Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Bobine Omega 2.2

Hoi allen,

vraagje kan iemand me aan een leen bobine helpen, zodat ik zeker weet dat mijn probleem niet aan de bobine ligt. (liefst omgeving Delft) Mijn Omega stottert en hapert sinds een week, zowel stationair als tijdens het rijden. Bougie's eruit gehaald cilinder 3 beetje vochtig van de olie en op cilinder een vlinke klont olie (hij is bekend met olie verbruik 1 tot 1,5 liter olie op de 800/1000 km) , andere bougie's erin en na 2 dagen weer eruit gehaald om te kijken, en cilinder 3 was zwart. Bougies in de bobine gestopt en op het blok gelegd om te kijken of ze vonken en dit doen ze maar of het goed genoeg is weet ik niet.
Dus wil dat ik afscheid ga nemen toch ff proberen of het de bobine is, zodat hij nog een paar maanden mee kan.

Met vriendelijk groet,

Ali
 

Joep

Verbannen
Zo te lezen zou ik eerst je kleppendekselpakking vervangen. Zodat je van dat olie gezeur af bent.

Bobine heb ik nog een goede liggen.
 
  • Like
Reactions: Ali
Heb hetzelfde probleem gehad, nadat de bougies en kabels vervangen waren nog steeds hetzelfde probleem. Heb er gisteren een nieuwe bobine in gezet en probleem was daarmee verholpen.
Zou inderdaad de pakkingen ook maar vervangen, scheelt olie.
 
  • Like
Reactions: Ali
Heren bedankt voor het meedenken.
Zal naar de kleppendekselpakking kijken als de auto weer goed loopt.
@ Joep, bedankt voor het aanbod maar de afstand Delft - Tilburg is helaas ff iets te lang zeker hortend en stotend.
Zal gezien jullie ervaring toch maar een investering/gok doen in een andere bobine, ff een paar sloperijen afbellen.
Wordt vervolgd.
 
Vandaag sloperijen van half Nederland afgebeld, helaas genoeg voor een z22se te krijgen maar weinig voor een z22xe.
Uit eindelijk via Brezan besteld € 108 met incl. xtra korting.
Morgenochtend binnen wordt morgen vervolgd
 
zoveel olieverbruik heeft niet alleen met de klepdekselpakkingen te maken lijkt me, dan moet het er onderhand uit lekken
 
  • Like
Reactions: Ali

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Als de motor een keer te heet gereden is dan heb je kans op vastzittende olie schraapveren, dan is het olie verbruik ook hoog.

Je ziet er niets van terug in de uitlaat geen blauwe rook of vettige uitlaat |:(

Grt. Hans
 
  • Like
Reactions: Ali
En doe jezelf meteen een plezier: bij vervangen van kleppendekselpakking meteen de O ringetjes in de deksel meevervangen. Trek de boel niet te hard aan (dan gaat het wéér lekken) en zet daarna pas de nieuwe bobine + nieuwe bougies in. Grote kans dat je de nieuwe bobine ook kapotmaakt zolang de lekkage er nog is. Schoonmaken van het contactvlak tussen kop en deksel is ook een must om lekkages te voorkomen.

Olieverbruik ligt ook een beetje aan de manier van rijden. Veel 130+ rijden = meer olie trekken. Zolang ik de mijne netjes onder de 130 houd, hoef ik na 12.000km tussen de 0.2 en 0.5L bij te vullen. Anders is 't max een litertje.
 
  • Like
Reactions: Ali
Olieverbruik ligt inderdaad niet aan alleen kleppendeksel pakking, is ook letterlijk te ruiken bij de uitlaat.
Tijdens de vakantie van de zomer 160+ gereden ging het verbruik zelfs naar 300 km 1,5 liter :Y:Y:Y:Y

Vandaag nieuwe bobine van NKG gemonteerd met 4 nieuwe bougie :'(:'(:'( helaas, toch einde oefening voor de motor op LPG toch 301000 km gelopen op de teller.
Kijken of het qua kosten nog waard is om een andere blok in te laten hangen.
Iemand toevallig nog een redelijk/goed blok liggen 2.2????? en misschien ook erin hangen????

Hoor graag als iemand kan helpen aan een blok en erin hangen.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Ff Berry contacten hij is onze hof leverancier d:)b

Kan je hier op het forum vinden

Grt. Hans
 
  • Like
Reactions: Ali
Olieverbruik ligt inderdaad niet aan alleen kleppendeksel pakking, is ook letterlijk te ruiken bij de uitlaat.
Tijdens de vakantie van de zomer 160+ gereden ging het verbruik zelfs naar 300 km 1,5 liter :Y:Y:Y:Y

Vandaag nieuwe bobine van NKG gemonteerd met 4 nieuwe bougie :'(:'(:'( helaas, toch einde oefening voor de motor op LPG toch 301000 km gelopen op de teller.
Kijken of het qua kosten nog waard is om een andere blok in te laten hangen.
Iemand toevallig nog een redelijk/goed blok liggen 2.2????? en misschien ook erin hangen????

Hoor graag als iemand kan helpen aan een blok en erin hangen.

Wat voor een type olie gooi je in dat blok?
Ik gooi er zelf 10W40 in. Motor heeft nu 260K op de teller en rijd op LPG. Mijn olieverbruik hangt ook sterk af van mijn rijgedrag.
 
Ook 10w40 kroon olie, tijdens de vakantie diverse andere merken.
Ook wel eens wat dikkere olie geprobeerd maar hielp niet veel.
 
In mijn situatie is het zo dat ik in de winter vaker olie moet bijvullen. Ik rij zo'n 23000 km per jaar. In de zomermaanden rij ik zo'n 3000 km per maand. Het lijkt er dan op dat bij het starten en het accelereren het olieverbruik ligt.
 
  • Like
Reactions: Ali
Bovenaan