Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Bobine en Bougies vervangen 10.09.14

Gisteren heeft Berry er voor mij een nieuwe Bosch Bobine op gezet en 6 stuks Bosch Super 4 bougies ingedraaid.
er moest nog al wat weggehaald worden om bij die bobine te komen, twee bevestiging schroeven kon je zien en twee op de tast, kabels....
ik ben heel blij dat die het voor me gedaan heeft, ik had er zelf niet uit gekomen. Nadat ook de bougies er in zaten alles weer terug op z'n plek
zat hebben we hem met hulpkabels over gestart want de accu was inmiddels leeggelopen (het lekstroom verhaal)
Hij liep direct én op alle zes de cilinders. :Y

nog maar een keer _/-\o_ voor Berry

en onderstaand wat foto's (klikken voor vergrotingen)
dNLq0CM.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Mooi opgelost weer.

Als je wat meer verlengstukjes en kniestukje voor je rateltje, lukt vervangen zonder demontage van plenum.
 
jwsmedinga zei:
Ik zie het wel jij hebt de ANBH er bij gehaald.(Algemene Nederlandse Berry Hulp)
Mvg. Jan Wieger.

Die andere instelling er ook weer bij geweest vandaag, en weer een nieuwe accu erin !

Vorige keer was het lekspannig van 0,16 A en nu nog steeds 0,16 A
De vorige ANWB-er haalde zekeringen eruit en toen de zekeringen van de alarmlichten en die van de ramen eruit waren was er géén lekspanning meer . Conclusie was dat die dan best een paar dagen kon stil staan zonder de accu leeg te trekken, of met andere worden nog genoeg kracht had om de auto te starten.

Deze ANWB-er zei dat de lekspanning komt door de dynamo.
Hij zei dat de dynamo niet genoeg op laad en dat de accu dan nooit volledig word geladen.
Zijn conclusie, dynamo is aan vervanging toe en als ik de dynamo niet vervang de nieuwe accu over een paar maanden ook kapot is.

Dit is door hun met een computer getest, waarde en getallen zijn op een uitdraai vast gelegd.
O.a. Het verschil van 'waarde' toen de nieuwe accu er in maart inging en wat die vandaag aangaf.
Ik snap er niet zo heel veel van . . . . .

Dynamo (Bosch120 of 140) maar vervangen, maar als het er een is met 'vervangbare' koolborstel heeft dat mijn voorkeur.
Berry heeft nog wel een dynamo, 120 of 140 . . . .
 
De dynamo door een andere garage laten meten hij meette 13.8 V mag 14.2 V zijn . . .

Wat hem op viel was dat tijdens het starten de spanning terugviel onder de 10 V . . .

Dus dat de startmotor véél stroom wegtrekt . . .

Hij denkt eerder aan de startmotor . . .

voor de kenners, Roept U maar ! . . .

(de anwb had het over lekspanning en over een minder wordende dynamo . . . )
 
Hai

Sinds een week of 4 mijn accu gemonitord. Dit om dat ik dacht dat de Omi de oude Accu leeg trok of dat de accu niet jofel was. Accu was van Kwik fit en van nov 2013. Toen ik daar langs ging met de klacht werd er als eerste gezegd "hij laadt niet bij" maar na een kort gesprek werd de accu verwisseld voor een nieuwe.

Nu dan de vraag: Als ik het contact aanzet, meet de accu Ongeveer 12,2 v. Als ik start valt dit terug tot ongeveer 10 v en das op een kort moment en Digitale voltmeter is niet heel snel dus het zou nog minder dan 10 v kunnen zijn. Is ook niet gek want hij moet even 6 cylinders rond slingeren. Als de motor aanslaat, even wachten en dan zie je de spanning (accuspanning) van 12,2 overgenomen worden de de dynamo deze schommelt tussen 13,8 en 14,2 volt.
Dat is wat ik meet aan mijn 2.6 V,

Gr Rob vK
 
Hoi Rob, zoals ik jou verhaal lees gebeurt er bij jou het zelfde als bij mij, nl dat de spanning onder de 10V zakt tijdens het starten !
volgens de garage waar ik het net heb laten meten is dat een geval van startmotor . . . .

maar als jij dat ook hebt is dat misschien wel normaal ?!?!?
ik weet dat niet daarom de vraag aan de kenners hier, Reactie's zijn welkom .
 
R

Ralph

Gast
Dynamo OK, 13,8V is voldoende. De laadstroom hangt af van hoe leeg de accu is, het zo genoemde vrijloop proces.
De startmotor is ook OK deze trekken nou eenmaal veel stroom weg daarvoor hebben wij een 72amp tot 82amp accu erin staan met ongeveer 350amp koud stroom.
Je lekstroom is een puntje van aandacht dit zal hoogst waarschijnlijk je comfortsluiting zijn die na een paar minuten echt alles moet afsluiten.
 
Ralph bedankt hoef ik me daar geen zorgen over te maken,wat betreft die lek spanning daar heb ik het hier al is over gehad, (kan het niet terug vinden)
maar er zou een relais zitten achter de lichtschakelaar en dat relais heb ik niet.
ik heb het relais niet kunnen vinden omdat ik niet weet hoe ik zonder slopen achter die schakelaar kom maar Berry had daar een oplossing voor,
de deur 20 minuten open laten staan, toen de binnenverlichting na die 20 minuten nog branden, géén "anti-leegloop"relais

ik weet niet of zo'n relais er naderhand nog ingezet kan worden ?
 
Bovenaan