Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] stotteren koude start. Nu op 3 cilinders?? HELP!!

Als de omega een dag heeft stilgestaan en ik start, dan loopt die de eerste 20 seconden erg
onregelmatig en lijkt het alsof die wil afslaan. Je voelt de auto ook helemaal schokken als ik hem
in D of R zet.

Daarna loopt de auto als een zonnetje en is er niks meer aan de hand.
Staat de auto daarna een tijd stil is er geen probleem.
Het is enkel na langdurig stilstaan.

Iemand een idee?
 
Re: [B2] stotteren koude start

Kan het zijn dat dit iets te maken heeft met een lekkend spruitstuk?
Deze sist/tilt namelijk ook als de motor koud is.
Na 20 seconden is ook dat weg.
Heeft eea met elkaar te maken?
 

Berry

OOP Huisleverancier
Re: [B2] stotteren koude start

Ik heb er zoveel gesloopt en als ik een motor zonder spruitstuk starte liep dat gewoon perfect.Heb wel van de week na mijn automaatbak wissel ook een onregelmatig lopende motor gehad ,bleek dat het slangetje van de benzine damp afvoer niet goed op het gasklephuis zat mss heb je er wat aan.
Gr B
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: [B2] stotteren koude start

Het zou er wel mee te maken kunnen hebben door de valse lucht die hij aanzuigt. Ik miste een pakking tussen spruitstuk en katalysator en daardoor liep mijn motor na koude start ook niet mooi. Pakking ertussen en opgelost.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: [B2] stotteren koude start

Het zou er wel mee te maken kunnen hebben door de valse lucht die hij aanzuigt. Ik miste een pakking tussen spruitstuk en katalysator en daardoor liep mijn motor na koude start ook niet mooi. Pakking ertussen en opgelost.
 
Re: [B2] stotteren koude start

Berry zei:
Ik heb er zoveel gesloopt en als ik een motor zonder spruitstuk starte liep dat gewoon perfect.Heb wel van de week na mijn automaatbak wissel ook een onregelmatig lopende motor gehad ,bleek dat het slangetje van de benzine damp afvoer niet goed op het gasklephuis zat mss heb je er wat aan.
Gr B

Zal er eens naar kijken Berry.
Thanks voor de tip!

B-Buster zei:
Het zou er wel mee te maken kunnen hebben door de valse lucht die hij aanzuigt. Ik miste een pakking tussen spruitstuk en katalysator en daardoor liep mijn motor na koude start ook niet mooi. Pakking ertussen en opgelost.

Hij lekt bij het spruitstuk bij de linkse cilinder.
Maar dat is maar een klein beetje.
Zal er ook eens naar kijken.
 

Joep

Verbannen
Re: [B2] stotteren koude start

Mijn spruitstuk is ook lek, en dat is al dik een jaar zo, maar nog niet kunnen betrappen op onregelmatig lopen van de motor. Misschien toch iets anders?
 

yoyo

The UK brothers
Re: [B2] stotteren koude start

Oliepeil (wat voor olie?) het zou zomaar kunnen zijn dat één van de klepstoters even blijft
hangen door vieze olie, te dikke olie enz.
 
Re: [B2] stotteren koude start. 3 cilinders?

Nou gisteren goed bezig geweest en de kleppendekselpakking vervangen.
Klein beetje vettigheid bij de bougies, maar dat mag geen naam hebben.
Zag wel rondom wat stukjes pakking buiten het kleppendeksel uitsteken en toen ik het deksel lichtte was het
net kauwgum die bleef plakken haha.

Maar goed, de nieuwe pakking erin en klaar is Kees.
Nog lekkerstuk gereden en niks aan het handje.

Echter vandaag bij het starten liep de omega op 3 cilinders en erg stotterend.
500 tpm en bijna afslaan en dan 1200 tpm en dat zakte weer terug.

Deze keer was het vele malen erger het onregelmatig lopen en het hield ook veel langer aan.
Geen lampje op het dashboard. Na circa 1 minuut liep de auto goed en ben ik gaan rijden.

Onderweg bij een stoplicht moeite met wegkomen, geen vermogen, maar wel goed lopen.
Afijn auto stilgezet en naar de Efteling gegaan met de kinderen.
Met het idee om na de efteling even te kijken wat er scheelt.

Bobinebrug losgehaald, niks raars.
Gestart en weer superonregelmatig lopen lijkt wel 3 cilinders.
Andere bobinebrug geplaatst zelfde probleem.

Na 1 minuut loopt ie goed, maar mogen.
Toen weer stotteren en nu stinkt ie ook erg naar benzine.

HELP!!! Iemand een idee?
Zoals gezegd geen foutmelding, ook niet als ik hem uitlees met een OP-COM.
 
R

Ralph

Gast
gasklephuis, LMM, nokkenassensor.
vooral de laatste, deze regelt de injectie timing. de krukassensor mag je uitsluiten mits je tijdens de start het toerental ziet oplopen.
 
Bedankt Ralph,

Ik ga morgen weer zoeken.
Zag gisteren ook mijn motorstoringlampje aangaan, dus zal hem ook even uitlezen.
Gasklephuis heb ik nog een liggen en de LMM kan ik van het weekend overzetten van die van min vader.

Stapsgewijs moet ik er dan wel weer komen denk ik.

Thanks!
 
Ja dat zeker, maar de auto staat uiteraard niet thuis.
Gebeurd altijd onderweg he :D
En gisteren in alle haast vergeten mijn OP-COM mee te nemen.

Ga woensdag weer naar mijn ouders en ga hem dan uitlezen.
 
Nou heb hem uitgelezen met het volgende resultaat:

Motor:
P1700 svs request via can - not present
P0170 rich exhaust - not present
P0352 ignition coil 2 incorrect signal - not present

Die 3e verklaart waarom ie op 3 poten loopt, echter heb ik geen ignition coil maar een bobinebrug.
En die heb ik al uitgewisseld met een andere.

Versnellingsbak:
P1740 unknown dtc

Geen idee wat die laatste is.

Iemand ideeen?
 
R

Ralph

Gast
versnellingsbak actuator, lijkt op kruk- en nokkenas sensor.
draait ze op lpg?
 
He ralph

Versnellingsbak actuator???

Nee ze rijdt niet op gas.
Geeft de bc geen meldingen op nokkenas of krukas sensor?
En waar komt ignition coil 2 dan vandaan?
 

yoyo

The UK brothers
Zit de stekker goed op de brug (misschien een beetje wd 40 oid op de stekker spuiten)
 
Hoi Aart,

Ja heb al elektra spray in de stekker gespoten en al wel 10x los gehad en weer vastgezet.
Helaas zonder verbetering.
 
Iemand nog ideeën?
Aangezien het weekend voor de deur staat en er dan gesleuteld kan worden.

Ralph gaf als tip de nokkenassensor en LMM.

Echter vind ik het vreemd dat als de nokkenassensor de boosdoener is de bc de melding geeft dat er iets mis is met de ignition coil 2.
Plus dat tijdens de laatste rit de auto 'goed' reed, geen stotteren of terugval in de toeren.
Vooral dat terugvallen in de toeren was bij mijn vorige omega 1 van de symptomen toen de nokkenassensor stuk was.
Plus dat de auto dan ook helemaal afsloeg en dat is nu niet zo.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Je zou nog de bobinebrug kunnen schoon spuiten met remmen reiniger

En dan vooral het rubberen binnenwerk die om de bougies sluiten

De bougies zijn in orde en hebben de juiste electrode afstand?

Grt. Hans
 
Bovenaan