Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Bi-Xenon interesse poll (Powerbuy gesloten)

Interesse voor deelname 'Bi-Xenon-mod'

  • Ja, ik heb interesse. Leuke mod!

    Votes: 18 64,3%
  • Nee, dank je... ik zie zo al genoeg.

    Votes: 6 21,4%
  • Weet het nog niet. Ik slaap er nog een nachtje over.

    Votes: 4 14,3%

  • Total voters
    28
  • Poll closed .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij deze wil ik de daad bij mijn woord voegen.
Pak er maar weer een zak chips bij, want dit wordt weer een heel verhaal... _O-

Wat is de bedoeling ?
Op de meeting in Alphen, heb ik jullie onze 'Bi-Xenon' mod laten zien.
759ff61b.jpg



Dit is niet iets wat wij zelf verzonnen hebben, maar wat door een Catera-rijder is uitgevogeld en uitgevoerd.
Vega en ikzelf vinden dit zo een leuke mod, dat wij hier ook mee aan de gang zijn gegaan.
Hierbij een filmpje van deze Amerikaan zelf:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=daHc0SlPiI4[/youtube]
Hier zien jullie héél duidelijk wat het verschil is.

Nu heb ik tijdens de Alphen-meeting, bij een aantal van jullie, aangegeven dat ik hier een poll zou starten om er een gezamenlijke inkoopactie van te maken.
Inmiddels is er een mail onderweg naar Lexus Nederland maar heb ik ook al contact met een aantal verkopers op eBay.
De uiteindelijke prijs moet dus nog bepaald worden en wordt alleen maar goedkoper als er meer OOP'ers mee doen.
Hier heb ik ze bijvoorbeeld al gevonden voor $130,- Verzendkosten zitten hier nog niet bij.

Kan ik dit zelf inbouwen ?
Ik hoor het jullie bijna denken... :+
Ja, dat kan, mits je een beetje handig bent.
Punt is namelijk wél dat jouw koplampen (beide) helemaal uit elkaar moeten.
En dan bedoel ik ook: helemaal...
Dit is overigens ook een mooi moment om je koplampen te schuren (en dappen) in het geval dat ze dof worden :P
Tevens raad ik je aan om direct de afstelnokken te vervangen door alu-exemplaren (te vinden in onze webshop... nieuwe bestelling wordt ook vanavond gedaan, want we zijn er bijna doorheen :)( ).
Als extraatje kun je er ook nog een set nieuwe Xenon lampen in hangen... dat maakt het dan écht helemaal af.
Het is een klus die je geduld op de proef stelt... dat is zeker. Maar des te meer zal je van het eindresultaat kunnen genieten :)
Let wel: het is niet iets dat je 'ff' op een zaterdag-middagje doet.
Denk er dus niet al te licht over...
Ik ben inmiddels bezig één set klaar te maken. Daar komt nog een complete foto-shoot van en zal ik uiteraard ook hier plaatsen zodat men kan zien wat er allemaal bij komt kijken.

Nu komt de ham-vraag:
Wie heeft er interesse in deze upgrade en wil mee doen met deze inkoopactie ?
(hier interesse tonen, verplicht je nog tot niets!)

PS: Ik verwacht wel van de deelnemers dat men vooruit betaald.
 

yoyo

The UK brothers
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ik heb altijd gevonden dat de Omega ( B's) te weinig licht produceerden, dus moet ik eigenlijk wel mee doen.
maar.....(ik stuur je een pm)
 

Maurice

OOP Chef de cuisine
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ruud, helemaal goed maar is 't ook mogelijk om dat dagrijlicht zo te krijgen ? zou 't helemaal af maken !!! :w

p.s. natuurlijk met "aufpreis" !!!
 

renepaul

Donateur 2024
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ik vindt het ook prachtig :9~ .
Maar moet je dan ook sproeiers erbij hebben?

Toch een paar vraagjes.
Mag je zomaar een ander type verlichting inbouwen?
Krijg je dan geen last met de APK? Omdat het geen standaard is?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Bi-Xenon interesse poll

renepaul zei:
Ik vindt het ook prachtig :9~ .
Maar moet je dan ook sproeiers erbij hebben?

Wetgeving Xenon verlichting
(bron: Ministerie van verkeer en waterstaat)

Vanaf 1 januari 2007 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.

De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

Voorbeeld:
Heeft u een auto met het jaar 2000 (of een auto van vóór 1 januari 2007) dan hoeft u bij inbouw op dit moment niet te voldoen aan bovenstaande eisen. Als u een auto heeft uit het jaar 2007 dan moet u wel voldoen aan de eisen; Uw auto moet koplampsproeiers hebben.


Mag je zomaar een ander type verlichting inbouwen?
Krijg je dan geen last met de APK? Omdat het geen standaard is?

