Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[B2] Zeilboot?

Wat kan er mis zijn als je Omega vreselijk trekt en reageert op oneffenheden in de weg? Zeer duidelijk trekken als je over een witte streep rijdt bijvoorbeeld?

Setup:

-PU in de draagarmen
-PU om de stabilisatorstang voorlangs.
-Meyle HD stangetjes.
-Nieuwe Sachs veerpoten
-Nieuwe toplagers
-16"winterbanden
-opgefriste draagarmen met nieuwe fusees en voorste rubbers. (op juiste manier gemonteerd, met belasting op bestuurders en bijrijders stoel)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
En daarna reed ie goed afgaand op je post daarna. Was dat nog op de zomerset?

Buiten bovenstaande (banden of rubbers achter lijkt me een goede verdenking), hoe zijn je pitmanarm en hulparm? Stuurhuis al eens op speling gecontroleerd?
 
Na uitlijning was het iets beter, maar zomerset werd letterlijk opgevreten (rubber kon je er vanaf trekken) en heb toen gewisseld voor winterset, die beginnen hetzelfde gedrag te vertonen. Buitenkanten voorwielen opgekruld rubber.
Ding al op de brug gehad, zie nergens speling of iets onafhankelijk bewegen. Wielen draaien is beweging in het stuur enz enz. Heb je een voorbeeld van die pitmannetjes? Weet nooit goed wat wat is.

Heb pas wel zelf de veerpoten vervangen. Dus daar heb ik ook bedenkingen bij, of dat wel helemaal goed is gegaan. Je ziet de schotels boven de veerponten iets bewegen bij inveren (met de hand) volgens mij is dat normaal? Maar bovenste lockmoer goed vastgedraaid, kan echt niet verder.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Toprubbers en lagers ook van Sachs gemonteerd?
Opzich is het een straight forward job, als de veer goed in de schotel zit (kan maar op 1 manier 'goed' zitten), de volgorde van monteren van de onderdelen daarna is juist en alles goed is aangedraaid is het daarna een kwestie van camber stellen.

Als de banden worden opgevreten doen die wielen iets t.o.v. elkaar wat niet juist is, dan heb je teveel toespoor of uitspoor.. zijn de stuurkogels nog in orde?

Edit: geen speling op je wiellager?

Edit 2: je pitmanarm zit aan het stuurhuis, en zit vast aan de stuurstang die onder de auto doorloopt vlakbij de balk van je subframe. De hulparm zit aan de passagierskant aan diezelfde stang. Op deze stuurstang monteer je weer de binnenste stuurkogel (de buitenste zit bij je wiel).
 
Compleet Sachs idd. En idd alles past eigenlijk maar op een manier...

Toe en uitspoor had Mr Uitlijner dan denk ik wel opgemerkt. Stuurkogels ga ik controleren.
Naar mijn inziens zijn de bewegingen wel erg overdreven voor 'wat speling'.

Vanmorgen met afremmen op natte snelweg moet je serieus het stuur goed vasthouden :S gaat dan van links naar rechts.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Is nie goe nie.. :N

Die Sachs set is wel dik in orde, hebben we nu diverse keren gebruikt, past perfect allemaal.

Dan wordt het echt tijd om met een bandenijzer o.i.d. eens goed onder de auto op zoek te gaan naar iets dat speling heeft. Zeker ook de achterkant niet overslaan.
 
Naast natuurlijk al het bovenstaande kunnen vooral banden een auto maken of breken..
Hier ben ik zelf ook achtergekomen nadat ik de tamelijk belabberde winterset onder mijn Omega weg heb gegooid en er frisse dunlop's onder heb gezet, en uiteraard uit heb laten lijnen.
 
Zit er iets van demping op de stuurbekrachtiging? Af en toe is het nog het beste te vergelijken met het balanceren op een bal ofzo. Lijkt of de auto veel te makkelijk stuurt.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat kan ook te maken hebben met je camber. Hoe negatiever het wiel, des te lichter het sturen gaat.

Begin eens met de eerder genoemde componenten, even uitgaande van een juiste uitlijning moet er een onderdeel zijn dat ervoor zorgt dat je wielen tijdens het rijden dingen doen die niet horen.
 
Ga ik zeker doen, maar ik probeer eea uit te vissen. Morgen ga iig de PU-rubbers rond de reactiearm voorin vervangen voor gewoon rubber. Banden slijten aan de buitenkant van de auto af, as ik met mijn lekenoog links en rechts vergelijkt lijken de wielen op een best extreem uitspoor te staan....

Al lijkt dat laatste meer te wijzen op een extreem tussor. Of te hard elke bocht in knallen, wat heus wel eens gebeurt, maar toch.

Verklaart ook het zenuwachtige gedrag bij rechtdoor afremmen niet.
 
Laatst bewerkt:

B-Buster

Medewerker
Administrator
Als hij uitspoor heeft verklaart dat het remgedrag wel vind ik.

Je PU's zouden juist moeten helpen hierbij, ik zou met iets anders beginnen.
 
Heb nieuwe achterste draagarm rubbers besteld, morgen gaan we ze er in duwen. Naast dat alles controleren op speling natuurlijk.
 
Bovenaan