Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] stotteren koude start

De omega van paps vertoont sinds kort wat kuren.
Alleen met koude start als deze de hele nacht heeft stil gestaan loopt de omega na starten erg slecht.

Het probleem doet zich voor als je gas geeft, dan gaat ie pruttelen en proesten en lijkt het alsof die op 3 cilinders loopt.
Als je een beetje met het gas speelt hoor je een soort plofjes bij het gasklep huis.

Dit is tot het einde van de straat en dan is het helemaal weg, tot de volgende dag.

Iemand een idee?

Heb al uitgelezen, maar geen meldingen. Gaan ook geen lampjes branden op het dashboard (management of service).
 

tonboy

Verbannen
chokeklep, teveel choke, dus te rijk mengsel.
Schoonmaken zou de boel moeten verbeteren.
 

tonboy

Verbannen
chokeklep, teveel choke, dus te rijk mengsel.
Schoonmaken zou de boel moeten verbeteren.
 

tonboy

Verbannen
Arjan, wat ik zei is niet helemaal juist. Op een 2.2 zit geen echte chokeklep meer.
Je hebt wel last van een te rijk mengsel denk ik.
Een hele hoop instellingen worden tegenwoordig geregeld door de computer. Die zorgt er voor dat tijdens de koudloopfase de motor extra brandstof krijgt door injectoren langer open te houden.
Maar daarvoor is ook extra lucht nodig. En die krijgt hij door de bypassklep aan de zijkant van het gasklephuis. Als die bypassklep verstopt is krijgt hij dus te weinig lucht, een te rijk mengsel dus en zal de motor als het ware verzuipen.
 
tonboy zei:
Arjan, wat ik zei is niet helemaal juist. Op een 2.2 zit geen echte chokeklep meer.
Je hebt wel last van een te rijk mengsel denk ik.
Een hele hoop instellingen worden tegenwoordig geregeld door de computer. Die zorgt er voor dat tijdens de koudloopfase de motor extra brandstof krijgt door injectoren langer open te houden.
Maar daarvoor is ook extra lucht nodig. En die krijgt hij door de bypassklep aan de zijkant van het gasklephuis. Als die bypassklep verstopt is krijgt hij dus te weinig lucht, een te rijk mengsel dus en zal de motor als het ware verzuipen.

Vond het choke verhaal ook al een beetje vaag :P

Te rijk mengsel klinkt wel herkenbaar, je ruikt ook echt een benzine lucht.
Terwijl de leidingen kurkdroog zijn.
Heb nog een compleet gasklephuis liggen (schoon en wel).
Zal die van het weekend eens monteren.
 
Het kan ook de bobinebrug zijn misschien (gokje). Dan komt er ook onverbrande benzine in je uitlaat terecht, stinkt ook flink.

Gr. Paul
 
IJsblok zei:
Het kan ook de bobinebrug zijn misschien (gokje). Dan komt er ook onverbrande benzine in je uitlaat terecht, stinkt ook flink.

Gr. Paul

Dat was het eerste dat ik tegen mijn vader zei, maar dan zou het vaker en langer moeten zijn lijkt me.
Als hij de straat uitrijd (50 mtr ongeveer) is en blijft het weg.
Tot de volgende ochtend...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Hoeft niet, kan het begin zijn van zijn aftakelingsproces. Mijn MV6 had ook eerst wat last met een koude start, op enig moment ging hij ook tijdens het rijden overslaan.
 
Het begon bij mij (dis module dus niet de bobinebrug) met inhouden bij gasgeven/optrekken. Zo'n 6 of 7 maanden later was het echt kapot.

Gr. Paul
 
Ja Ton,

Dat gasklephuis moet helemaal compleet zijn. met stappenmotor eraan etc.

Jacco & Paul,

Ik zal meteen even de bobinebrug eraf halen en de staat inspecteren.
Helaas heb ik die niet reserve liggen. Maar wellicht kan ik er iets aan zien.

Thanks allen, heb weer wat te doen van het weekend d:)b
 

Andrew

600.000
Het gasklephuis van een 2.2 heeft geen bypass, alleen maar de reguliere gasklep die door de stappenmotor bediend wordt.

Dit is al eens eerder ter sprake geweest, meerdere 2.2-rijders herkenden het toen. Mijn Omega heeft er heel af en toe ook last van, koude start en dan op 3 poten lopen. Beste remedie die bij mijn Omega feitelijk altijd succes vol is, gewoon de motor heel even stoppen en opnieuw starten en weg is het probleem. Dat vorige topic was deze: viewtopic.php?f=46&t=5432

Andrew
 
Andrew zei:
Het gasklephuis van een 2.2 heeft geen bypass, alleen maar de reguliere gasklep die door de stappenmotor bediend wordt.

Dit is al eens eerder ter sprake geweest, meerdere 2.2-rijders herkenden het toen. Mijn Omega heeft er heel af en toe ook last van, koude start en dan op 3 poten lopen. Beste remedie die bij mijn Omega feitelijk altijd succes vol is, gewoon de motor heel even stoppen en opnieuw starten en weg is het probleem. Dat vorige topic was deze: viewtopic.php?f=46&t=5432

Andrew

Thanks Andrew,

Ga ik nog even doorlezen.


edit: Bedank me net dat deze vlieger niet helemaal opgaat. Met het slechte lopen en het aanraken van het gaspedaal slaat de omega soms ook af.
Herstarten is dan nog steeds een rammelende motor. Denk dus toch dat het hier geen "kromme volt" is.
 

Andrew

600.000
Ik zou het toch eens proberen, dus contact uit en opnieuw starten als tie koud beroerd loopt. Afslaan is wat anders dan bewust stopzetten. Althans bij mijn Omega wel, als die eens afslaat dan start ie pas na langer doorstarten, terwijl anders de eerste tik van de startmotor genoeg is om de motor tot leven te wekken.

Andrew
 
op zoek naar een bobinebrug.

gasklephuis vervangen, zonder resultaat.
Bobinebrug van mijn auto erop gezet en werken.

De oplossing is dus nabij, nu nog even een bobinebrug vinden.
 
Bovenaan