Ja.
Nee, zolang de lampen maar GOED zijn afgesteld.

Maurice zei:
Ruud, helemaal goed maar is 't ook mogelijk om dat dagrijlicht zo te krijgen ? zou 't helemaal af maken !!! :w

p.s. natuurlijk met "aufpreis" !!!

Als je bedoelt met het dagrijlichtrelais, ja dat kan.

B-Buster zei:

Ik ook.

MetalRush zei:
PS: Ik verwacht wel van de deelnemers dat men vooruit betaald.

Nog een keer, volgens mij is dit setje al betaald. _O-
 
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ik heb al enkel Xenon, maar groot licht Xenon zou op zich ook wel welkom zijn.
maar vermoedelijk moet ik dan een heel andere set hebben ?
 

yoyo

The UK brothers
Re: Bi-Xenon interesse poll

Je grootlicht blijft gewoon groot licht, alleen je xenon gedeelte gaat veranderen.

Kort gezegd normaal blij de dim stand heb je gewoon xenon, bij grootlicht
heb je je halogeengrootlicht ....PLUS je xenon die dmv een systeempje
een gedimd beeld geeft (dim licht dus)

Dit moet wel zo omdat grootlicht xenon die even ingeschakeld moet worden
(voor bv een lichtsignaal) niet snel genoeg het gewenste licht kan opbrengen.

Bij een bi xenon waar de lampen dus al licht afgeven (dim) wordt er snel een
rolluik omhoog getrokken en weer neer gelaten, en zodoende is er dus al een
werkende gasontladingslamp (10x ww) aanwezig.
(Niet echt een rolluik natuurlijk)

Mocht ik dit verkeerd uitleggen dan is er vast wel iemand die mij verbeterd.
 
Re: Bi-Xenon interesse poll

Het lijkt me wel knap maar ik ga afhaken.
Ik heb geen zin om m'n originele koplampen uit mekaar te halen en te modificeren voor een afkeur (Is hier in belgië wel degelijk afkeur wegens niet origineel) ;(
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Bi-Xenon interesse poll

Slurpy zei:
Ik heb geen zin om m'n originele koplampen uit mekaar te halen en te modificeren voor een afkeur (Is hier in belgië wel degelijk afkeur wegens niet origineel) ;(

Het leuke van deze mod is dat je er helemaal niets van ziet.
Er is dus geen reden om het niet te doen.
 

Andrew

600.000
Re: Bi-Xenon interesse poll

Als ik het dus goed begrijp, verandert het dimlicht niet wezenlijk als je nu ook al xenon-lampen hebt. Je krijgt er dus twee xenon groot licht pitten bij als je je groot licht gebruikt.

Nou gebruik ik die niet zo veel, maar het toeval wil dat ik afgelopen week een nachtelijke rit naar en van Groningen heb gemaakt, in de Noordoostpolder (waar je dus inmiddels in die uren legaal 130 km/h mag rijden, maar dit terzijde) en Groningen veel gebruik gemaakt van groot licht als het qua tegenliggers mogelijk was. Ik persoonlijk heb echt geen klachten over de lichtopbrengst van het groot licht.

yoyo zei:
Dit moet wel zo omdat grootlicht xenon die even ingeschakeld moet worden
(voor bv een lichtsignaal) niet snel genoeg het gewenste licht kan opbrengen.

Van de site van carlight.nl:
Een Dual-Xenonlamp vervangt evenzo een H4 halogeenlamp die zowel dimlicht als grootlicht produceert. Het grote verschil met de Bi-Xenonlamp is dat deze lamp niet beweegt, maar in plaats hiervan twee Xenon lichtcellen heeft. Dit vereist ook een ander type ballast. Er dienen immers twee Xenon lampen aangestuurd te worden. Door het ontbreken van de mechanische constructie is dit type Xenonlamp betrouwbaarder en het focuspunt is preciezer.

Hoe wordt dat dan wel snel genoeg aangestuurd?

Maar het is een leuke en vernuftige mod, die ik niet ga doen want ik heb genoeg aan het originele groot licht. Die dagrijlichten vind ik overigens wel supergaaf bij die Amerikaan.

Andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Bi-Xenon interesse poll

Maurice zei:
nee Peter, ik bedoel die R8 Ledjes !!!!

Daar kwam ik later pas op. |:(
Ziet er leuk uit maar ik vind het persoonlijk helemaal niks.
Je moet wel hele goede leds hebben wil het heel blijven, bij hem is het allemaal al een keer kapot of los gegaan.
Ik heb tot op heden nog niks kunnen vinden wat mijn goedkeuring zou hebben om te monteren.

andrew zei:
Als ik het dus goed begrijp, verandert het dimlicht niet wezenlijk als je nu ook al xenon-lampen hebt. Je krijgt er dus twee xenon groot licht pitten bij als je je groot licht gebruikt.

