Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

B2 Xenon

Hallo

Sinds enkele dagen zie/hoor ik een ratelend geluid aan m'n rechter xenon koplamp, merk ook als ik rij dat de lichten soms naar 12 uur toe schijnen!
Ik denk dat het de automatische niveau motortje is, was bij een toevallige opelgarage voorbij gereden en eens navraag gedaan deze zegde ..gans het hoogteregeling mechanisme laten vervangen want als er iets aankomt kost dat direkt véél geld (291eur)

Wat denken jullie ervan?

.
 
ik denk dat het probleem is

dat de knie stukjes zijn afgebroken dat is een bekend probleem bij ons het probleem is op te lossen via de webshop
 
carenbar zei:
ik denk dat het probleem is

dat de knie stukjes zijn afgebroken dat is een bekend probleem bij ons het probleem is op te lossen via de webshop


Bedankt voor uw reactie, maar wat zijn ...knie stukjes?
 

Andrew

600.000
Dat advies van de dealer zou ik maar negeren, het hoogtesysteem kun je met de TECH-2 uitlezen, dan weet je precies welk onderdeel wellicht defect is. Er zijn genoeg mensen hier die die delen hebben liggen voor een gunstiger prijsje dan de dealer.

Wat betreft dat "kniestuk": De reflector zit aan de bovenkant in de lampunit op 2 punten vast:
1. de ene is een verbindingsstuk met de stelmotor van de koplamphoogteregeling;
2. de andere is een verbindingsstuk waarin het handmatige afstelmechaniek zit;

Die nr. 2 wil nogal eens afbreken, waardoor de reflector deels los komt te liggen in het lamphuis. Dit verbindingsstuk is origineel van kunststof, door veroudering wordt dit broos en breekt af. Er bestaat vanuit Opel geen vervangingsonderdeel hiervoor (behalve een complete lampunit }) ), maar er is inmiddels een vervangend onderdeel van aluminium bedacht door hobbyisten, dat kun je via de webshop kopen.

Het plaatsen van dat vervangende onderdeel is wel een klusje van een paar uur:
- lampunit geheel uit de auto halen;
- aanbouwdelen verwijderen (o.a. de xenon-ballast en hoogtemotortje);
- lampenglas verwijderen door de afdichtkit te verwarmen (ik heb dat met een föhn gedaan, er zijn er ook die de unit in de oven opwarmen);
- inwendige reflectordelen demonteren (gebruik latex handschoenen, die reflector is heeeeel gevoelig voor vieze vingers en niet meer krasvrij schoon te maken);
- defecte onderdeel vervangen;
- hermontage van de lampunit, gebruik flexibel blijvende kit (uithardende kit en je krijgt het nooit meer open);
- terugplaasen in de auto en bij de garage de koplampen laten afstellen.

Succes,

Andrew
 

Andrew

600.000
Graag gedaan :) Ik heb dat ooit vervangen toen dat vervangende onderdeel nog niet via de webshop beschikbaar was en heb zelf iets in elkaar zitten knutselen, wat op zich minder fraai was qua looks maar nog steeds functioneert. En ach, hoe vaak kijk je nou in je lampunits :+

Andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
Andrew zei:
En ach, hoe vaak kijk je nou in je lampunits :+

Bijna elke dag _O-

Over deze gaan het.
CopyofOmegaadj1.jpg
 

Andrew

600.000
Als je aan de achterzijde van de lampunit die ronde rubberen afdekdop van een kleine 10 cm diameter eraf trekt, kun je in de lampunit kijken en zie je het bewuste onderdeel zitten (via die weg moet je bijvoorbeeld ook het stadslampje vervangen). Hoezo, geloof je me niet? Knappe vent (of vrouw) die dat zonder uit elkaar halen voor mekaar krijgt.

Wat betreft de beweging van dat ding: Dat kogelkopje zit in een kom die aan de reflector zit en kan dus 2-dimensionaal scharnieren. Aan de op de foto niet zichtbare kant zit een gat met erin schroefdraad. Hierin komt het tapeind van de handmatige koplampafstelling. Dat tapeind zit aan de andere kant vast aan de lampunit. Door het meer of minder in "dat ding" te draaien, komt de reflector dus naar voren of achteren, wat resulteert in een bijstelling van het lichtbeeld.

Wat je op Ebay hebt gevonden is dus de hoogtestelmotor (die nummer 1 die ik eerder aangaf) waaraan je een vergelijkbaar kogelkopje ziet zitten. Om deze te vervangen, hoeft inderdaad de lampunit niet uit elkaar.

Maar vooralsnog is niet zeker dat die andere kapot is, probeer via die opening (na verwijderen rubberen afdekdop) eens voorzichtig of de reflector nog vast zit. Je hebt het over een ratelend geluid, dus het kan best de hoogtestelmotor zijn.

Andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
Nee deze is voor de zijwaartse beweging (horizontaal) de motor is voor de verticale beweging.
Deze stelnokken gaan allemaal kapot.
 
Bedankt jongens , jullie zijn super!

één vraagje nog..kan ik eraan blijven plakken ? er zo stroom op zitten :S
 

Andrew

600.000
Max zei:
Bedankt jongens , jullie zijn super!

één vraagje nog..kan ik eraan blijven plakken ? er zo stroom op zitten :S

Wat bedoel je?

Oh je bent bang voor een opdonder van de elektriciteit! In elk geval niet met nog warme xenon's eraan komen, lijkt me niet handig.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Als uw lichten af staan kan er geen stroom komen :w

Teken uw lichtbeeld van uw goede koplamp eerst af op de poort om daarna je gerepareerde weer ongeveer juist op hoogte te zetten,
zo blijven de vogeltjes 's nachts ook rustig verder slapen in de bomen langs de weg _O-
 
Illuminat0r zei:
Als uw lichten af staan kan er geen stroom komen :w

Teken uw lichtbeeld van uw goede koplamp eerst af op de poort om daarna je gerepareerde weer ongeveer juist op hoogte te zetten,
zo blijven de vogeltjes 's nachts ook rustig verder slapen in de bomen langs de weg _O-

Hihi..zal ik doen , thanks :)
 
Ballasten werken volgens mij ook met condesatoren. Deze kunnen enkele minuten opgeladen blijven. Op het werk hou ik altijd een half uur regel aan. Dwz dat je na een half uur na uitschakelen van de lampen pas begint met werken aan de lampen.
 
Bovenaan