keerringen die in theorie kunnen lekken. En vergeet in dit verband niet een correct werkende carterventilatie (overdruk in onderblok) of zoals Aart ook al noemde de oliedrukregelaar (te hoge oliedruk) waardoor pakkingen en keerringen gaan lekken. Als je vermoedt dat er een grotere lekkage is, maar de oorzaak niet direct kunt vinden, dan de boel eens goed schoonmaken (een stoomreiniger doet wonderen, maar kijk dan wel uit voor je elektrische delen) en kijk na een rit waar er weer olie verschijnt.

Is er geen aanwijsbare en overmatige lekkage, dan zal het dus in de motor zelf "verdwijnen" oftewel worden meeverbrand. Vaak is dan het uitlaatuiteinde vies/vettig. Dit olieverbruik is vaak terug te leiden tot uitgelubberde klepsteelrubbers, dan wel versleten olieschraapveren rondom de zuigers. Mijn ervaring is, dat nieuwe klepsteelrubbers veel effect hebben, de zuigerveren heb ik nog nooit vervangen bij mijn Omega.

En het kan natuurlijk ook nog een combinatie van bovenstaande oorzaken zijn (lekkage + meeverbranden). En bedenk dat iedere motor (zeker ook de Y/Z-2.2XE) olie verbruikt, dat is normaal. En met toenemende leeftijd/km-stand zal dit verbruik toenemen.

Ik hoop dat bovenstaande uitleg het antwoord is, dat je zocht.

Groejes,

Andrew
 
Andrew top!

Daar heb ik iets aan.
Ga van het weekend (als het weer meewerkt) eens even op onderzoek uit.


groeten Arjan
 
Ach, Ik heb een 2.6 die helaas ook olieverbrui heeft. Waarschijnlijk klepseals of zuigerveren.
Verder rijdt de auto formidabel. Ik leef er mee en zorg dat ik op tijd bijvul.

groetjes,
Henk
 
ik moet zegen dat de onze spreekwoordelijk geen druppel verbruikt, ik controleer wel eens maar altijd netjes op niveau, ligt misschien ook aan de km stand en de rijstijl en wat de vorige eigenaar allemaal hebben uitgespookt
 
Tuurlijk speelt onderhoud, rijstijl en rijafstand mee.

Echter denk ik persoonlijk ook een stukje geluk.

De 2.2 van paps hoef ik tussen de jaarlijkse beurt (10.000 km) net niet te bij te vullen.
Veelal geeft de peilstok aan dat er +- 0,5 L bij moet.

Mijn 2.5 DTI krijgt om de 15.000 een beurt, hier hoef ik volgens de peilstok nog geen 0,25 aan bij te vullen.


De vorige 2.5 V6 van paps luste daarintegen 1 liter op krap 5000 km.


Groetjes

Lars
 
Bovenaan