Nou gebruik ik die niet zo veel, maar het toeval wil dat ik afgelopen week een nachtelijke rit naar en van Groningen heb gemaakt, in de Noordoostpolder (waar je dus inmiddels in die uren legaal 130 km/h mag rijden, maar dit terzijde) en Groningen veel gebruik gemaakt van groot licht als het qua tegenliggers mogelijk was. Ik persoonlijk heb echt geen klachten over de lichtopbrengst van het groot licht.

De projector is anders en er zit een clear lens op, niet zoals nu bij de Omega een lens met groeven.
Deze nieuwe projector produceert veel meer licht dan de standaard Hella lampen.
Het gaat hier nog steeds over dimlicht niet over grootlicht.

yoyo zei:
Dit moet wel zo omdat grootlicht xenon die even ingeschakeld moet worden
(voor bv een lichtsignaal) niet snel genoeg het gewenste licht kan opbrengen.

Van de site van carlight.nl:
Een Dual-Xenonlamp vervangt evenzo een H4 halogeenlamp die zowel dimlicht als grootlicht produceert. Het grote verschil met de Bi-Xenonlamp is dat deze lamp niet beweegt, maar in plaats hiervan twee Xenon lichtcellen heeft. Dit vereist ook een ander type ballast. Er dienen immers twee Xenon lampen aangestuurd te worden. Door het ontbreken van de mechanische constructie is dit type Xenonlamp betrouwbaarder en het focuspunt is preciezer.

Hoe wordt dat dan wel snel genoeg aangestuurd?

Maar het is een leuke en vernuftige mod, die ik niet ga doen want ik heb genoeg aan het originele groot licht. Die dagrijlichten vind ik overigens wel supergaaf bij die Amerikaan.

Andrew

Helaas slaan YoYo en Andrew de plank mis.
Je heb idd twee soorten Bi-Xenon, maar het is niet diegene die jullie denken.
Die YoYo en Andrew bedoelen hebben twee Xenon gloeispiralen in een lamp zitten en dit vereist idd een andere ballast, dusmeer kosten, de lampen zijn dus ook duurder.

Die wij hier hebben gebruiken nog steeds de D2S Xenon lampen die je nu ook in je standaard Hella koplampen hebt zitten.
Normaal als ze aanstaan heb je dimlicht, als je grootlicht geeft dan verschuift er in de projector via een magneetrelais een schuifje, daardoor kan het licht ook de onderste helft van de reflector bereiken en je heb dus grootlicht.

Er is dus geen vertraging als je grootlicht aanzet omdat de Xenon lamp al brand. Als de lampen uit staan dan heb je natuurlijk wel opstart tijd bij grootlicht geven.
Dit kan met een schakeling ondervangen worden dat het grootlicht Xenon alleen maar aangaat als de lampen aanstaan. Zoniet dan heb je alleen je normale halogeen grootlichten die altijd blijven werken.
 
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ik zal nog even moeten wachten, zeker tot na de vakantie. Één ding is zeker, die verlichting is retescherp. Toen ik erin keek, heeft het tot 's avonds laat geduurd, tot de vlekken uit me zicht waren, hahaha....
 
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ich weiß jetzt nicht ob ich das richtig verstanden habe, aber geht es hier um das Interesse an diesen Bi-Xenon Linsen?
Und dann später eine Sammelbestellung machen?
Kann denn schon jemand sagen, ob die Linsen beim Abblendlicht mit 35W Brennern besser leuchten das die original von Hella verbauten?
Wenn ja wäre ich auch aufjedenfall dabei :*)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Bi-Xenon interesse poll

Du hast das richtig verstanden.
Ja wir probieren das in eine Sendung zu machen.
Diese Projektoren leuchten viel besser dann die originale Hella Projektoren, ich habe die beide Projektoren nebeneinander gehabt und das unterschied ist wahnsinnig.
Und immer mit die normale Xenon D2S Birne.
 
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ik neem aan dat het $130 voor een set is.

Dan doe ik ook wel mee! :)


Kan als het doorgaat meteen een vervang je Xenon voor Bi-Xenon meeting :P
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Bi-Xenon interesse poll

Tinuske zei:
Ik neem aan dat het $130 voor een set is.

Dan doe ik ook wel mee! :)

Kan als het doorgaat meteen een vervang je Xenon voor Bi-Xenon meeting :P

Ja is per set. (plus eventueel bijkomend kleinmateriaal)
Dan is het wel handig als je omruilkoplampen hebt.
 
Re: Bi-Xenon interesse poll

Ik moet mijn lampen toch los hebben voor de hoogteregeling :p Dus ik doe wel mee als het werk te doen is. zelfs al gaat het 200 kosten is het de moeite waard. Ik vind de halogeen voor grootlicht niet zo super.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan